Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla tottakaan?! Ja miten toimisitte?

Vierailija
21.09.2016 |

Mieheni 13v tyttö on todella epäsiisti ja sotkuinen. Eikä siis pelkästään kyse sekasorrosta vaan kertakaikkisen epäsiistiä joka tavalla. Lähinnä tietysti sotkee huonettaan ja se kaaoskaan ei haittaisi, mutta kun huoneesta leijuu tiäs mitä hajuakin. Ilmeisesti kynsilakanpoistoaine ja kynsilakat käryttää,kun ei heitä niitä puhdistuslappujakaan roskiin. Tai en minä tiedä. Joku sellanen tympee haju.

Eilen sanoin ihan kauniisti, että tänään on sitten huoneen siivous. Vastas joo ja tuli parin minuutin päästä pois huoneesta ja oli mielestään siivonnut sen. Oli keskilattialta siivonnut likapyykit ja roskat vaatekaapin alahyllylle ja huoneen nurkkaan piiloon ja heittänyt jotain kasseja ja päiväpeiton päälle ettei muka näy. Käskin uudelleen, mutta eipä se siitä juuri muuttunut. Hiukan taisi raivata pöytäänsä. En tosin tiedä minne ne tunki,kun en käynyt katsomassa. Varsinaisesta siivouksesta ei voi puhua.

Kävin vielä kolmannen kerran sanomassa ja sanoin ihan kauniisti "PYYKIT". Ei mitään. Ei siis mitään. Ei edes katsonut päin.

Saanko nyt hakea ne pyykit itse ja heittää ne roskakasaan palamaan, koska ilmeisesti ei ole mitään väliä?

Viimeksi,kun ei kolmen päivän huomauttelun jälkeen saanut aikaiseksi niin joutui itse pesemään ja laittamaan kuivuun pyykkinsä. Oli vain isälleen ihmetellyt, että miksi pitää pestä vajaita koneellisia. Ei olisi tarvinnut, mutta kun ei kerran toimita niitä minulle pestäväksi niin sitten saa pestä itse. Vaikka sitten vajaita koneita.

Olen aivan neuvoton. En tajua mitä pitäisi tehdä. Kaikki muut lapset siivoaa viimeistään käskystä ja ihan kunnollakin eikä vain tunge tavaroita piiloon.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa vai ei ole sinun ja minun lapsia, kuitenkin se on miehen 13v joka sotkee...

Niinpä.

Ja ap:n lapset "kyllä osaa".

Sitäpaitsi tämä on valittanut täällä ainakin kahdesti aiemminkin samasta "miehen lapsesta".

Vierailija
22/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lellipentuporsaalle samat säännöt kuin muillekin, joita noudatetaan, vaikka sitten rangaistuksen uhalla (esim. viikkoraha, joku luvattu reissu, kännykkä tai tabletti pois jne.) JA ISÄ OTTAA VASTUUN isän luona! Ja tytön biologinen äiti sitoutuu samaan kotonaan lapsensa kanssa. Yhteistä kieltä pitää nyt puhua. Siitä se turvallisuudentunne lähtee.

Tytön äiti ei tahdo olla meidän kanssa missään keskusteluyhteydessä, joten hänen kanssaan ei voi sopia pelisäännöistä. Yritetty on ja ihan kauniisti ja asiallisesti. Mutta ilmeisesti tämä äiti on itsekin sitä mallia, että pellossa eläminen sujuu luontevasti.

Ja eilen myös se isä käskytti siivoamaan, mutta ei se vaan auta. 

Olet valittanut täällä nyt tuosta tytöstä vaikka kuinka monta kertaa. Milloin syömisistä, milloin siivoamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lellipentuporsaalle samat säännöt kuin muillekin, joita noudatetaan, vaikka sitten rangaistuksen uhalla (esim. viikkoraha, joku luvattu reissu, kännykkä tai tabletti pois jne.) JA ISÄ OTTAA VASTUUN isän luona! Ja tytön biologinen äiti sitoutuu samaan kotonaan lapsensa kanssa. Yhteistä kieltä pitää nyt puhua. Siitä se turvallisuudentunne lähtee.

