Onko lähipiirissäsi ketään aivovamman saanutta?
Tutustuin naiseen joka on eläkkeellä aivovamman vuoksi.Hänestä ei näy mitään "päällepäin" eikä käytöksestä huomaa vammaa.Hyvännäköinen iloinen nainen joka on aina hyvin huoliteltu.
Minua hämmentää koska olen yhdistänyt sanan aivovamma kehitysvammaisiin.
Huomaako teidän tutuista vammaa mitenkään?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun luin näitä kommentteja, rupesin tietysti miettimään, että ehkäpä itselläni on aivovamma. :D Mun on vaikea keskittyä, aina väsyttää, tuntuu että mitään en muista. Olen vauvana ollut kolarissa, kuulemma minulle ei siinä käynyt mitään, mutta mistäpä sitä tietää.
Nimenomaan mistäpä sitä tietää.
Tiesitkö että aivovamman voi saada myös ilman kovaa iskua päähän?
Esim peräänajotilanteessa missä vauhti hidastuu nopesti tai loppuu kokonaan.
Siinä aivot "jatkavat vielä matkaa" ja hakkaavat otsalohkoon monta kertaa.
Aivoja voi verrata vaikka hyytelöön.Jos ravistat hyytelöä kädessäsi ja lopetat,niin hyytelöhän jatkuu sitä heilumista vielä hetken.Ehkä vähän ontuva vertaus mutta aivothan ovat samankaltaista pehmeää hyytelöä.
Joka kerta aivojen heilahtaessa ne osuvat edestakaisessa liikkeessä otsaan ja takaraivoon.Heilutessaan voimakkaasti hermosolujen rungon venyvät.
Tällaiset vammat tulevat juuri "läheltä piti tilanteissa" jossa autoilija joutuu jarruttamaan äkisti.Myös korkealta putomiset tai kaatuminen voi aiheuttaa tämänkaltaisen aksonivaurion.
Tämä aiheuttaa juurikin väsymystä,aloitekyvyttömyyttä ja keskittymisvaikeuksia.
Itse olen ollut pahassa auto-onnettomuudessa ja pääsin seuraavana aamuna ensiavusta kotiin.Luita murtui ja olin muutaman viikon sairaslomalla.
Ajanmyötä tuli migreenikohtaukset jotka pistettiin jännitysniskan piikkiin.
Onnettomuudesta oli kulunut kaksi vuotta ja koko sen ajan olin rampannut terveyskeskuksessa valittamassa päänsärkyä ja väsymystä.
Terveyskeskuslääkäri määräsi masennuslääkkeet vaikka yritin sanoa etten tunne itseäni ollenkaan masentuneeksi.Olin kuulemma väärässä ja hän tietää paremmin.
Väitti etten ymmärrä olevani masentunut ja kuulemma sairaus voi puhjeta vaikka oloni oli hyvä ja onnellinen.
Migreeni ja niskakivut olivat somaattisia oireita ja masentuneena vaan väsyttää.Piti kuulemma vain hyväksyä asia.
Lääkkeet eivät tietenkään auttaneet ja sain onneksi toiselta lääkäriltä lähetteen migreenitutkimuksiin neurologille.Minut haastateltiin,autokolarista kyseltiin paljon ja sain lähetteen neurologisiin testeihin.
Siinäpä sitten selvisi että olin saanut onnettomuudessa keskivaikean aivovamman ja pahan niskavamman.Siinä vaiheessa onnettomuudesta oli kulunut neljä vuotta.
Neljä vuotta kävin lääkärissä parkumassa väsymystä ja kukaan ei tajunnut yhdistää autokolaria ja oireita.
Neurologi sanoi että heille tulee jatkuvasti potilaita epämääräisillä oireilla ja tutkimuksissa selviää aivovamma joka on saatu vuosia aikaisemmin.
Tässä maassa on kuulemma kymmeniätuhansia(!!)vammautuneita joita hoidetaan väärin.Väsymys kuitataan masennuksena tai keskittymisongelmat adhd:na.
Kuulemma aivovamman voi saada todella pienestä iskusta ja suurin osa aivotärähdyksistä onkin aivovammoja.Aivovamman ensimmäiset oireethan ovat päänsärky,huimaus ja pahoinvointi.Miettikääpä kuinka monen lapsi on saanut "vain aivotärähdyksen" ja on lähetetty kotiin ja käsketty seurata vointia.Kotona sitten oksennetaan ja voidaan huonosti mutta lääkäri kuittaa sen asiaan kuuluvaksi ja käskee levätä.
Minä olin hiukan pökerryksissä onnettomuuden jälkeen mutta tajuttomana en ollut.Ei tarvitse olla henkihieverissä tai taju kankaalla että on aivovamman mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Alla Lääkärilehdestä (lievän) aivovamman oireita. Merkkaan x niihin oireisiin joita minulla oli alkuvaiheessa, y niihin joita minulla on nykyään, useita vuosia vamman saamisen jälkeen eli ns. aivovamman jälkitilassa, (y) niihin joita minulla on silloin jos olen ylikuormittunut:
FYYSISET
Päänsärky x
Pahoinvointi x
Oksentelu
Huimaus x (y)
Tasapainovaikeus x (y)
Näköhäiriöt x (y)
Väsymys x y
Aistiyliherkkyys x (y)
KOGNITIIVISET
"Sumuinen olo" x
Hidastuminen x y
Keskittymisvaikeudet x (y)
Lähimuistin häiriöt x (y)
Aloitekyvyttömyys x (y)
EMOTIONAALISET
Ärtyneisyys x (y)
Surullisuus x
Tunneherkkyys x y
Hermostuminen x (y)
(puhutaan myös ns. impulssikontrollin häiriintymisestä)
UNEEN LIITTYVÄT
Uneliaisuus x
Unen tarpeen lisääntyminen tai vähentyminen x (y)
Nukahtamisvaikeus x (y)
Lisäksi minulla on paljon muitakin oireita joita tuossa Lääkärilehden listassa ei ole, esimerkiksi autonomisen hermoston toimintahäiriö, johon liittyy mm. sydämensykkeen ja verenpaineen vaihtelua. Se oli alussa todella voimakasta. Myös verensokeri romahtaa helposti jos syömisväli venyy liian pitkäksi. Lämmönsäätely on häiriintynyt, eli kestän huonosti kuumuutta. Aivovamma vaikuttaa helposti kaikkeen hermoston toimintaan, ja hermostohan säätelee kaikkea mitä kehossa tapahtuu. Myös hormonaalisia häiriöitä voi usein tulla ja minullakin kuukautiskierto on häiriintynyt. Mikään näistä ei näy ulospäin, ja jos vaikka kadulla ihminen ei tiedä että minulla on aivovamma, hän ei voi sitä mistään nähdä, paitsi korkeintaan siitä että olen tavallista herkempi kirkkaalle valolle eli käytän aika usein aurinkolaseja.
Mulla on ihan samat oireet vaikka aivovammaoireet ovatkin hyvin yksilöllisiä. :)
Aurinkolasit on aina päässä.Oikeastaan vaan sadesäällä ja illalla olen ilman.
Välillä ruokakaupassa tulee joku arskat päässä vastaan ja mietin et mahtaakohan tuokin... :)
Minulla on. Väkivaltainen porukka raiskasi minut monta vuotta sitten. Siitä johtunut hampaiden korjaaminen saatiin maaliin kolme vuotta sitten. Pää ei tule entiselleen ja olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Nukun välillä 20 tuntia vuorokaudessa. En jaksa pitkiä illanistujaisia ja juhlia. En jaksa ihmissuhdedraamaa. Välillä tekisi mieli sanoa miehestään valittavalle siskolle pahastikin koska hän ei ymmärrä kuinka eri sarjoissa painimme. Hänellä ovat kaikki edellytykset normaaliin elämään. Minulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alla Lääkärilehdestä (lievän) aivovamman oireita. Merkkaan x niihin oireisiin joita minulla oli alkuvaiheessa, y niihin joita minulla on nykyään, useita vuosia vamman saamisen jälkeen eli ns. aivovamman jälkitilassa, (y) niihin joita minulla on silloin jos olen ylikuormittunut:
FYYSISET
Päänsärky x
Pahoinvointi x
