Erosin kirkosta ja nyt jotenkin kaduttaa.
Sinnittelin tähän asti, mutta viime verotus paljasti karun totuuden: maksoin kirkollisveroa kamalat määrät, eikä minulla ole hajuakaan minne ne rahat menee ja näinollen otin ja erosin kirkosta. Rahan takia siis.
Se miksi tämä on ongelma on se, että uskon visusti Jumalaan. Rukoilen epäsäännöllisen säännöllisesti ja usko on minulle tärkeä asia jollain tasolla.
Omantunnon tuskissani lupasin antaa kolikon vastaantuleviin keräyksiin veteraaneista spr:in aina kun sellainen keräys tulee vastaan. Lapsilla Unicef- kävely tulossa ja laitan sponsorirahaa siihenkin nyt vähän enemmän mitä edellisvuosina.
Onko tämä ok Jumalalle vai olenko nyt kadotettu sielu?
Kommentit (22)
Jumalahan keksi kirkollisverot :D Joudut varmaan nyt alimpaan helvettiin, mutta ei huolta, saatanahan sinusta tykkää koska olet paha ihminen.
Jeesus julisti Jumalan valtakuntaa - ja syntyi kirkko. Meinaatko, että Jumala sinun rahojasi johonkin tarvitsee :) Ole huoleti, sinun ja Jumalasi välit ovat teidän keskinäinen asianne, kirkko ei ole vuosisatoihin, ellei tuhansiin ollut mitään muuta kuin maallisten ihmisten vallankäytön foorumi.
Kirkko on keksitty myöhemmin satoja vuosia sen jälkeen, kun kristinusko sai alkunsa 2000 vuotta sitten. Usko riittää.
Ajattele. Minä 46v en ole ikinä kuulunut kirkkoon. No en kyllä usko kyseisiin satuhahmoihinkaan. Senttiäkään kirkko ei ole minulta saanut suoraan.
Sinun jäsenyytesi luterilaisessa kirkossa ei sua pelasta tai kadota. Voithan etsiä hengellistä kotia jostain toisesta seurakunnasta. Ja lahjoittaa, minne katsot hyväksi. Ja aina voit myöhemmin palata ev.lut.kirkkoon. Mut pelastuskysymys se ei ole. Toki kirkko tekee hyvääkin ja moni lapsi saa srk:n kerhosta sen tiedonjyvän Jumalasta, jota ei ehkä kotona/muualla kuulisi.
Eihän se että kuuluu kirkkoon tee kenestäkään uskovaista!
Itse uskon Jumalaan, mutta erosin kirkosta viime vuonna. Ei ole tippaakaan kaduttanut, päinvastoin. Kirkolla tuntuu olevan tänä päivänä vain kaksi agendaa. Joista kummastakaan minä en ole kiinnostunut.
Mielestäni kirkon tulisi keskittyä tuomaan sanomallaan enemmän lohtua ja kannustusta ihmisille. Teen nykyään myyntityötä tiskin takana ja huomaan miten yksinäisiä ihmiset ovat.
Monet kertovat siinä asioidessaan koko elämäntarinansa. Jos hiljaista, kuuntelen mielelläni ja keskustelen.
Minulle on tärkeää käydä ainakin joskus ehtoollisella. Se on syy, miksi en ole eronnut kirkosta, vaikka evlut kirkon nykyiset pääagendat eivät minuun vetoakaan. Tuntuu ettei ehtoollisella käyminen ole ns. oikein, jos ei kirkkoon kuulu.
Minä en osaisi erota kirkosta, raha olisi viimeinen syy erota. Kirkon liberaalipapit saa minut aika ajoin raivoihini, mutta silti kirkossa on niin paljon hyvää, että kokisin olevani todellakin ulkopuolella, jos eroaisin kirkosta. Ainoa syy erota kirkosta olisi se, että liittyisin toiseen suurempaan kirkkokuntaan, ortodoksiseen tai katoliseen
Samoin, minullekin ehtoollinen on tärkeä. Ei olisi mitään asiaa ehtoolliselle, jos olisi eronnut kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Samoin, minullekin ehtoollinen on tärkeä. Ei olisi mitään asiaa ehtoolliselle, jos olisi eronnut kirkosta.
Minusta ehtoollinen on jo ideana täysin sairas. Ensinnäkin se on vain rituaali ja toisekseen siinä kuvitellaan, että syödään muinaisen hipin lihaa ja juodaan hänen verta. Joku kristinuskon haaroista uskoi tähän vieläpä KIRJAIMELLISESTI.
