Lokakuussa rahan kanssa todella tiukkaa - mitä tehdä?
Olen opiskelija. Saan opintotuen, jolla maksan vuokran ja käteen jää tämän jälkeen noin 40e. Nostan myös lainaa, eli kuukausittainen käyttöraha on 440e. Nyt kuitenkin jouduin käyttämään lokakuun osuuden lainasta jo aikaisempaa, koska elin kesän pelkällä alennetulla toimeentulotuella (en saanut kesätöitä) ja kesältä jäi laskuja rästiin. Lähes koko 400 meni laskuihin ja niistä kertyneihin korkoihin.
Lokakuussa menoina on siis vuokra, puhelinlasku, netti, puhelimen ja tietokoneen osamaksu (kyllä, ostin osamaksulla koska molemmat hajosivat samaan aikaan eikä ollut rahaa maksaa suoraan), matkakortti ja lääkkeet. Vuokran saan maksettua, mutta sen jälkeen jää käteen tosiaan se 40e. Sain nyt töitä, mutta eka palkka tulee vasta lokakuun lopussa joten se ei oikein auta (eikä palkka edes ole mikään kovin suuri koska teen vaan keikkaa koulun ohella).
Alan olemaan epätoivonen ja ahdistaa. Vanhempani ovat varmaan vieläkin köyhempiä kuin minä, heiltä ei siis rahallista avustusta saa (muutaman kympin ehkä voin saada joka sekin tietty auttaa vähän). Mietin jopa että ottaisin vipin pitkällä maksuajalla tai osamaksulla, maksaisin sitten tulevasta palkasta sitä pois. Olen myös hakenut jouluksi listätöitä ja toivoisin että saisin sieltä vähän extraa. Joulukuussa tulee vielä ihan kivasti veronpalautuksia.
En oikeasti tiedä mitä tehdä. Jatkuvat köyhyys ahdistaa, muutenkin elän koko ajan kädestä suuhun mutta nyt on oikeasti "paha" tilanne. Normaalisti sentään tulen juuri ja juuri toimeen mutta nyt lokakuussa kun ei ole sitä lainan osuutta niin en tule selviämään. Onneksi sain kuitenkin nyt edes sitä keikkatyötä...
Vinkkejä? Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (84)
Käy sossussa kysymässä avustusta. Jos eivät voi sulle rahaa antaa, ne voivat kuitenkin antaa sulle leipäjonoon lappuja.
Älä niitä vippejä ota, jos ei ole pakko. Niihen jää helposti koukkuun ja jos et niitä saa maksettua, niin tulee todella törkeät korot päälle.
Miksi sait alennettua toimeentulotukea kesällä? Opintolaina otetaan huomioon toimeentulotuessa mutta myös opiskelijalla on oikeushakea toimeentulotukea.
Oletko ollut yhteydessä laskujen lähettäjiin?
Esimerkiksi puhelinlaskun maksuaikaa voi neuvotella pidemmäksi. Kokeile tämä, ehkä tilanne helpottuu jo sillä!
Ota jostain pikavippi, monissa saa ekan ilman mitään kuluja.
Saat sen sitten maksettua palkastas pois.
Vierailija kirjoitti:
Käy sossussa kysymässä avustusta. Jos eivät voi sulle rahaa antaa, ne voivat kuitenkin antaa sulle leipäjonoon lappuja.
Älä niitä vippejä ota, jos ei ole pakko. Niihen jää helposti koukkuun ja jos et niitä saa maksettua, niin tulee todella törkeät korot päälle.
Leipäjonoon lappuja? Mitä tuo tarkoittaa?
Ap, pyydä laskuihin maksuaikaa. Käy diakonissan luona.
Nyt vielä voi poimia luonnosta yhtä sun toista. Myy jotain netissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sait alennettua toimeentulotukea kesällä? Opintolaina otetaan huomioon toimeentulotuessa mutta myös opiskelijalla on oikeushakea toimeentulotukea.
Sain toukokuussa tilille velkoja 200e, joka vähennettiin kesän toimeentulotuesta. Sossusta en saa toimeentulotukea lokakuulle koska he katsoo että mulla on se lokakuun lainaerä tarkoitettu siihen vaikka sitä ei enää ole.
Voisin toki pyytää laskuihin maksuaikaa, mutta ei se oikein ongelmaa poista. Esim. yksi 50e lasku on sellainen mitä ei voi siirtää, lisäksi esim. matkakortti (noin 28e kuukaudessa ja on mulle pakollinen koska asun niin kaukana koulusta ja työpaikasta), lääkkeet ( 30e,sossu ei maksa, kysytty on) ja siihen vielä lisäksi ruoka ja hygieniajutut. Jos siirrän maksuaikaa niin ongelma on edessä taas marraskuussa kun maksan kahden kuukauden laskut ja olen sitten taas pa. Siksi ajattelin että jopa se vippi olisi parempi, sitä voisi maksaa pienessä erässä pois ja jossain vaiheessa rahatilanteen parannuttua maksaa se kokonaan pois... :(
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ruoka-avustus. Siellä annetaan usein kaupasta lahjoituksilla saatuja ruokia niille, joilla rahat vähissä. Sossu / kirkko usein sinne lappuja antaa.
Mene sosiaalitoimistoon, ota laskut mukaasi sekä tiliote. Kyllä he auttavat kriisitilanteessa. Tsemppiä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Ota jostain pikavippi, monissa saa ekan ilman mitään kuluja.
Saat sen sitten maksettua palkastas pois.
Tähän älä lähde, mitä tahansa muuta ensin! Löytyykö mitään, siis yhtään mitään myytävää esimerkiksi? Tai sitten vain elät makaronilla ja soijarouheella yhden kuukauden. Jos syyskuussa on yhtään varaa, niin osta kuivamuonaa jo kaappiin valmiiksi. Älä osta mitään, mitä ilman et tule huomiseen asti toimeen. Kuten aikaisempi neuvoi, ota yhteyttä johonkin laskuttajista ja pyydä lykkäystä maksuun. Jaksamista!
Ei kannata kysyä täällä. Aina on joku vatipää jonka mielestä sun ois pitäny osata varautua tähän. Tai oli sun oma syy ettet saanu kesällä töitä. Tai syöt liikaa. Tai mene töihin nytheti. Kerää marjoja. Voi huoh. Tsemppiä! Itse kokeilisin ehkä sossua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain toukokuussa tilille velkoja 200e, joka vähennettiin kesän toimeentulotuesta. Sossusta en saa toimeentulotukea lokakuulle koska he katsoo että mulla on se lokakuun lainaerä tarkoitettu siihen vaikka sitä ei enää ole.
Voisin toki pyytää laskuihin maksuaikaa, mutta ei se oikein ongelmaa poista. Esim. yksi 50e lasku on sellainen mitä ei voi siirtää, lisäksi esim. matkakortti (noin 28e kuukaudessa ja on mulle pakollinen koska asun niin kaukana koulusta ja työpaikasta), lääkkeet ( 30e,sossu ei maksa, kysytty on) ja siihen vielä lisäksi ruoka ja hygieniajutut. Jos siirrän maksuaikaa niin ongelma on edessä taas marraskuussa kun maksan kahden kuukauden laskut ja olen sitten taas pa. Siksi ajattelin että jopa se vippi olisi parempi, sitä voisi maksaa pienessä erässä pois ja jossain vaiheessa rahatilanteen parannuttua maksaa se kokonaan pois... :(
- AP
Jos sulla on esim. perinnässä laskuja, ne suostuu siellä tekemään sun kanssa ihan maksusuunnitelman, jossa maksat vaikka 5e kuussa. monet muutkin, esim sähköfirmat suostuvat pieninpiin eriin. Kannattaa soittaa ja kysyä sekä selittää tilanteesi
Vierailija kirjoitti:
Mene sosiaalitoimistoon, ota laskut mukaasi sekä tiliote. Kyllä he auttavat kriisitilanteessa. Tsemppiä sinulle.
Eivät taida auttaa, jos opintolainaa ei ole nostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ruoka-avustus. Siellä annetaan usein kaupasta lahjoituksilla saatuja ruokia niille, joilla rahat vähissä. Sossu / kirkko usein sinne lappuja antaa.
Missä päin Helsinkiä tämä sijaitsee? Vai kirjoitteletko Tuupavaaralta? Missäköhän ap asuu?
Kerää pulloja, keitä riisipuuroa, soita lykkäystä laskuista, leivo itse sämpylöitä, tee viilistä itse viiliä, Lihomaan siis pääsee halvallakin...
Metsään menoa suosittelisin ja muutaman ämpärillisen sieniä keräämään. Omaan pakkaseen ja myyntiin. 40-50e ämpärillinen ja hyvänä päivänä voi kerätä monta ämpäriä täyteen. Me saatiin just kaks ämpärillistä sieniä pakkaseen kolmen tunnin harhailulla metsässä... :)
Ja nyt kannattaa muutenkin hakea puolukat, pihlajat ja omenat talteen ja hillota...
Myös pikku töitä tekemällä voisi tienata vähän. Eläin vahtina tai ikkunan pesua yms.. Ihmiseltä ihmiselle.. Tuolla on niin paljon esim. Vanhuksia, jotka on enemmän kuin iloisia jos peset muutamalla kympillä ikkunat ja juot kahvit heidän kanssaan.. :)
Dyykkaus, leipäjono, sossu, diakonia..
Erä päivien uudelleen sopiminen laskuissa.. Omaisuuden realisointi?
Ei ole perinnässä laskuja (vielä..) mutta maksan Kelaan takaisin liikaa maksettua sairaspäivärahaa ja se on 50e kuussa ja se on tosiaan maksettava just sinä päivänä tai koko summa erääntyy kerralla.
Ja sossu tosiaan ei auta, koska he katsoo että se lokakuun raha on "omaa tyhmyyttä" käytetty jo aikaisemmin. Olisi siis ilmeisesti aikaisemmin pitänyt mennä sossuun laskujen kanssa ja jättää se opintolaina rauhaan, mutta en tiennyt silloin.
Joku sanoi että mulla on pankki jalkojen välissä, no juu, arvatkaa vaan onko tuokin vaihtoehto pyörinyt mielessä...
Asun Helsingissä kun joku sitä mietti.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Kerää pulloja, keitä riisipuuroa, soita lykkäystä laskuista, leivo itse sämpylöitä, tee viilistä itse viiliä, Lihomaan siis pääsee halvallakin...
No jos niitä sämpylöitä voi myydä jollekulle, sitten niistä voi olla apua laskuihin.
ota opintolaina siltä kuukaudelta, paitsi et opintolainan ottaminen pankissa maksaa sen 40e :/