Tuore avomies haluaisi maksaa minulle että teen kaikki kotityöt
Tuore avomies yeki yllättävän ehdotuksen. Hän siis vihaa kotitöitä, vaikka osaa ne kyllä hyvin tehdä ja on sinkkuna tehnyt ne ihan hyvin. Ymmärrän että vihaa eikä halua tehdä, se on ihan yleistä varmaan enkä minäkään kotitöistä tykkää. Muutettuamme yhteen hän ehdotti, että voisin hoitaa hänen osuuden kotitöistä, ja hän maksaisi siitä minulle. Eli että tekisin kaikki kotihommat (kerrostalon vuokra-asunnossa ne on vain siivoamisia, tiskejä, pyykinpesuja, ruoanlaittoja ym), mutta hän kantaisi vastuunsa rahalla. Olipahan idea.
Mies ilmeisesti kuvittelee, että minä en kärsi kotitöiden tekemisestä yhtä paljon kuin hän? Tai kuvitteleeko mies että olen rahanahne? Vai mistä kummasta moinen idea? Koin ehdotuksen aika loukkaavana, en oli mikään maksettu siivoaja hänelle.
Nyt vaan sattuu olemaan niin, että tienaan paremmin kuin mies, enkä tarvitse yhtään enempää rahaa kuin palkkanani saan, eikä raha edes erityisemmin kiinnosta minua. Mies oli yllättynyt että en ollut yhtään sen tarjoamansa rahan perään, ilmeisesti aiemmat naisensa on olleet ja luuli vilpittömästi että nainen haluaa rahaa ja siksi tilanne on win-win ja tekee naisen tyytyväiseksi. Ei hän sitä oikeasti pahalla ehdottanut vaan vähän hölmöyttään kai.
Mites tähän nyt oikein pitäisi suhtautua? Onko mieheni 60-luvulta?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä katsoisin, että mies maksaa sen verran, että voin ottaa siivoojan. Siitä saa kotitalousvähennyksetkin, mitä et saa omasta työstä. Olen sitten sen siivoojan työnjohtaja.
Varmaan juttu kaatuisi omaan mahdottomuuteensa jonkun ajan päästä, mutta mikäs siinä on kokeillessa.
Ap:n kannattaisi päästä yli tuosta, että et voisi päästää ketään kotiisi siivoamaan. Miksi ei? Miksi haluat siivota, jos teillä kerran on varaa palkata joku?
Tarkoittaako, että et päästä miestäkään siivoamaan, ainakaan omalla tavallaan?
Täsmennän vielä, että mies ei halua siivoojaa eikä ole valmis maksamaan ulkopuoliselle. Itse kokisin outona, että joku vieras tulisi kotiimme siivoamaan, mutta jos mies sitä kovin haluaisi, niin kyllä se minulle kävisi. Mutta mies siis ei halua. Mies saa siivota toki omalla tavallaan, hän on ihan hyvä siivoamaan ja tämä on yhtälailla hänenkin koti :) . En puutu miehen tekemisiin enkä kulje perässä korjailemassa. Ap.
sun ap varmaan sitten täytyy tehdä vain se oma osuutesi, mikä se sitten onkaan, ja hyväksyä että miehen osuus jää tekemättä. se saattaa toimia niin kauan kun teillä ei ole lapsia. ja saattaa olla lopulta aika vaikea määritellä, mikä on se "puolet" jotka sinä teet? Puolikkaan asunnon imurointi? Puolikkaan astianpesukoneen tyhjennys?
Jos olisin sinun asemassasi, selvittäisin miehelle ymmärrettävästi etten pidä kotitöistä enempää kuin hänkään ja tekisin sellaisen siivoussuunnitelman, jossa on tehtävät kirjoitettu ylös ja sitten ne tehtävät jaetaan. jos mies ei halua tehdä omia hommiaan, ne jäävät tekemättä. jospa se siivooja sitten alkaisikin tuntua miukavalta ajatukselta.
Tuossakin on taas se ongelma, että naisen pitää ottaa homma hoitaakseen. Aina, ihan aina, kun kotitöistä puhutaan, nainen on tavalla tai toisella vastuussa. Nainen ottaa puheeksi, nainen suunnittelee, nainen kertoo miten tehdään. Aina, kun tulee jotain ylimääräistä ja odottamatonta, nainen on vastuussa ja organisoi.
Hyi, en suostuisi vaikka olisin rahan tarpeessa. Mitä seuraavaksi? Kun ei haluta, niin mies tarjoaa maksua siitä hyvästä että haarat aukenee?