Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Löytyi oikeasta munasarjasta 5cm x 3,5cm kokoinen kysta, joka särkee ja painaa virtsarakkoa, kun pissaaminen on hankalaa. Muuna oireena on etovaa oloa. Olen sairaalassa tällä hetkellä.

Millaisia oireita teillä on tullut? Onko kysta poistettu/poistunut itsekseen?

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Mulla oli 3 cm halkaisijan kysta. Ei antanut mitään oireita, sattumalta huomattiin ultratessa alavatsaa.
Syöpäkoe otettiin varmuuden vuoksi ja uusi ultra kolmen kuukauden päästä. Siinä olikin sitten kadonnut itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mulla oli joku 5x8cm kysta, tuhosi suurimmaksi osaksi koko munasarjan. Sain kuitenkin lapsen sen jälkeen. :) Niin ja tähystyksellä poistettiin, huomattiin sattumalta, mutta leikkauksen jälkeen huomasin että paineentunne rappusia kävellessä yms oli kadonnut. Olin vaan niin tottunut niihin oireisiin, että pidin normi menkkakiertoon kuuluvina asioina.

Vierailija

Mulla oli kans. En tiennyt siitä mitään ennen kuin se puhkes ja aiheutti sisäisen verenvuodon. Munasarja piti poistaa, koska se vahingoittui niin pahasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joku 5x8cm kysta, tuhosi suurimmaksi osaksi koko munasarjan. Sain kuitenkin lapsen sen jälkeen. :) Niin ja tähystyksellä poistettiin, huomattiin sattumalta, mutta leikkauksen jälkeen huomasin että paineentunne rappusia kävellessä yms oli kadonnut. Olin vaan niin tottunut niihin oireisiin, että pidin normi menkkakiertoon kuuluvina asioina.

Oho :o oliko sulla muuta oiretta kuin paineentunne?

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kans. En tiennyt siitä mitään ennen kuin se puhkes ja aiheutti sisäisen verenvuodon. Munasarja piti poistaa, koska se vahingoittui niin pahasti.

Oho! Ai kamala :( ei ollu mitään oireita? Mites sen jälkeen?

-ap

Vierailija

Minulla on ollut useasti. Puhjenneita hoidettu antibiooteilla. Sitten putsailtu ja nyt viimeisin ei ole oireillut. Tässä joku vuosi sitten tuli ja muodosti paiseen, minkä johdosta paksusuoli puhkesi, joten siinä oli henki lähteä. Mutta se olikin litran vetoinen. Mutta huonoa tuuria pelissä, kun olen kipupotilas niin särkylääkkeet peittivät kivun ja kuumeen, joten ehti mennä tosi pahasti pieleen.

Edelleen tässä vielä naputtelen, joten kyllä niihin vakavuudella kannattaa suhtautua.

Vierailija

Mä löysin itse munasarjakystan, kun makasin selälläni ja tunnustelin vatsaa. Se oli 10 x 11 cm, kun menin lääkäriin, joka laittoi mut sairaalaan lisätutkimuksiin. Pääsin leikkausjonoon, mutta kysta ehti kiertyä ennen leikkausta ja oli 25-senttinen  ja 2-kiloinen ja kuoliossa, kun jouduin päivystysleikkaukseen. Tuska oli valtava. Toisessakin muasarjassa oli myös kysta, paljon pienempi, joku 5-senttinen. Molemmat munasarjat piti poistaa ja kohtu myös, ja umpparikin lähti samalla.

Vierailija

Mulla on joitakin kertoja poistettu kystia laparoskopiassa. Viimeksi poistettiin kystan lisäksi myös kohtu, toinen munasarja ja munanjohdin. Pääasiassa mun kystat ovat olleet lähestulkoon kaikki endometrioomia ja samalla on myös siivottu endometrioosikylvöä kun ovat kystat poistaneet.

Vierailija

Oli, leikattiin, osa munasarjasta säästyi muttei ovuloinut koska toinen sarja otti sen kuukausittaiseksi tehtäväkseen. Kolme lasta hoidoilla. Endometrioositausta. Ei ole uusinut (kopkop), kystasta 8 vuotta aikaa. Olen 38.

Vierailija

On, samat oireet, kyseessä oli endometrioosikysta, leikattiin ( ei siis hävinnyt itsekseen eikä ne häviäkään jos endometrioosista on kyse,.

Vierailija

näkyykö kyystat tavallisessa vatsan ultrassa, vai pitääkö tehdä joku erillinen gynekologinen ultra tutkimus? Mulla on tehty vatsan ultra jossa luetellaan kohtu ja virtsarakko, mutta ei sanaakaan munsararjoista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
näkyykö kyystat tavallisessa vatsan ultrassa, vai pitääkö tehdä joku erillinen gynekologinen ultra tutkimus? Mulla on tehty vatsan ultra jossa luetellaan kohtu ja virtsarakko, mutta ei sanaakaan munsararjoista.

Ei näkyny mulla tavallisessa ultrassa. Gynekologisessa sisätutkimusultrassa löytyi.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oho! Ai kamala :( ei ollu mitään oireita? Mites sen jälkeen?

-ap

Ei ollut mitään oireita ennen puhkeamista. Tuli vaan ihan tyhjästä kamala kipu alavatsaan ja lääkärissä sitten todettiin, että kysta puhjennut ja munasarja revennyt sen vuoksi. Tapauksen jälkeen on kerran otettu ultraääni vatsasta, mutta siinä ei ollut mitään poikkeavaa silloin. Jos tulee samankaltaista kipua joskus vielä, niin pitää mennä tutkimuksiin.

Vierailija

Multa poistettiin laparoskopiassa dermoidikysta. Tämän jälkeen tulin raskaaksi (esikoinen), vaikka munasarja vähän kärsikin ja ikääkin on.
Vatsan muoto muuttui pikkuhiljaa leikkauksen jälkeen, ei enää pömpötä alavatsa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat