Miksi pitkäaikaistyöttömiä ei päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle?
Olen itse 40 vuotias ja työttömänä ollut 2 vuotta. En ole saanut mitään työtä täällä pk- seudulla, haettu on kaupan kassa töitä jne. Korkeakoulutus jäi aikoinaan kesken raskaaksi tulon takia ja nyt olen hoitanut lapsia kotona (eivät ole kunnallisessa hoidossa). Olen alkanut miettiä, etten enää olekaan työkuntoinen, henkisesti siis. Fyysisesti olen loistokunnossa, liikun päivittäin ja näytänkin nuoremmalle. Nyt on alkanut tuntua siltä, etten kelpaa mihinkään työhön enkä enää uskalla edes hakea. Tuntuu etten osaa enää mitään.
Kuinkahan kauan tässä täytyy työttömänä olla, koska armahdetaan? Olenko työtön 60 vuotiaaksi jolloin pääsen eläkkeelle? Eläkkeen määrää en uskalla edes ajatella, olin 5 vuotta sitten 10 vuoden ajan ulkomailla töissä, ja joudun hakemaan osan eläkkeestä sieltä (puhun ja kirjoitan sujuvasti englannin ja suomen lisäksi tuon työskentelymaani kieltä, mutta ei siitä ole ollut hyötyä).
Tuntuu absurdilta ajatella olevansa seuraavat 20 vuotta työtön, kun varmasti seuraavan parin vuoden aikana viimeiset rippeet työkyvystäni katoavat. En vain usko enää tästä nousevani. Taloustilanne on surkea, autoa en ole koskaan omistanut ja kaupungin halvimmassa vuokraasunnossa asutaan. Opinnot jäivät kesken masennuksen takia, nyt en enää tuolle alalle enää usko edes soveluvani, enkä tiedä, mihin sopisin...
Ilman lasta olisin päättänyt jo päiväni hyödyttömänä jätteenä. Elämä tuntuu lohduttomalta kituuttamiselta seuraavien kymmien vuosien ajan.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti sairaat kuolee sorvinsa ääreen sen sijaan, että esim. Sydänvaivoistaan pääsisivät eläkkeelle ja nyt pitäisi päästä kun pikkasen pelottaa ja ei jaksa hakea töitä. Ei helvetti.
Ei jaksa hakea? Huh mitä soopaa. Jos olet töissä olet onnekas. Ei tunnu houkuttelevalta ajatella olevansa seuraavat 20 vuotta työtön. Kyllä se henkisesti lamauttaa. Mitä pitäisi tehdä? Luulen kyllä että jos en seuraavaan 10 vuoteen saa töitä, en tosiaan ole työkyinen. Mitä minun mielestäsi tulisi tehdä? Mennä ilmais/vapaaehtoistyöhön? Silloin tulisi 400 e päivähoitomaksut joten joku palkka olisi hyvä saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti sairaat kuolee sorvinsa ääreen sen sijaan, että esim. Sydänvaivoistaan pääsisivät eläkkeelle ja nyt pitäisi päästä kun pikkasen pelottaa ja ei jaksa hakea töitä. Ei helvetti.
Ei jaksa hakea? Huh mitä soopaa. Jos olet töissä olet onnekas. Ei tunnu houkuttelevalta ajatella olevansa seuraavat 20 vuotta työtön. Kyllä se henkisesti lamauttaa. Mitä pitäisi tehdä? Luulen kyllä että jos en seuraavaan 10 vuoteen saa töitä, en tosiaan ole työkyinen. Mitä minun mielestäsi tulisi tehdä? Mennä ilmais/vapaaehtoistyöhön? Silloin tulisi 400 e päivähoitomaksut joten joku palkka olisi hyvä saada.
Hanki kuule vaikka uusi koulutus vai sambatak ajattelit muiden piikkiin lopun ikääsi nuori terve ihminen.
Sulla ap on paljon mahdollisuuksia asuinpaikan ja hyvä fyysisen kunnon takia. Voisit mennä yksityiskohtiin esim opiskelemaan kampaajalla tai kosmetologiksi. Miten olisi kynsiteknikon koulutus? Entä personal trainer?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki kuule vaikka uusi koulutus vai sambatak ajattelit muiden piikkiin lopun ikääsi nuori terve ihminen.
MILLÄ RAHALLA opiskelisin? Opintotukikk ovat käytetty, joten en saisi opintolainaakaan. Toimeentulotukea en saa miehen tulojen takia. Eli miehen tulisi elättää opintojen ajan, eikä se ole hänelle ok. Lisäksi lapset täytyisi laittaa päivähoitoon joten tulisi maksut, joten saisimme n. 900 e vähemmän rahaa kuin nyt (eli en saisi peruspäivärahaa ja tulisi päivähoitomaksut päälle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MILLÄ RAHALLA opiskelisin? Opintotukikk ovat käytetty, joten en saisi opintolainaakaan. Toimeentulotukea en saa miehen tulojen takia. Eli miehen tulisi elättää opintojen ajan, eikä se ole hänelle ok. Lisäksi lapset täytyisi laittaa päivähoitoon joten tulisi maksut, joten saisimme n. 900 e vähemmän rahaa kuin nyt (eli en saisi peruspäivärahaa ja tulisi päivähoitomaksut päälle).
