Tuore avomies haluaisi maksaa minulle että teen kaikki kotityöt
Tuore avomies yeki yllättävän ehdotuksen. Hän siis vihaa kotitöitä, vaikka osaa ne kyllä hyvin tehdä ja on sinkkuna tehnyt ne ihan hyvin. Ymmärrän että vihaa eikä halua tehdä, se on ihan yleistä varmaan enkä minäkään kotitöistä tykkää. Muutettuamme yhteen hän ehdotti, että voisin hoitaa hänen osuuden kotitöistä, ja hän maksaisi siitä minulle. Eli että tekisin kaikki kotihommat (kerrostalon vuokra-asunnossa ne on vain siivoamisia, tiskejä, pyykinpesuja, ruoanlaittoja ym), mutta hän kantaisi vastuunsa rahalla. Olipahan idea.
Mies ilmeisesti kuvittelee, että minä en kärsi kotitöiden tekemisestä yhtä paljon kuin hän? Tai kuvitteleeko mies että olen rahanahne? Vai mistä kummasta moinen idea? Koin ehdotuksen aika loukkaavana, en oli mikään maksettu siivoaja hänelle.
Nyt vaan sattuu olemaan niin, että tienaan paremmin kuin mies, enkä tarvitse yhtään enempää rahaa kuin palkkanani saan, eikä raha edes erityisemmin kiinnosta minua. Mies oli yllättynyt että en ollut yhtään sen tarjoamansa rahan perään, ilmeisesti aiemmat naisensa on olleet ja luuli vilpittömästi että nainen haluaa rahaa ja siksi tilanne on win-win ja tekee naisen tyytyväiseksi. Ei hän sitä oikeasti pahalla ehdottanut vaan vähän hölmöyttään kai.
Mites tähän nyt oikein pitäisi suhtautua? Onko mieheni 60-luvulta?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mies ylpäätään? Kyllähän akan pitää siivota kun mies käskee, ei siitä mitään rahoja makseta eikä siitä keskustella. Näin siis talouksissa missä mies on mies.
Ja pian taloudessa onkin pelkästään se mies.
Parempi niin kuin että siellä olisi kelvoton ja laiska ämmä,sen miehen harmina. Ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä pohtii, että voihan olla, että miehen ehdotus olisi erittäin tervetullut monelle naiselle. Saisi rahaa ja mies kantaisi vastuunsa. Mutta tämä avomieheni päätti ihastua minuun, korkeasti koulutettuun uraansa panostavaan naiseen, ja halusi juuri minut. Miksei hän valinnut "kotirouvahenkistä" naista?
Ap jatkaa. Koska olen parempituloinen ja varakkaampi kuin mieheni, voi olla että miehen on vähän vaikea suhtautua tilanteeseemme. Hänen eksänsä on olleet huonommin palkattuja kuin hän, ja ehkä mies on kokenut että raha jollain tavalla tuo valtaa. Nyt hänellä on nainen, johon hän ei voi millään vaikuttaa rahan kautta.. Hmm.
Fiksuna miehenä muuttaisin heti pois ja ottaisin uuden akan.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko mies olisi maksanut?
En tiedä. Minua huvitti tilanne niin paljon että emme edenneet summien keskustelemiseen. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä pohtii, että voihan olla, että miehen ehdotus olisi erittäin tervetullut monelle naiselle. Saisi rahaa ja mies kantaisi vastuunsa. Mutta tämä avomieheni päätti ihastua minuun, korkeasti koulutettuun uraansa panostavaan naiseen, ja halusi juuri minut. Miksei hän valinnut "kotirouvahenkistä" naista?
Ap jatkaa. Koska olen parempituloinen ja varakkaampi kuin mieheni, voi olla että miehen on vähän vaikea suhtautua tilanteeseemme. Hänen eksänsä on olleet huonommin palkattuja kuin hän, ja ehkä mies on kokenut että raha jollain tavalla tuo valtaa. Nyt hänellä on nainen, johon hän ei voi millään vaikuttaa rahan kautta.. Hmm.
Miksi?
Tehkää sopimus että mies rupeaa maksamaan kuukausittain pienen summan sinun eläkesäästötilille (sellaisen voi avata). Jos miehesi todellinen ajatus on että hän haluaa sinusta kotirouvan jonka tehtävä on olla nimen omaan kotona ja hän maksaa sinulle siitä että todellakin olet kotona, niin sanoisin kyllä että pysyy se harja sinunkin kourassasi, eikä imurin johto paljoa paina. Tasa-arvo kotitöissä:) mutta tavallaan sairaalla tavalla ymmärrän miehesi pointin. Niin paljon puhutaan siitä kuinka toinen on aina hoitanut kodin ja toinen on aina ollut töissä. Kotiahoitanut ei ole tienannut mitään ja työssä oleva sen kun on kerryttänyt varallisuutta. Ehkäpä miehesi haluaa näin hoitaa tasa-arvoa?
Selvempää on vain maksaa ulkopuoliselle siivoojalle. Parisuhteeseen ei kannata sotkea mitään rahalla korvattavia juttuja. Siivouksen ulkoistaminen on sinänsä ihan fiksu veto. Kukaan ei kuolinvuoteellaan toivo, että olisi tehnyt enemmän kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Mitä sitä tuollaisella akalla tekee joka ei hoida naiselle kuuluvia tehtäviään, vaihtoon vaan.
Outoa ettei ennen yhteenmuuttamista ottanut asiaa esille. Ehkä muutto olisi jäänyt tekemättä.
En kyllä tuohon suostuisi ja hyvä ettet sinäkään. Eriarvoistava ratkaisu se olisi. Mies olisi ikään kuin pomo ja työnjohtaja joka puuttuisi kun joku homma ei olekaan tehty. Muistuttaisi työnantaja työntekijä suhdetta, ei parisuhdetta.
Perhettä tuollaisen kanssa en perustaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette sitten vaan varmaan vaan sovi toisillenne, jos ette saa kompromissia aikaan, eli sinä et halua miehen maksamaa siivousapua ja mies ei halua tehdä kotitöitä. Eri osoitteisiin vaan, tuo ei tule toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Sano että palkkaa siivoojan niillä rahoilla. Jos ei ole valmis maksamaan oikeasta työstä oikeaa palkkaa saa osallistua kotitöihin ihan normaalisti.
Heh, aika harvalle tämä kävisi koska sehän huonontaisi naisen saamaa rahallista hyötyä miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mies ylpäätään? Kyllähän akan pitää siivota kun mies käskee, ei siitä mitään rahoja makseta eikä siitä keskustella. Näin siis talouksissa missä mies on mies.
Ja pian taloudessa onkin pelkästään se mies.
Parempi niin kuin että siellä olisi kelvoton ja laiska ämmä,sen miehen harmina. Ehdottomasti.
No sittenhän kaikki on tyytyväisiä :) Mies saa olla rauhassa itekseen ja nainen onnellisena toisen, kotitöihin osallistuvan miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se, mikä risoo omassakin parisuhteessa. Mies taatusti tiesi etten ole mikään kodinhengetär, mutta silti vain kotitöistä on jatkuvaa riitaa. Olen jo ihan kypsä. Mutta ap:n tilanteeseen sanoisin että tuossahan on kyse myös vallasta. Mies maksaa ja sinä keräilet sukkia ympäri kämppää. Mikä olisi tarpeeksi suuri korvaus siitä vitutuksesta että siivoilet toisen jälkiä? Ei taitaisi 500/kk euroa riittää. Sillä siihenhän se menee, ei taatusti jää siihen että pelkästään hoidat kotityöt. Mies alkaa sikailemaan ihan kunnolla, varsinkin jos parisuhteeseen tulee jotain ryppyä. Saa sitten sanoa että minä maksan, sinä akka siivoat. Joo, aika kiero yritys äijältä. Mutta tuon voisit kysyä ihan mieheltä suoraan, että jos hän kerta haluaa kotiorjan, niin miksi ei valinnut toisen tyyppistä naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette sitten vaan varmaan vaan sovi toisillenne, jos ette saa kompromissia aikaan, eli sinä et halua miehen maksamaa siivousapua ja mies ei halua tehdä kotitöitä. Eri osoitteisiin vaan, tuo ei tule toimimaan.
Kyllä hän saa sen siivoojan meille palkata jos oikeasti haluaa. Ihan sama minulle. Mutta ei hän halua siivoojaa. Hän ei halua vierasta heilumaan kotiimme ja hän ei myöskään halua maksaa ulkopuoliselle. Näin on sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Mitä sitä tuollaisella akalla tekee joka ei hoida naiselle kuuluvia tehtäviään, vaihtoon vaan.
Ei oo helppoa enää löytää nykyaikana sellaista joka hoitaa. Ei se kysyntä auta jos tarjonta puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ainakin pitäisi tehdä työsopimus ;). Sinä saisit sitten tietty lomaa välillä, mies maksaa palkkasi päälle eläkemaksut jne. Verottajalle tietysti pitää ilmoittaa!
