Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help, mitäs tämä on? (Liittyy raskauteen/synnytykseen)

Vierailija
25.09.2016 |

Oon nyt siis kohta raskausviikolla 35 (tänään 34+3) ja tänään tuossa klo 16.45 alkoi tasainen menkkajomotus joka jatkuu nytkin. Maha ei kiristy, mutta jomottaa alavatsaa/nivusta ja alaselkää ja vähän reittäkin. Ollut tasaista koko tämän ajan tähän asti, mutta ärsyttävän häiritsevää se on. Kuin menkat olisi päällä tai alkaisi.
Ei kovin kipeää mutta vähän tuntuu.
Onko nämä nyt sit niitä suppareita jotka tekee tuhoja? Eli lyhentää kohdunkaulaa ja avaa paikat?

Pitäiskö lähteä synnärille käyrille, jos pitäisi saada kortisonit vauvan keuhkoja varten ja supistuksenestolääkettä vai levätä vain täällä lämpöisen peiton alla.
Koko päivän olen ottanut iisisti muutenkin ja en ole itseäni rasittanut mitenkään eli ei siitä ainakaan. Kiitti vastauksista etukäteen.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kortisoneja anneta enää noilla viikoilla.

Vierailija
2/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos soittaisit sinne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita HäKeen, heti !

Vierailija
4/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin toi oli ihan normaalia noilla viikoilla. Ei edes edistänyt synnytystä vaan vauva syntyi lopulta käynnistettynä rv 42+5.

Vierailija
5/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos soittaisit sinne?

Ei kannata soittaa. Sanovat kuitenkin. Ota lämmin suihku, käytä kauratyynyä, ota panadolia jne... en ole ap.

Vierailija
6/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin toi oli ihan normaalia noilla viikoilla. Ei edes edistänyt synnytystä vaan vauva syntyi lopulta käynnistettynä rv 42+5.

Oliko sulla jatkuvaa menkkajomotusta selässä että nivusissa/alavatsalla. Mulla ollut tämä jo kohta jo kolme tuntia... kestän kyllä nämä, tuntuu vaan ilkeältä.

Vierailija
7/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No seuraile vaan. Mulla oli koko raskauden tollaista.

Vierailija
8/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarattomia harjoitussupistuksia, uskoisin.

Vierailija
9/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vain annetaan, jos päättää syntyä.

Rv 34+3 niin kuin ap on, niin ei todellakaan ole vielä vauvan keuhkot kypsät yhtään. Ne on vasta laskettuna aikana kypsät, jos vielä silloinkaan. Käytä järkeäsi. T. 3 lapsen äiti

Vierailija
10/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin oli välillä kaikenmaailman omituisia jomotuksia. Kuuluu asiaan.

Vierailija
11/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas säälittävä kysymys... yhyyy "mitä nää on.käynnistyykö synnytys" yhyy..oot todellaki ensikertalainen...kuule kyl sä tiiät millon ne kypsyttää paikkoja. ..kivut on sillon rajuja ja alapäätä jomottaa,oikeesti

Vierailija
12/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rv 34+3 niin kuin ap on, niin ei todellakaan ole vielä vauvan keuhkot kypsät yhtään. Ne on vasta laskettuna aikana kypsät, jos vielä silloinkaan. Käytä järkeäsi. T. 3 lapsen äiti

Ööh. :D Vauva on täysiaikainen rv 37+0 (eli 3 vk ennen laskettua aikaa), jolloin keuhkot ovat kyllä jo kypsät. Tuon jälkeen ja varsinkin rv:ltä 38+0 lähtien vauva lähinnä kasvattaa painoaan.

Vierailija
13/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh. :D Vauva on täysiaikainen rv 37+0 (eli 3 vk ennen laskettua aikaa), jolloin keuhkot ovat kyllä jo kypsät. Tuon jälkeen ja varsinkin rv:ltä 38+0 lähtien vauva lähinnä kasvattaa painoaan.

Joo, tiedän kyllä. 37 on täysiaikainen, onhan minulla sentään kolme lasta.

Kysymys olikin, että ap:lle annettaisiin aimo tujaus kortisonia, jotta vauvan keuhkot kypsyisi koska ne ei todellakaan vielä ole valmiit. Eli miksi et ymmärrä asiaa? T. 3 lapsen äiti

Vierailija
14/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustelethan ole hyvä, että miksi ei annettaisiin?

AP:n lapsi on kuitenkin vielä hyvin pieni ja ennenaikainen.

Vierailija
15/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmavaivoja?

Vierailija
16/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita neuvolaan! :)

Vierailija
17/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli noilla viikoilla jomotusta pari viikkoa vähän väliä, muutenkin tosi tukala olo ku tuntu etten mahdu itseni sisälle. Jomotti selkää ja just "menkkakipuja", tuntu etten saa hengitettyä ja sit oli harjoitussuppareitaki joitakin päivinä tositosi paljon, mut olivat kivuttomia. Sit yhtäkkiä ei jomottanut mihinkään eikä ollut ollenkaan mitään vaivoja ja olin täynnä virtaa. Viikon virtapiikin jälkeen tuli tosi sellanen zen-olo, pysähtynyt olo. Samana iltana alkoi synnytys.

Aina voit soittaa synnärille/neuvolaan jos epäilyttää. Mä kyl tunnistin ite sit sen synnytyssupistuksen kun se eka iski, oli aika selvä peli enkä ois kuvaillut sanalla "jomotus" sitä ollenkaan. Ne on sellaista aaltomaista kipua. Alkaa vaimeena ja nousee, nousee, nousee, ja alkaa laskea. Sit on välillä täysin kivuton ja normaali olo ja alkaa jo pelätä ettei seuraava tule. Kun synnytys etenee niin kipupiikki nousee aina vaan ylemmät ja tauot niiden välillä lyhenee.

Vierailija
18/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, jos useamman tunnin menkkajomotusta !! Älä sentään anna väärää tietoa.

Vierailija
19/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. =) Tässä sängyllä edelleen lepäilen. Vieläkin tuntuu. Jomottaa ja hieman ehkä aaltoilee. En ole laskenut välejä, koska eivät ole selviä nousuja ja laskuja. Melko tasaista.

Mietin vain, että mitähän tässä tekisi. Ottaako lääkettä ja koittaa levätä. Ap.

Vierailija
20/31 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne synnärille. Mulla oli 1 vrk menkkakipuja, jonka jälkeen synnytys käynnistyi. Muita kipuja ja supistuksia oli aiemmin, mutta ne ei mitään tehneet. Vauva on tosi pieni, ei kannata riskeerata. Menkkakivut on muutenkin kohdun supistelua, ilman raskauttakin. Toisilla synnytyssupistuksetkin on kk kivun tapaisia.