Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Flunssapoissaolot töistä

Vierailija
24.09.2016 |

Sain virusperäisen flunssatartunnan ja olen aivan raato. Olen ollut nyt jo 3 päivää pois töistä, enkä usko että olen maansntaina työkunnossa. Työkaveri kuitenkin laittoi viestin että lepää rauhassa nyt, nähdään maanantaina!
Todennäköisesti olen maanantaina vielä flunssainen, sillä oireins on nyt kutkkukipu, nuha, yskä, lämmönnousu, paleleminen ja väsymys. Mikä on hyväksytty sairasloman pituus flunssassa?
Olen töissä päiväkodissa.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut sairauslomalla flunssan takia yli viikon lääkärintodistuksella. Olin siis ensin kaksi päivää poissa (maanantai ja tiistai) korkean kuumeen (39,5), täysin vuotavan nenän (ei auttanut mitkään suihkeet, kun nenä oli täynnä koko ajan) ja järkyttävän kurkkukivun takia. Särkylääkkeet eivät auttaneet, en pystynyt lainkaan nukkumaan ja kaikkialta särki, joten menin lääkärin, joka kirjoitti reseptejä ja määräsi seitsemän päivän sairausloman. Kun menin seuraavan viikon keskiviikkona töihin, oli ääni edelleen lähes kokonaan poissa mutta kaksi kuumeetonta päivää oli ehtinyt kulua. Nenäliinoja ei enää kulunut pakettitolkulla päivässä mutta nuhaa oli edelleen. Oli edelleen tosi voimaton olo, joten täytyy sanoa, että ihan tarpeeseen se sairausloma tuli. Jouduin töissä kulkemaan madellen, kun hengästyin helposti ja sain kamalia yskänkohtauksia, joissa tosiaan helposti yökkäilin limaa. En tosiaan tajua, mitä töitä olisin voinut tuon reilun viikon aikana tehdä, kun sairausloman jälkeenkin oli pakko ottaa kevyesti.

Vierailija
42/45 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssaa aiheuttavia viruksia tunnetaan yli 200, kaikki eivät aiheuta samanlaista flunssaa. Yksi virus viihtyy paremmin viileämmässä eli ts. ihan ylimmissä hengitysteissä (nenä, nielu -> nuha, kurkkukipu, yskä) ja toinen virus hakeutuu korkeampaan lämpötilaan eli alahengitysteihin (keuhkoputket, keuhkot -> monesti vähän kovempi yskä). Myös yksilön ominaisuudet vaikuttavat oireiden voimakkuuteen. Ihan noin niinkuin biologiset tekijät, mutta myös psyykkiset tekijät eli esimerkiksi sairauskäyttäytyminen. Toiset regressoituvat pienessäkin flunssassa lapsiksi, joita täytyy hoivata ja passata, toiset ottavat kaiken tarvittavan avun oireenmukaisista hoitokeinoista ja tekevät töitä ja käyvät kevyesti jopa ulkoilemassa, mikä monesti flunssaista virkistääkin. Toki esim. influenssa on asia erikseen ja työpaikoissakin on eroja, mihin on sallittua mennä flunssaisena ja mihin ei (esim. päiväkoti, jossa pöpöjä liikkuu aina anyway, versus vauvateho, jossa pienten ihmisalkujen henki on usein vaarassa, jos virus heihin iskee). 