Tytön äiti ei tahdo olla meidän kanssa missään keskusteluyhteydessä, joten hänen kanssaan ei voi sopia pelisäännöistä. Yritetty on ja ihan kauniisti ja asiallisesti. Mutta ilmeisesti tämä äiti on itsekin sitä mallia, että pellossa eläminen sujuu luontevasti.

Olet valittanut täällä nyt tuosta tytöstä vaikka kuinka monta kertaa. Milloin syömisistä, milloin siivoamisesta.

Oliskohan täällä muitakin samassa tilanteessa olevia ja myös sellaisia, jotka ei asu palstalla koko aikaa valvomassa, että mitä tänne on milloinkin kirjoitettu?

Vierailija
24/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun vanhemmat tajuaa ja myöntyy siihen, että teinillä on oma huone ja hän saa määrätä siellä, elämä helpottuu kummasti :)

Jos on lapsena oppinut siivoomaan niin ei se sinne sotkun alle tukehdu. Meillä teini heräsi siivoamiseen vasta kun muurahaislauma teki invaasion hänen huoneen lattialla lojuviin muro - ja jätskikuppeihin :D

Antakaa niiden nuorten olla. Jos ei vaivaudu tuomaan likaisia vaatteita pyykkiin, kulkekoon sitten likaisissa.

Tietenkin jos on _todella_ saamaton, haluton, välinpitämätön, siis muutenkin kuin siivouksen suhteen, huolestuisin että taustalla muutakin.

Vierailija
25/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan täällä muitakin samassa tilanteessa olevia ja myös sellaisia, jotka ei asu palstalla koko aikaa valvomassa, että mitä tänne on milloinkin kirjoitettu?

En tiedä mutta sinun tyylisi on tunnistettava.

Vierailija
26/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella huonessaan pyykkikoria? Roskis?

Voisitteko ihan porukalla istua alas ja puhua asiasta? Miten esim. jokainen pesee pyykkiä, tyhjentää oman roskiksensa. Puhutte mitä seuraa, jos homma ei toimi ja mitä saa, jos hommat sujuu?

Vierailija
27/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut sellainen linja kouluikäisten kanssa, että minä pesen ne pyykit, jotka ovat pyykkikorissa. Jos jossain muualla on jotain niin sitten on. Ja haisevissa vaatteissa ei täällä kuljeta eikä varsinkaan astuta ovesta ulos, että sitten joutuu nyrkkipyykille jos ei ole puhtaita vaatteita ja uusia ei tule, koska niistä vaatteista ei kerran huolehdita. Tytöllä on myös ollut vaikeuksia sen siivoamisen kanssa, mutta hän on herännyt aina siihen, kun kysyy, että kehtaatko sinä tuoda kaverin tänne istuksimaan näiden likaisten pikkareiden keskelle ties mihin kynsilakka yms. hajuun. Ei ole vielä kertaakaan kehdannut.

Vierailija
28/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun vanhemmat tajuaa ja myöntyy siihen, että teinillä on oma huone ja hän saa määrätä siellä, elämä helpottuu kummasti :)

Jos on lapsena oppinut siivoomaan niin ei se sinne sotkun alle tukehdu. Meillä teini heräsi siivoamiseen vasta kun muurahaislauma teki invaasion hänen huoneen lattialla lojuviin muro - ja jätskikuppeihin :D

Antakaa niiden nuorten olla. Jos ei vaivaudu tuomaan likaisia vaatteita pyykkiin, kulkekoon sitten likaisissa.

Tietenkin jos on _todella_ saamaton, haluton, välinpitämätön, siis muutenkin kuin siivouksen suhteen, huolestuisin että taustalla muutakin.

Kyllä se on kasvatusta myös teinin kohdalla, että ihan kaikki ei ole sallittua. Ei ole pakko odottaa muurahaisinvaasiota. Ja jos kulkee paskaisissa vaatteissa kun ei kerran ole puhtaita, niin kyllä se haju on muittenkin asia. Ja kyllä se lianhaju sieltä huoneesta leijailee muuallekin kotona, erityisesti pienemmissä asunnoissa.

Kyllä sitä näistäkin asioista voi teinien kanssa keskustella. Rakkaudella ja kunnioituksella. Rakastakaa niitä pikku murkkujanne, vaikka ne välillä onkin lähinnä mulkkuja...

Vierailija
29/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ap. Asutaanko me saman 13-v. kanssa? Itse tein lopulta niin, että aloin kerätä kaikki lattialla olevat vaatteet, roskat ja tavarat jätesäkkiin ja vein varastoon. Säkin kerrallaan sai takaisin tekemällä 10 kotityötä. Toimi ehkä viikon. Likka kävi salaa hakemassa vaatteita (likaisia) ja kehuskeli tällä.

Kännykkä on ollut takavarikossa. Toimi jonkin aikaa.

Lopulta annoin olla. Kun ei likavaatteet kulje pyykkiin, en pese niitä. Jos kulkeutuvat sen jälkeen, kun olen juuri saanut muiden vaatteet pestyä, likka odottaa kunnes uusi koneellinen on kertynyt. On hakenut likapyykistä päällensä. Osaa itsekin käyttää konetta.

Huoneen oven olen pitänyt kiinni. Sellaisen ukaasin kyllä annoin, että mikäli huone muuttuu kaatopaikaksi, kerään kaiken, siis kaiken jätesäkkeihin ja vien paikkaan, josta ei pääse penkomaan ja nippusiteellä kiinni, joten ainakaan salaa ei pengo.

Nyt on mennyt viikko suht siistissä huoneessa eli huoneessa, jossa tavaraa, vaatteita ja roskia ei ole lattialla.

Isänsä ehdotti, että alkaa maksaa pientä viikkorahaa, jonka saaminen edellyttää siisteyttä.

Meillä on muitakin lapsia, teinejäkin, eikä muiden kanssa ole tarvinnut tästä niän paljon vääntää.

Silloin meni kuppini nurin, kun alkoi huoneesta löytyä käytettyjä verisiä siteitä ja pidin saarnan, kuinka inhottavaa on niiden viljely. Toinen asia, joita viljelee, ovat käytetyt alushousut.

Olen myös todennut, että kun huone on kaatsi, voi muu perhe heittää sinne roskat. Heitinkin keittiön roskiksen ja jo tuli kiire tytölle viedä se ulos.

On todella väsyttävää, että yksi perheestä on hirveän epäsiisti. Vielä, kun asia vaikuttaa niin, että kun tyttö ei löydä vaikkapa puhtaita sukkia, hakee toisten kaapeista.

Vierailija
30/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on kasvatusta myös teinin kohdalla, että ihan kaikki ei ole sallittua. Ei ole pakko odottaa muurahaisinvaasiota. Ja jos kulkee paskaisissa vaatteissa kun ei kerran ole puhtaita, niin kyllä se haju on muittenkin asia. Ja kyllä se lianhaju sieltä huoneesta leijailee muuallekin kotona, erityisesti pienemmissä asunnoissa.

Kyllä sitä näistäkin asioista voi teinien kanssa keskustella. Rakkaudella ja kunnioituksella. Rakastakaa niitä pikku murkkujanne, vaikka ne välillä onkin lähinnä mulkkuja...

Sitähä mä viimeisellä lauseella tarkoitinkin, ei ns. normaali nuori suostu kulkemaan likaisissa vaatteissa joten se pyykkääminen alkaa kyllä jossain vaiheessa kiinnostaa. Jos ei ala, on syyyä huolestua.

Vierailija
31/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, ap. Asutaanko me saman 13-v. kanssa? Itse tein lopulta niin, että aloin kerätä kaikki lattialla olevat vaatteet, roskat ja tavarat jätesäkkiin ja vein varastoon. Säkin kerrallaan sai takaisin tekemällä 10 kotityötä. Toimi ehkä viikon. Likka kävi salaa hakemassa vaatteita (likaisia) ja kehuskeli tällä.

Kännykkä on ollut takavarikossa. Toimi jonkin aikaa.

Lopulta annoin olla. Kun ei likavaatteet kulje pyykkiin, en pese niitä. Jos kulkeutuvat sen jälkeen, kun olen juuri saanut muiden vaatteet pestyä, likka odottaa kunnes uusi koneellinen on kertynyt. On hakenut likapyykistä päällensä. Osaa itsekin käyttää konetta.

Huoneen oven olen pitänyt kiinni. Sellaisen ukaasin kyllä annoin, että mikäli huone muuttuu kaatopaikaksi, kerään kaiken, siis kaiken jätesäkkeihin ja vien paikkaan, josta ei pääse penkomaan ja nippusiteellä kiinni, joten ainakaan salaa ei pengo.

Nyt on mennyt viikko suht siistissä huoneessa eli huoneessa, jossa tavaraa, vaatteita ja roskia ei ole lattialla.

Isänsä ehdotti, että alkaa maksaa pientä viikkorahaa, jonka saaminen edellyttää siisteyttä.

Meillä on muitakin lapsia, teinejäkin, eikä muiden kanssa ole tarvinnut tästä niän paljon vääntää.

Silloin meni kuppini nurin, kun alkoi huoneesta löytyä käytettyjä verisiä siteitä ja pidin saarnan, kuinka inhottavaa on niiden viljely. Toinen asia, joita viljelee, ovat käytetyt alushousut.

Olen myös todennut, että kun huone on kaatsi, voi muu perhe heittää sinne roskat. Heitinkin keittiön roskiksen ja jo tuli kiire tytölle viedä se ulos.

On todella väsyttävää, että yksi perheestä on hirveän epäsiisti. Vielä, kun asia vaikuttaa niin, että kun tyttö ei löydä vaikkapa puhtaita sukkia, hakee toisten kaapeista.

Täällä myös käytettyjä siteitä ja verisiä alushousuja löytynyt. Välillä siteitä irrallaan tai jonnekin pussiin jemmattuna ja välillä ihan alushousuissa edelleen kiinni ja riisuttu yhtäaikaa housujen kanssa ja heitetty vain nurkkaan yhteen myttyyn.

Jakaa huoneen siskonsa kanssa eli sillä tavalla huono juttu, että eihän se sisko kehtaa itsekään tuoda kavereitaan sinne.

Vierailija
32/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valita, mulla on kotona kaksi tuollaista sottapyttyä, toinen on 15v. ja toinen 51v.......

Vierailija
33/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu tiettyyn vaiheeseen teini-iässä näin olen todennut kahden tytön äitinä.

Kestää muutaman vuoden ja sitten kun alkaa seurustelu niin kyllä ne siistit tavat yllättäen löytyy takaisin.

Meillä ei sentään verisiä siteitä ole ollut ajelehtimassa. Vaatekasoja ja siivouksen laiskuutta niin että villakoirat vilisee nurkissa. Likaisia astioita ja juomapulloja yms. 

Nyt on meininki muuttunut.

Vierailija
34/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika normaalia teinimeininkiä. Jotkut elää todella saastaisessa huoneessa. Sano että jos pyykkejä ei tuoda pyykkikoriin, niitä ei myöskään pestä. Hajuhaittoja ei saa tulla, sopikaa niistä. Muuten sulje ovi äläkä mene huoneeseen. Oppii kyllä jossain vaiheessa siistimmäksi.

Jos valitset toisen tien, tee yksilöity lista mitä siivotaan. Eli ei ohjetta "siivoa kunnolla" vaan 1. pyykit pyykkikoriin 2. roskat roskikseen jne. Kuvittele opastavasi lukutaitoista 3-vuotiasta

Vierailija
35/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin huone on teinin huone. Meillä nuori huolehtii itse omasta huoneestaan sillä tavalla, joka hänelle itselleen riittää. Lakanat vaihtaa itse ja jos ei vaihda, niin se on teinin oma ongelma.

Mitä vähemmän käskee ja komentaa, sitä enemmän nuori ottaa vastuuta omista asioistaan. Vanhemman tehtävänä ei ole keksiä, että tänään siivoat huoneesi ja sitten urputtaa asiasta uudestaan ja uudestaan.

Vaikuttaa siltä, että ap käy valtataistelua miehen kanssa ja koska siinä häviää, hän käy miehen lapsen kimppuun.

Vierailija
36/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en teinien huoneita siivoa, enkä heidän pyykkeistään huolehdi... Ellei niitä automaattisesti tuoda pyykkiin. Saatan kerran sanoa, että jos pyykkejä on, niin nyt on aika tuoda ne. Kulkekoot paskasissa vaatteissa sitten. Omapahan on häpeensä. Viekööt kavereita sotkuseen huoneeseen, ei ole sekään mun häpeä.

Meillä ovat kivan omatoimisia. Saattaa tää, mähän ei teitä palvele - kasvatus olla toimiva.

Vierailija
37/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinin huone on teinin huone. Meillä nuori huolehtii itse omasta huoneestaan sillä tavalla, joka hänelle itselleen riittää. Lakanat vaihtaa itse ja jos ei vaihda, niin se on teinin oma ongelma.

Mitä vähemmän käskee ja komentaa, sitä enemmän nuori ottaa vastuuta omista asioistaan. Vanhemman tehtävänä ei ole keksiä, että tänään siivoat huoneesi ja sitten urputtaa asiasta uudestaan ja uudestaan.

Vaikuttaa siltä, että ap käy valtataistelua miehen kanssa ja koska siinä häviää, hän käy miehen lapsen kimppuun.

Kyse ei ole valtataistelusta vaan siitä, että tämä 13-v toimii kuten muutkin perheessä. Mitä jos äitipuoli alkaisi jättää veriset siteet olkkarin lattialle?

Täällä aina "parhaimmat" neuvot ja mielipiteet on ihmisiltä, jotka eivät tiedä asiasta mitään.

T. Myös sottaisen 13-v äitipuoli

Vierailija
38/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan täysin. Toki siihen ollaan omat muksut kasvatettu.

Esim mulla on arkivapaa, niin yleensä sen käytän sitten siivoamiseen. Mutten voi vaatia teineiltä sitä samaa, kun heillä on koulut ja harrasteet kuitenkin sinä päivänä. Kohtuutonta, että vielä pitäisi siivota huone, kun mamma käskee. Siivotkoo sen omassa vapaassa kohdassa. Niin myös tekevät.

Vanhempi muksu toisinaan laiskottelee ja jättää yhtenä viikkona siivoamatta. Sen kyllä sitten itse huomaa ja toimii. Edes raivaa roskat, pyykit ja lakanoiden vaihto. Mä laitan oven kiinni, jos mun silmään ottaa.

Oman aikataulunsa mukaan.

36

Vierailija
39/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tyypillistä tuonikäisen käytöstä. Minä siivosin 14-vuotiaan huoneen eilen ja se on taas sikolätti. Paljon säilytyskoreja ja kaappitilaa ja mahdollisimman vähän tavaraa.

Ja ne roskat ja pyykit käyn vaan hakemassa päivittäin.

Murkkuikä ei kestä ikuisesti.

Taitaa olla ko 14 v oma lapsesi? Asia veetuttaa paljon enemmän, jos kyseessä lapsipuoli.

Mä tein niin, etten siivonnut miehen teinien huonetta. Olivat siis paskassa, kunnes muuttivat äidilleen. Mutta eipä isänsäkään siivonnut.

Kun perhe on suuri, ei voida olettaa, että yksi ihminen siivoaa seitsemän ihmisen jäljet.

Vierailija
40/62 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole valtataistelusta vaan siitä, että tämä 13-v toimii kuten muutkin perheessä. Mitä jos äitipuoli alkaisi jättää veriset siteet olkkarin lattialle?

Täällä aina "parhaimmat" neuvot ja mielipiteet on ihmisiltä, jotka eivät tiedä asiasta mitään.

T. Myös sottaisen 13-v äitipuoli

Mulla on itselläni kuukuppi. Kuinkas herkullisen näköinen se olisi pesemättömänä lavuaarin reunalla. :D 

Ai niin ja ei ole mitään valtataistela mieheni kanssa. Hän on ihan yhtä neuvoton ja turhautunut tähän asiaan.

Olisi kyllä mukavaa,kun samassa huoneessa asustava sisko alkaisi samanmoiseksi possuksi siinä kohtaa,kun tämä tyttö alkaa seurustella ja mahdollisesti tahtoisi pitää huoneen siistinä. Siinä saisi sitten sietää samaa possuilua mitä on itse pitänyt toiselle vuosikausia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan