Kuvittelenko vain vai ovatko ihmiset alkaneet hiljattain käyttää enemmän hajusteita?
Ihan puolen vuoden sisällä muutos on ollut jyrkkä. Yhä enemmän tulee metrossa, kadulla, töissä vastaan ihmisiä, jotka on uitettu pistävänhajuisessa tai imelässä hajuvedessä. Se pyörryttää, oksettaa, kirvelee silmiä ja kurkkua ja velloo mahaa. Ja ne hajut on yksinkertaisesti pahoja! Onko vika minussa vai onko hajusteista tullut jokin trendi? Vielä puoli vuotta sitten ei tullut näin usein haisevia ihmisiä vastaan.
En oikeen voisi uskoa, että hajuaistini olisi yhtäkkiä parantunut, kun se on aina ollut ihan surkea. Vai voiko hajuaisti terävöityä yhtäkkiä? Mietteitä, käyttääkö ihmiset nykyään yleisemmin hajuvettä? Oletteko huomanneet saman ilmiön?
Kommentit (36)
Jaa. En ole huomannut muutosta, mutta mielestäni useimmat hajuvedet tuoksuvatkin hyviltä ellei sitä ole liikaa. Itseäni häiritsee enemmän likainen ja pesemätön haju kuin sopiva määrä hajuvettä.
Kuvittelenko vain vai ovatko ihmiset alkaneet hiljattain käyttää enemmän hajusteita?
Tämä oli minun ensireaktioni, kun minulla oli puhjennut hajusteyliherkkyys. Lakkasin vain kerrasta sietämästä. Ihan sama, miten asennoiduin asiaan, mutta olin sairaana silloin, kun tuli altistusta. Kun poistin hajusteet elämästäni, oireet loppuivat. Vähitellen sietokyky palautui niin, että normaali arki hajusteihmisten seurassa taas alkoi onnistua.
Kai nuo hajusteet on vähän enempi in nyt kuin joku aika sitten.
Mutta yliherkkyyskin voi olla syynä.
Itsellä voimakas hajusteyliherkkyys enkä siedä edes toisten vaatteista tulevia pesu-ja
huuhteluaineiden katkuja.
Vierailija kirjoitti:
Onko ruokavaliosi muuttunut? Oletko raskaana? Oletko lopettanut tupakoinnin?
Ei, ei ja ei.
Ap
Olen havainnut että nykyisin todella monet vastaantulijat tuoksuvat siltä kuin heidät olisi juuri ongittu pesukoneesta. Ei minua kyllä tuoksut sinänsä haittaa, mutta jotenkin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai nuo hajusteet on vähän enempi in nyt kuin joku aika sitten.
Mutta yliherkkyyskin voi olla syynä.
Itsellä voimakas hajusteyliherkkyys enkä siedä edes toisten vaatteista tulevia pesu-ja
huuhteluaineiden katkuja.
Hyi älä puhukaan huuhteluaineesta! Pelkkä ajatus pyörryttää ja oksettaa. Vähän epäilen herkkyyttä, kun mulla ei ole mitään allergioita ja eikös noi tule enempi vanhemmille naisille? Voihan se sitä toki olla. Toivottavasti ei, koska se rajoittaisi elämää.
Ap
Elintason paranemisen myötä ihmiset satsaavat enemmän itseensä.
Haluavat tuoksua hyvältä, koska olet sen arvoinen!
Salilla ja jumpissa on nykyään alettu käyttää tosi paljon. Ihan kamalaa olla ryhmäjumpassa, missä puolet väestä on uinut hajuvedessä. Lemu on kamala, kun ne hajut sekoittuvat. Olen lopettanut mm. venyttelyssä käymisen tämän takia, enkä edes ole hajusteallerginen eikä ole astmaa. Myös rautapuolella nykyään löyhkää hajuvesien liikakäyttö. se ylenpalttinen lotraaminen on junttia, hienostunutta on laittaa vain hieman.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänkin hajuveden saa löyhkäämään pahalta laittamalla sitä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat satsata ihan vaan kotonaan häiritsemättä muita.
Olen 24-vuotias ja mulle puhkesi hajusteyliherkkyys 3 vuotta sitten (eli ei ole vain vanhoilla). Ja elämä on todellakin hankalaa, en toivoisi tätä kenellekään.
Ja nyt huomaa, kuinka ihmiset ylihajustavat itseään ja varsinkin pyykinpesuaineet ovat kaikista pahimpia oireiden aiheuttajia.
Siedän joitakin mietoja hajuvesiä, jos jotkut käyttää niitä "normaalisti" eli laittavat vain vähän ja tuoksuu nenääni vain jos olen semmoisten lähellä. Muuten meinaan tukehtua ja nenä menee tukkoon, silmät vuotaa, henkeä ahdistaa yms.
Tykkäisin tuoksuista, mutta en vaan pysty käyttämään ja toivoisin muidenkin vähentävän, eivät ne varmaan hirveän terveellisiäkään voi olla.
En tiedä miten selviän loppuelämäni tämän kanssa :(
Mä en juuri missään käy, paitsi Lidlissä kaupassa. Paikallisen Lidlin on täyttänyt ei-suomalaisperäiset asiakkaat, ja jessus mikä käry niistä lähtee :(
Vierailija kirjoitti:
Olen 24-vuotias ja mulle puhkesi hajusteyliherkkyys 3 vuotta sitten (eli ei ole vain vanhoilla). Ja elämä on todellakin hankalaa, en toivoisi tätä kenellekään.
Ja nyt huomaa, kuinka ihmiset ylihajustavat itseään ja varsinkin pyykinpesuaineet ovat kaikista pahimpia oireiden aiheuttajia.
Siedän joitakin mietoja hajuvesiä, jos jotkut käyttää niitä "normaalisti" eli laittavat vain vähän ja tuoksuu nenääni vain jos olen semmoisten lähellä. Muuten meinaan tukehtua ja nenä menee tukkoon, silmät vuotaa, henkeä ahdistaa yms.
Tykkäisin tuoksuista, mutta en vaan pysty käyttämään ja toivoisin muidenkin vähentävän, eivät ne varmaan hirveän terveellisiäkään voi olla.
Mä syön ympäri vuoden antihistamiinia ja Nasonexia tai Avamysta nenään pahoina aikoina ja silloin, kun tiedän altistuvani hajusteille. En tiedä onko maitohappobakteereista oikeasti apua, mutta kun syön niitä, niin ei ole mennyt kenenkään tuoksusta vatsa kuralle.
Jos oikein paha tilanne on, niin laitan kortisonirasvaa nenään. Siis sivelen pikkusormella. Niin ei voi tehdä usein, iho ohenee liikaa, mutta pelastanut välillä mut.
Usein huomaa esim. bussissa että joku on laiittanut tuota järkyttävää löyhkää päälleen.
Yleensä nuorempi ihminen.
Saattaa olla jotain hiusainetta mutta erittäin pahan hajuista!
Ja niin kemikaalien pistävä löyhkä!
Olen ihmetellyt samaa. Erityisesti ulkoilupoluilla pyöräillessä tämän huomaa vastaantulijoissa. Moni nainen kulkee parfyymipilvi ympärillään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Erityisesti ulkoilupoluilla pyöräillessä tämän huomaa vastaantulijoissa. Moni nainen kulkee parfyymipilvi ympärillään.
Sanoisin kyllä, että tää on yleisempää miehillä. Tai ainakin Helsingissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön ympäri vuoden antihistamiinia ja Nasonexia tai Avamysta nenään pahoina aikoina ja silloin, kun tiedän altistuvani hajusteille. En tiedä onko maitohappobakteereista oikeasti apua, mutta kun syön niitä, niin ei ole mennyt kenenkään tuoksusta vatsa kuralle.
Jos oikein paha tilanne on, niin laitan kortisonirasvaa nenään. Siis sivelen pikkusormella. Niin ei voi tehdä usein, iho ohenee liikaa, mutta pelastanut välillä mut.
Joo, olen myös syönyt mhbakteereja.. Mm. tabletteina ja jauheena... En tiedä onko auttanut mitään. Olen yrittänyt vähentää sokerin syöntiä ja hiivan syöntiä. Ei huomattavaa apua, mutta ehkä vähän. Avamysta käytin 3 kk kuurin siitepölykautena, auttoi sen aikaa vähän+ antihistamiinilääkkeet. En vain haluaisi käyttää niitä koko aikaa kun ei ole suositeltavaa vissiinkään.
Usein otan antihistamiinipillerin jos tiedän meneväni paikkaan jossa altistuu pahasti hajusteille. Joskus joudun ottamaan töissä kesken päivän.. Mutta en tiedä auttaako se mitään, pitäisi syödä pidempään useampi päivä, että vaikuttaisi kunnolla.
Olen ajatellut seuraavaksi kokeilla akupunktiota tai homeopatiaa, olen todella epätoivoinen tämän "sairauden" kanssa. Olen liian väsynyt ja masentunut tämän takia, että on vaikeaa liikkua ja ulkoilla töiden jälkeen, mutta onneksi mieheni kanssa lenkkeillään raittiissa ilmassa ja toivon sen myös auttavan, vaikka en sinänsä ole siitäkään saanut paljoakaan apua.
No onhan täällä satoja tuhansia uusia suomalaisia lähi-idästä. Siellä päin tykätään näkyä, kuulua ja tuoksua, ja enemmän on enemmän.
Onko ruokavaliosi muuttunut? Oletko raskaana? Oletko lopettanut tupakoinnin?