Työskentelen sairaalan päivystyksessä "luukkuhoitajana" ja siellä jos missä törmää erilaisiin sairastajiin. Monesti ihmiset, jotka vetoavat esim. särkylääkkeiden tehottomuuteen, eivät ole oikeasti niitä kunnon annoksella edes ottaneet. Ei se Burana 400 mg kerran tai kaksi kertaa päivässä oikeasti tehoakaan aikuiseen ihmiseen. "Mutta kun yritän selvitä mahdollisimman vähillä ylimääräisillä myrkyillä..." plaah plaah ja sitten kiskotaan jotain inkiväärilitkua ja valitetaan instagramiin tai faceen kurjaa oloa. Kyllä sen sitten tajuaa, kun kerran on OIKEASTI kipeä, että milloin sitä on ihan oikeasti kipeä. Pöpöjä on alati ja kaikkialla, ei niiltä vältytä sillä että pienessäkin flunssassa jäädään aina kotiin rötväämään. Ihmiset on niin vieraantuneita normaalieloon erilaisten mikrobien kanssa ja kuume flunssan yhteydessä on aivan liian yliarvostettu oire. Sekin hoituu kunnon koktaililla käsikauppalääkettä. Huolehtikaahan käsihygieniasta ja oikeasti niisto- ja yskimistekniikasta! Terv. se vittumainen hoitaja :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu oikeesti vähän alastakin. Jos on asiakaspalvelussa (kuten minä), niin ei se ole kyllä kiva asiakkaallekaan  asioida puolikuntoisen myyjän kanssa joka yskii keuhkonsa pihalle. Järjen käyttö on tässä(kin) asiassa sallitua. Kyllä sen tietää milloin pystyy olemaan töissä ja milloin ei. Meillä onneksi kannustetaan jäämään kotiin jos on sairas, ei se ole kenenkään etu että taudit pitkittyy ja työkaveritkin sairastuu (jos on sairaana töissä).

Vierailija
44/45 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko kuumetta?

Itse en ikinä ole ollut flunssan takia pois töistä, enkä tule koskaan olemaankaan. Otrivinia nenään ja sinkkiä naamariin, kyllä se siitä suttaantuu. Olen tälläkin hetkellä töissä flunssassa. Pärjään mainiosti. Kuume muuttaa tilannetta hiukan, mutta itse en ihan pienestä lämmöstäkään jää kotiin jos olo on muuten ihan ok.

Kiitos kaikkien työkavereidesi puolesta. Tartutat sen flunssasi kaikkiin muihin, etkä kuitenkaan saa niiskutukseltasi mitään aikaan. Parhaassa (tai pahimmassa) tapauksessa hankit vielä itsellesi jonkun ehkä vakavankin jälkitaudin ja olet viimeistään sitten pois töistä.

KUUME EI OLE AINOA SAIRAUDEN MITTARI!!!

Sanoinhan, etten ole töistä pois kuumeessakaan, jos sitä on esimerkiksi vain noin yksi aste. :) Kuume ei tosiaankaan ole sairauden mittari, vointi on. Tehokas nenäsuihke ja kuuma juoma tekevät ihmeitä, eikä tarvitse ollenkaan niiskuttaa.

Ja tuosta iänikuisesta tartuttamislässytyksestä, se flunssa on tarttunut kaikkiin jo pari päivää ennen oireita. Sen lisäksi mikrobeja on kaikkialla kokoajan, kyllä se flunssa sieltä itse kunkin aikanaan löytää kumminkin. Jatkuva käsienpesu ja desinfiointi on tietenkin kipeänä normaaliakin tärkeämpää, ja niistäminen ja yskiminen on hoidettava niin, ettei pärski muita päin. Hoituu kätevästi paperin avulla. Älkää olko niin avuttomia! :) Apteekkiin vain kyselemään flunssanhelpotustuotteita niin elämä jatkuu normaalisti vaikka kipeänä onkin.

No nyt mä tiedän, miksi ne hoitajat aina istuu kahvihuoneessa. Siellähän ne juovat kuumaa flunssaansa.

Vierailija
45/45 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy terveyskeskuksessa hakemassa sairasloma. Itse en aio flunssaisena enää töihin raahautua kuten aiemmin tein. Henkilökohtainen kannanottoni julkisen puolen kiky-sopimukseen.

Onneksi teille jäi vielä melkein pari kuukautta lomaa 🙄

Lisäplussana et tartuta lapsia.