Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijat työttömille kateellisia "paremmista tienesteistä"..

Vierailija
20.09.2016 |

Uli, uli ja vali, vali. En ymmärrä ikinä tuota itkemistä, että työttömät ovat opiskelijoiden mielestä paremmassa asemassa tulojen suhteen. Mikä tässä yhteiskunnassa on mennyt niin pieleen, että kaikki on aina itseltä pois?

Tervetuloa vaan minun yt-ulkoistetun työttömän elämään ja "tienesteihin". 10 vuotta maksoin liitolle jäsenmaksua ja siitäkö syytä, että kun huono onni potkaisee ja joudun työttömäksi ilman että itse haluan, niin opiskelijat haluavat tuonkin tienestin vielä minulta pois kun maata röhnötän kotona?

Itse aikanaan opiskelin, sain opintorahaa, otin opintolainaa ja kävin siivoamassa iltaisin ja viikonloppuisin, että sain vähän extraa. En saanut kotoa pennin hyrrää, koska vanhempani olivat köyhiä. Asuin soluasunnossa, jossa asuinkumppanit varastivat ruokia jääkaapista, jos unohdin kylppäriin shampoon tai muuta, kaikki hävisi. Ja kukaan ei tiennyt mistään mitään. Ruokalistalla oli iltaisin puuroa, tonnikalaa, makaronia. Tilipäivänä ostin pehmeää leipää ja jotain siivua leivän päälle. Kuljin pyörällä kouluun kesän ja talven, usein kävelin lumipyryssä, kun ei ollut varaa bussilippuun. Matka oli juuri alle 5 kilsaa. En ostanut uusia vaatteita, en istuskellut kahviloissa ja en käynyt pizzalla kavereiden kanssa, en bilettänyt joka viikonloppu, en edes joka toinen.

Ja hengissä selvisin opinnoista. Muistellaan ystävien kanssa joskus noita opiskeluaikoja kaiholla, kuinka ne murheet olivat kuitenkin pieniä. Ei vastuuta perheestä. Huoletonta (sitä juuri vaikka rahaa ei ollut) opiskelijaelämää ja ei jäänyt traumoja, enkä koe, että olisin mistään jäänyt paitsi rahattomuuden vuoksi.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä opiskelijoiden valitusta. Korkeakouluopiskelijan opintoraha on 336 e. Opiskelijaruokalasta ateriat kahdella eurolla ja bussissa saa hinnoista pois puolet.

Nykyään jossain Siwassakin saa opiskelija-alen ruokaostoksista. Ravintoloissakin saa alennuksia.

Kun vertaa sitten toimeentulotukeen. 412 e ja alennusta ei saa mistään ruosta tai bussilipuista. Siitä vaan opiskelijat kokeilemaan miten esim tuo 412 riittää elämiseen kun kädessä ei olekaan sitä opiskelijakorttia vaan joutuu maksamaan täyden hinnan kaikesta.

Mä en edes vaivaudu hakemaan sitä opiskelijakorttia, koska se maksaa 10-15 euroa, enkä ikinä saisi vuoden mittaan maksettua millään alennuksilla sitä takaisin. Korkeasaaressa saisin muutaman euron etua kerran vuodessa. Tai elokuvateatterissa (mutta halvemmaksi tulee ostaa sarjalippuja, eli ei järkeä). Käymällä jossain ylihintaisessa parturissa voisi saada -10 %. Ainoa todellinen alennus opiskelijalle on tuo bussilippu.

Eikä se bussilippuerotus suinkaan ole 76 euroa. Kahden euron opiskelija-ateria ei ole mikään halpa. Työtön saa senkin ruoan halvemalla, kun tekee itse (ja toki saa myös opiskelija, jos tekee eväät kouluun). Koko päivän ateriathan maksavat suurinpiirtein 3-4 euroa normisyömisellä, joten tuo 2 euron ateria on siihen nähden kovin kallista, vaikka tietysti edullista verrattuna lounasravintolaan (mihin sitä ei pidä verrata, koska työttömällä ei sellaista kulua ole).

Lisäksi työtön saa sen about 550 euroa. Vertaa siihen, toimeentulotuessa kun on kaikenlaista muuta etua ("tarttee pesukoneen, maksa mun sähkölasku", ja sossuhan maksaa).

