Miten jotkut voivat antaa tuhkata rakastamansa ihmisen ruumiin?
Minusta ainakin olisi hirveä ajatus, että jos minä nyt kuolisin, niin perheeni haluaisi, että ruumiini poltettaisiin korkeassa lämmössä arkun kanssa ja palamatta jääneet luut murskattaisiin luujauhoksi tms. Tuskin esim. kallo palaa tuhkauksessa niin sekin murskattaisiin ja koska minulla on iso ja varmasti paksuluinen kallo niin sen murskaaminen olisi varmasti kova työ ja kamala näky. Sen sijaan että minut poltetaan niin haluan tulla haudatuksi kunniallisesti arkussa maan poveen ja muuttua arkussa vähitellen mullaksi rakkaan kotimaani Suomen kamarassa. Se on minun elämäni suurin toive ja lohtu, että ruumiini saa kuoltuani muuttua osaksi maata jotain rakastan (siis Suomea) ja sieluni saisi mennä lopulliseen, oikeaan kotiin eli Taivaaseen Jumalan ja Jeesuksen luokse ikuiseen kesään jossa ei ole kipua, nälkää, surua, vaivoja, vihaa eikä tule ikinä syksyä tai yötä.
Kommentit (48)
No eihän se rakkaan hautaaminen helppoa ole missään nimessä. Minusta kuitenkin se tuhkaksi palaminen on miellyttävämpi ajatus kuin mätäneminen. Se on myös ekologisempaa, ja tuhkat voi halutessaan sirotella vaikka mereen.
Arkussa ruumis mätänee ja sitä syövät madot ja muut pieneliöt.
Minä ajattelen juuri päin vastoin! Minusta on kamala ajatus, että joutuisin kylmään maahan mätänemään ja matojen syötäväksi. Hyh. Ehdottomasta tahdon itselleni polttohautauksen!
Meillä on tuhkaus suvussa tapana ja sukuhautakin on uurnalehdossa. Minusta tuntuu hygienisemmältä kuin vähittäinen lahoaminen pieneliöiden syömänä. Varmaan kyse siitä mihin on tottunut.
Hmm.
Jos tässä oli jokin vitsi, en tajunnut sitä.
Minä itse haluan palaa, en joutua kylmään maahan mullan alle. Siis niinku kuolleena 😬
Onneksi tuonkin asian voi jokainen itse valita jo elinaikanaan, ja tehdä läheisilleen tiettäväksi.
Minulle ikuisena vilukissana olisi kauhistus joutua haudatuksi kylmään ja märkään maahan, pimeään ja painon alle, talvella umpijäähän ja kesällä matojen syötäväksi. Paljon mieluummin otan lyhyen hetken kuumuudessa.
Siinä vaiheessa kun olet kuollut, jäljellä on vain tyhjä kuori ilman sielua. Maaksi se ennen pitkää muuttuu, olipa se haudattu tai tuhkattu.
Nuori kaverini joka kuoli aivan liian aiikaisin toivoi itse, että hänet tuhkattaisiin ja, että hänen tuhkansa ripoteltaisiin mereen. Itseäni, ehkä eniten kummastuttaa se, että olen kuullut joidenkin toivovan, että heidän ruumiinsa jäädyettäsiin, jotta he vosivat mahdollisesti palata vanhaan "maalliseen hengen majaansa" Myös palsamointi on itselleni hieman vieras ajatus. Kenenkään en vielä tiedä omakohtaisesti tulleen kertomaan, että kuinka hänet silloin ja silloin haudattiin väärin. Sen verran säästeliäästi olen itse päättänyt elää, ettei minua tarvitsisi haudata -tapaa en ole vielä päättänyt- kenenkäänmuun kustannuksella.
Musta on kamala ajatus, että mun ruumis laskettaisiin arkussa kuoppaan, pieni kauhakuormaaja tulisi, lyttäisi arkun (jottei ilmaa jää ja maa ei sorru myöhemmin alaspäin) ja samalla ruumiini murskautuisi lyttäämisen seurauksena. Ällöttävää. Mutta niin se homma hoidetaan. Ikävä totuus jota monet eivät tiedä.
t. hauturin tytär
No kun ei taida olla oikein laillista ripustaa sitä täytetynä takan yläpuolellekaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä itse haluan palaa, en joutua kylmään maahan mullan alle. Siis niinku kuolleena 😬
Ja piti taas jonkun narkin eksyä tänne
Minulla on ahtaanpaikankammo ja en halua ruumistani arkkuun. En multiin, enkä uuniin. Sen voi nakata vaikka karhujen syöttöpaikalle! Samoin eliöstö sen siellä tuhoaa, sen jämät maatuu ja luonnon kiertokulku on valmis..
En nyt ole tottunut kuolemaan, en kokemuksesta osaa ottaa kantaa, kumpi on parempi vaihtoehto. Mutta kun kuoltuani en kuitenkaan tunne, enkä ajattele mitään, parempi se nyt on hoitaa maallisen asuinsijan poistaminen tavalla, joka mahdollisimman vähän muuta ekosysteemiä rasittaa. Eli ei sitä kuoppaa, jossa mädännytään sata vuotta, viedään paljon tilaa, eikä lopputulos kierrä luonnossa kuin matojen kautta. Mieluummin uuniin ja tuhkat jonnekin taivaan tuuliin.
Haluan, että ruumiini käytetään ensin lääketieteen hyväksi ja sitten tuhkataan. Käyttökelpoiset elimet luovutan, lopulla ruumiilla voivat tehdä mitä haluavat. Tutkimustarkoituksiin ja opetuskäyttöön.
Ensinnäkin kun sun ruumis sinne maahan laitetaan niin se alkaa täyttyä kaasusta ja joka ruumiin aukosta tulee sitä mädäntynyttä visvaa ja ryönää ja pahimmassa tapauksessa sun keho räjähtää ympäri sitä arkkua ennen matojen syömistä. Mielummin poltto kiitos
Vierailija kirjoitti:
Hmm.
Jos tässä oli jokin vitsi, en tajunnut sitä.
Se vitsi oli se taivas ja Jumala. Kun niitä ei ole olemassa. Ap-raasu lienee joku juuri riparileirillä aivopesty teini joka tulee järkiinsä viimeistään silloin kun pääsee iän puolesta laillisesti baariin.
Läheiseni on joutunut joskus työn puolesta käsittelemään osin mädäntyneitä henkirikosten uhreja. Hän on ilmaissut minulle tahtonsa, ja se on polttohautaus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ahtaanpaikankammo ja en halua ruumistani arkkuun. En multiin, enkä uuniin. Sen voi nakata vaikka karhujen syöttöpaikalle! Samoin eliöstö sen siellä tuhoaa, sen jämät maatuu ja luonnon kiertokulku on valmis..
Romanttista sinänsä, mutta eipä taida olla ihan laillista...
En halua ajatella matojen syövän omaiseni aivoja.