Lokakuussa rahan kanssa todella tiukkaa - mitä tehdä?
Olen opiskelija. Saan opintotuen, jolla maksan vuokran ja käteen jää tämän jälkeen noin 40e. Nostan myös lainaa, eli kuukausittainen käyttöraha on 440e. Nyt kuitenkin jouduin käyttämään lokakuun osuuden lainasta jo aikaisempaa, koska elin kesän pelkällä alennetulla toimeentulotuella (en saanut kesätöitä) ja kesältä jäi laskuja rästiin. Lähes koko 400 meni laskuihin ja niistä kertyneihin korkoihin.
Lokakuussa menoina on siis vuokra, puhelinlasku, netti, puhelimen ja tietokoneen osamaksu (kyllä, ostin osamaksulla koska molemmat hajosivat samaan aikaan eikä ollut rahaa maksaa suoraan), matkakortti ja lääkkeet. Vuokran saan maksettua, mutta sen jälkeen jää käteen tosiaan se 40e. Sain nyt töitä, mutta eka palkka tulee vasta lokakuun lopussa joten se ei oikein auta (eikä palkka edes ole mikään kovin suuri koska teen vaan keikkaa koulun ohella).
Alan olemaan epätoivonen ja ahdistaa. Vanhempani ovat varmaan vieläkin köyhempiä kuin minä, heiltä ei siis rahallista avustusta saa (muutaman kympin ehkä voin saada joka sekin tietty auttaa vähän). Mietin jopa että ottaisin vipin pitkällä maksuajalla tai osamaksulla, maksaisin sitten tulevasta palkasta sitä pois. Olen myös hakenut jouluksi listätöitä ja toivoisin että saisin sieltä vähän extraa. Joulukuussa tulee vielä ihan kivasti veronpalautuksia.
En oikeasti tiedä mitä tehdä. Jatkuvat köyhyys ahdistaa, muutenkin elän koko ajan kädestä suuhun mutta nyt on oikeasti "paha" tilanne. Normaalisti sentään tulen juuri ja juuri toimeen mutta nyt lokakuussa kun ei ole sitä lainan osuutta niin en tule selviämään. Onneksi sain kuitenkin nyt edes sitä keikkatyötä...
Vinkkejä? Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Talous pitää saada hallintaan
Kun ostaa osamaksulla puhelimen ja läppärin, pitää se kuukausierä budjetoida. Hui. Rahat ei riitäkään siihen. Joten en osta. Niin helppoa se on
Seuraavaksi, kun saat palkat, älä pidä sitä rahaa ylimääräisenä ja tuhlaile .
Maksa velkasi ja laita loput sivuun toiselle tilille
Jatka eloa köyhäillen. Kohta tulee kuitenkin jotain yllättävää. Siirrä rahat toiselle tilille. Sinne aina 100 e kuukaudessa. Sieltä maksat laskut.
Nyt elä kuukausi sillä 40 eurolla. Onnistuu kyllä. Tee ruokaa jättiannoksia. Halvalla. Kuukauden kyllä elää kaurapuutolla ja linssikeitolla
Nyt ei mitään lisävelkaa!
Mikä vika tässä on?
Anoa tapa välttää nämä "yllätykset" on elää tulojen mukaan ja ennakoida.
Ei ostella kuin viimeistä päivää, kun rahaa tulee. Se raha jaetaan tasan tulevillekin kuukausille.
Kaikkien kannattaa varautua etukäteen ja tasata menot joka kuukaudelle. Ei tule vaihteluita rahatilanteeseen.
Eikä koskaan osteta sellaista osamaksulla, johon ei ole varaa. Tässäkin kuukausimaksut niin suuret, että jokainen tietää ettei niitä ole varaa maksaa
Olisin hankkinut halvan puhelimen ja läppärin. Maksanut ne vaikka sillä opintolainalla. Ja loput lainarahat jakanut kuukausille. Olisi tiennyt paljonko on rahaa käyttää
Toinen hämmästys on lääkekulut. Kuinka nuorilla ihmisillä on isoja lääkekuluja?
Aloittajalla on ilmainen kouluruoka. Sen lisäksi rahaa 10 e viikossa.
Kauraryynejä 3 kg. Linssejä, tomaattimurskaa, sipulia. Näkkileipää ja margariinia. Ilmaisia omenoita. Jauhelihaa, makaronia ym.
Oikein hyvin pärjää kuukauden
Lääkekulut=ripsiliima-allergiaa ja muotimasennusta.
Jos tilanne on oikeasti vain tilapäinen ja marraskuussa saat rahaa, ottaisin ehkä pikavipin Ferratumilta tai Vivukselta. Niissä ensilainan ottaja saa ekan vipin kuluitta ja maksuaikaa on joku kuukausi. Niitä ei vaan saa päästä erääntyyn, koska sitten tietty alkaa tulla kuluja. Vaikea tilanne sulla kyllä, voin samastua, koska itsellä on erittäin epäsäännölliset tulot, jotka vaikeuttaa tukien hakemista ja elämän suunnittelua. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on oikeasti vain tilapäinen ja marraskuussa saat rahaa, ottaisin ehkä pikavipin Ferratumilta tai Vivukselta. Niissä ensilainan ottaja saa ekan vipin kuluitta ja maksuaikaa on joku kuukausi. Niitä ei vaan saa päästä erääntyyn, koska sitten tietty alkaa tulla kuluja. Vaikea tilanne sulla kyllä, voin samastua, koska itsellä on erittäin epäsäännölliset tulot, jotka vaikeuttaa tukien hakemista ja elämän suunnittelua. Tsemppiä!
Epäsäännöllisten tulojen kanssa eletään kuin tulit olisi aina pienet
Nyt tulee ok palkka. Ensi tai seuraavasta ei ole tietoa. Joten rahat sivuun ja tasataan itse tulot ja menot
Ei niitä pikavipeilla tasata!
Läppäri on halvinta mallia jota verkkokauppa.comissa oli. Tarvitsen koneen koulunkäyntiä ja myös työntekoa varten. Puhelinkaan ei ollut huippukallis, ihan tavallinen älypuhelin. Joku sanoi, etten selviä näistä osamaksuista - miten niin? Olen joka kuukausi lyhentänyt näitä eriä niin kuin on sovittu, useana kuukautena laittanut maksuun vähän ekstraakin. Ei ne osamaksut ole mun isoin menoerä ja nyt on vaan väliaikainen huono tilanne. Isoin meno mulla on tuo Kela, lääkkeet ja puhelinlasku + netti.
Olin yllättynyt siitä miten monen sivun ajan tämä keskustelu pysyi asiallisena ja hyvässä he ngessä. :D Ymmärtäisin nuo osamaksujen dissaukset jos olisin ostanut vaikka vaatteita tai muuta turhaa. Vaatteetkaan ei kyllä olisi mulle turhia, mietin just että oliskohan tänä vuonna rahaa hankkia talvitakki kun olen nyt kolme talvea ollut ilman. Silmälasitkin pitäisi ostaa kun ne hajosi keväällä.
Joku sanoi että 40 eurolla pärjää hyvin sen yhden kuukauden. En itse ymmärrä miten 200e:n arvosta laskuja/pakollisia menoja ja ruokajutut saa hoidettua neljälläkympillä. Mut hienoa jos joku siinä onnistuis. :D
Kiitos kaikille jotka on vinkkejä antaneet, mietin vielä et mikä olisi järkevin ratkaisu. Joku sanoi että miksei kukaan tarjoa ruokakassia että kuullaan selitykset. Minultako?
-AP
Tee keittoja, juures-, herne- ym. Vippiä kai useimmat saavat jostain. Itsellä oli syyskuu kireää, tein jokaiselle päivälle ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Läppäri on halvinta mallia jota verkkokauppa.comissa oli. Tarvitsen koneen koulunkäyntiä ja myös työntekoa varten. Puhelinkaan ei ollut huippukallis, ihan tavallinen älypuhelin. Joku sanoi, etten selviä näistä osamaksuista - miten niin? Olen joka kuukausi lyhentänyt näitä eriä niin kuin on sovittu, useana kuukautena laittanut maksuun vähän ekstraakin. Ei ne osamaksut ole mun isoin menoerä ja nyt on vaan väliaikainen huono tilanne. Isoin meno mulla on tuo Kela, lääkkeet ja puhelinlasku + netti.
Olin yllättynyt siitä miten monen sivun ajan tämä keskustelu pysyi asiallisena ja hyvässä he ngessä. :D Ymmärtäisin nuo osamaksujen dissaukset jos olisin ostanut vaikka vaatteita tai muuta turhaa. Vaatteetkaan ei kyllä olisi mulle turhia, mietin just että oliskohan tänä vuonna rahaa hankkia talvitakki kun olen nyt kolme talvea ollut ilman. Silmälasitkin pitäisi ostaa kun ne hajosi keväällä.
Joku sanoi että 40 eurolla pärjää hyvin sen yhden kuukauden. En itse ymmärrä miten 200e:n arvosta laskuja/pakollisia menoja ja ruokajutut saa hoidettua neljälläkympillä. Mut hienoa jos joku siinä onnistuis. :D
Kiitos kaikille jotka on vinkkejä antaneet, mietin vielä et mikä olisi järkevin ratkaisu. Joku sanoi että miksei kukaan tarjoa ruokakassia että kuullaan selitykset. Minultako?
-AP
Ei sulla ollut niihin varaa, kun nyt et saa laskuja maksetuksi!
Kuinka paljon ne maksoi?
Kuukausierä niihin, kuinka pitkään jatkuu.
Kuuksusitulot, menot? Onki tasapainossa?
Miksi et ostanut käytettynä. Tai ollut ilman kunnes saat rahaa? Kirjastossa ja koululla voi käyttää konetta.
Budjetointi on helppoa.
Saan rahaa 600.
Vuokra on 200
Ruoka100
Matkakortti 50
Puhelinlasku on 20
Ym
Jääkö rahaa ostaa osamaksulla?
Ei jää
Seurakunnan diakoniatoimistokin auttaa hätätilanteessa. Olet ilmeisesti vielä aika nuori, joten eivätkö vanhempasi voisi auttaa edes tämän kerran? Antaa rahan lainaksi vaikka. Vai ovatko he yhtä PA kuin sinäkin? On kunnioitettavaa, että nuori pyrkii tulemaan toimeen omillaan, niin pitääkin, mutta tyhmän ylpeä ei pidä olla. Jos on tiukka paikka ainakin osittain ilman omaa syytä, niin kyllä silloin voisi nöyrtyä pyytämään apua läheisiltään. Jos he eivät pysty auttamaan, niin sitten eivät auta. Kysyä kuitenkin kannattaa.
Pikavippi ei missään tapauksessa. Soitat laskuihin lisää maksuaikaa ja maksat ne kun saat palkkasi.
Olisiko kouluun mahdollista saada kimppakyyti samalla suunnalla asuvalta opiskelijalta, lupaat maksaa vaivanpalkkaa sitten kun on rahaa.
Kuinka paljon aloittajalla yleensä menee rahaa ruokaan yms. kuukaudessa? Kuinka paljon kotona on ruokaa, suunnittele ruokalista sen ympärille mitä kaapista jo löytyy. Onko vanhemmilta mahdollista saada ruoka-apua (esim. viimevuotisia marjoja pakasteesta), jos ei rahallista.
Koulusta saanee ilmaisen lounaan (jos ei kerta yliopisto/amk).
Aamu-/väli-/iltapalaideoita alle 10 € / viikko:
1 kg kaurahiutale ~1 € (10+ annosta)
itsetehty viili ~1,15 € (5-6 annosta)
10 kpl kananmuna 1,35 € (esim. 5 kpl kahden munan munakkaita)
kuivattu herne 0,70 € ja rasia sika-nautajauhelihaa 2,09 € = useaksi päiväksi hernekeittoa
mukaan esim. porkkanaa ~1 € / kg, loput voi nakertaa välipalana
Citymarketissa nyt 2 kg omenapussi 0,99 €...
Kotimaisia omenoita / puolukoita voi saada ilmaiseksi, tee esim. toriin ilmoitus että otat vastaan jos sopivia annetaan-ilmoituksia ei löydy. Tai googleta satokartta ja käy itse etsimässä poimittavaa.
Vierailija kirjoitti:
-AP
Maksat ensin kaikki velat pois. Sitten vasta harkitset talvitakin tai lasien ostamista
Sittenkin harkitse tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Kuinka paljon ne maksoi?
Kuuksusitulot, menot? Onki tasapainossa?Miksi et ostanut käytettynä. Tai ollut ilman kunnes saat rahaa? Kirjastossa ja koululla voi käyttää konetta.
Budjetointi on helppoa.
Saan rahaa 600.
Vuokra on 200
Ruoka100
Matkakortti 50
Puhelinlasku on 20
Ym
Ei jää
Mitä ihmettä sinä selität? Niinkuin mä sanoin, olen useamman kuukauden ajan selvinnyt menoistani ihan ok. Yksi isompi meno tai pienemmät tulot yhdeltä kuukaudelta = koko talous sekaisin. Osamaksut ei mun taloutta sekoita, ne mä saan maksettua koska kuukausierä on about 25-30 yhteensä riippuen miten paljon haluan maksaa. Saan joka kuukausi laskut maksettua, paitsi nyt kun on erikoistilanne. Miksi en ostanut käytettynä? Koska mulla ei ole (tai no, ollut) rahaa ostaa samalla kertaa sekä puhelinta että tietokonetta, ei ne käytettynäkään mitään ilmaisia ole. Koululla ja kirjastossa on koneita joo. Voinko mä ottaa sieltä koneen kotiin? Tai työpaikalle missä oma kone on välttämätön? En tiennytkään. :D
Budjetoidaan vaan:
Tulot ennen palkkaa: 825e.
Vuokra 350e
Puhelinlasku + netti 40e
Matkakortti 28e
Kela 50e
Lääkkeet 30e
Ruoka 200e
Rahaa jää 127e. Onko mulla varaa maksaa osamaksua pois joka kuukausi 25-35e? Kyllä on. Yksikin isompi meno sekoittaa kuitenkin talouden hetkellisesti, ja nyt olen tosiaan töissäkin niin tulevaisuudessa osamaksujen maksaminen pois on vieläkin helpompaa ja saan ne luultavasti maksettua ihan kerrallakin pois. :) Jälkiviisaus ei tässä(kään) tilanteessa auttanut.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Kuinka paljon ne maksoi?
Kuuksusitulot, menot? Onki tasapainossa?Miksi et ostanut käytettynä. Tai ollut ilman kunnes saat rahaa? Kirjastossa ja koululla voi käyttää konetta.
Budjetointi on helppoa.
Saan rahaa 600.
Vuokra on 200
Ruoka100
Matkakortti 50
Puhelinlasku on 20
Ym
Ei jääMitä ihmettä sinä selität? Niinkuin mä sanoin, olen useamman kuukauden ajan selvinnyt menoistani ihan ok. Yksi isompi meno tai pienemmät tulot yhdeltä kuukaudelta = koko talous sekaisin. Osamaksut ei mun taloutta sekoita, ne mä saan maksettua koska kuukausierä on about 25-30 yhteensä riippuen miten paljon haluan maksaa. Saan joka kuukausi laskut maksettua, paitsi nyt kun on erikoistilanne. Miksi en ostanut käytettynä? Koska mulla ei ole (tai no, ollut) rahaa ostaa samalla kertaa sekä puhelinta että tietokonetta, ei ne käytettynäkään mitään ilmaisia ole. Koululla ja kirjastossa on koneita joo. Voinko mä ottaa sieltä koneen kotiin? Tai työpaikalle missä oma kone on välttämätön? En tiennytkään. :D
Budjetoidaan vaan:
Tulot ennen palkkaa: 825e.
Vuokra 350e
Puhelinlasku + netti 40e
Matkakortti 28e
Kela 50e
Lääkkeet 30e
Ruoka 200e
Rahaa jää 127e. Onko mulla varaa maksaa osamaksua pois joka kuukausi 25-35e? Kyllä on. Yksikin isompi meno sekoittaa kuitenkin talouden hetkellisesti, ja nyt olen tosiaan töissäkin niin tulevaisuudessa osamaksujen maksaminen pois on vieläkin helpompaa ja saan ne luultavasti maksettua ihan kerrallakin pois. :) Jälkiviisaus ei tässä(kään) tilanteessa auttanut.
-AP
Ei sulla ollut niihin varaa.
Tämä isompi meno oli se Kelan sairaspäiväraha? Paljonko
Jos on noin hyvä tilanne, olist voinut hetkessä säästää niihin hankintoihin....
Suosittelen että palkasta teet ensin vararahaston. Sitten däästät tuleviin hankintoihin.
Ylimääräisiä tai yllättäviä menoja ei ole
Siis kuinka kalliit härpäkkeet ostit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sait alennettua toimeentulotukea kesällä? Opintolaina otetaan huomioon toimeentulotuessa mutta myös opiskelijalla on oikeushakea toimeentulotukea.
Sain toukokuussa tilille velkoja 200e, joka vähennettiin kesän toimeentulotuesta. Sossusta en saa toimeentulotukea lokakuulle koska he katsoo että mulla on se lokakuun lainaerä tarkoitettu siihen vaikka sitä ei enää ole.
Voisin toki pyytää laskuihin maksuaikaa, mutta ei se oikein ongelmaa poista. Esim. yksi 50e lasku on sellainen mitä ei voi siirtää, lisäksi esim. matkakortti (noin 28e kuukaudessa ja on mulle pakollinen koska asun niin kaukana koulusta ja työpaikasta), lääkkeet ( 30e,sossu ei maksa, kysytty on) ja siihen vielä lisäksi ruoka ja hygieniajutut. Jos siirrän maksuaikaa niin ongelma on edessä taas marraskuussa kun maksan kahden kuukauden laskut ja olen sitten taas pa. Siksi ajattelin että jopa se vippi olisi parempi, sitä voisi maksaa pienessä erässä pois ja jossain vaiheessa rahatilanteen parannuttua maksaa se kokonaan pois... :(
- AP
Jossain vaiheessa rahatilanteen parantuessa?
Sun rahatilanne tulee kokoajan huonontumaan tällä menolla
Ainoa tapa on elää tulojen mukaan. Kaikki osamaksut ym heti pois. Siihen saakka suu säkkiä myöten
Vierailija kirjoitti:
Ei ole perinnässä laskuja (vielä..) mutta maksan Kelaan takaisin liikaa maksettua sairaspäivärahaa ja se on 50e kuussa ja se on tosiaan maksettava just sinä päivänä tai koko summa erääntyy kerralla.
Ja sossu tosiaan ei auta, koska he katsoo että se lokakuun raha on "omaa tyhmyyttä" käytetty jo aikaisemmin. Olisi siis ilmeisesti aikaisemmin pitänyt mennä sossuun laskujen kanssa ja jättää se opintolaina rauhaan, mutta en tiennyt silloin.
Joku sanoi että mulla on pankki jalkojen välissä, no juu, arvatkaa vaan onko tuokin vaihtoehto pyörinyt mielessä...
Asun Helsingissä kun joku sitä mietti.
- AP
Tässä näkyy ongelma. Et miellä Kelan takaisinperintääkään koko summana vaan kuukausieränä. Tämä on se ongelma ja siksi luulet, että voit ottaa loputtomasti kuukausimaksuja, joihin sinulla ei ole varaa.
Maksa heti pois koko summa. Ja elä tulojesi mukaan
Pakko vain sanoa, että 440€/kk on aika paljon käyttörahaa kuukaudelle. En ymmärrä miten olet ylipäätään voinut joutua rahaongelmiin. Kyllä rahankäyttöä kannattaisi nyt tarkkailla.
Vierailija kirjoitti:
Okei, en tiedä kiinnostaako ketään nämä, mutta tää on hyvää ahdistuksen purkua. :D Jos ottaisin pikavipin (esim 400e) ja maksaisin sen 2-3 erässä. Marraskuussa tuloni ovat 1125e, josta vuokraan ja laskuihin menee noin 600e. Jäljelle jäisi siis about 500e, eli voisin hyvin vähentää vippiä about 150 eurolla. Joulukuussa tulot on 1425e, joten voisin lyhentää lopun vipistä silloin tai sitten jättää vielä osan tammikuulle jolloin tulot on luultavasti vielä tuostakin isommat. Niin, siis olettaen tietenkin ettei tule mitään isoa tai yllättävää menoa... :( Tai sitten ottaisin vippiä vaan sen verran että saan laskut pois ja yrittäisin maksaa ruuat ja matkakortin esim. sillä jos saisin myytyä jotain tavaroita tai lainaa esim. veljeltäni (epätodennäköistä mutta voisi sitä yrittää).
Ähh. En tiedä. Tiedostan että tilanteeni voisi olla vieläkin huonompi, mutta tää ahdistaa silti.
- AP
Mihin siis ajattelit käyttää ne loput rahat ellet laskuihin ja velkoihin?
Mitä yllättäviä menoja? Ihmisille ei tule sattumalta menoja. Niihin voi varautua....
Meillä amk:ssa maksaa koululounas 0,9€ ja mielestäni se on ekstraedullinen, kun siihen kuuluu salaatit,leivät, juomat ja pääruoka.