Miten kotiin kolarin jälkeen?
Oletetaan että ajan hirvikolarin 300 kilometrin päässä kotoa. Auto menee ajokelvottomaksi. Soitan hätäkeskukseen ja sitä kautta tulee riistaporukka lopettamaan hirven. Tämä kaikki on selvää. Mutta mitäs minä sitten teen? Lähin juna-asema on vaikkapa 100km päässä. Linja-autoja ei kulje enää siihen aikaan. Taksi maksaisi satoja euroja. Autossa on tavaraa mikä on saatava turvaan. Miten pääsen tavaroiden kanssa kotiin?
Kommentit (21)
Jos kehnosti käy, niin pääset Monosen kyydissä. Siinä ei enää maallinen omaisuus ole mielessä...
Mulla ainakin vakuutus on korvannut hyvin taksimatkailun kolarin jälkeen. Kolaripaikalta pääsin pois kyllä muutenkin, mutta ajelin sen jälkeen 60km päivystykseen tarkistuttamaan vammoja ja toiset 60km takaisin. Taksilla siis.
Soitat ystävän tai sukulaisen hakemaan?
Pitäähän se auto järjestää pois. Hinausauton kyydissä pääsee kylille, tai sitten poliisien kyydissä kun käyvät paikalla. Loppumatka bussilla tai junala ja tietty voi mennä myös taksilla. Oletan että ei tullut henkilövahintkoja eikä päässyt pois ambulanssilla.
Itse olen ajanut hirvikolarin kesälomalle lähtiessä 600km kotoa. Auto säilyi ajokuntoisena, vaikkakin tuulilasi siruilla ja toinen lamppu rikki. Poliisi lupasi ajaa auton määränpäähän ja korjattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Soitat ystävän tai sukulaisen hakemaan?
Kaikilla ei oo sellaisia taustajoukkoja että esim. jostain 700n kilsan päästä lähdetään noutamaan keskellä yötä...
Vierailija kirjoitti:
Korvaakohan auton vakuutus?
Korvaa. Ennen korvasi valtionkonttori vaikka ei olisi ollut edes vakuutusta.
Jos on itse kunnossa niin eihän sitä ole edes pakko pyrkiä kotiin vaan jatkaa matkaansa sinne minne oli menossa.
Riippuu tietysti siitä onko lompsa/vakuutukset kunnossa. Vuokra-auton saa alle ja eikun eteenpäin...
Meillä hajosi auto tielle, auton vakuutus korvasi hinauksen ja taksimatkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaakohan auton vakuutus?
Korvaa. Ennen korvasi valtionkonttori vaikka ei olisi ollut edes vakuutusta.
Riippuu vakuutuksesta ja autosta. Omavastuu huomioon ottaen saattaa korvausta tippua ihan joutava summa.
Itse pääsin sieltä hevon nevadasta ambulanssin kyydillä sairaalaan tarkistukseen ja sain olla siellä niin kauan kuin kyyti tuli hakemaan. Vaihtoehdot olivat
a)taksi juna-asemalle
b)avopuoliso
c)kotiväki.
a). Juna oli mahdottomuus koska liikaa tavaraa ja kissat käsitellä yksin.
b) Puolison mielestä oli liioittelua lähteä töistä hakemaan sairaalaan joutunutta avovaimoa kun kilometrejäkin olisi kertynyt yhteensä 300. (On muuten ex ja ihan syystäkin..itsekäs shithead...)
c) Sisko halusi ehdottomasti tulla ja ajaa mut kotiin. Mukaan hyppäsivät myös äitini sekä siskon mies. Ajoivat takiani yli 1000km savosta helsinkiin ja takaisin.
Summasummarum. Kyllä kotiin pääsee aina ja samalla tulee testattua se kuka oikeasti välittää ja kuka ei. Paskalastista hankkiuduin eroon vuoden kuluessa tapahtumasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on itse kunnossa niin eihän sitä ole edes pakko pyrkiä kotiin vaan jatkaa matkaansa sinne minne oli menossa.
Riippuu tietysti siitä onko lompsa/vakuutukset kunnossa. Vuokra-auton saa alle ja eikun eteenpäin...
Saako siis vuokra-auton esim. keskellä yötä minne vaan, joku kuski ajaa sen siihen? Miten kuski pääsee pois jos itse jatkan eri suuntaan?