Kuinka suostuit naimisiin, eikö tuosta ollut mitään merkkejä ennen naimisiin menoa? Pässinpää äijä.
Sinähän voisit ottaa myös maksun seksistä?
Avomies, ei aviomies. Muutimme yhteen juuri. Seurusteluaikana hänen kotinsa oli siisti ja pyykit aina pesty ilman apuani.
Ap täällä jatkaa. Tajusin kauhukseni, että entä jos hän on ennen yhteenmuuttoamme maksanut äidilleen, että äitinsä käy siivoamassa hänellä?
Äidille, siskolle, naapurin Sirpalle. Ihan täysin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää sopimus että mies rupeaa maksamaan kuukausittain pienen summan sinun eläkesäästötilille (sellaisen voi avata). Jos miehesi todellinen ajatus on että hän haluaa sinusta kotirouvan jonka tehtävä on olla nimen omaan kotona ja hän maksaa sinulle siitä että todellakin olet kotona, niin sanoisin kyllä että pysyy se harja sinunkin kourassasi, eikä imurin johto paljoa paina. Tasa-arvo kotitöissä:) mutta tavallaan sairaalla tavalla ymmärrän miehesi pointin. Niin paljon puhutaan siitä kuinka toinen on aina hoitanut kodin ja toinen on aina ollut töissä. Kotiahoitanut ei ole tienannut mitään ja työssä oleva sen kun on kerryttänyt varallisuutta. Ehkäpä miehesi haluaa näin hoitaa tasa-arvoa?
Joo siis tavallaan miehen ehdotus oli reilu ja tasa-arvoinen, hän ei pyrkiny vain hyötymään minusta vaan korvaamaan vaivani. Mutta pointti on nyt se, että olen panostanut paljon kouluttautumiseen ja uraani, tykkään vaativasta työstäni ja olen siinä arvostettu ja saan naiseksi oikeasti hyvää palkkaa. Olen siis aivan väärä ihminen tuon ehdotuksen kohteeksi, ei minusta voi leipoa edes puolikasta kotirouvaa. Ap.
Vähän omituista ehkä, mutta jos molemmat olisivat tyytyväisiä järjestelyyn, niin miksi ei? Vähän sama kuin, että toinen vie auton huoltoon ja maksaa sen ja toinen siivoaa 5 tuntia kotia. Työ kuin työ. Ehkä ei pidä olla niin ahdasmielinen.
Kokeile ehdottaa samaa diiliä miehelle. Sano että inhoat kotitöitä ja kun tienaat enemmän, niin voit maksaa miehelle siitä, että hän tekee sinunkin osuutesi. Se tai ostatte palvelut ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se, mikä risoo omassakin parisuhteessa. Mies taatusti tiesi etten ole mikään kodinhengetär, mutta silti vain kotitöistä on jatkuvaa riitaa. Olen jo ihan kypsä. Mutta ap:n tilanteeseen sanoisin että tuossahan on kyse myös vallasta. Mies maksaa ja sinä keräilet sukkia ympäri kämppää. Mikä olisi tarpeeksi suuri korvaus siitä vitutuksesta että siivoilet toisen jälkiä? Ei taitaisi 500/kk euroa riittää. Sillä siihenhän se menee, ei taatusti jää siihen että pelkästään hoidat kotityöt. Mies alkaa sikailemaan ihan kunnolla, varsinkin jos parisuhteeseen tulee jotain ryppyä. Saa sitten sanoa että minä maksan, sinä akka siivoat. Joo, aika kiero yritys äijältä. Mutta tuon voisit kysyä ihan mieheltä suoraan, että jos hän kerta haluaa kotiorjan, niin miksi ei valinnut toisen tyyppistä naista.
Joo valta-aspektia pohdin. Olen ihmisenä kai jotenkin riippumattomampi kuin moni nainen, tulotasoni ja taitojeni takia (osaan asentaa sen pyykkikoneen ja porata reiät seinään ja pärjään hyvin automyyjien kanssa ilman miehen apua..). Kuulostaa ehkä hullulta, mutta jos mies käy liian hankalaksi, pystyn koska vain ostamaan itselleni uuden kodin ja häipymään.. Minuun on vaikea saada valtaa, jos valtaa haluaa. Minuun saa valtaa vaan rakkaudella.. Tunnetason valtaa siis. Ap.