Onko lähipiirissäsi ketään aivovamman saanutta?
Tutustuin naiseen joka on eläkkeellä aivovamman vuoksi.Hänestä ei näy mitään "päällepäin" eikä käytöksestä huomaa vammaa.Hyvännäköinen iloinen nainen joka on aina hyvin huoliteltu.
Minua hämmentää koska olen yhdistänyt sanan aivovamma kehitysvammaisiin.
Huomaako teidän tutuista vammaa mitenkään?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Miten suhtaudutte jos olis orastava suhde alullaan, mutta kiinnostuksen kohde kertoo aivovammastaan ja että on eläkkeellä. Kyse vaikka 30 v ihmisistä eikä aivovamma näy päälle päin. Annatteko mahdollisuuden, olette täysillä mukana vai skippaatteko ihmisen vaikka toinen kiinnostaisi ja miellyttäis silmää? Miltä muuten AP:stä tuntui kun kuulit asiasta?
En minä ainakaan skippaisi, jos tyyppi olisi itse "sinut" tilanteen kanssa. Eli ei siis jatkuvasti surkuttelisi tilannettaan, vaan tekisi sitten asioita niissä rajoissa ja puitteissa, jotka hänelle on aiheutunut vamman vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vielä enemmän hämmentää se,että hän on saanut vamman autokolarissa ja ei ole ollut edes tajuttomana.Mietin vain kuinkahan moni on saanut pahan aivotärähdyksen mutta todellisuudessa se onkin ollut astetta pahempi,lievä aivovamma.
Paljonkohan suomessa on aivotärähdyksen saaneita jotka ovat diagnosoitu väärin masentuneiksi väsymyksen vuoksi?Tai ylivilkkaiksi koska aivovamman saanella on heikentynyt keskittymiskyky.
AP
Itse asiassa aivotärähdys on lievä traumaattinen aivovamma.
No voi on se hyvä että asia sinullekin ap nyt selvis. Koetapa toipua hämmennyksestäsi pian. elämä jatkuu ihan normaalisti.
Tiedän ihmisen joka kolarin seurauksena vammautui. Opetteli uudelleen puhumisen. Puhe on nykyään sellaista "konepuheen" kuuloista eli ei ole kykyä intonaatioihin. Silmistä näkee mielentilan jos osaa häntä katsoa ja tulkita oikein. Muuten ihminen on ihan yhtä älykäs kuin ennenkin ja on töissä melko korkeassa asemassa.
Toinen tuttava kaatui pyörällä ja tuli aivovamma. Menetti lähimuistinsa, nt jo parantunut jonkun verran 3 vuoden jälkeen. Työkyky meni, kun ei hallitse enää opittua, eli it-alalla toimi ennen ja se on ala joka muuttuu koko ajan ja uutta tulee sellaista tahtia että terveellekin on joskus hankala pysyä perässä.
Ja sitten on tietty Pekka Hyysalo, ja aika kuplassa on ap elänyt jos ei tiedä kuka hän on. http://www.fightback.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä enemmän hämmentää se,että hän on saanut vamman autokolarissa ja ei ole ollut edes tajuttomana.Mietin vain kuinkahan moni on saanut pahan aivotärähdyksen mutta todellisuudessa se onkin ollut astetta pahempi,lievä aivovamma.
Paljonkohan suomessa on aivotärähdyksen saaneita jotka ovat diagnosoitu väärin masentuneiksi väsymyksen vuoksi?Tai ylivilkkaiksi koska aivovamman saanella on heikentynyt keskittymiskyky.
APMä olin joskus teininä kolarissa, pää auki ja taju meni. Tuloksena paha aivotärähdys. En nyt niin kauheasti muuttunut mielestäni.
Niin no sinulla ei olekkaan aivovammaa.Olet saanut aivotärähdyksen.vuonna nakki&muusi.Kaksi aivan eri asiaa.
