Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten selvisitte avioerosta taloudellisesti

Vierailija
19.09.2016 |

Ja eron jälkeisestä elämästä yh:nä. Mulla 3 koululaista ja verojen jälkeen käteen jää n 2100 €. Ero tulossa ja taloudellinen puoli huolestuttaa kovasti

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Ei me kumpikaan mitään huipputuloisia oltu ennenkään, joten ihan jatkui elämä samanlaisena. Välillä venytän penniä, yritän säästää, välillä on sitten rennompaa. 

Vierailija
2/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Lompakkoloinen ei osallistunut millään tavalla yhteisiin menoihin, joten hänen lähtönsä ei vaikuttanut talouteen millään tavalla. 

No, tasinkoa piti tietysti maksaa, vaan onneksi ehdin ottaa luotollisen tilin ja vetäistä sen tappiin ennen kuin olin saanut tiedon erohakemuksesta, joten tasinkokaan ei tullut ylivoimaiseksi hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinusta tulee lähivanhempi? Ei lähivanhempi  = yh kuin siinä tapauksessa että lasten toiselta vanhemmalta on evätty  oikeus päättää lasten asioista.

Sinä saanet kuitenkin exältä elatusmaksut sekä korotuksen lapsilisiin? Miten ex pitää lapsia luonaan?

Vierailija
4/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa varmaan viikko-viikko systeemi mutta miehen työmatkojen ajan lapset on mulla.

Toinen vaihtoehto on että vaihdan paikkakuntaa (jossain vaiheessa). Silloin ehkä joka toinen viikonloppu on lapsivapaa. Pelkään kyllä ettei vanhin lapsi Tässä tapauksessa halua asua kanssani. Eikä ehkä muutenkaan (14 v poika)

Vierailija
5/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä avioero tulee maksamaan?

Voiko huoltajuudesta ja omaisuuden jakamisesta sopia ilman asianajajia? Jos ei, niin mitä (noin) kustantaa?

Vierailija
6/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Talouteni romahti.

Vierailija
7/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa varmaan viikko-viikko systeemi mutta miehen työmatkojen ajan lapset on mulla.

Toinen vaihtoehto on että vaihdan paikkakuntaa (jossain vaiheessa). Silloin ehkä joka toinen viikonloppu on lapsivapaa. Pelkään kyllä ettei vanhin lapsi Tässä tapauksessa halua asua kanssani. Eikä ehkä muutenkaan (14 v poika)

Ei sinulla olekaan mitään oikeutta omia lapsia automaattisesti itsellesi vaan myös lapsiasi tulee kuulla ja ottaa huomioon lasten etu. Esim. kumpi vanhemmista pystyy esim. juurikin taloudellista kantamaan vastuunsa paremmin ja säilyttämää mahdollisemman muuttumattomat olosuhteet.

Vierailija
8/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä avioero tulee maksamaan?

Voiko huoltajuudesta ja omaisuuden jakamisesta sopia ilman asianajajia? Jos ei, niin mitä (noin) kustantaa?

Voi hoitaa ilman asianajajaa. Katsoin netistä mallia ositussoppariin, laskettiin itse ja tehtiin paperit. En muista mitä kuluja olisi tullut.

Vierailija
9/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki sopia, jos osaatte kirjoittaa pätevät paperit, mutta hyvä olisi käyttää ammattilaista papereiden tekemiseen. Ei se maksa simppelin kuolinpesän perunkirjoitusta enempää, mikä on noin 250-400 euroa tekijästä riippuen. Sitten jos mies alkaa riidellä, hinta kyllä nousee. Ystäväni joutui uhkailemaan pesänjakajan hakemisella, ennenkuin ukko lopulta älysi, että häviää kuitenkin ja ilmestyi laittamaan nimet paperiin.

Kyllä mä pärjäsin. Sain näppiin suurinpiirtein saman verran kuin sinäkin. Päälle tuli lapsilisät yh-korotuksineen ja elatusapu, jota mies maksaa minimin. Ehdotin minimielareita siitä syystä, että halusin elatusapusoppariin, että mies maksaa lasten kännyköistä, harrastusmenoista (kausimaksut, välineet), silmälaseista, fillareista, suksista, leirikouluista, rippikouluista, lukiokirjoista sun muista "ei jokapäiväisistä menoista" kuittia vastaan puolet, ihan kuin naimisissa ollessammekin asia hoidettiin. Ja että tavaroista sovitaan ennen hankintaa, mistä ja minkähintaista ostetaan. Ei siis tyyliin "kalleinta mitä löytyy". Tämä oli järkevää, koska elarit menee ihan syömiseen, vaatteisiin, lasten laskuihin ja jokapäiväiseen elämään. Onneksi lasten isä oli aikuinen tässä asiassa.

Vierailija
10/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi turha ero tulossa...sääli lapsia.

Vierailija
11/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minunkin mielestäni. Mutta minkäs teet kun burn-outin partaalla oleva mies ei enää osaa vähentää töitään ja ajatella realistisesti, vaan kuvittelee avioeron ratkaisevan kaikki ongelmansa. Ja siksi siis haluaa erota. Minä en eropapereita aio allekirjoittaa, jää sitten miehen hoidettavaksi.

Ap

Vierailija
12/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmaa. Meillä on aina ollut rahat erikseen ja olen elänyt omien tulojeni mukaan. Erossa mikään muu ei muutu kuin osoite, asuntolaina siirtyy uuteen asuntoon (lainaa jäljellä enää noin 25 000 e, ei mahdotonta maksaa).

Vierailija
13/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ongelmaa. Meillä on aina ollut rahat erikseen ja olen elänyt omien tulojeni mukaan. Erossa mikään muu ei muutu kuin osoite, asuntolaina siirtyy uuteen asuntoon (lainaa jäljellä enää noin 25 000 e, ei mahdotonta maksaa).

Millaisilla tuloilla elelet?

Ap

Vierailija
14/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kun suursyömäri lähti ja aloin saada kelan elatusmaksuja ja parempaa asumistukea. En tiedä tilanteesta jossa mies olisi osaltaan osallistunut talouden kuluihin, joten olin jo tottunut tulemaan vähällä toimeen.

Vierailija
15/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti. Talouteni romahti.

Samoin, mutta näin viiden vuoden kuluttua alkaa taas tasapaino löytyä. En olisi millään uskonut, että se veisi näin kauaa, luulin että vuodessa olisin  hoitanut jutut balanssiin.

Ja taustalla avoero, ei mitään ositusta koska en jaksanut lähteä hakemaan yhteisasumisen purkua, keräsin vaan vaatteet ja lapset ja läksin.

Vierailija
16/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minunkin mielestäni. Mutta minkäs teet kun burn-outin partaalla oleva mies ei enää osaa vähentää töitään ja ajatella realistisesti, vaan kuvittelee avioeron ratkaisevan kaikki ongelmansa. Ja siksi siis haluaa erota. Minä en eropapereita aio allekirjoittaa, jää sitten miehen hoidettavaksi.

Ap

Itseasiassa siinä tarvitaan sinunkin nimikirjoituksesi.

Vierailija
17/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden lapsen lähihuoltaja. Palkka 1800 e/kk, lapsilisät+huoltajakorotukset, elari yhdestä lapsesta. Säästöjä oli, joten hyvin selvisin. Suurimmat menoerät vuokra-asunto ja tietysti huonekalu-, astia-, kodinkonehankinnat. Vuokra-asunnon hankinnassa muistakaa huomioida myös takuuvuokra.

Ja tehkää hyvät huoltosopimukset. Meillä on myös, kuten jollain tuossa edellä, pienin mahdollinen elari. Sitten ex maksaa puolet suuremmista hankinnoista: esim. harrastukset, pyörä yms.

Vierailija
18/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itseasiassa siinä tarvitaan sinunkin nimikirjoituksesi.

Ei välttämättä tarvita.... Prosessi vaan hieman pitkittyy, jos ei tiedoksiantoon allekirjoitusta vetäse, kun sitten tulee haastemies oven taakse ja jos edelleen kieltäytyy allekirjoittamasta, niin haastemies nykäsee oman allekirjoituksensa, että on saanut tiedoksi, mutta ei allekirjoita....

Fatalji

Vierailija
19/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin selvisin. Pääsin siitä rahareijästä eroon - eli miehestä.

Vierailija
20/43 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisilla tuloilla elelet?

Ap

Ihan normaalit suomalaisen keskitulot eli bruttona noin 3500 e/kk. Siihen 3 lapsesta verottomat elatusmaksut eli noin 800 e/kk ja lapsilisät suunnilleen 470 e. Päivähoitomaksu kuopuksesta on noin 120 e/kk ja eskarilaisesta noin 100 e. Ei todellakaan voi sanoa, että ei pärjäisi, jos on oppinut omalla palkalla elämään.