Kysypä aikuisopintotukea tai työkkäristä.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Vaikka työllistymismahdollisuudet näyttäisi nyt kuinka huonoilta tahansa, sota, luonnonmullistukset yms. voi muuttaa kaiken täysin. Mitä jos vaikka 10 vuoden päästä iskee työvoimapula ja iso osa tervettä ja työkykyistä väestöä on laitettu eläkkeelle? Kerran tehtyä eläkepäätöstä ei voi perua.
Sota onkin ainut toivo. Muuten mennään kokoajan huonompaan suuntaan. valinnat on tehty jo silloin kun toimittajan ei sopinut kysellä, koska politikko joi kahvia.
Paljonko ap Sun miehen tulot on? Entä vuokra?
Vierailija kirjoitti:
No helvetti kun eivät ne tahdo päästää meitä oikeasti sairaitakaan eläkkeelle.
Minulla on lukuisia vaikeita neurologisia ja henkisiä ongelmia. Ainakin neljä erikoislääkäriä on todennut minut pysyvästi työkyvyttömäksi. Mutta kelan kasvoton lääkäri hylkää hakemukset kerta toisensa jälkeen, tai korkeintaan myöntää kuntoutustukea vuodeksi kerrallaan. Kiva sitten kärvistellä tässä aina välillä työttömänä työnhakijana, onneksi työvoimatoimisto on sentään toistaiseksi ymmärtänyt tilanteeni ja antanut minun olla rauhassa. Pelkään vain että miten jatkossa käy kun työttömille asetetaan yhä uusia vaatimuksia.
Kai olet hoksannut kirjoittaa siihen hakemukseen sen tilanteen mikä sinulla on huonoimpana päivänä. Aivan rehellisesti ilman kaunistelemista tai liioittelua. Jos laitat sinne myös parempien päivien jaksamisiasi niin ihan varmasti tulee hylky.
Siihen pitää osata myös yksilöidä miksi et pysty tekemään työtäsi. Esim. jos jalkavaivainen lastenhoitaja ei pysty kyykistymään ei hän pysty hoitamaan niitä lapsia. Ei pysty auttamaan vessassa ei pukemisessa ei lohduttamaan itkevää lasta. Voi tulla vaaratilanteita jos ei pysty juoksemaan karkaavat lapsen perään jne.
Se kelan lääkäri ei ymmärrä miten sen lastenhoitajan työkyky on heikentynyt jos hän vaan sanoo että ei voi kyykistyä.
Lääkärille pitää osata kertoa konkreettisia esimerkkejä siitä miten omat oireet haittaavat työntekoa vaikka ne itsestä tuntisivat itsestäänselvyyksiltä.
Vierailija kirjoitti:
N. 2200 e kk nettona, vuokra on 860 e kk. Olen laskenut että saisimme toimentulotukea n. 30 e kk jos itsellä ei olisi tuloja, asumistukea emme saa ja päivähoitomaksut olisivat n. 300. Omaehtoisen opiskelun tukea ei saa mihin vain tutkintoon, olen selvittänyt asiaa, sen ratkaisee työvoiman tarve. Sitä saisi vain n. 1,5 vuodeksi, eli johonkin ammattikoulututkintoon. En vain keksi mitään työllistävää alaa, ja olisin jo 42 kun valmistuisin.Merkonomi kiinnostaisi eniten (olen hakenut tradenomksi iltaopiskeluihin mutten päässyt), mutta mitä olen kuullut ja lukenut, sillä tutkinnolla ei saa töitä varsinkaan jos ei ole suhteita tai työkokemusta lähivuosilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N. 2200 e kk nettona, vuokra on 860 e kk. Olen laskenut että saisimme toimentulotukea n. 30 e kk jos itsellä ei olisi tuloja, asumistukea emme saa ja päivähoitomaksut olisivat n. 300. Omaehtoisen opiskelun tukea ei saa mihin vain tutkintoon, olen selvittänyt asiaa, sen ratkaisee työvoiman tarve. Sitä saisi vain n. 1,5 vuodeksi, eli johonkin ammattikoulututkintoon. En vain keksi mitään työllistävää alaa, ja olisin jo 42 kun valmistuisin.Merkonomi kiinnostaisi eniten (olen hakenut tradenomksi iltaopiskeluihin mutten päässyt), mutta mitä olen kuullut ja lukenut, sillä tutkinnolla ei saa töitä varsinkaan jos ei ole suhteita tai työkokemusta lähivuosilta
Olen 43 vuotias ja aloitin juuri opiskelut. Saan aikuusopintotukea n. 2000 euroa kuussa. En haikaile eläkkeelle enkä pidä itseäni liian vanhana uuteen tutkintoon.