Siihen kahden euron ateriaan kuuluu pääruoka, salaattipöytä levitteineen, pehmeä leipä, ruokajuoma ja vaihdellen jälkiruoka ja kahvi. Sanoisin että aika hyvin.

Olen työtön, ja ihan hiton mieluusti maksaisin tuollaisesta ateriasta kaksi euroa ja vielä bussilipun siihen päälle.

Nyt joudun maksamaan täyden hinnan bussilipun siitä että pääsen markettiin ostamaan ruokaa. Työttömyyden takia asunto on halpa, kaupungin lähiössä. Lähikauppana Siwa, jossa köyhän ei korkean hintatason takia kannata tehdä ostoksia. Marketti tulee halvemmaksi vaikka kauppareissuun lisäisi bussilipun hinnan.

Sitten kun siellä kaupassa olen, niin ei kyllä kahdella eurolla osteta salaattia, pääruokaa, leipää, hedelmää yms mitä siihen opiskelijaruokalan ateriaan sisältyy.

Vierailija
22/31 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä opiskelijoiden valitusta. Korkeakouluopiskelijan opintoraha on 336 e. Opiskelijaruokalasta ateriat kahdella eurolla ja bussissa saa hinnoista pois puolet.

Nykyään jossain Siwassakin saa opiskelija-alen ruokaostoksista. Ravintoloissakin saa alennuksia.

Kun vertaa sitten toimeentulotukeen. 412 e ja alennusta ei saa mistään ruosta tai bussilipuista. Siitä vaan opiskelijat kokeilemaan miten esim tuo 412 riittää elämiseen kun kädessä ei olekaan sitä opiskelijakorttia vaan joutuu maksamaan täyden hinnan kaikesta.

Mä en edes vaivaudu hakemaan sitä opiskelijakorttia, koska se maksaa 10-15 euroa, enkä ikinä saisi vuoden mittaan maksettua millään alennuksilla sitä takaisin. Korkeasaaressa saisin muutaman euron etua kerran vuodessa. Tai elokuvateatterissa (mutta halvemmaksi tulee ostaa sarjalippuja, eli ei järkeä). Käymällä jossain ylihintaisessa parturissa voisi saada -10 %. Ainoa todellinen alennus opiskelijalle on tuo bussilippu.

Eikä se bussilippuerotus suinkaan ole 76 euroa. Kahden euron opiskelija-ateria ei ole mikään halpa. Työtön saa senkin ruoan halvemalla, kun tekee itse (ja toki saa myös opiskelija, jos tekee eväät kouluun). Koko päivän ateriathan maksavat suurinpiirtein 3-4 euroa normisyömisellä, joten tuo 2 euron ateria on siihen nähden kovin kallista, vaikka tietysti edullista verrattuna lounasravintolaan (mihin sitä ei pidä verrata, koska työttömällä ei sellaista kulua ole).

Lisäksi työtön saa sen about 550 euroa. Vertaa siihen, toimeentulotuessa kun on kaikenlaista muuta etua ("tarttee pesukoneen, maksa mun sähkölasku", ja sossuhan maksaa).

Siihen kahden euron ateriaan kuuluu pääruoka, salaattipöytä levitteineen, pehmeä leipä, ruokajuoma ja vaihdellen jälkiruoka ja kahvi. Sanoisin että aika hyvin.

Olen työtön, ja ihan hiton mieluusti maksaisin tuollaisesta ateriasta kaksi euroa ja vielä bussilipun siihen päälle.

Nyt joudun maksamaan täyden hinnan bussilipun siitä että pääsen markettiin ostamaan ruokaa. Työttömyyden takia asunto on halpa, kaupungin lähiössä. Lähikauppana Siwa, jossa köyhän ei korkean hintatason takia kannata tehdä ostoksia. Marketti tulee halvemmaksi vaikka kauppareissuun lisäisi bussilipun hinnan.

Sitten kun siellä kaupassa olen, niin ei kyllä kahdella eurolla osteta salaattia, pääruokaa, leipää, hedelmää yms mitä siihen opiskelijaruokalan ateriaan sisältyy.

