Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkkaisinko lastenhoitajan kotiin hoitamaan lapsiamme kun työt alkavat? Lapset silloin 3v ja 1.5v.

Vierailija
06.03.2006 |

Hei!

Palaan itse töihin kohtapuoliin ja mies jää kotiin loppuvuodeksi lapsiamme hoitamaan. Olemme hakeneet päiväkotipaikka vuoden 2006 alusta mutta...

Säälittää viedä tuota pikku-kuopustamme hoitoon niin isoon paikkaan vielä silloin.

Olisiko yksi ratkaisu palkata joku nuori, esim. välivuottaan viettävä meille lastenhoitajaksi kotiin? Mistä kannattaisi alkaa etsimään? Miten varmistua siitä, että saa varmasti luotettavan? Onko tämä rahallisesti edes mahdollista, olemme melko hyvätuloisia mutta meillä on kohtuullisesti lainaakin ja opintolainoja makselemme myös pois vielä muutaman vuoden.

Onko jollakin kokemuksia kotiin palkattavasta lastenhoitajasta? Olisin kiinnostunut kuulemaan!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos hoitaja tulisi kotiin, tuntuisi hullulta viedä sitten esikoistakaan päiväkotiin.

Eikös kahden lapsen kotona hoitamisesta saa paremmin Kelan tukemia hoitolisiä? Ne olisivat tarpeen jos tällainen päätös tehtäisiin.

T. ap

Vierailija
2/6 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä kyllä kannattaisin mieluummin päiväkotia, siellä on ammattitaitoiset pätevät (ja einakin meidän pk:ssa myös älyttömän kivat) hoitajat, hyvä ruuat, virikkeitä, kavereita jne. Mieti mistä sä saat niin jaksavan välivuodenviettäjän pienellä palkalla, joka tosiaan on pedakoginen edes siinä määrin kun isä tai äiti ois, joka jaksaa leikkiä, askarrella, nukuttaa, laittaa ruokaa, leipoa, pulkkailla jne. Joka ei vaan surffaa netissä tai taivaskanavilla ja tyhjennä jääkaappia ja lainaile sun parempia kenkiä...

No joo, mulla on varmaan ylihuono kuva nykynuorista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoimme ilmoituksen työkkärin nettisivuille (mol.fi) ja sitä kautta tuli sitten yhteydenottoja. Osan rankkasin jo hakemuksen/ puhelinkeskustelun perusteella pois, henkilökohtaisesti haastattelimme n 15 hlöä. Näistä suurin osa oli nuoria, lastenhoitoalalle tähtääviä tai lähihoitajaksi valmistuneita.

Haastattelutilanteeseen kannattaa valmistua kyllä huolella. Mieti etukäteen, mitä haluat tietää hlöstä ja mitä itse olet valmis tekemään töiden sujuvuuden eteen. Meille oli esim tärkeintä se, että lasten kanssa oltiin, käytiin kerhoissa ja muskareissa jne, joten ruuat tein itse etukäteen lämmitystä vaille valmiiksi.

Haastattelutilanteessa kannattaa myös seurata sitä, miten haastateltava ottaa lapset huomioon eli noteeraako ja miten, kun lapset juoksentelevat ympärillä.

Meidän valitsemamme henkilö oli oikea aarre, sen aisti jo heti siinä tilanteessa (lapset istuivat syliin, hakija kuunteli lapsia ja jututti heitä).

Hankaluuksia saattaa tulla sitten sairasteluista/ kuka jää kotiin hoitamaan lapsia, kun hoitaja on kipeä ja kuulet sen juuri, kun pitäisi lähteä töihin. Meillä oli onneksi hyvä turvaverkko, joten noistakin tilanteista selvittiin.

Eri kunnat tukevat tällaista hoitomuotoa eri lailla. Meillä tilanne oli niinkin hyvä, että kuvio oli meille halvempi kuin jos olisimme vieneet lapset kunnalliseen päivähoitoon.

Hyvän hoitajan valinta on varmaan se vaikein, mutta kuten sanottu, luota vaistoosi ja jos vähänkään epäröit, älä palkkaa, vaan jatka etsimistä.

Vierailija
4/6 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei tipu mitään ja on vietävä päiväkotiin.

Vierailija
5/6 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvän hoitajan löytäminen voi olla tosi vaikeaa. Ja ainakin täälläpäin Espoota, missä itse asun, tuntuu olevan vaikeata löytää ylipäätään *mitään* hoitajaa. Useampikin tuttu äiti on yrittänyt etsiä hoitajaa kotiin ja ehdokkaita ei tunnu löytyvän ollenkaan. Puhumattakaan siitä, että pääsisi valitsemaan jonkun hyvän!

Yksi perhe lähistöltä otti " aupairin" pohjois-Suomesta, lestadiolaisperheen esikoistyttö! Tyttö on hoitanut pikkusisaruksiaan vuosikausia ja tykkää lapsista. Perheellä on sivuasunto talossaan, jossa tyttö asuu. Olen nähnyt tytön perheen lasten kanssa puistossa ja vaikuttaa tosi hyvältä hoitajalta!

Vierailija
6/6 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihenkin saa tukea. Tyttö voi viedä lapsia päivisin ilmaiskerhoihin, missä lapset pääsevät leikkimään muiden kanssa. Jos lapset ovat esim kipeitä, sinun ei tarvi olla pois töiostä kun sinulla on hoitaja kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme