Häntäluu kipeä - voiko liittyä raskauteen?
Hei. Kysyisin tällaista: Puin sängyssä makaavalle tyttärelleni vaatteita päälle siten, että olin kumartuneena hänen ylleen. Yhtä äkkiä tyttäreni nousi ylös ja jottei olisi tullut yhteentörmäystä, vedin itseni suoraksi nopeasti. Pieni vihlaisu tuntui aluksi ristiselän tuntumilla tai alempana. Jälkeenpäin häntäluu on ollut kipeä ja istuminen kipeennyttää sitä entisestään.
Voiko tämä johtua raskaudesta ja olla siten ohimenevää? Minulla on yliliikkuvat nivelet, joten pelkään että tuossa tilanteessa jokin nikama meni lukkoon. Tosin liike oli niin vähäinen, että aika vähästä olisi lukkoon mennyt. Onko muilla häntäluu vihoitellut raskauden aikana?
Viikkoja on vasta 12+6.
Kommentit (4)
Mulla on myös kipeä häntäluu ja hormoonit löyhdyttää niveliä vaikka ne eivät yliliikkuvat olisikaan.
Muuta lääkettä ei ole kuin liikunta. Eli ei saa jäädä makaamaan sängyn pohjalle.. Tiedä sitten onko apua....
ollut jo useamman viikon häntäluun seutu kipeä, välillä enemmän ja välillä vähemmän. En tiedä onko itse luu vai kenties lihakset siitä tienoolta. Luulen että mulla se johtuu siitä että istun päivät töissä koneen ääressä ja sitten vielä kotonakin paljon, ja nyt alkuraskaudessa olen ollut niin väsynyt, että on jäänyt liikunta lähes kokonaan pois. Joskus ennen raskauttakin oli vastaavaa kipua, mutta vain lyhyitä aikoja.
Mulla tuo kipu tuntuu erityisesti jos istuu matalalle jakkaralle tai vaikka lattiatyynylle, tai kyykyssä ollessa. Ajattelin kysyä asiasta fysioterapeutilta, kun käyn siellä muissa asiossa, voin sitten tulla kertomaan jos jotain lisää selvisi. Vähän kyllä muakin kauhistuttaa, että miten sitten ison mahan kanssa käy, kun nyt jo on tällaista... Mulla siis rv 10 ja tuplat tulossa.
Mulla on ollut jo pari viikkoa häntäluu kipeänä. Luulin, että se johtuu parin viikon takaisesta pitkästä lentomatkasta, mutta ei se vaan mene ohi. Pahenee koko ajan ja mietinkin, että pitääkö mun kohta istua jonkun uimarenkaan päällä töissä :) 1,5 tunnin ajomatka viikonloppuna oli ihan tuskaa, joten kertokaa ihmeessä, jos tähän olisi joku apukeino!
-Q-
Lohduttavaa kuulla, että häntäluu on kipeänä myös muilla. Yllättävän varhaisessa vaiheessa tällaisetkin oireilut alkavat. Tiikeriankka79, kerro myöhemmin mitä fysioterapeuttisi sanoi asiasta.