Täältä sivusta huutelen, että mistä opiskelija saa kahdella eurolla lounaan? Ja vielä sellaisen, johon kuuluu kahvi ja jälkkäri? En olekaan vielä neljän opiskeluvuoden aikana tuollaiseen törmännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on 2.43 eikä sisällä kahvia/jälkiruokaa. Kahvi meillä koulussa maksaa jo 1.60, eli ei niitä juuri ostella.

Vierailija
24/31 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ap:n aikana satanut räntää kesällä. Jaa, taisi kerran juhannuksen seutuvilla sataakin maan valkeaksi. Ja mikä onni, kun tasamaalla sain pyöräillä. :D

Puhelinkopit oli, paitsi niitäkään ei ollut vara usein käyttää eikä turhiin puheluihin puhelinkorttia tuhlannut.

Kerroppa Yrittäjä mikä niillä opiskelijoilla on tosi paljon paskemmin kuin työttömillä? Nyt tarvitsen vähän erittelyä?

Terveisiä yrittäjälle, jonka mielestä varmaan työntekijät repivät persenahankin irti ja on suorastaan riistoa maksaa palkkaa. Taidat tykätä hallituksen haihatteluista, jossa saisit työttömät minipalkkaakin halvemmalla töihin. Tai vielä paremmin, että sinulle maksettaisiin siitä hyvästä..

Vierailija kirjoitti:

Ja aina satoi räntää kesät talvet ja töihin ja kouluun oli ylämäki ja kotiinkin oli koko matka ylämäkeä.

Eikä ollut kenelläkään älypuhelinta eikä oikein mitään puhelinta, savumerkkejä piti lähettää ja kun ei ollut rahaa polttopuihin niin sytytettii pieruja tuleen ja viestiteltiin niillä.

Uli uli uli ittelles AP

Opiskelijoilla on moni asia paskemmin kuin työttömillä.

-Yrittäjä, ex-opiskelija

Itse asiassa olen yksinyrittäjä ja kiskon näin ollen nahkaa vain omasta perseestäni. Sitä teenkin sitten aika urakalla.

Erittelyä:

- Opiskelijat pakotetaan elämään lainalla: nykyinen opintotuki asumislisineen saattaa juuri ja juuri riittää siihen vuokraan. Sosiaalitukia ei saa ellei ole nostanut koko lainasummaa. Jos et saa kesätöitä, on laina käytännössä ainoa mahdollisuus, ja sehän on kivaa valmistua 15 tonnin lainat niskassa.

- Työmarkkinoiden epävarmuus. Se ala, mikä nyt työllistää hyvin, voi opintojen lopussa olla lähes kadonnut. Itselleni kävi näin: aloitin opinnot hyvin työllistävällä alalla, opiskelujen loppupuolella ala mullistui ja noin 50% työpaikoista katosi. Siinä sitten maksellaan opintolainoja työttömyyskorvauksesta.

- ala-arvoiset opiskelija-asunnot. Tasoonsa nähden todella kalliita: 70-luvun muovimattoja, kosteusvaurioita, huonot eristykset, lämpö laitetaan päälle marraskuussa, jääkaappi jostain 80-luvun alusta, kämppistä ei saa vaihdettua vaikka olisi ties mikä nisti, talot meluisia ja paljon bileitä, epäkohtia ei korjata. Eikä niitä edes riitä kaikille, yksityiset kiskovat pienistä asunnoista huimia summia.

- heikot terveyspalvelut. Silloin kun aloitin opinnot, nämä olivat ihan ok, mutta nykyään palvelut ovat supistuneet paljon ja jonot ovat pitkiä. Ensin jonotat YTHS:lle josta ohjataan jonottamaan kunnalliselle...

Työttömällä kuitenkin saattaa olla jo omistusasunto tai muuta omaisuutta/säästöjä, joiden varassa elää.

Ja vaikka ei olisikaan, on se silti mielestäni kummallista, että yhteiskunnalle "hyödytön" ihminen, eli työtön, saa enemmän rahaa kuin ihminen, joka pyrkii olemaan/tulemaan yhteiskunnalle hyödyksi, eli opiskelija.