Oksentelu
Huimaus x (y)
Tasapainovaikeus x (y)
Näköhäiriöt x (y)
Väsymys x y
Aistiyliherkkyys x (y)
KOGNITIIVISET
"Sumuinen olo" x
Hidastuminen x y
Keskittymisvaikeudet x (y)
Lähimuistin häiriöt x (y)
Aloitekyvyttömyys x (y)
EMOTIONAALISET
Ärtyneisyys x (y)
Surullisuus x
Tunneherkkyys x y
Hermostuminen x (y)
(puhutaan myös ns. impulssikontrollin häiriintymisestä)
UNEEN LIITTYVÄT
Uneliaisuus x
Unen tarpeen lisääntyminen tai vähentyminen x (y)
Nukahtamisvaikeus x (y)
Lisäksi minulla on paljon muitakin oireita joita tuossa Lääkärilehden listassa ei ole, esimerkiksi autonomisen hermoston toimintahäiriö, johon liittyy mm. sydämensykkeen ja verenpaineen vaihtelua. Se oli alussa todella voimakasta. Myös verensokeri romahtaa helposti jos syömisväli venyy liian pitkäksi. Lämmönsäätely on häiriintynyt, eli kestän huonosti kuumuutta. Aivovamma vaikuttaa helposti kaikkeen hermoston toimintaan, ja hermostohan säätelee kaikkea mitä kehossa tapahtuu. Myös hormonaalisia häiriöitä voi usein tulla ja minullakin kuukautiskierto on häiriintynyt. Mikään näistä ei näy ulospäin, ja jos vaikka kadulla ihminen ei tiedä että minulla on aivovamma, hän ei voi sitä mistään nähdä, paitsi korkeintaan siitä että olen tavallista herkempi kirkkaalle valolle eli käytän aika usein aurinkolaseja.
Mulla on ihan samat oireet vaikka aivovammaoireet ovatkin hyvin yksilöllisiä. :)
Aurinkolasit on aina päässä.Oikeastaan vaan sadesäällä ja illalla olen ilman.
Välillä ruokakaupassa tulee joku arskat päässä vastaan ja mietin et mahtaakohan tuokin... :)
High five :)
On ystävä.Ulkoisesti ei mitään huomiota herättävää mutta väsymyksestä huomaa.Jos istutaan iltaa/käydään leffassa/baarissa tms niin aika nopeasti rupeaa haukottelemaan.Yrittää kumminkin aina tsempata.
Tutullani on, sen huomaa puheesta että hän puhuu välillä tai itseasiassa aika paljonkin hieman omiaan..
Vierailija kirjoitti:
On, miespuolinen ystävä oli mp-kolarissa, oli kovasti ihastunut ennen ja jälkeen kolarin, en ollut itse kiinnostunut sillä tavalla. Autoin kuitenkin kuntoutuksessa, käveltiin yhdessä, myöhemmin juostiin ja treenattiin, hyvä ystävä oli mutta vain ystävänä. Se tuli ehkä pettymyksenä hänelle ja laittoi kokonaan välit poikki. Harmi, hyvä mies ystävänä. Päässä ei vikaa, lähinnä motorisia ongelmia.
Eikös aivovamma ole päässä. Tuskin ilman aivojen vikaa olisi motorisia ongelmia.
On, useampikin, eikä sitä naamasta näe. Ystävän aivovammasta ei ole jäljellä muuta kuin toisen korvan kuulon alenema ja haastetta tietyillä muistin osa-alueilla. Tädillä harittaa välillä silmät, eikä pystynyt enää palaamaan töihin kun tuli niin monensorttista kuormittumisherkkyyttä (näköaistin rasitus, melu). Ystävän lapselle jäi puutteita hienomotoriikkaan sen verran että äikänope ei huomaa mutta kässäope huomaa. Mummoni taas... no siitä ei huomaa eroa, mikä ehkä kertoo kaiken oleellisen 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun luin näitä kommentteja, rupesin tietysti miettimään, että ehkäpä itselläni on aivovamma. :D Mun on vaikea keskittyä, aina väsyttää, tuntuu että mitään en muista. Olen vauvana ollut kolarissa, kuulemma minulle ei siinä käynyt mitään, mutta mistäpä sitä tietää.
Nimenomaan mistäpä sitä tietää.
Tiesitkö että aivovamman voi saada myös ilman kovaa iskua päähän?
Esim peräänajotilanteessa missä vauhti hidastuu nopesti tai loppuu kokonaan.
