Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun ongelmana on toisten korkeampi koulutus

Vierailija
24.09.2016 |

Ihmettelin hetken näitä aloituksia akateemisuuteen liittyen, hetken luulin että niiden takana on sama ap. Sitten oivalsin että näitä alemmuudentuntoisia, ammatti- tai opistotason koulutuksen saaneitahan on Suomi puolillaan. Onko heillä huono omanarvontunto? Paljon nähdään vaivaa itselle todistelussa, etteivät akateemiset ainakaan älykkäämpiä ole. Samaan aikaan on jatkuva pelko että akateemiset pitävät itseään jotenkin parempina kuin muut. Harvoin (jos ollenkaan) sellaita käytöstä näkee, mutta jos tekevät sen salaa? Luultavasti ainakin jotenkin ajatuksen tasolla, koska ovathan he pitemmälle opiskelleet, ja sillä tavalla siis parempia...? Monelle ammattikoulun käyneelle on hyvin tärkeää ajatella, että akateemiset eivät ymmärrä käytännön asioista yhtään mitään, hyvä jos osaavat käyttää vasaraa oikein päin. Ja että ovat fyysisesti vaatimattomia kynäniskoja. Ja varmasti jokainen on sosiaalisesti umpiurpo, joka ei osaa puhua kuin omasta tieteenalasta tai jostain kummallisesta teorioiden pohdinnoista. Kaikesta päätellen ihmiset viihtyvät kaltaistensa parissa, ei tuollaiset harhakäsitykset muuten olisi mahdollisia.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää tämä vastakkainasettelu. Akateeminen voi  yhtä hyvin joutua toimimaan vaikka tiskarina (nähty) jos oman alan työpaikkoja ei ole. Samoin alemman koulutuksen suorittanut voi osata käyttäytyä paremmin kuin akateeminen joka öykkäröi.Minusta kaikenlainen snobismi  on huonoa käytöstä. Itse mietin että kukin hoitakoon itsetuntonsa siihen kuntoon ettei tarvitse ylentää tai alentaa itseään keskustelukumppanin koulutuksen tai sen puutteen vuoksi. Yhtälailla kuin  akateemisen koulutuksen saanut, voi putkimies omata laajan klassisten teosten  kirjaston (ja olla lukenut kaikki kirjat), tietää eri maiden kulttuureista ja tuntea laatuviinit. Se merkitsee hyvin paljon miten on jatkanut itsensä sivistämistä omaehtoisesti  virallisen koulutuksen päätettyään ja miten huomioi muut ihmiset.

Alykäs  ei aina ole sama asia kuin viisas. Kaikki lähihoitajat  ja autonasentajat eivät katso salkkareita, osa opiskelee  ja sivistää itseään lisää. Osa korkeimman asteen koulutuksen saaneista voi olla täysiä tumpeloita raha-asioiden ja kodinhoidon suhteen. Kiinnostuksen kohteet ja mieltymykset riippuvat ihmisestä.

Juu. Ja jostain syystä tästä selittelyn määrästä ja kuinka vähemmän koulutettukin yhtä lailla sitä ja tätä sekä älykäs ei välttämättä ole viisas yms. tietää heti että kirjoittaja on juurikin tällainen alemmudentuntoinen ei-akateeminen.

Olen akateemisesta perheestä ja itsekin korkeakoulutettu. Lapsuuden perhetuttuihin kuului kuitenkin ihmisiä kaikista koulutustaustoista. Ei ole syytä tuntea alemmuudentunnetta.

Vierailija
22/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes tiennyt tällaisen ilmiön olemassaolosta ennen kuin aloin useita vuosia takaperin seurustella yhden ammattikoulutaustaisen miehen kanssa (itse olen maisteri). En ollut koskaan ajatellut koulutuksella olevan merkitystä, enkä todellakaan tehnyt asiasta mitään numeroa, mutta joka kerta kun mainitsin ammattini tai opiskeluni millään tavalla (esimerkiksi sanoin lähteväni vanhojen opiskelukaverieni kanssa syömään), nosti mies asiasta hirveän haloon. Muistutteli minua aina siitä, etten ole parempi vaikka olenkin opiskellut pidempään, tai että koulussa ei opi mitään oikeasta elämästä. En jaksanut puuttua tähän, sillä ajattelin sen menevän ajan kanssa ohi, kun mies oppii tuntemaan minut. No se ei edes lieventynyt niiden kolmen vuoden aikana, joina seurustelimme. Lopulta jätin miehen, en jaksanut jatkuvaa naljailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes tiennyt tällaisen ilmiön olemassaolosta ennen kuin aloin useita vuosia takaperin seurustella yhden ammattikoulutaustaisen miehen kanssa (itse olen maisteri). En ollut koskaan ajatellut koulutuksella olevan merkitystä, enkä todellakaan tehnyt asiasta mitään numeroa, mutta joka kerta kun mainitsin ammattini tai opiskeluni millään tavalla (esimerkiksi sanoin lähteväni vanhojen opiskelukaverieni kanssa syömään), nosti mies asiasta hirveän haloon. Muistutteli minua aina siitä, etten ole parempi vaikka olenkin opiskellut pidempään, tai että koulussa ei opi mitään oikeasta elämästä. En jaksanut puuttua tähän, sillä ajattelin sen menevän ajan kanssa ohi, kun mies oppii tuntemaan minut. No se ei edes lieventynyt niiden kolmen vuoden aikana, joina seurustelimme. Lopulta jätin miehen, en jaksanut jatkuvaa naljailua.

Anteeksi, kappalejaot katosivat johonkin.