Minulla on, kaatumistapaturman seurauksena. Ei mennyt taju eikä muisti, mutta silti tuli aivovamma, ja niskavamma. Aikamoinen harhakäsitys että aivovamma liittyisi jotenkin kehitysvammoihin!
Minulla aivovamma oireilee lähinnä silloin kun kuormitus menee yli, eli olen aiempaa hitaampi ja helpommin väsyvä. Ylikuormitusväsymys on erilaista kuin tavallinen väsymys, se on totaalista, ikään kuin pieni burnout jolloin aivot menevät ihan tilttiin enkä kestä mitään ärsykkeitä. Suuri määrä ärsykkeitä, häly, kiire ja nopeus väsyttävät helpoiten. Jos en ylikuormita itseäni ja saan tehdä asiat omaan tahtiin rauhassa, vaikutan ihan normaalilta ja myös olen sitä.
Vierailija kirjoitti:
No voi on se hyvä että asia sinullekin ap nyt selvis. Koetapa toipua hämmennyksestäsi pian. elämä jatkuu ihan normaalisti.
Tiedän ihmisen joka kolarin seurauksena vammautui. Opetteli uudelleen puhumisen. Puhe on nykyään sellaista "konepuheen" kuuloista eli ei ole kykyä intonaatioihin. Silmistä näkee mielentilan jos osaa häntä katsoa ja tulkita oikein. Muuten ihminen on ihan yhtä älykäs kuin ennenkin ja on töissä melko korkeassa asemassa.
Toinen tuttava kaatui pyörällä ja tuli aivovamma. Menetti lähimuistinsa, nt jo parantunut jonkun verran 3 vuoden jälkeen. Työkyky meni, kun ei hallitse enää opittua, eli it-alalla toimi ennen ja se on ala joka muuttuu koko ajan ja uutta tulee sellaista tahtia että terveellekin on joskus hankala pysyä perässä.
Ja sitten on tietty Pekka Hyysalo, ja aika kuplassa on ap elänyt jos ei tiedä kuka hän on. http://www.fightback.fi/
En ole elänyt kuplassa.Tiedän hyvin kuka Hyysalo on.Ei tarvi ruveta heti viisastelemaan.
Ihmettelin lähinnä sitä että naisesta ei huomaa MITÄÄN,toisinkuin em Hyysalosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyysalo oli koomassa ja opetteli kävelemään.Tämä nainen ei ollut menettänyt edes tajua ja liikkuu aivan normaalisti.On vähän eroa katsos.
Kyllä se vain kuule hämmentää kun kaunis liikunnallinen nainen on eläkkeellä aivovamman vuoksi kun hänestä ei huomaa yhtään mitään.
AP
Nyt kun luin näitä kommentteja, rupesin tietysti miettimään, että ehkäpä itselläni on aivovamma. :D Mun on vaikea keskittyä, aina väsyttää, tuntuu että mitään en muista. Olen vauvana ollut kolarissa, kuulemma minulle ei siinä käynyt mitään, mutta mistäpä sitä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, miespuolinen ystävä oli mp-kolarissa, oli kovasti ihastunut ennen ja jälkeen kolarin, en ollut itse kiinnostunut sillä tavalla. Autoin kuitenkin kuntoutuksessa, käveltiin yhdessä, myöhemmin juostiin ja treenattiin, hyvä ystävä oli mutta vain ystävänä. Se tuli ehkä pettymyksenä hänelle ja laittoi kokonaan välit poikki. Harmi, hyvä mies ystävänä. Päässä ei vikaa, lähinnä motorisia ongelmia.
"Päässä ei vikaa"
No ei kai jos aivovamma ei vaikuta älykkyyteen mitenkään.
Hassusti sanottu, kun vika on juuri päässä.
Jokainen aivotärähdys on vähintään lievä aivovamma, sellainen voi tulla päävamman seurauksena, vaikkei taju menisikään. Suvussa yksi mies sai kerran aivotärähdyksen nuorten hopparisällien jengin pahoinpitelemänä, mutta ei sitä hänestä huomaa, siis ei mitään nähtävää pysyvää muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun luin näitä kommentteja, rupesin tietysti miettimään, että ehkäpä itselläni on aivovamma. :D Mun on vaikea keskittyä, aina väsyttää, tuntuu että mitään en muista. Olen vauvana ollut kolarissa, kuulemma minulle ei siinä käynyt mitään, mutta mistäpä sitä tietää.
Ihan mahdollista. Vauvalle voi tulla aivovamma jopa pienestä ravistelusta. Jos haluat selvittää asiaa, aivojen traktografiakuvaus ja neuropsykologiset testit ovat siihen paras keino. Neurologin vastaanoton kautta saat lähetteen niihin.
Aivovammojen kirjo ja tasoero on todella laaja. Siis joku Pekka Hyysalo on vain yksi esimerkki. Joskus vammat näkyvät fyysisesti ulospäin, joskus eivät. Joskus fysiikkaan vaikuttavia vammoja ei edes ole ollenkaan, joskus ne ovat sellaisia etteivät näy ulospäin (esim. minulla niskavamma on sellainen, mutta silti se vaikuttaa elämääni paljon ja aiheuttaa monia rajoitteita).
Alla moottoripyöräonnettomuudessa aivovamman saaneen tyypin hyvä, informatiivinen video. Hän ei saanut mitään pysyviä fyysisiä vammoja, vaan ainoastaan aivovamman. Video on suunnattu lähinnä muille vammautuneille vinkeiksi siitä, miten omaa vointiaan voi parantaa, mutta hyvin tuosta varmaan maallikkokin saa vähän käsitystä millaista aivovamman kanssa eläminen voi olla (huom. voi, jokainen on aina yksittäistapaus):
Yksi jonka tunnen on suhteellisen normaali ulospäin, mutta esimerkiksi väsyy ja uupuu hyvin helposti, minkä takia normaalin työn tekeminen hankalaa. Jos muut jaksaa painaa 8h, jaksaa hän 2h. Sitten väsynenä alkaa ilmetä muita ongelmia. Mutta ulkopuolinen ei huomaisi noin vain.
Toinen jonka tunnen kompuroi välillä helpoissa asioissa, esim muuten normaali, mutta yht'äkkiä ei osaa laske tason 1+1 -laskuja. Aika vaikeaa on työskentely tuolloin.
Alla Lääkärilehdestä (lievän) aivovamman oireita. Merkkaan x niihin oireisiin joita minulla oli alkuvaiheessa, y niihin joita minulla on nykyään, useita vuosia vamman saamisen jälkeen eli ns. aivovamman jälkitilassa, (y) niihin joita minulla on silloin jos olen ylikuormittunut:
FYYSISET
Päänsärky x
Pahoinvointi x
Oksentelu
Huimaus x (y)
Tasapainovaikeus x (y)
Näköhäiriöt x (y)
Väsymys x y
Aistiyliherkkyys x (y)
KOGNITIIVISET
"Sumuinen olo" x
Hidastuminen x y
Keskittymisvaikeudet x (y)
Lähimuistin häiriöt x (y)
Aloitekyvyttömyys x (y)
EMOTIONAALISET
Ärtyneisyys x (y)
Surullisuus x
Tunneherkkyys x y
Hermostuminen x (y)
(puhutaan myös ns. impulssikontrollin häiriintymisestä)
UNEEN LIITTYVÄT
Uneliaisuus x
Unen tarpeen lisääntyminen tai vähentyminen x (y)
Nukahtamisvaikeus x (y)
Lisäksi minulla on paljon muitakin oireita joita tuossa Lääkärilehden listassa ei ole, esimerkiksi autonomisen hermoston toimintahäiriö, johon liittyy mm. sydämensykkeen ja verenpaineen vaihtelua. Se oli alussa todella voimakasta. Myös verensokeri romahtaa helposti jos syömisväli venyy liian pitkäksi. Lämmönsäätely on häiriintynyt, eli kestän huonosti kuumuutta. Aivovamma vaikuttaa helposti kaikkeen hermoston toimintaan, ja hermostohan säätelee kaikkea mitä kehossa tapahtuu. Myös hormonaalisia häiriöitä voi usein tulla ja minullakin kuukautiskierto on häiriintynyt. Mikään näistä ei näy ulospäin, ja jos vaikka kadulla ihminen ei tiedä että minulla on aivovamma, hän ei voi sitä mistään nähdä, paitsi korkeintaan siitä että olen tavallista herkempi kirkkaalle valolle eli käytän aika usein aurinkolaseja.
Tunnen/tiedän useammankin aivovamman saaneen nuoren ihmisen. Eräs ystäväni sai mm osittaisen halvauksen aivoinfarktin seurauksena. Kuntoutuminen jatkuu edelleen.
Eräs ystäväni sai kaatumisvammasta aivoverenvuodon ja aivovaurion, hänellä vaikuttaa eniten keskittymiseen ja tasapainoon. Tätä ei kukaan tajuaisi jos hän ei itse olisi kertonut asiasta.
Eräs tuttu sai liikenneonnettomuudessa aivovaurion. Vaikuttaa jonkin verran näköön ja keskittymiskykyyn, mutta tätäkään ei tajuaisi jos ei olisi kertonut.
Tapasin kerran naisen jolla oli vastikään ollut aivoinfarkti, siis ihan muutaman viikkoa sitten. Hänellä oli vähän sanallisia vaikeuksia, mutta en olisi siis niihin mitään huomiota kiinnittänyt jos ei olisi itse maininnut.
En ymmärrä mistä tuo ap:n käsitys kehitysvammaisuudesta on oikein tullut. Toki aivovaurio voi kehitysvammaisuuttakin aiheuttaa jos tulee vaikkapa synnytyksessä vakava hapenpuute, mutta kuitenkin aivan eri asia kyseessä. Jokainen aivovaurio on erilainen.
Pieni termiarkennus: aivoVAMMA tulee tapaturmassa, aivoVAURIO taas sitten esim. sairaskohtauksen, hapenpuutteen tms. seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Pieni termiarkennus: aivoVAMMA tulee tapaturmassa, aivoVAURIO taas sitten esim. sairaskohtauksen, hapenpuutteen tms. seurauksena.
Aivovamma on kuitenkin myös aivovaurio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, miespuolinen ystävä oli mp-kolarissa, oli kovasti ihastunut ennen ja jälkeen kolarin, en ollut itse kiinnostunut sillä tavalla. Autoin kuitenkin kuntoutuksessa, käveltiin yhdessä, myöhemmin juostiin ja treenattiin, hyvä ystävä oli mutta vain ystävänä. Se tuli ehkä pettymyksenä hänelle ja laittoi kokonaan välit poikki. Harmi, hyvä mies ystävänä. Päässä ei vikaa, lähinnä motorisia ongelmia.
"Päässä ei vikaa"
No ei kai jos aivovamma ei vaikuta älykkyyteen mitenkään.Hassusti sanottu, kun vika on juuri päässä.
Ihmettelen alapeukkuja. Aivovamman ainoa seuraus voi olla motoriikan ongelma. Mutta vika on silloinkin päässä, aivoissa.
Miten suhtaudutte jos olis orastava suhde alullaan, mutta kiinnostuksen kohde kertoo aivovammastaan ja että on eläkkeellä. Kyse vaikka 30 v ihmisistä eikä aivovamma näy päälle päin. Annatteko mahdollisuuden, olette täysillä mukana vai skippaatteko ihmisen vaikka toinen kiinnostaisi ja miellyttäis silmää? Miltä muuten AP:stä tuntui kun kuulit asiasta?