Samalla olen sitä mieltä, että opiskelua työttömyyskorvauksella pitäisi helpottaa huomattavasti ja kaikin tavoin tukea työttömien mahdollisuuksia ja omaehtoisia pyrkimyksiä työllistyä.

Opiskelijoilla on toki moni asia myös paremmin, ainakin edullinen ruokailu ja opiskelija-alennukset julkisista.

Ja mainitaan nyt vielä se, että nykyaikaa ja jotain 60/70/80-lukua on aika turha vertailla. Elämisen standardit on kohonneet kaikilla ihmisryhmillä, ei vain opiskelijoilla, ja lisäksi esim. älyluurit ja läppärit ovat nykyään välttämätön osa opiskelua.

Vierailija
25/31 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uli, uli ja vali, vali. En ymmärrä ikinä tuota itkemistä, että työttömät ovat opiskelijoiden mielestä paremmassa asemassa tulojen suhteen. Mikä tässä yhteiskunnassa on mennyt niin pieleen, että kaikki on aina itseltä pois?

Tervetuloa vaan minun yt-ulkoistetun työttömän elämään ja "tienesteihin". 10 vuotta maksoin liitolle jäsenmaksua ja siitäkö syytä, että kun huono onni potkaisee ja joudun työttömäksi ilman että itse haluan, niin opiskelijat haluavat tuonkin tienestin vielä minulta pois kun maata röhnötän kotona?

Itse aikanaan opiskelin, sain opintorahaa, otin opintolainaa ja kävin siivoamassa iltaisin ja viikonloppuisin, että sain vähän extraa. En saanut kotoa pennin hyrrää, koska vanhempani olivat köyhiä. Asuin soluasunnossa, jossa asuinkumppanit varastivat ruokia jääkaapista, jos unohdin kylppäriin shampoon tai muuta, kaikki hävisi. Ja kukaan ei tiennyt mistään mitään. Ruokalistalla oli iltaisin puuroa, tonnikalaa, makaronia. Tilipäivänä ostin pehmeää leipää ja jotain siivua leivän päälle. Kuljin pyörällä kouluun kesän ja talven, usein kävelin lumipyryssä, kun ei ollut varaa bussilippuun. Matka oli juuri alle 5 kilsaa. En ostanut uusia vaatteita, en istuskellut kahviloissa ja en käynyt pizzalla kavereiden kanssa, en bilettänyt joka viikonloppu, en edes joka toinen.

Ja hengissä selvisin opinnoista. Muistellaan ystävien kanssa joskus noita opiskeluaikoja kaiholla, kuinka ne murheet olivat kuitenkin pieniä. Ei vastuuta perheestä. Huoletonta (sitä juuri vaikka rahaa ei ollut) opiskelijaelämää ja ei jäänyt traumoja, enkä koe, että olisin mistään jäänyt paitsi rahattomuuden vuoksi.

Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Uskoisin että koska keskimäärin monet valittavat opiskelijat ovat vielä melko nuoria, puuttuu heiltä tietty elämän tuoma näkemys, ja siksi hyvin yksioikoisesti aina virittelevät sitä työttömät vs. opiskelijat litaniaansa. Mielestäni se typerä vastakkainasettelu on erittäin hedelmätöntä, tulee vaikutelma kiukuttelevista kakaroista tyyliin "mix toi naapurin lapsi sai tikkarin ku mäkää en saanu nyyyyh!!!1"

Vierailija
26/31 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin jonkun muun pitäisi rahoittaa opiskelijoiden opiskelu. Eihän se nyt niinkään mene, vaan keskiverto-opiskelija valmistuttuaan myös pääsee töihin ja maksaa veronsa kuten kaikki muutkin ja korvaa saamansa opintotuen moninkertaisesti. Portaistuksen vuoksi maksaa keskimäärin julmetusti enemmän veroja, kuin mitä joku opiskelematon.

Mitä hiton järkeä pistää se opiskelija hanttihommiin ja viivästyttää opintoja aivan turhaan, parempi olisi kun nopeammin pääsisi alalleen töihin. Parempi myös, että voisi selviytymisen sijaan keskittyä täysillä niihin opintoihinsa, jotta on mahdollisimman hyvä alallaan eikä hätäillen pyri vain saamaan opintopisteet täyteen tukivaatimuksia varten. Ja hyvä olisi myös, ettei turhaan tuhoaisi aivojaan joutumalla syömään makaronia ketsupilla vuosikausia.

