Tuore avomies haluaisi maksaa minulle että teen kaikki kotityöt
Tuore avomies yeki yllättävän ehdotuksen. Hän siis vihaa kotitöitä, vaikka osaa ne kyllä hyvin tehdä ja on sinkkuna tehnyt ne ihan hyvin. Ymmärrän että vihaa eikä halua tehdä, se on ihan yleistä varmaan enkä minäkään kotitöistä tykkää. Muutettuamme yhteen hän ehdotti, että voisin hoitaa hänen osuuden kotitöistä, ja hän maksaisi siitä minulle. Eli että tekisin kaikki kotihommat (kerrostalon vuokra-asunnossa ne on vain siivoamisia, tiskejä, pyykinpesuja, ruoanlaittoja ym), mutta hän kantaisi vastuunsa rahalla. Olipahan idea.
Mies ilmeisesti kuvittelee, että minä en kärsi kotitöiden tekemisestä yhtä paljon kuin hän? Tai kuvitteleeko mies että olen rahanahne? Vai mistä kummasta moinen idea? Koin ehdotuksen aika loukkaavana, en oli mikään maksettu siivoaja hänelle.
Nyt vaan sattuu olemaan niin, että tienaan paremmin kuin mies, enkä tarvitse yhtään enempää rahaa kuin palkkanani saan, eikä raha edes erityisemmin kiinnosta minua. Mies oli yllättynyt että en ollut yhtään sen tarjoamansa rahan perään, ilmeisesti aiemmat naisensa on olleet ja luuli vilpittömästi että nainen haluaa rahaa ja siksi tilanne on win-win ja tekee naisen tyytyväiseksi. Ei hän sitä oikeasti pahalla ehdottanut vaan vähän hölmöyttään kai.
Mites tähän nyt oikein pitäisi suhtautua? Onko mieheni 60-luvulta?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ainakin pitäisi tehdä työsopimus ;). Sinä saisit sitten tietty lomaa välillä, mies maksaa palkkasi päälle eläkemaksut jne. Verottajalle tietysti pitää ilmoittaa!
Kuinka suostuit naimisiin, eikö tuosta ollut mitään merkkejä ennen naimisiin menoa? Pässinpää äijä.
Sinähän voisit ottaa myös maksun seksistä?
Avomies, ei aviomies. Muutimme yhteen juuri. Seurusteluaikana hänen kotinsa oli siisti ja pyykit aina pesty ilman apuani.
Ap täällä jatkaa. Tajusin kauhukseni, että entä jos hän on ennen yhteenmuuttoamme maksanut äidilleen, että äitinsä käy siivoamassa hänellä?
Äidille, siskolle, naapurin Sirpalle. Ihan täysin mahdollista.
Toivottavasti mies ei seuraavaksi ehdota, että maksaa nyt äidilleen että äitinsä tulee siivoamaan kotiamme :D . Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on ap:n ikä? Yli nelikymppiset naiset kyllä tekee 90% kotitöistä eikä saa siitä erillistä palkkaa.
Ap on 37. Avomieheni on 40.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ehdottaa samaa diiliä miehelle. Sano että inhoat kotitöitä ja kun tienaat enemmän, niin voit maksaa miehelle siitä, että hän tekee sinunkin osuutesi. Se tai ostatte palvelut ulkopuolelta.
Tämä on periaatteessa hyvä. Mutta mies on rahanahne, ja siksi pahimmillaan saattaisi jopa suostua. Enkä tulisi onnelliseksi sellaisessa suhteessa, jossa maksetaan toisillemme rahaa. Ap.
Ex-mies ehdotti että maksaisi minulle hänen lapsensa hoidosta, en suostunut. Siihen aikaan itsestään selvistä asioista ei yleensä edes puhuttu ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ehdottaa samaa diiliä miehelle. Sano että inhoat kotitöitä ja kun tienaat enemmän, niin voit maksaa miehelle siitä, että hän tekee sinunkin osuutesi. Se tai ostatte palvelut ulkopuolelta.