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaisi erota kirkosta, raha olisi viimeinen syy erota. Kirkon liberaalipapit saa minut aika ajoin raivoihini, mutta silti kirkossa on niin paljon hyvää, että kokisin olevani todellakin ulkopuolella, jos eroaisin kirkosta. Ainoa syy erota kirkosta olisi se, että liittyisin toiseen suurempaan kirkkokuntaan, ortodoksiseen tai katoliseen
Olet siis pedofiilipappien puolella? Kuvottavaa! Lähes kaikki maailman sodat tälläkin hetkellä johtuvat uskonnoista. Ei ole mitään syytä kannattaa mitään uskontoa! Kristitty ei ole yhtään sen parempi kuin ISIS-terroristi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän helluntalaisetkaan välttämättä kuulu luterilaiseen kirkkoon.
Mutta uskon, että sun pitää itse miettiä, mitä kirkolta odotat ja haluat. Uskoa voit ilman kirkkoakin, mutta kirkko toki järjestää kaikkea. Mikä toiminta olisi arvojesi mukaista? Ei sekään väärin ole, jos pohdit kirkon toimintaa, ja huomaat, että se sopiikin sinulle ja liityt takaisin. Mutta nyt olet jossain välitilassa ja yrität paikkailla huonoa omaatuntoa - mistä?:)
Minusta helluntalaisten ei pitäisi lainkaan kuulua luterilaiseen kirkkoon. Voisivat elvyttää vaikka kartanolaisuuden ja liittyä kaikki siihen. Niinpähän kuolisivat ainakin sukupuuttoon.
Kirkon tapahtumissa, jumalanpalveluksissa ja ehtoollisella voi käydä, vaikka ei kuuluisikaan kirkkoon!
Itse erosin kirkosta, kun näin valokuvanäyttelyn yksinäisten ihmisten hautajaisista, joihin ei tullut ainuttakaan ihmistä. Olen itsekin yksinäinen ja näin tuollaisen pakollisen rituaalin lähinnä nöyryyttävänä. En halunnut, että joku tuntematon pappi voisi hurskastella arkkuni rinnalla, vaikka en ole saanut minkäänlaista tukea kirkolta elinaikanani. Viimeinen niitti oli se, kun seurakuntani majoitti satoja muslimeja tiloihinsa.
En ole ikinä uskonut Jumalaan, mutta pidän itseäni hengellisenä ja olen kiinnostunut buddhalaisuudesta, joka perustuu faktoihin, ei taruolentoihin.281
No itse kuulun kirkkooon lapset käynyt joskus seurakunnan leireillä, kerhoissa jne...
Kirkollisvero menee pappisne ym seurakunnan ihmisten palkkoihin. Kirkkojen ylläpitoon. (yksi syy miksi maksan mielelläni mieti rapistuvia autioita kirkkoja karmaiseva näky) rippileirien, kerhojen, muiden leirien , ym kokoontumisten aiheuttamiiin kustnnuksiin. Eli ei sitä veroa turhaan kerätä.
Jokainen miettii kohdallaan minhin uskooo ja mihin haluaa rahansa laittaa.
Itse eroaisin heti yleisradiosta jos olis mahdollista. Valitettavasti ei ole
Eivät helluntailaiset kuulu evlut kirkkoon. Kastekäsitys on erilainen.
Toki niissä tilaisuuksissa voi käydä, ja niihin on tervetullut vaikka ei kuuluisi kirkkoon. Kuitenkin on se puoli, että jos uskot Jumalaan, ja toivot, että myös muilla on mahdollisuus uskoa ja saada tietoa Jumalasta, Raamatusta ja Jeesuksesta, niin miten se tapahtuu, jos ei ole rahaa maksaa kirkkojen ylläpitoa, henkilökunnan palkkoja, Raamattujen ostoja yms. yms.
Minulle sopii erittäin hyvin että kirkosta eronneet elättävät minut.
T. Työtön pappi
Jumalaan uskominen on yksi asia. Toinen asia on kuulua seurakuntaan. Voi kuulua seurakuntaan uskomatta Jumalaan (tapakristityt jotka haluaa kirkkohäät ja käyvät joulukirkossa) tai voi uskoa jumalaan ilman että kuuluu mihinkään seurakuntaan. Jokainen vastaa itse siitä minkälaiseen hiippakuntaan kuuluu kuoleman jälkeen, ihmisten ei pitäisi tuomita toistensa uskonratkaisuja.
Eihän helluntalaisetkaan välttämättä kuulu luterilaiseen kirkkoon.
Mutta uskon, että sun pitää itse miettiä, mitä kirkolta odotat ja haluat. Uskoa voit ilman kirkkoakin, mutta kirkko toki järjestää kaikkea. Mikä toiminta olisi arvojesi mukaista? Ei sekään väärin ole, jos pohdit kirkon toimintaa, ja huomaat, että se sopiikin sinulle ja liityt takaisin. Mutta nyt olet jossain välitilassa ja yrität paikkailla huonoa omaatuntoa - mistä?:)