Siinä aivot "jatkavat vielä matkaa" ja hakkaavat otsalohkoon monta kertaa.
Aivoja voi verrata vaikka hyytelöön.Jos ravistat hyytelöä kädessäsi ja lopetat,niin hyytelöhän jatkuu sitä heilumista vielä hetken.Ehkä vähän ontuva vertaus mutta aivothan ovat samankaltaista pehmeää hyytelöä.Joka kerta aivojen heilahtaessa ne osuvat edestakaisessa liikkeessä otsaan ja takaraivoon.Heilutessaan voimakkaasti hermosolujen rungon venyvät.
Tällaiset vammat tulevat juuri "läheltä piti tilanteissa" jossa autoilija joutuu jarruttamaan äkisti.Myös korkealta putomiset tai kaatuminen voi aiheuttaa tämänkaltaisen aksonivaurion.Tämä aiheuttaa juurikin väsymystä,aloitekyvyttömyyttä ja keskittymisvaikeuksia.
Itse olen ollut pahassa auto-onnettomuudessa ja pääsin seuraavana aamuna ensiavusta kotiin.Luita murtui ja olin muutaman viikon sairaslomalla.
Ajanmyötä tuli migreenikohtaukset jotka pistettiin jännitysniskan piikkiin.
Onnettomuudesta oli kulunut kaksi vuotta ja koko sen ajan olin rampannut terveyskeskuksessa valittamassa päänsärkyä ja väsymystä.Terveyskeskuslääkäri määräsi masennuslääkkeet vaikka yritin sanoa etten tunne itseäni ollenkaan masentuneeksi.Olin kuulemma väärässä ja hän tietää paremmin.
Väitti etten ymmärrä olevani masentunut ja kuulemma sairaus voi puhjeta vaikka oloni oli hyvä ja onnellinen.
Migreeni ja niskakivut olivat somaattisia oireita ja masentuneena vaan väsyttää.Piti kuulemma vain hyväksyä asia.Lääkkeet eivät tietenkään auttaneet ja sain onneksi toiselta lääkäriltä lähetteen migreenitutkimuksiin neurologille.Minut haastateltiin,autokolarista kyseltiin paljon ja sain lähetteen neurologisiin testeihin.
Siinäpä sitten selvisi että olin saanut onnettomuudessa keskivaikean aivovamman ja pahan niskavamman.Siinä vaiheessa onnettomuudesta oli kulunut neljä vuotta.
Neljä vuotta kävin lääkärissä parkumassa väsymystä ja kukaan ei tajunnut yhdistää autokolaria ja oireita.Neurologi sanoi että heille tulee jatkuvasti potilaita epämääräisillä oireilla ja tutkimuksissa selviää aivovamma joka on saatu vuosia aikaisemmin.
Tässä maassa on kuulemma kymmeniätuhansia(!!)vammautuneita joita hoidetaan väärin.Väsymys kuitataan masennuksena tai keskittymisongelmat adhd:na.Kuulemma aivovamman voi saada todella pienestä iskusta ja suurin osa aivotärähdyksistä onkin aivovammoja.Aivovamman ensimmäiset oireethan ovat päänsärky,huimaus ja pahoinvointi.Miettikääpä kuinka monen lapsi on saanut "vain aivotärähdyksen" ja on lähetetty kotiin ja käsketty seurata vointia.Kotona sitten oksennetaan ja voidaan huonosti mutta lääkäri kuittaa sen asiaan kuuluvaksi ja käskee levätä.
Minä olin hiukan pökerryksissä onnettomuuden jälkeen mutta tajuttomana en ollut.Ei tarvitse olla henkihieverissä tai taju kankaalla että on aivovamman mahdollisuus.
Hieman off topic tähän ketjuun, mutta minulla oli samanlainen diagnoosin kulku syövän kanssa. Kerroin kerta toisensa jälkeen olevani epänormaalin väsynyt, mutta en tunne olevani masentunut. Masennuslääkitystä kärsivällisesti tuputettiin, kunnes onneksi sain oikean diagnoosin.
Setäni. Aiemmin reipas, toimelias ja osaava perheenisä. Nyt täysin muiden autettava eikä puhekykyä enää tallella.
Hänen lapsensa, eli serkkuni ovat 12v ja 15v. Kova pala!