En tajua noita viestejä joissa vaan "mennään" opiskelemaan. Mihinkään ei vaan mennä nykyään. On kyllä tosi fiksua porukkaa kun pääsee mihin vain opiskelemaan, itse en ole päässyt mihinkään hakemaani koulutukseen. Ihmettelen, kuka esim. yliopistoon pääsee tai amk aloille joihin on tuhansia hakijoita.En ole niin lahjakas missään että juuri minä sisään pääsisin, kun ei ole mitään taipumuksia tai lahjoja sen kummemmin mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 43 vuotias ja aloitin juuri opiskelut. Saan aikuusopintotukea n. 2000 euroa kuussa. En haikaile eläkkeelle enkä pidä itseäni liian vanhana uuteen tutkintoon.
Itse en ole koskaan saanut ansiosidonnaista, vain peruspäivärahaa n. 630 e kk käteen pari vuotta, sitä ennen kotohoidontukea 3 vuotta n. 350 e kk. Aikuisopintotukeen en ole oikeutta (työssäoloehto ei täyty). Sulla on hulppeat tulot, kun mieheni saa 2200 e nettona jolla pitäisi elää koko perheen.
Hei,
onneksi pidän huolta kunnostasi ja kieliäkin luet. Ehdottaisin sinulle henkilökohtaisen avustajan työtä. Se ei oo välttämättä "hoidollista", vaan oot esim avustajana kun avustettava haluaa uimahalliin ja muihin harrastuksiin. Liikunnanohjaajaksikin voisit opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No helvetti kun eivät ne tahdo päästää meitä oikeasti sairaitakaan eläkkeelle.
Minulla on lukuisia vaikeita neurologisia ja henkisiä ongelmia. Ainakin neljä erikoislääkäriä on todennut minut pysyvästi työkyvyttömäksi. Mutta kelan kasvoton lääkäri hylkää hakemukset kerta toisensa jälkeen, tai korkeintaan myöntää kuntoutustukea vuodeksi kerrallaan. Kiva sitten kärvistellä tässä aina välillä työttömänä työnhakijana, onneksi työvoimatoimisto on sentään toistaiseksi ymmärtänyt tilanteeni ja antanut minun olla rauhassa. Pelkään vain että miten jatkossa käy kun työttömille asetetaan yhä uusia vaatimuksia.
Kai olet hoksannut kirjoittaa siihen hakemukseen sen tilanteen mikä sinulla on huonoimpana päivänä. Aivan rehellisesti ilman kaunistelemista tai liioittelua. Jos laitat sinne myös parempien päivien jaksamisiasi niin ihan varmasti tulee hylky.
Siihen pitää osata myös yksilöidä miksi et pysty tekemään työtäsi. Esim. jos jalkavaivainen lastenhoitaja ei pysty kyykistymään ei hän pysty hoitamaan niitä lapsia. Ei pysty auttamaan vessassa ei pukemisessa ei lohduttamaan itkevää lasta. Voi tulla vaaratilanteita jos ei pysty juoksemaan karkaavat lapsen perään jne.
Se kelan lääkäri ei ymmärrä miten sen lastenhoitajan työkyky on heikentynyt jos hän vaan sanoo että ei voi kyykistyä.
Lääkärille pitää osata kertoa konkreettisia esimerkkejä siitä miten omat oireet haittaavat työntekoa vaikka ne itsestä tuntisivat itsestäänselvyyksiltä.
Ne vain ovat nuo lääkärit jotka ne hakemukset/lausunnot laativat, minulla ei taida olla paljon sananvaltaa siinä.
Toinen ongelma on se että minulla ei ole ammattia. Ongelmani aiheuttivat sen että pääsin vain hädintuskin läpi peruskoulusta. Ammattikoulun jouduin keskeyttämään melko nopeasti kun en vain pärjännyt siellä. Homman nimi on siis se että minulla "ei ole ammattia jota en voisi tehdä". Kela voi periaatteessa katsoa ihan minkä tahansa työn, että tuohon se vielä saattaa soveltua ja sen perusteella hylätä hakemuksen...
Niin ja tilanihan on siis käytännössä se, että en mielelläni lähde yksin ulos, sillä en välttämättä enää löydä takaisin kotiini. En aina kykene ymmärtämään toisten ihmisten puhetta. En kontrolloimaan kunnolla käsiäni tai jalkojani. yms. Nämä on ymmärtääkseni kaikki mainittu kelalle menneissä lääkärinlausunnoissa. Ihan työkykyinen silti kelan mielestä...
Nyt minulla on parempi hetki menossa joten pystyn kirjoittamaan tänne, mutta kirjoittamiseni on silti todella hidasta enkä jaksa tätä kovin pitkään.
Hoitoalalla töitä varmasti on ja opiskelu kestänee pari vuotta. Miten olisi ravintola-ala tai laitoshuoltajan tutkinto?
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla töitä varmasti on ja opiskelu kestänee pari vuotta. Miten olisi ravintola-ala tai laitoshuoltajan tutkinto?
Hoitoalalla on töitä mutta ei palkanmaksajia, en osaa tehdä ruokaa. Laitoshuoltaja voisi sopia, tykkään siivota.
Vittukun sä et ole työkyvytön. T Osittain halvaantunut joka haluaisi tehdä töitä