Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elitisti mutta positiivinen? Rikas mutta ei tärkeilijä tms.

Vierailija
22.09.2016 |

Olen yrittänyt miettiä sanaa eräälle henkilötyypille, koska tällaiseksi henkilöksi "kasvaminen" on minulle eräänlainen tavoite :D Muutama tuttuni on tällainen ja myös oma esikuvani, mummini, edusti kyseistä tyyppiä.

Kyseessä siis hyvin toimeentuleva ihminen, josta hyvä toimeentulo ja rikkaus ei kuitenkaan paista ulkonäössä (ei kalliita merkkivaatteita, kampauksia, silareita yms, ei huippuautoa jne...) Mummini esimerkiksi oli hyvin maanläheinen, kuitenkin kaunis ja huoliteltu: siistit, puhtaat vaatteet, luonnollisuus ja hymy ovat ulkonäköpiirteitä mitä hänestä muistan. Mutta se mitä hänessä nimenomaa ihailin oli jonkunlainen arvokkuus, mikä hänestä säteily. Se tapa, jolla hän vain "oli" oli todella rauhoittava ja lämmin. Hän katsoi aina muita silmiin ja hymyili todella lempeästi (ei hampaat irvessä, ns "jenkkihymy") vaikka hän oli minun ja monen muun mielestä todella älykäs ja kouluttautunut ihminen, niin hänen kohdatessaan muita oli hänelle aina tärkeämpää kuulla mitä heillä on kerrottavana ja hänen seurassaan oli helppo olla. Mummillani olikin ystäviä kaikista ns. sosiaaliluokista vaikka hän itse olikin "hyvästä suvusta". Ja hän arvosti kaikkia ja puhui kaikista niin ihanan välittävästi. Rahasta ei hän ei ikinä puhunut...ei siitä mitä joku hankinta oli maksanut, ei palkasta, ei siis leveillyt omaisuudellaan. Muista ihmisistä hän ei myöskään ikinä juoruillut ja hyvät käytöstavat olivat tärkeitä.

Olen yrittänyt miettiä onko tällaista ihmistä tarkoittavaa sanaa olemassa. Elitisti kuulostaa todella negatiiviselta ja ei muutenkaan sopine. Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan :D Samanlaiset fiilikset minulle tulee esimerkiksi Arvo Ylpöstä mutta häntä en ole ikinä tavannut tai tuntenut joten voin olla hyvin väärässä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja yksi piirre oli myös se ettei työtä pelätty. Mummini ei koskaan käyttäytynyt kuin olisi ollut liian hieno johonkin hommaan vaan lapio lantaa ja tarttui harjanvarteen aina kun tarvitsi, eli usein :) ap

Vierailija
2/6 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en keksi muuta sanaa kuin että IHANA IHMINEN :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
4/6 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

>koska tällaiseksi henkilöksi "kasvaminen" on minulle eräänlainen tavoite

joo lopetin lukemisen tähän

Vierailija
5/6 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>koska tällaiseksi henkilöksi "kasvaminen" on minulle eräänlainen tavoite

joo lopetin lukemisen tähän

mutta vaivauduit kuitenkin kommentoimaan?

Vierailija
6/6 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanniksi sanoisin classy & sophisticated.

Suomeksi varmaan vaan sivistynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän