Mun on vaikea ymmärtää miksi ihmiset ei kouluttaudu toista astetta korkeammalle!
Voitteko kertoa syitä sille miksi ette koulutautuneet pidemmälle? Joillakin saattaa olla 3-4 perustutkintoa. Miksi ihmeessä? Miksette menneet ammattikorkeaan tai yliopistoon?
Kommentit (75)
Koska haista vttu, mitä se sulle kuuluu.
Olen niin älykääpiö etten kykene korkeakoulu opintoihin.
Koska jonkun on ne duunarinkin työt tehtävä.
Ja jos mukava työ niin miksi ei? Turha sitä on ihan pelkän periaatteen takia opiskella.
Koska kaikkien elämäntyyli ei sovi aikuispuolen opintoihin, jotka voi yhdistää työnteon kanssa (liian raskasta) ja nuorten puoli ammattikorkeassa taas on ihan helvetin perseestä.
Sitten taas vanhat toisen asteen opinnot harvemmin riittävät yliopistopuolelle, jossa se itse opiskelu on siedettävää, mutta kun ei pää riitä niin ei pää riitä.
Eli vastaus kysymykseesi: Jos olet ollut nuorena typerä, kärsit koko aikuisiän.
En ymmärrä minäkään. Tiedettävästi me kaikki omaamme samat mielenkiinnon kohteet, arvot, mielipiteet jne.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos mukava työ niin miksi ei? Turha sitä on ihan pelkän periaatteen takia opiskella.
Tämä. Jos on löytänyt työn josta pitää, kivat työkaverit ja sillä elättää itsensä ja perheensä ja saa tarvittavan elämäntyylin maksettua, niin miksi pitäisi edes opiskella korkeammalle?
Koska tietty osa ihmisistä on ns. heikompaa ainesta.
Mulla on syynä se, että olen saanut mieluisen vakityön tällä koulutuksella. En haluaisi yhtään enempää vastuuta tai haasteita työssäni. Pidän työstäni oikeasti, se on kutsumus. Jos nykyinen työni joskus loppuu, niin sitten harkitsen kouluttautumista pidemmälle. Toki kouluttautuminen pidemmälle on joskus mielessä käynyt muutenkin, koska pidän opiskelusta, mutta yleensä opiskellaan, jotta saadaan mieluinen työ. Mulla sellainen jo on, joten ei ole tarpeen nyt opiskella lisää. Olen kiinnostunut mm. psykologiasta ja kielistä ja niitä ihan harrastuksena opiskelen vapaa-ajallani, hyvin leppoisaan tahtiin.
t. merkonomi
Haleja sulle!
terv. työtön maisteri
Ehkä toisilla on elämässään muitakin kiinnostavia asioita kuin opiskelu! Kuten esimerkiksi seuraelämä.
Enkä itse edes arvosta yliopistoa yms. kun olen katsellut minkälaista porukkaa siellä opiskelee.
Millainen olisikaan se yhteiskunta, jossa kaikilla olisi korkeakoulututkinto ja tutkintoa vastaavaa työtä? Olen sekä tyhmä että realisti, mulla on tällä toisen asteen tutkinnollani työtä josta pidän, siitä maksetaan aivan tarpeeksi ja kun työpaikan ovet sulkeutuvat takanani, niin työasiat eivät jää mieleen pyörimään.
Mikä pointti on olla korkeakoulutettu myyjä, puutarhuri, bussikuski tai toimistotyöntekijä? Puolet amk opiskelupaikoista vois lopettaa.
No olisiko syitä niin paljon kuin ihmisiä. Miksi kaikki ei väittele tohtoriksi? :D
Vierailija kirjoitti:
Mikä pointti on olla korkeakoulutettu myyjä, puutarhuri, bussikuski tai toimistotyöntekijä? Puolet amk opiskelupaikoista vois lopettaa.
Jep. Ja etenkin yliopistopaikoista.
En aio mennä töihin, joten toiseen koulutus riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos mukava työ niin miksi ei? Turha sitä on ihan pelkän periaatteen takia opiskella.Tämä. Jos on löytänyt työn josta pitää, kivat työkaverit ja sillä elättää itsensä ja perheensä ja saa tarvittavan elämäntyylin maksettua, niin miksi pitäisi edes opiskella korkeammalle?
Itse näen tämän suku- ja tuttavapiirissäni suurimmaksi syyksi. Ovat kivoissa työpaikoissa, joissa tienaavat ihan hyvin. Tämän vuoksi ehkä ajattelevat, että eivät juuri nyt halua opiskelemaan. Toisaalta ehkä miettivät, että jos elämä joskus heittelee, niin voivat sitten opiskella. Sinänsä ovat hyvinkin fiksua porukkaa, mutta eivät vain ole kehittäneet opiskelusta samanlaista elämänehtoa itselleen kuin jotkin muut.
Vierailija kirjoitti:
Voin vastata kaverini puolesta. Ei ole laslku eikä kielipäätä ja lukihäiriö. Kun ei kielet ja matikka suju niin ei suju, vaikka teoria-aineet menivät hyvin, jos jaksoi lukea. Kun se lukeminen vaati enemmän kuin muilta. Ei sellaiselle ihmiselle sovi edes ammattikorkea, kaikilla aloilla kun jonkin verran kieliäkin on.
Älä viitsi. Matikka on kieli siinä missä ruotsi ja englanti, täysin opeteltavissa. Niin minäkin olen tehnyt, sekä ruotsin että matikan kohdalla. Minulla on myös lukihäiriö, ja on ihan totta että lisätyötä se tuottaa. Tarvitsen paperilapun ja muistiinpanovälineet aina kun opiskelen. Lukeminen on hitaampaa mutta kun on halu oppia niin kyllä sihä myös oppii. Sama homma oli matikan kanssa.
Ai juu, opiskelen yliopistossa. Amispohjalla.
Halusin olla lähellä vakavasti sairasta äitiäni, en muuttaa toiseen kaupunkiin opiskelemaan. Kotipaikkakunnalla on ammattikoulu, siellä opiskelin lukion jälkeen neljä vuotta ja toimin samalla omaishoitajana. Hautajaisten jälkeen ei ole ollut kiinnostusta eikä voimia miettiä enempää kouluttautumista.
Sinne ei nyt ensinäkään niin vaan "mennä", jos koulunkäynti ammattikoulussaki jo tuntuu hankalalle opiskelun puolesta. Monet ei oo pääsykokeista päässyt läpi monista yrittämisistä huolimatta. Sit on ammatteja joihin ei tarvita muuta kuin ammattikoulu, jos sitäkään.. joku tahtoo olla leipuri tai taksikuski, toinen tykkää tehdä kampauksia jne. On ihmisiä jotka nauttii työstänsä ja saa sitä tehdä ilman, että on korkeakoulua käyny. Ei kaikki ole kunnianhimoisia, vaan elämää täyttää muutkin asiat kuin työ.
Voin vastata kaverini puolesta. Ei ole laslku eikä kielipäätä ja lukihäiriö. Kun ei kielet ja matikka suju niin ei suju, vaikka teoria-aineet menivät hyvin, jos jaksoi lukea. Kun se lukeminen vaati enemmän kuin muilta. Ei sellaiselle ihmiselle sovi edes ammattikorkea, kaikilla aloilla kun jonkin verran kieliäkin on.