Romeo ja Julia
Mihin katosivat Romeot ja Juliat
Niin minne katosivat nykypäivän Romeo ja Julia? Missä on se seikkailuja hamuava mies, joka pikku poikana kantoi asetta tai miekkaa ylpeänä vyöllään ja oli valmis taisteluun kuin taisteluun? Mihin katosivat ne naiset, jotka pieninä pukeutuivat prinsessa mekkoihin, äitiensä liian suuriin korkokenkiin ja leikkivät prinsessaa ja kotileikkejä? Niin tytöt kuin pojat leikkivät pieninä sitä, mitä he elämältään haluavat.
En ymmärrä! He ovat kai hävinneet nykyaikaiseen työhön ja kiireisiin. Seikkailuja haetaan nykyään avain vääristä paikoista. Ei työ anna miehelle seikkailua, jota mies tarvitsee. Ja harvoin nainen kokee työssään tai kotiäitinä olevansa se prinsessa, jonka Romeo tulee pelastamaan.
Miehet uppoutuvat liiaksi työhönsä, ok onhan työtä tehtävä, koska ilman rahaa on nykyään vaikeaa elää. Mutta ei se silti tarkoita, että miehen tarvitsee tehdä töitä työajan ulkopuolella! Jos työaika on klo 8-16:00 ei silloin töissä tarvitse olla enää klo 17.00. Tai jos olet, niin MIKSI?
Mieshän on alkujaankin luotu olemaan perheensä puolustaja. Jo aikoja sitten mies metsästi perheelle ruuan ja turvasi perheen kaikelta pahalta. Se oli samalla miehen seikkailua, jota ei varmasti nykyaikana ole. Nykyaikainen seikkailu on mennä markettiin ostamaan ruokaa. Jos tuo on mielestäsi seikkailu, niin PYH.. Mies sellaisestako haaveilit pienenä, kun hiivit metsässä, keihäs kädessä saalistamassa?
Nykyään tehdään töitä mennään kotiin, syödään vaimojemme tekemiä loistavia ruokia ja lysähdetään sohvalle makaamaan tai painellaan omiin harrastuksiin. Ei meidän kenenkään vaimot, avopuolisot, tyttöystävät tai exät tällaisesta haaveilleet, silloin kun olivat niitä pieniä prinsessoja. He haaveilivat ja haaveilevat yhä jostain aivan muusta.
Tuliko sinusta MIES se mistä haaveilit pienenä? Se pyssyä heiluttava sotilas, se hävittäjälentäjä tai se poliisi? Tiedän osasta tuli, mutta suurimmasta osasta ei.
Tuliko sinusta NAINEN se prinsessa, jonka Prinssi pelastaa lohikäärmeeltä, se Julia jonka luokse Romeo palaa? Tiedän osasta tuli, mutta suurimmasta osasta ei.
Miksi miehen sydän on lukittu ja haavoitettu? Miksi mies ei seikkaile ja tempaa seikkailuun mukaansa puolisoaan ja perhettään? Ei seikkailu tarkoita ymmärtääkseni, että mies menee kapakkaan. Eihän sieltä saa kuin yhden illan seikkailun, joka Ei ole edes mikään seikkailu.
Elämähän se seikkailu on. Seikkailua pitää kokea elävänsä joka päivä, kun aamulla avaat silmäsi seikkailu alkaa ja kun illalla ne suljet on aika pitää pieni tauko. Tähän valveilla olon seikkailuun haluavat mukaan koko perhe.
Elämänhän pitää olla suuri seikkailu, jossa sinä MIES olet Romeo, joka taistelee kaikkea pahaa vastaan ja tempaa Juliansa mukaan seikkailuun.
Mies vastaa rehellisesti - millainen mielikuva sinulla on itsestäsi miehenä? Valitsisitko sellaisia sanoja kuin vahva, kiihkeä ja vaarallinen? Onko sinulla rohkeutta kysyä elämäsi ihmisiltä, mitä mieltä he ovat sinusta miehenä? Millaisia sanoja pelkäät heidän käyttävän?
Mieshän sisimmässään haluaa olla Prinsessansa sankari. Mutta onko nykyään näin. Lähes kaikki minkä me näemme nykypäivän elokuvissa on sitä mitä nainen ja mies haluaa. On sankari ja nainen. Ja miten heille lähes aina käy? Nainen, olenko aivan väärässä? Mies olenko aivan väärässä?
Nainen, etkö haluakin, että sinusta taistellaan ja sinut otetaan elämän seikkailuun mukaan? Etkö haluakin, että tunnet itsesi puoleensavetäväksi ja kauniiksi? Etkö haluakin olla haluttu?
Mies, ymmärrätkö mitä tarkoitan. Me miehet olemme liian sulkeutuneita ja ns. tapamme aikaa maan päällä. Miksi?
Etkö sinäkin halua olla se Prinssi tai Romeo joka taistelee Prinsessasta tai Juliasta? Joka tempaisee naisen seikkailuun mukaan? Miksi et sitten tee niin.
Minä taistelin jo vuosi sitten omasta Juliastani, otin hänet elämän seikkailuun mukaan, mutta lopetin seikkailun ja taistelun, jonka johdosta menetin Juliani. Miksi näin? En tiedä.
Nyt tätä kirjoittaessani olen ymmärtänyt monia asioita, jotka on jäänyt tekemättä tai tein väärin. Mutta sen lupaan, Julia missä tai kuka lienetkin?, minä löydän sinut ja aloitan seikkailun uudestaan ja sinä kuuluut siihen seikkailuun. Minä taistelen sinusta, minä puolustan sinua, otan sinut mukaan elämän seikkailuun ja sinä saat sen minkä nainen ansaitsee.
Mikä tämän kirjoituksen tarkoitus on? Jokainen saa ajatella kirjoituksen, kuin haluaa. Tämä on minun näkemykseni ja minulla on siihen oikeus.
Nim: Mies
Kommentit (3)
Minä en ole koskaan halunnut olla Julia, enkä missään tapauksessa mennä naimisiin minkään Romeon kanssa. Minulla ei ole mitään haluja tapaa itseäni eikä tulla tapetuksi. Minä en myöskään tarvitse mitään puolustajaa tai pelastajaa enkä sankaria. Minä haluan itseni arvoisen KUMPPANIN.
minä en myöskään halua, että minusta taistellaan. Haluan VALITA kumppanini ja olen valintani tehnyt. Jatkossa teidän miesten taistelut ovat vain häiriöksi ja yhtä turhan kanssa.
minä en halu, että minut "otetaan mukaan" mihinkään seikkailuun - en minä halua seikkailla, minä haluan elää mukavaa arkea ja lisäksi minä osaan kyllä seikkailla ihan itsekin jos niikseen tulee.
terkuin Nainen
miksi puhut niinkuin tuo olisi nykypäivän ilmiö? Kaikkina aikoina pienet Romeot ja Juliat ovat muuttuneet aikuisiksi. Osa tylsiksi suorittajiksi, osa pysyy sisimmässään notkeina ja pirteinä ja muokaavat elämästään sitä mitä haluavat niissä rajoissa kuin pystyvät. Osa jää sitten haihattelijoisi, eikä sekään pitemmän päälle ole monille se onnellinen olotila.
Itse asiassa nykyisin harvinaisen monella on mahdollisuus seikkailla ja elää unelmaansa, ennen suurimman osan painoi työ ja elossa säilyminen kumatraaan heti 15-vuotiaana. Oikeastaan vain niillä rikkaiden perheiden pojilla oli mahdollisuus seikkailla ja tehdä sitä, mitä halusivat. Nyt mahdollisuuksia on enemmän ja useammilla.
kumpi katosi ensin? Romeo vai Julia? Romeo taisi kuolla ensin ja sitten Julia mutta lopulta kuolivat molemmat. Surullista.