Ei myöskään mitään logiikkaa ole siinä, että nysväämällä päivät kotona kaljaa kitaten saa tuplasti ilmaista rahaa verrattuna täysipäiväiseen opiskeluun. Tai no, ainoa syyhän nykytilanteeseen on se, että opiskelijoille täytyisi maksaa noin miljardi euroa per vuosi, jotta tulotaso vastaisi työttömien tulotasoa. Tuskin nykytilannetta kukaan kuvailee oikeudenmukaiseksi.

Tuossa olkiukossa ei myöskään ole logiikkaa edes siteeksi.

Vierailija
27/31 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten katse hiukan Suomen ulkopuolelle. Suomessa on ilmainen koulutus ja opiskelijoille maksetaan siitä, että opiskelevat. Tätä hämmästellään muualla maailmassa. 

Työttömiä on turhaa kadehtia. Työttömänä ollessa eläke ei kerry. Työtön on todennäköisesti opiskellut jo joskus aiemmin ihan  samoilla eduilla. Vain aniharva aikoo elää työttömyyskorvauksella lopun elämäänsä. 

Vierailija
28/31 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalla taitaa kuitenkin olla ei niin vähänkään isommat tulorajat ja satun tietämään, että ainakaan ammattikorkeakoulussa ei opiskelua voi suurinta osaa ajasta kutsua täysipäiväiseksi.

Jos nyt välttämättä haluaa jotain vastakkainasettelua hakea, mutta mielestäni se on tyhmää ja kannattaa ennemmin yrittää ottaa kaikki asiat huomioon

Vierailija
29/31 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijalla taitaa kuitenkin olla ei niin vähänkään isommat tulorajat ja satun tietämään, että ainakaan ammattikorkeakoulussa ei opiskelua voi suurinta osaa ajasta kutsua täysipäiväiseksi.

Jos nyt välttämättä haluaa jotain vastakkainasettelua hakea, mutta mielestäni se on tyhmää ja kannattaa ennemmin yrittää ottaa kaikki asiat huomioon

Jos ammattikorkeaa ei voi kutsua täyspäiväiseksi, niin miksi mun päivät ovat 7-13 tuntisia kuutena päivänä viikosta?

Vierailija
30/31 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otit opintorahaa ja kävit töissä, mihin kummaan tarvitsit vielä lainaakin? Minä elin pelkällä opintorahalla ja asumislisällä. Töissä kävin aina joskus siivoilemassa toimistoja, jos tarvitsin muutaman ylimääräisen kympin. Ei tullut mieleenkään nostaa lainaa. Eikä ollut minullakaan rikkaita vanhempia kustantamassa elämääni.

Minä hyväksyin sen elämänvaiheen köyhyyden, soluasumisen ja yksinkertaisen ruokavalion, koska jatkossa olisi sitten vähän leveämpää leipää tiedossa. Varovaisena ihmisenä en kuitenkaan lainaa ottanut, koska se ei ollut välttämätöntä.

Työttömät saavat enemmän tukea mutta heillä on myös isompi veroprosentti. Opiskelijoilla on kaikenlaiset opiskelija-alennukset ulottuvillaan, mutta kaikilla työttömillä ei ole. Lisäksi opiskelijana on osana sosiaalista yhteisöä, kun taas työttömänä helposti syrjäytyy muiden ihmisten seurasta.

Vierailija
31/31 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä viestissä valehdellaan törkeästi. Opintoraha on verojen jälkeen n. 302 euroa. Siitä maksetaan myös osa asumisesta koska asumislisä kattaa maksimissaan 80 % asumismenoista 250 euroon asti. Se opiskelija joka asuu 300 euron soluasunnossa saa asumislisää 201 euroa. Eli sillä opiskelijalla jää asumisen jälkeen käytettäväksi 203 euroa.

Toimeentulotuen perusosa jää kokonaan vuokran jälkeen käytettäväksi ja se on yksinasuvalla 485 euroa kuukaudessa.

On siinä aikamoinen ero pitääkö vuokran jälkeen sinnitellä 200 eurolla vai 485 eurolla.