Koiranomistaja! Miten suhtaudut jos vieras ihminen silittää koiraasi?
Tulin tässä kaupasta, olin jättänyt vanhan lapinkoiramme kaupan pihaan ja takaisin tullessa joku mamma oli kyykistyneenä koiran eteen ja silitteli sitä. Minua ei haitannut, koiramme on rauhallinen ja kaikista tykkäävää sorttia mutta silti vähän ihmetytti kun koiraani kohdeltiin kuin julkista omaisuutta.
Yleisesti ottaen jos tulee lapsia/muita ja kysyvät saako silittää niin toki, koirani tykkää rapsutuksista, mutta ei tulisi mieleeni kyllä itsellä mennä silittämään vsntovierasta kaupan edessä odottavaa koiraa.
Mites teillä?
Kommentit (24)
Meillä on kaksi isoa, nallemaista koiraa. En jätä niitä koskaan mihinkään ilman ihmisseuraa. Lenkillä, kaupungilla tmv. kohdatut ihmiset poikkeuksetta kysyvät, saako koiria lähestyä. Se on oikein, koska silloin pystyn itse kontrolloimaan kohtaamisen niin, ettei tule ylläreitä. Vaikka koirat ovatkin rauhallisia ja kilttejä ja varsinkin lapset saavat tehdä niille mitä vain, jo pelkästään koiran pään liike tai takapuolen heilahdus saattaa tuupata ihmisen nurin.
En ikinä koskaan milloinkaan jättäisi koiraani yksin ulos!
Tykkään vaan. Uskon, että ihmiset osaavat kyllä lukea koirien eleitä niin että jos koirat ei itse halua silitystä selvillä eleillä, esim. häntää heiluttamalla ja kohti tulemalla, niin eivät tule vierasta koiraa silittämään. Mutta jos tosiaan koirat on selvästi innokkaita ja ehkä jopa vikisee ilosta päästä pussaamaan silittäjää, niin siitä vaan.
Ja mun koirat ei ole kyllä mitään sellaisia jotka aina hyväksyy silittämisen. Ne on kipakoita terrierejä ja ilmaisevat kyllä murinalla jos ei sillä kertaa halua silitystä. Ei ole koskaan käynyt niin että joku olisi silittänyt kun koirat ei sitä halua. Vain silloin on silitelty jos koirat on olleet sillä päällä että oikein kerjäävät sitä ;)
Koira väistää vieraiden silitykset. Sanon että kättä voi tarjota nuuskittavaksi mutta moni tämän jälkeen yrittää silittää ja koira joutuu väistelemään ahdistuneena. Ei ole kiva.
En jätä kaupan eteen minäkään, ei voi kanssaihmisiin luottaa kuten ennenvanhaan.
Sinun omaisuuttako se koira sitten on? Minua ei haittaa, kunhan silittelijä on siistin yhteiskunnan tukipilarin näköinen.
Mitäs jätät sen koiran siihen, en ymmärrä.
Luvan kysyttyä on ihan ookoo jos joku haluaa silitttää. Ilman lupaa silittelijöitä vihaan. Vaikka koiramme on kiltti, niin tottakai pelästyessään saattaa vaikka purrakkin ja sitten ollaan jossain Iltalehden etusivulla haukuttavana.
Kaupan eteen en koiraa jättäisi, koska himoittu pentutehtailurotu ja helppo varastaa, kun on niin ihmisystävällinen.
4, uskot????? Ei ihmiset tiedä koiran eleitä ja merkkejä jos eivät ole koiraihmisiä, harvoin koiran omistajatkaan osaavat vaan kohtelevat koiraa kuin ihmistä.
Tykkään, koska koirani tykkää.
Koirani on lempeä ja sosiaalinen, naapurin mummojen suosikki.
Itselle on joskus raskasta olla sosiaalinen.
Mutta en todekkaan usko, että terve kaupunkialueella koko ikänsä asunut eläin mitenkään kärsii ihmisten huomiosta.
Teoriassa totta kai toivoisin, että lupaa kysyttäisiin. Koirasta ei koskaan voi tietää. En ikinä itse rapsuttaisi koiraa ilman lupaa.
Käytännössä oma noutajanlöllykkäni rakastaa jokaista ihmistä oletusarvoisesti ja jos joku vieras koiraa rapsuttaa, koira on onnensa kukkuloilla uudesta kaverista. Olen omassa pihassani löytänyt vieraan lapsen lukemasta koiralleni kirjaa koira autuaan onnellisena lapsen kainalossa. Siinä vaiheessa oli vaikea jotenkin uskottavasti alkaa sanoa, että ymmärräthän, että koirat voivat olla vihaisia, kun tämä parivaljakko niin hurmioutuneena tutkivat kuvakirjaa. Lapsen äiti kyllä pyyteli anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään, koska koirani tykkää.
Koirani on lempeä ja sosiaalinen, naapurin mummojen suosikki.
Itselle on joskus raskasta olla sosiaalinen.Mutta en todekkaan usko, että terve kaupunkialueella koko ikänsä asunut eläin mitenkään kärsii ihmisten huomiosta.
Ja kaikki terveet koirat ovat mielestäsi samanlaisia? Luonne-eroja löytyy vaikka koira olisi kuinka terve.
Terve koira yleensä ahdistuu vieraiden ihmisten tuijotuksesta tai ottaa sen haasteena, ei suinkaan nauti siitä että vieraat ihmiset piirittävät ja tuijottavat silmiin.
Jos kysytään lupa niin mikäs siinä. (Ihan) pienten lasten kanssa olen varoivainen, vaikka vanhempi koiramme on hyvin rauhallinen niin saattaa innostuneena pyörähtää äkkiä ja tuupata lapsen kumoon. Ilman lupaa yhtäkkiä "päälle käyvistä" en tykkää. Vaikka meidän koirat tosiaan on ihan kilttejä niin ne on silti koiria ja saattaa yllättävässä tilanteessa käyttäytyä arvaamattomasti vaikka koskaan kumpikaan ei ole ketään näykännyt ja sen nolla tilaston mielelläni pitäisin.
Jos silittelijä on hyvännäköinen niin pyydän lähtemään meille silittelemään muakin :)
Vierailija kirjoitti:
4, uskot????? Ei ihmiset tiedä koiran eleitä ja merkkejä jos eivät ole koiraihmisiä, harvoin koiran omistajatkaan osaavat vaan kohtelevat koiraa kuin ihmistä.
Kai mulla on sitten vaan hyvä tuuri, kun yli 20 vuotta koiranomistamista, useimmiten useampi koira kerralla (tällä hetkellä 2) ja koskaan ei ole käynyt niin että koirat olisivat joutuneet vasten tahtoaan silitellyiksi silloin kun ei halua. Mutta joskus kyllä niin että kun ne on oikein kerjänneet silitystä ovat sitä saaneet.
Kauppojen eteen tosin en jätä koiriani koskaan, mutta esim. toko- ja agilitykisoissa ne on joskus odottamassa ja silloin on saattanut joku silittää. Noissa paikoissa toki liikkuu lähinnä koiraihmisiä jotka osaa lukea koiria. Kaupan edessä pelkäisin varkaitakin, ja kiusantekijöitä, enemmän kuin silittäjiä joten enpä niihin paikkoihin uskalla koiraa jättää vaan koirat on autossa jos on mukana kun käyn kaupassa.
Jos koira on yksin ulkona, niin kyllä minä kysyn vain siltä koiralta saako sitä silittää.
Usein saa.
Ei mua haittaa, että tuntemattomat tulee silittämään mun koiraa. Tosin yleensä mua hävettää, koska koira on tosi vahva ja yksivuotias vasta niin se hyppii iloissaan rapsuttelijoiden päälle :D moni kyllä pelkää mun koiraa, koska mulla on pitbull. Se on tosi ystävällinen ja aina iloinen tuli kuka tahansa vastaan, mutta kaikki ei ymmärrä että se on vaan innoissaan jos vetää kohti, ei vihainen
Vierailija kirjoitti:
Jos koira on yksin ulkona, niin kyllä minä kysyn vain siltä koiralta saako sitä silittää.
Usein saa.
:DD
Koira on ''perheenjäsen'' mutta kun se jätetään yksin ulos se onkin vain ''omaisuutta''...
En pidä. En halua, että vieraat ihmiset silittävät koiria. Meillä on kilttinä pidetty rotu sekä pelottavan näköinen koira, joilla luonteet menevät päinvastoin.
Koiraa, joka pitää vieraista, ei kukaan koskaan uskalla lähestyä, mutta toista lähestytään, vaikka se pelkää vieraita ihmisiä. Kerran jopa ohitustilanteessa vieras yhtäkkiä silitti jo ohittamisen jälkeen, eli laski kätensä koiran päälle takaapäin. Koira murahti, johon ohikulkija pöyristyneenä "ai se onkin vihainen, tuon rotuiset ovat yleensä kilttejä".
Koira EI ole vihainen, suhtautuu vain vieraisiin varauksella - varsinkin jos takaapäin tarrataan arvaamattomasti kiinni.
Ongelma on myös pienet lapset ja suuret koirat. Ihan voi olla kiltti, mutta nopeasti saa lapsen kumoon vahingossa. Samoin voi olla liian innokas, liian tuttavallinen ja nuolla vaikka naamaa tms. Koira tarkoittaa hyvää, lapselle silti huono kokemus.
Mielestäni koskaan ei vierasta koiraa lähestytä ilman lupaa, itse osoitan jo eleillä että haluan ohittaa ilman rapsutuksia.
No en anna silittää ja julkisille paikoille en jätä vahtimatta koska voi purra.