Vauva 9kk päiväkotiin (ko?) :,(
Tilanne meillä tämä; mun äitiyslomaloppuu nyt kuun lopussa, mulla loppu työpaikasta jossa olen nyt kesän aikana käynyt tekemässä sunnuntai-töitä (ilman työsopparia) työsopimus kuukausi ennenku aloin äitiyslomalle, nyt sitten ens kuulle on tunteja n.105h.
Kuulin tästä pari viikkoa sitten että mulla jatkuu työt joten nopeasti soitto päivähoitotoimistoon ja tänään sitten oli tutustuminen.
Ja itkuhan mulla tuli.
Miten voin jättää vauvani hoitoon?!
Meillä vielä sattui niinkin hyvin että mies sai töitä joten voisin jäädä kodinhoidontuelle töihin,
kysymys nyt onkin mitä te tekisitte?
Ja olen tosissani miettiny jos irtisanoisin vain itseni, kun eikö se ole 2kk aikasemmin pitää sanoa työnantajalle että jää hoitovapaalle?
Toisaalta olisi kiva käydä 2-3päivää viikossa töissä, en tiedä miten työnantajan kanssa pääsisin yhteisymmärrykseen..
Kommentit (43)
Juttele esimiehesi kanssa. Jos ala on molemmilla sellainen missä on hyvä työllisyystilanne, niin voithan jäädä kotiin. Jos taas on vaan pätkiä ja työttömyyttä niin sinuna harkitsisin kotiin jäämistä vielä tarkemmin. Pahimmassa tapauksessa mies saattaa joutua työttömäksi.
Kaveri on laittanut 1v. ikäisen päivähoitoon ja hyvin on heidän lapsi viihtynyt, eikä millään halua lopettaa leikkimisen siellä. Tämä tietysti riippuu lapsesta.
Olisko perhepäivähoito parempi ratkaisu? Pienet ryhmät. Päiväkoti on parempi isommille lapsille. Sama juttu on edessä itsellä. Pakko palata koulun penkille että saa töitäkin joskus, lapsi menee perhapäivähoitoon. uskon että lapsi viihtyy muiden lasten kanssa jos on rauhallinen pieni ryhmä.
Toki kannattaa esimiehen kanssa jutella tilanteesta. Tiedän monia jotka tekee puoltapäivää tai muutamaa päivää viikossa töitä kun on pieni lapsi kotona. Yleensä ymmärtävät hyvin.
Varmasti on raskasta, mutta jos talous on paljon parempi, niin että olette molemmat töissä, niin kyllä te selviätte päivähoidon aloittamisesta. Pienet tottuvat yleensä jopa paremmin hoitoon, kuin esim kolmevuotiaana hoidon aloittavat. Vanhemmilla on tietysti yhtä raskasta. Päivähoidossa pienestä pidetään varmasti hyvää huolta.
Sinun kannattaa sopia työnantajan kanssa aika ja keskustella töiden aloituksessa ja tuntimäärästä. Kysele olisiko mahdollista tehdä vaikka vain osa viikossa töitä. Yleensä kaikesta tällaisesta voi sopia. Muista kuitenkin laskea kannattaako sinun rahallisesti tähdään vain osaviikkoa. Toisaalta kotihoidontuki on erittäin pieni.
Jos mielessä pyörii oikein monta eri vaihtoehtoa, kannattaa sinun kirjoittaa vaihtoehdot paperille ja miettiä kaikkien hyviä ja huonoja puolia. Tällainen "mustaa valkoisella" lähestymistapa saattaa antaa objektiivisemman lähestymistavan ja selkeyttää eri vaihtoehtojen mahdollisuuksia.
Tsemppiä!
Oot hullu jos noin pienen jätät päiväkotiin huutamaan!
Itse en laittaisi vauvaa päivähoitoon. En vain voisi. Tosin helppo minun huudella, kun paineita töihin palaamiselle ei ollut.
Se on kotihoidontuki. Ei kodinhoidontuki. Itse en laita omaa vauvaani hoitoon 9kk iässä vaan jään juurikin sille kotihoidontuelle. Aikaisintaan 3v menee kokopäivähoitoon. Esikoinen meni 5v ja toinen 4v. Tein itse töitä 06.00-12.00 arkisin ja mies 13.00-21.00 arkisin. Näin mentiin vuosia ja hetkeäkään en kadu.
Vierailija kirjoitti:
Se on kotihoidontuki. Ei kodinhoidontuki. Itse en laita omaa vauvaani hoitoon 9kk iässä vaan jään juurikin sille kotihoidontuelle. Aikaisintaan 3v menee kokopäivähoitoon. Esikoinen meni 5v ja toinen 4v. Tein itse töitä 06.00-12.00 arkisin ja mies 13.00-21.00 arkisin. Näin mentiin vuosia ja hetkeäkään en kadu.
Kiva juttu että sinä pystyt jäämään pienelle rahalle ja ilmesesti mies elätti perheen. Moni ei näin voi tehdä. Hieman kateellinen olen tuttavalle joka oli 8v kotona lapsia tehden, eipä tulisi kuuloonkaan omalla kohdalle iän, eikä taloudellisen tilanteen puolesta. Pitää talolainat ja lasten eläminen/vaatteet jollakin maksaa.