Tämä on periaatteessa hyvä. Mutta mies on rahanahne, ja siksi pahimmillaan saattaisi jopa suostua. Enkä tulisi onnelliseksi sellaisessa suhteessa, jossa maksetaan toisillemme rahaa. Ap.
Ihminenhän tarjoaa muille sitä mitä itse haluaa saada, koska kuvittelee muiden haluavan samaa kuin itse. Rahanahne mies luulee että muitakin houkuttelee raha.
Kauanko seurustelitte ennen yhteen muuttamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä pohtii, että voihan olla, että miehen ehdotus olisi erittäin tervetullut monelle naiselle. Saisi rahaa ja mies kantaisi vastuunsa. Mutta tämä avomieheni päätti ihastua minuun, korkeasti koulutettuun uraansa panostavaan naiseen, ja halusi juuri minut. Miksei hän valinnut "kotirouvahenkistä" naista?
Tämä on juuri se, mikä risoo omassakin parisuhteessa. Mies taatusti tiesi etten ole mikään kodinhengetär, mutta silti vain kotitöistä on jatkuvaa riitaa. Olen jo ihan kypsä. Mutta ap:n tilanteeseen sanoisin että tuossahan on kyse myös vallasta. Mies maksaa ja sinä keräilet sukkia ympäri kämppää. Mikä olisi tarpeeksi suuri korvaus siitä vitutuksesta että siivoilet toisen jälkiä? Ei taitaisi 500/kk euroa riittää. Sillä siihenhän se menee, ei taatusti jää siihen että pelkästään hoidat kotityöt. Mies alkaa sikailemaan ihan kunnolla, varsinkin jos parisuhteeseen tulee jotain ryppyä. Saa sitten sanoa että minä maksan, sinä akka siivoat. Joo, aika kiero yritys äijältä. Mutta tuon voisit kysyä ihan mieheltä suoraan, että jos hän kerta haluaa kotiorjan, niin miksi ei valinnut toisen tyyppistä naista.
Joo valta-aspektia pohdin. Olen ihmisenä kai jotenkin riippumattomampi kuin moni nainen, tulotasoni ja taitojeni takia (osaan asentaa sen pyykkikoneen ja porata reiät seinään ja pärjään hyvin automyyjien kanssa ilman miehen apua..). Kuulostaa ehkä hullulta, mutta jos mies käy liian hankalaksi, pystyn koska vain ostamaan itselleni uuden kodin ja häipymään.. Minuun on vaikea saada valtaa, jos valtaa haluaa. Minuun saa valtaa vaan rakkaudella.. Tunnetason valtaa siis. Ap.
Ehkä mies kokee pelottavaksi itsenäisyytesi ja yrittää tuolla kierolla konstilla nimenomaan saada suhun valtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä pohtii, että voihan olla, että miehen ehdotus olisi erittäin tervetullut monelle naiselle. Saisi rahaa ja mies kantaisi vastuunsa. Mutta tämä avomieheni päätti ihastua minuun, korkeasti koulutettuun uraansa panostavaan naiseen, ja halusi juuri minut. Miksei hän valinnut "kotirouvahenkistä" naista?
Tämä on juuri se, mikä risoo omassakin parisuhteessa. Mies taatusti tiesi etten ole mikään kodinhengetär, mutta silti vain kotitöistä on jatkuvaa riitaa. Olen jo ihan kypsä. Mutta ap:n tilanteeseen sanoisin että tuossahan on kyse myös vallasta. Mies maksaa ja sinä keräilet sukkia ympäri kämppää. Mikä olisi tarpeeksi suuri korvaus siitä vitutuksesta että siivoilet toisen jälkiä? Ei taitaisi 500/kk euroa riittää. Sillä siihenhän se menee, ei taatusti jää siihen että pelkästään hoidat kotityöt. Mies alkaa sikailemaan ihan kunnolla, varsinkin jos parisuhteeseen tulee jotain ryppyä. Saa sitten sanoa että minä maksan, sinä akka siivoat. Joo, aika kiero yritys äijältä. Mutta tuon voisit kysyä ihan mieheltä suoraan, että jos hän kerta haluaa kotiorjan, niin miksi ei valinnut toisen tyyppistä naista.
Joo valta-aspektia pohdin. Olen ihmisenä kai jotenkin riippumattomampi kuin moni nainen, tulotasoni ja taitojeni takia (osaan asentaa sen pyykkikoneen ja porata reiät seinään ja pärjään hyvin automyyjien kanssa ilman miehen apua..). Kuulostaa ehkä hullulta, mutta jos mies käy liian hankalaksi, pystyn koska vain ostamaan itselleni uuden kodin ja häipymään.. Minuun on vaikea saada valtaa, jos valtaa haluaa. Minuun saa valtaa vaan rakkaudella.. Tunnetason valtaa siis. Ap.
Ehkä mies kokee pelottavaksi itsenäisyytesi ja yrittää tuolla kierolla konstilla nimenomaan saada suhun valtaa?
Vähän ohi aiheen, mutta tätä olen joskus oikeasti pohtinut. Koska olen aiemmin elämässä saanut joiltakin muilta miehiltä kommentteja, että mihin muka tarviin edes miestä. Vastaus on että rakkauteen, läheisyyteen ja kumppanuuteen, tietysti. Mutta olen tulkinnut, että joitakin voi naisen itsenäisyys hämmentää. Mutta toisaalta, monia miehiä taas ärsyttää naisen avuttomuus. Ristiriitaista, eikö?
Valtaa tai kontrollia? Ehkä kontrolli on oikeampi sana?
Ap.
No toivottavasti et ala tälle miehelle lapsia tehdä. En yhtään ihmettelisi, jos mies haluaisi lapsen, mutta ei osallistua sen hoitoon ja tämä tietysti kävisi ilmi vasta tullessanne synnäriltä kotiin.
> Yli nelikymppiset naiset kyllä tekee 90% kotitöistä
> eikä saa siitä erillistä palkkaa.
Voi kun tämä on niin totta.
t. 40 v ja pari kuukautta päälle. Aviossa 15 vuotta ja tähän se on luisunut, vaikka alussa oli niin erilaiset tavoitteet ja periaatteet kotitöiden osalta.
Minä katsoisin, että mies maksaa sen verran, että voin ottaa siivoojan. Siitä saa kotitalousvähennyksetkin, mitä et saa omasta työstä. Olen sitten sen siivoojan työnjohtaja.
Varmaan juttu kaatuisi omaan mahdottomuuteensa jonkun ajan päästä, mutta mikäs siinä on kokeillessa.
Ap:n kannattaisi päästä yli tuosta, että et voisi päästää ketään kotiisi siivoamaan. Miksi ei? Miksi haluat siivota, jos teillä kerran on varaa palkata joku?
Tarkoittaako, että et päästä miestäkään siivoamaan, ainakaan omalla tavallaan?
Vierailija kirjoitti:
> Yli nelikymppiset naiset kyllä tekee 90% kotitöistä
> eikä saa siitä erillistä palkkaa.
Voi kun tämä on niin totta.
t. 40 v ja pari kuukautta päälle. Aviossa 15 vuotta ja tähän se on luisunut, vaikka alussa oli niin erilaiset tavoitteet ja periaatteet kotitöiden osalta.
No jos miehesi nyt tarjoisi sinulle palkkaa kotitöistä niin ottaisitko rahat vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä suostuisin tuohon diiliin mutta vaatisin kyl että siitä tehdään kunnon sopimus jossa sovitaan palkan määrä ja se, mitä töitä siihen sisältyy ja miten usein :D
Eli miehestä tulee pomosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ainakin pitäisi tehdä työsopimus ;). Sinä saisit sitten tietty lomaa välillä, mies maksaa palkkasi päälle eläkemaksut jne. Verottajalle tietysti pitää ilmoittaa!
Kuinka suostuit naimisiin, eikö tuosta ollut mitään merkkejä ennen naimisiin menoa? Pässinpää äijä.
Avomies, ei aviomies. Muutimme yhteen juuri. Seurusteluaikana hänen kotinsa oli siisti ja pyykit aina pesty ilman apuani.
Ap täällä jatkaa. Tajusin kauhukseni, että entä jos hän on ennen yhteenmuuttoamme maksanut äidilleen, että äitinsä käy siivoamassa hänellä?
Tai ehkä äiti on käynyt siivoomassa ihan hyvää hyvyyttään. Jotenkin (jotkut) äidit tuntuvat paapovan aikuisia poikaan.
Mies voi palkata teille siivoojan, joka käy useita kertoja viikossa.
Hyvä, ettet suostu palvelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä katsoisin, että mies maksaa sen verran, että voin ottaa siivoojan. Siitä saa kotitalousvähennyksetkin, mitä et saa omasta työstä. Olen sitten sen siivoojan työnjohtaja.
Varmaan juttu kaatuisi omaan mahdottomuuteensa jonkun ajan päästä, mutta mikäs siinä on kokeillessa.
Ap:n kannattaisi päästä yli tuosta, että et voisi päästää ketään kotiisi siivoamaan. Miksi ei? Miksi haluat siivota, jos teillä kerran on varaa palkata joku?
Täsmennän vielä, että mies ei halua siivoojaa eikä ole valmis maksamaan ulkopuoliselle. Itse kokisin outona, että joku vieras tulisi kotiimme siivoamaan, mutta jos mies sitä kovin haluaisi, niin kyllä se minulle kävisi. Mutta mies siis ei halua. Mies saa siivota toki omalla tavallaan, hän on ihan hyvä siivoamaan ja tämä on yhtälailla hänenkin koti :) . En puutu miehen tekemisiin enkä kulje perässä korjailemassa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä äiti on käynyt siivoomassa ihan hyvää hyvyyttään. Jotenkin (jotkut) äidit tuntuvat paapovan aikuisia poikaan.
Tämä on varsin mahdollista.
Ongelmia tiedossa, mä passittaisin tollasen miehen nopeesti sinne mistä on tullutkin. Kyllä kotona jokainen tekee osansa ihan ilman korvauksia. Siivoojaan palkkaaminenkaan ei poista sitä tosiasiaa, että kotona joutuu koko ajan tekemään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmennän vielä, että mies ei halua siivoojaa eikä ole valmis maksamaan ulkopuoliselle. Itse kokisin outona, että joku vieras tulisi kotiimme siivoamaan, mutta jos mies sitä kovin haluaisi, niin kyllä se minulle kävisi. Mutta mies siis ei halua. Mies saa siivota toki omalla tavallaan, hän on ihan hyvä siivoamaan ja tämä on yhtälailla hänenkin koti :) . En puutu miehen tekemisiin enkä kulje perässä korjailemassa. Ap.
sun ap varmaan sitten täytyy tehdä vain se oma osuutesi, mikä se sitten onkaan, ja hyväksyä että miehen osuus jää tekemättä. se saattaa toimia niin kauan kun teillä ei ole lapsia. ja saattaa olla lopulta aika vaikea määritellä, mikä on se "puolet" jotka sinä teet? Puolikkaan asunnon imurointi? Puolikkaan astianpesukoneen tyhjennys?
Jos olisin sinun asemassasi, selvittäisin miehelle ymmärrettävästi etten pidä kotitöistä enempää kuin hänkään ja tekisin sellaisen siivoussuunnitelman, jossa on tehtävät kirjoitettu ylös ja sitten ne tehtävät jaetaan. jos mies ei halua tehdä omia hommiaan, ne jäävät tekemättä. jospa se siivooja sitten alkaisikin tuntua miukavalta ajatukselta.
Mikähän on ap:n ikä? Yli nelikymppiset naiset kyllä tekee 90% kotitöistä eikä saa siitä erillistä palkkaa.