Kyselen näitä siis ihan siksi kun koskaan näin ei ole käynyt ja jos kävisi esim. kotimatkalla mökiltä, niin mulla ei olisi hajuakaan miten pääsisin kotiin. Ihan viimeinen vaihtoehto olisi soittaa äiti tai joku kaveri ajamaan 300 kilometriä hakemaan joskus myöhään sunnuntaina.
Ja esimerkkitapauksessa kuten minullakin on kasko. Mutta en ole perehtynyt korvaako meidän kasko miten tällaisen lunaritilanteen keskellä ei mitään. -ap
Itse luulen, että mieheni tulisi hakemaan vaikka mistä. Jos miehellä olisi joku este, mikä olisi lähinnä että itse olisi niin kipeä ettei ole ajokuntoinen tai olisi ottanut pari saunakaljaa ja ajo olisi riski - humalahakuisesti mies ei onneksi nykyään enää ota - niin todennäköisesti veljeni lähtisi, ellei hänellä ole estettä. Minä olen tätä kyllä miettinyt, koska ajan yksin pitkää matkaa. Mulla on ajokortti-ikäisiä poikiakin, mutta heillä ei ole omia autoja ja asuvat muualla. Mut jos olisivat paikalla, kyllä he lähtisivät. Toinen poika on hakenut isänsä ja tämän työkaverin 100 km päästä, kun työkaverin auto levisi työmatkalla. Ei siis edes kolaria, vaan auto hajosi.
Minkälaiset vakuutukset sulla on, ap?
Voisit ihan vakuutusyhtiöstäsi kysyä samoin kun aloituksessa ja pyytää kertomaan miten asiasi hoituisivat oletetussa tilanteessa. Kuuluu palveluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti siitä onko lompsa/vakuutukset kunnossa. Vuokra-auton saa alle ja eikun eteenpäin...Saako siis vuokra-auton esim. keskellä yötä minne vaan, joku kuski ajaa sen siihen? Miten kuski pääsee pois jos itse jatkan eri suuntaan?
Kyselen näitä siis ihan siksi kun koskaan näin ei ole käynyt ja jos kävisi esim. kotimatkalla mökiltä, niin mulla ei olisi hajuakaan miten pääsisin kotiin. Ihan viimeinen vaihtoehto olisi soittaa äiti tai joku kaveri ajamaan 300 kilometriä hakemaan joskus myöhään sunnuntaina.
Ja esimerkkitapauksessa kuten minullakin on kasko. Mutta en ole perehtynyt korvaako meidän kasko miten tällaisen lunaritilanteen keskellä ei mitään. -ap
Ihan viisasta miettiä etukäteen.
Tietääkseni kaskoon on saatavissa erillinen tiepalvelusopimus joka kattaa vielä enemmän kuin pelkkä kasko.
Luulisin sillä irtoavan jo sen vuokra-autonkin paikalle. Vuokra-autoissa on erilaisia ehtoja sopimuksista riippuen.
Vapaaehtoinen kaskovakuutus korvaa, pakollinen ei. Autoliitolla on matkanjatkamispalvelu johon soittamalla kaikki hoituu jos olet parempi jäsen. Muitakin vastaavia on. Jos et ole p.a. soitat pirssin ;-)
p.s. Miksi törttäsit niin kovaa?
Isosetä oli kaukopartiomies ja tuli kerran takaisin Suomeen metsiä pitkin Muurmannin radalta asti.
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS.
Pankaa mieleen.
Sinne voi ottaa yhteyksiä mm. hirvikolareiden ollessa kyseessä.Tai jos syyllisellä osapuolella ei ole vakuutusta tms. Kaikkiin autoihin kun ei saa täyskaskoa (yli 20v) tai tiepalvelua (yli 15v).
Vakuutusyhtiöt on kyllä myimässä vakuutuksia kovasti mutta kun jotain sattuu niin käykin pian ilmi ettei tää sun vakuutus just tässä tilanteessa olekaan voimassa :(
Mulla on vakuutus, jossa hinausauto tuo laina-auton ja vie romun pois. Siinä se. Ja ainahan sitä voi olla niin järkyttynyt tai niskakipuinen että poliisi tai ambulanssi vie.