Ap, sinähän olet kuitenkin menossa töihin ja sen takia lapsesi tarvitsee päivähoitoa! Olet vastuullinen ihminen, kun haluat osallistua perheesi elättämiseen. Ja kyllähän se tosi on, että pitkään kotoilu ei nykyaikana kenenkään työuralle hyväksi ole. Ei tietenkään ideaalitilanne välttämättä lapsen kannalta, mutta näin se vaan nykyään on. Tiedän tapauksen, jossa vauva jätettiin pitkille hoitopäiville 8 kuukauden ikäisenä (n. 9 t/pv ma-pe) päiväkotiin ja ----äiti jäi räpläämään nettiä kotiin! Siis mitään ei päivisin tee, mutta vauva on hoidossa ja tuskin vauvaparka edes kesällä on saanut olla kotona. Aina hoidossa ja äiti kotona yksin (siis ei sisariakaan hoidettavana).
Ei ole lapselle todellakaan hyväksi noin pienenä laittaa päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva juttu että sinä pystyt jäämään pienelle rahalle ja ilmesesti mies elätti perheen. Moni ei näin voi tehdä. Hieman kateellinen olen tuttavalle joka oli 8v kotona lapsia tehden, eipä tulisi kuuloonkaan omalla kohdalle iän, eikä taloudellisen tilanteen puolesta. Pitää talolainat ja lasten eläminen/vaatteet jollakin maksaa.
Etkö osaa lukea? Teimme molemmat töitä. Minä aamua ja mies iltaa. Yhdessä elätimme perheen. Maksoimme omskotitaloa ja lasten elämisen/vaatteet.
Laitoin vasta yli 3 v , ainoa lapsi ja mulle lapsi oli tärkein. Olen ehtinyt olemaan työelämässä ja oon edelleen.
Joku kirjoitti että usein pienimpien voi olla helpompi tottua päiväkotiin kuin esim 3v:n. Mihinhän tämä väite perustuu?
Minä pitäisin sitä aikarajana päiväkodin aloittamiselle, että lapsi osaa jonkun verran puhua ja kertoa millainen päivä on ollut.
Kun kävin tutustumassa päiväkotimaailmaan lapseni aloittaessa päiväkodin, olin onnellinen ettei lapsi aloittanut aiemmin päiväkotia. Siellähän on tietyt tarkat rutiinit yms. Esim pienempien ryhmässä hoitaja käyttää 4 lasta kerrallaan potalla yms. Onhan se hieman liukuhihnatyötä. Uskon että hoitajat kovilla kun esim kaksi lasta itkee samaan aikaan. Esim ulkoillessa ei hoitajat pysty muuta kuin valvoa lapsia, ainakin näin uskon. Ei siis pystytä ohjaamaan lapsia tai olla heidän seuranaan aidosti.
Nämä tietysti vain minun mielipiteitä, Ei faktoja!
Ps naurattaa kun ihmiset sanovat että kotiäidit elävät valtion tuilla yms..Onhan se totta että Kela maksaa kotihoidontuen, mutta kotihoidontukihan on paljon "halvempaa" yht kunnalle kuin alle 3v lapsen hoito päiväkodissa.
Noin pieni on vielä aivan onneton sinne päiväkotiin, vauvojen kuuluu olla kotona. Joo, ymmärrän kyllä rahapuolen (itsekin olen tällä naurettavan pienellä kotihoidontuella), mutta en vain pystyisi laittamaan vauvaa hoitoon. En halua kuulla päiväkodin hoitajilta ensiaskelista ja ensimmäisistä sanoista, haluan olla paikalla.
Sinulla on oikeus hoitovapaaseen, jokaisella äidillä ja isällä Suomessa on. Työnantaja ei voi estää hoitovapaalle jäämistä. Jos taloutenne kestää kotihoidontuella jonkin aikaa, niin ilman muuta kannattaa olla edes muutama kuukausi hoitovapaalla.
Kylläpä täällä saa moralisointia taas osakseen. Ap sinä tiedät itse parhaiten mikä on teidän perheelle paras ratkaisu. Jätä näiden täydellistä sädekehäänsä kiillottavien mammojen kommentit omaan arvoonsa. Totuushan on se, että 9 kk vanha kyllä ikänsä puolesta pärjää päivähoidossa. Ei ehkä ideaali ratkaisu, mutta lapsi kyllä kestää sen ajan erossa äidistä. Sinä tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät onko hän valmis. Äidille sen lapsen vieminen hoitoon on vaikeampi paikka kuin lapselle.
En menisi työhön, jossa tehdään töitä ilman työsopimusta, kuten kirjoitit. Ei ole sen arvoista että kannattaa kiikuttaa vauva hoitoon, varsinkin jos pärjäätte jonkin aikaa muutenkin kuten sanoit. Irtisanoutuisin ja jäisin kotiin. Ehdit töihin myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapselle todellakaan hyväksi noin pienenä laittaa päiväkotiin.
En tiedä mikä on hyvää tai huonoa, mutta Pohjoismaiden ulkopuolella lapset menevät hoitoon usein paljon pienempinä. Koska äitiysloma saattaa olla pahimmillaan vain viikkoja.
No eihän se päivähoito noin pienelle ole paras paikka millään tapaa. Mutta jos on pakko, niin on pakko. Etsi kuitenkin ennemmin joku perhepäivähoitopaikka.
en laittaisi jos oma olis.olenkin yhdestä asiasta melko tyytyväinen