Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Trombosyytit koholla

Saaradar
21.09.2016 |

Mistä mahtaa johtua trombosyyttien kohoaminen? PVK:ssa kaikki muut arvot olivat hyvät, mutta B-trombosyytit 386. Tarkistin edellisten verikokeiden tulokset puolen vuoden takaa, jolloin arvo oli 384. (Nyt siis työterkalla kävin jossa otettiin verikokeet) Pitäisikö huolestua? En tupakoi enää, joskus juhliessa tulee pari poltettua. En kylläkään juhli usein. Ylipainoa on, jota paraikaa pudotan.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on syöpä 😢

:/ Toivottavasti ei., kiitos kommentistasi.

Vierailija
22/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syytä huoeen noilla arvoilla.

"Trombosyyttien määrä voi hieman kasvaa monissa tilanteissa ilman, että kyseessä on varsinainen verisairaus. Määrä voi olla lisääntynyt muun muassa äkillisten verenvuotojen yhteydessä, kuten leikkauksen tai synnytyksen jälkeen, tulehdustautia sairastaessa ja raudanpuuteanemiassa.

Jos arvo on jatkuvasti yli 600 (trombosytoosi), se saattaa merkitä luuytimen sairautta «Trombosytoosi (liikaa verihiutaleita)»3. Kun trombosyyttejä on huomattavasti liikaa, veritulppien vaara suurenee."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03…

"Jos muut veriarvot ovat normaalit, verihiutaleiden luku 600 ei siis ole hälyttävä. Tässä vaiheessa yleensä tyydytään harvakseltaan seuraamaan trombosyyttien määrää. Jos luku nousee lähelle 1000:tta ja etenkin jos alkaa ilmetä oireita, tilaa on syytä tutkia lisää. Trombosytoosia voidaan hoitaa luuytimeen vaikuttavilla lääkkeillä."

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/liikaa_verihi…

Aika normaalitasolla noi sun arvot vielä todellisuudessa ovat, vaikka eivät ihan viitearvojen sisällä olekaan.

Kiitos kommentistasi ^^ Ehkä voin rauhoittua!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

saaradar kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on syöpä 😢

:/ Toivottavasti ei., kiitos kommentistasi.

Ei varmastikaan ole mikään syöpä. Näitä syöpä-huutelijoita on kaikissa vastaavissa ketjuissa.

Vierailija
24/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saaradar kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla jo noilla arvoilla alettiin seurata ja tutkia tarkemmin.

Siis tällaisilla kun minulla ?

Juu kyllä. Tiettyä sairautta epäiltiin jo tuollaisilla arvoilla.

Ja mikä oli sinun diagnoosisi?

Ei toistaiseksi mikään. Minulta ei löytynyt virhegeeniä, jota etsittiin. Nyt taas seuraillaan ja ehkä jossain vaiheessa luuydinnäyte otetaan.

Mites muut veriarvot??? jos trombo noin vähällä alettu tutkimaan

Hemoglobiini myös korkea.

Vierailija
25/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saaradar kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toistaiseksi mikään. Minulta ei löytynyt virhegeeniä, jota etsittiin. Nyt taas seuraillaan ja ehkä jossain vaiheessa luuydinnäyte otetaan.

Mites muut veriarvot??? jos trombo noin vähällä alettu tutkimaan

Hemoglobiini myös korkea.

Okei.

Vierailija
26/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saaradar kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sanaakaan. Ehkä jossain yksityisellä seurataan maksavan potilaan vaatimuksesta ja mitään luuydinnäytettä ei noilla arvoilla todellakaan lähdetä ottamaan.

Ihan kuule julkisella puolella. Ensimmäinen lääkäri olisi laittanut suoraan tuohon luuydinnäytteeseen. Toinen lääkäri halusi ensin tutkia tuon mahdollisen geenivirheen. Edelleen seuraillaan. Sairaus, joka on epäilyksen alla on polysytemia vera.

Vierailija
27/35 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

k piikki voi aiheuttaa näin ompi jämpti

Vierailija
28/35 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu paljon muista veriarvoista ja terveydentilasta. Minulla on Crohnin tauti ja muistaakseni trombosyytit olivat joskus 1400 kieppeillä, eikä hoitava lääkäri edes maininnut asiaa.

Vierailija
29/35 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
30/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulla on tulossa jatkotutkimuksia - trombosyytit on lähtökohtaisesti aina koholla. Suunta on nousujohteinen eli joka kerta trombosyyttiarvo on suurempi kuin edellisellä kerralla. Nyt vähän yli 500. Laajan verenkuvan jälkeen sisätautilääkärin konsultaatio. Työterveyden kautta verikokeissa tehty nämä havainnot. Eli kyllä alle 600 arvoilla myös tutkitaan.

Vierailija
31/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krooninen paksusuolentulehdus löytyi kun trombosyytit oli 385. Lymfosyytit vähän koholla myös, kalium alhaalla ym.

Vierailija
32/35 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla trombosyyttiarvo on vaihdellut neljän vuoden ajan välillä 397-558 ja suunta ollut melkein koko ajan nousujohteinen. Sain työterveydestä lähetteen hematologille ja lisätutkimuksissa löytyi geenimutaatio, jonka perusteella tuli diagnoosiksi essentiaalinen trombosytemia. Luuydinnäytettä ei toistaiseksi ole otettu, mutta mikäli arvot nousevat riittävästi tai vaihdetaan lääkitystä aspiriinia vahvempaan, niin sekin tulee ajankohtaiseksi. Eli suht pienilläkin arvoilla tutkitaan, otetaan seurantaan ja aloitetaan lääkitys. Kaikki muut veriarvot trombosyyttejä lukuun ottamatta olivat viitearvojen sisällä.

Vierailija
33/35 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli trombosyytit vuosia koholla ja otettiin JAK-geenitesti, mutta se oli negatiivinen. Poissuljettiin essentiaalinen trombosytemia ja polysytemia vera. Mutta nyt on arvo tipahtanut viitearvoihin. 

Vierailija
34/35 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli anemian takia koholla. Hemoglobiini mahtui viitearvoihin, mutta omaan normaaliarvoon verrattuna alhaalla. Ferritiinit olikin melkein nollassa. 

Vierailija
35/35 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tänään 565 ja yleisesti ovat useita vuosia olleet yli viitearvojen. Kukaan lääkäri ei ole kommentoinut. Tekisi mieli kyllä kysyä että pääsenkö johonkin jatkotutkimuksiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän