Lokakuussa rahan kanssa todella tiukkaa - mitä tehdä?
Olen opiskelija. Saan opintotuen, jolla maksan vuokran ja käteen jää tämän jälkeen noin 40e. Nostan myös lainaa, eli kuukausittainen käyttöraha on 440e. Nyt kuitenkin jouduin käyttämään lokakuun osuuden lainasta jo aikaisempaa, koska elin kesän pelkällä alennetulla toimeentulotuella (en saanut kesätöitä) ja kesältä jäi laskuja rästiin. Lähes koko 400 meni laskuihin ja niistä kertyneihin korkoihin.
Lokakuussa menoina on siis vuokra, puhelinlasku, netti, puhelimen ja tietokoneen osamaksu (kyllä, ostin osamaksulla koska molemmat hajosivat samaan aikaan eikä ollut rahaa maksaa suoraan), matkakortti ja lääkkeet. Vuokran saan maksettua, mutta sen jälkeen jää käteen tosiaan se 40e. Sain nyt töitä, mutta eka palkka tulee vasta lokakuun lopussa joten se ei oikein auta (eikä palkka edes ole mikään kovin suuri koska teen vaan keikkaa koulun ohella).
Alan olemaan epätoivonen ja ahdistaa. Vanhempani ovat varmaan vieläkin köyhempiä kuin minä, heiltä ei siis rahallista avustusta saa (muutaman kympin ehkä voin saada joka sekin tietty auttaa vähän). Mietin jopa että ottaisin vipin pitkällä maksuajalla tai osamaksulla, maksaisin sitten tulevasta palkasta sitä pois. Olen myös hakenut jouluksi listätöitä ja toivoisin että saisin sieltä vähän extraa. Joulukuussa tulee vielä ihan kivasti veronpalautuksia.
En oikeasti tiedä mitä tehdä. Jatkuvat köyhyys ahdistaa, muutenkin elän koko ajan kädestä suuhun mutta nyt on oikeasti "paha" tilanne. Normaalisti sentään tulen juuri ja juuri toimeen mutta nyt lokakuussa kun ei ole sitä lainan osuutta niin en tule selviämään. Onneksi sain kuitenkin nyt edes sitä keikkatyötä...
Vinkkejä? Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sossussa kysymässä avustusta. Jos eivät voi sulle rahaa antaa, ne voivat kuitenkin antaa sulle leipäjonoon lappuja.
Älä niitä vippejä ota, jos ei ole pakko. Niihen jää helposti koukkuun ja jos et niitä saa maksettua, niin tulee todella törkeät korot päälle.
Leipäjonoon lappuja? Mitä tuo tarkoittaa?
Ap, pyydä laskuihin maksuaikaa. Käy diakonissan luona.
Se on ruoka-avustus. Siellä annetaan usein kaupasta lahjoituksilla saatuja ruokia niille, joilla rahat vähissä. Sossu / kirkko usein sinne lappuja antaa.
Missä päin Helsinkiä tämä sijaitsee? Vai kirjoitteletko Tuupavaaralta? Missäköhän ap asuu?
Näitä leipäjonoja on varmaan jokaisessa kaupungissa, varsinkin helsingissä. Käy kaupunkisi sossussa kysymässä. Sinne leipäjonoon ei siis voi mennä ilman, että sossu tai kirkko on antanut sellaisen lappusen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sait alennettua toimeentulotukea kesällä? Opintolaina otetaan huomioon toimeentulotuessa mutta myös opiskelijalla on oikeushakea toimeentulotukea.
Opiskelu on aina vapaaehtoista. Sossupummi muuten saa sen täyden osuuden, mutta opiskelijoilta he voivat leikata -20 % -60% miten itse sen mielivaltaisesti päättävät. Tiedän vain tämän kun kohta tukikuukaudet loppuvat ja sossuun joudun.
Itse olin koko kesän ilman opintolainaa, ilman työtä, ilman sossua ja ilman opintotukea. Asuin vanhemmillani ja vanhempani ja poikaystäväni (on ansiotyössä) elättivät minua. Sossusta eivät antaneet mitään. Lainoja en ole ottanut. Kyllä se niin on vain että eka käydään ne sukulaiset lävitse ja sitten vasta saa sossusta (jos saa). Good luck, may the force be with you.
Itse tuun toimeen pelkällä opintotuella, jolla maksan kaikki kulut. Vähän on toissavuoden kesätyörahoja jemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sossussa kysymässä avustusta. Jos eivät voi sulle rahaa antaa, ne voivat kuitenkin antaa sulle leipäjonoon lappuja.
Älä niitä vippejä ota, jos ei ole pakko. Niihen jää helposti koukkuun ja jos et niitä saa maksettua, niin tulee todella törkeät korot päälle.
Se on ruoka-avustus. Siellä annetaan usein kaupasta lahjoituksilla saatuja ruokia niille, joilla rahat vähissä. Sossu / kirkko usein sinne lappuja antaa.
Tarviiko jossain ruokajonoon jotain lappuja sossulta? Täällä voi ainakin kuka vaan vaan kävellä sinne hakemaan ruokaa.
Oletko hakenut toimeentulotukea ja saanut kielteisen päätöksen?
Jos et, niin hae ensin ja perustele hyvin.
Voit myös valittaa saadausta päätöksestä, Ellet sitten kovin holtiton ole varojesi kanssa, niin kyllä heidän on autettava, ettet joudu pahempaan kuseen.
Seurakunnaltakin saatat saada apua myös laskujen maksuun olivatpa mitä hyvänsä.
Jos on jotain myytävää, niin myy torissa. Älä kameraasi myytäväksi laita sillä tarvitset myös piristystä rakkaan harrastuksesi parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko jossain ruokajonoon jotain lappuja sossulta? Täällä voi ainakin kuka vaan vaan kävellä sinne hakemaan ruokaa.
Jep, ainakin muutamassa kaupungissa. Varmaan kaupunkikohtaista, mutta jossain kaupungeissa ei pääse, koska jotkut joilla varaa oli, kävivät sieltä hakemassa ruokaa eikä enää köyhille jäänyt mitään
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut toimeentulotukea ja saanut kielteisen päätöksen?
Jos et, niin hae ensin ja perustele hyvin.
Voit myös valittaa saadausta päätöksestä, Ellet sitten kovin holtiton ole varojesi kanssa, niin kyllä heidän on autettava, ettet joudu pahempaan kuseen.
Seurakunnaltakin saatat saada apua myös laskujen maksuun olivatpa mitä hyvänsä.
Jos on jotain myytävää, niin myy torissa. Älä kameraasi myytäväksi laita sillä tarvitset myös piristystä rakkaan harrastuksesi parissa.
Sossu ei anna mitään, jos opintolainaa ei ole käytetty. Ei edes lapsiperheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ainakin muutamassa kaupungissa. Varmaan kaupunkikohtaista, mutta jossain kaupungeissa ei pääse, koska jotkut joilla varaa oli, kävivät sieltä hakemassa ruokaa eikä enää köyhille jäänyt mitään
Moneen kaupunkiin joutuu jonottelemaan nuissa ruokajonoissa. Tsemppiä
Älä ota pikavippiä!
Laita laskut tärkeysjärjestykseen; vuokra ja lääkkeet. Ota yhteytyä laskuttajien asiakaspalveluun ja pyydä eräpäivän siirtoa. Eräpäivän siirto edellyttää, että laskun nykyinen eräpäivä ei ole vielä mennyt. Jos mahdollista, niin muuta osa-maksut mahdollisimman pieniin osiin. Mikäli laskut ovat menneet/menossa perintään, niin ota reippaasti heidän asiakaspalveluun yhteyttä ja tee maksusuunnitelma. Pyri kuitenkin maksamaan mahdollisimman paljon, äläkä tee enempää velkaa (eli älä jätä laskuja maksamatta, eräpäivää siirtämättä yms.).
Tärkeintä on nyt, että hoidat nuo asiat kuntoon viipymättä! Huomenna siis puhelin käteen heti aamusta ja reippaasti järjestelemään! Sitten varaat diakonille ajan - voit saada kauppaan lahjakortteja. Ota mukaan tiliotteet, vuokrasopimus, maksamattomat laskut yms. tositteet menoista/tuloista. Diakonit laskevat avun tarpeen hieman toisin entä sosiaalitoimessa, joten ei kannata etukäteen pelätä. Lahjakorteilla voi ostaa sitten välttämättömiä tarvikkeita ruokakaupasta. Diakonille voit myös huoletta kertoa tilanteestasi, ainakin itseä on helpottanut kun talousvaikeuksista on voinut puhua ääneen.
Sitten menet kouluun, teet parhaasi siellä ja ajattelet, että tämä kaikki on väliaikaista. Sinun tilanteesi on kuitenkin hyvä, sillä suuria velkoja vaatteista yms. ei ilmeisesti ole.
Kaikesta selviää kyllä, minäkin selvisin! Tsemiä :) ja älä lykkää asioiden hoitamista huomenna, ota härkää sarvista kiinni vaikka se ahdistaakin.
minkälainen työsoppari sulla on? Täälaisiin tilanteisiin luottokortti on hyvä, ei tuu korkoja kun on 30 pv maksuaikaa. Kuinka vanha olet? Voiko kaverilta lainata?
Mulla ainakin vaati sossun lausunnon (sen kielteisen) ennen kuin diakoni antoi mitään. Ota se mukaan, niin saat jotain. Muuten saatat jäädä ihan tyhjin käsin.
Tässä mun parhaat ideat: kulut minimiin, kävele jos voit, säästät bussilipun ja kuntosalimaksun ja syö budjetilla. Neuvottele velkojien kanssa ja ota opiksesi, yllätyslaskuja tulee aina. Yritä pitää kohtalaista kuivaruokavaraa, pastaa, riisiä tms kaapissa.
Hae toimeentulotukea. Myös harkinnanvaraista. Varaa aika sosiaalityöntekijälle suoraan. Juttele ensin koulukuraattorisi tms kanssa, hän voi neuvoa ja puoltaa tukihakemustasi.
Srk voi antaa taloudellista apua esim johonkin laskuun tai voi antaa ruokakassin edes. Muualtakin ssa ruoka-apua.
Kysyin pitkän harkinnan jälkeen yhdeltä kaverilta voisiko lainata (tiedän että hänellä kyllä olisi rahaa) mutta ei lainannut. Listasin nyt menoja ylös ja yritän miettiä mitä teen. En muuten saanut sossulta mitään kielteistä päätöstä, soitin sinne ja selitin tilanteen ja he sanoi heti että eivät voi auttaa (ja sen syyn olen tässä keskustelussa sanonut jo kaksi kertaa).
Voisin laittaa jotain turhaa myyntiin vaikka fb-kirppikselle, mutta ei niistä saisi kasaan edes satasta. Laskin että laskuihin, lääkkeisiin ja matkakorttiin tarvisin 217e. Opintotuesta jää käteen se 40e. Aika mahdottomalta tuntuu tilanne kyllä. Pelkään että kirkko ei katso tilannetta riittävän vakavaksi, olen kuitenki opiskelija ja mulla on se työpaikka, lisäksi kun tilanne on vaan väliaikainen. Ja sossustakin hoettiin sitä että omaa tyhmyyttä olen tuhlannut sen opintolainan enkä ollut tarpeeksi aikaisin yhteyksissä sinne. Pelkään että vastaanotto on samanlainen tuolla.
-AP
Jos opiskelet yliopistossa tai AMK:ssa ja sinulla on jo 90 opintopistettä suoritettuna, voit hakea luottokorttia.
Kameraa voisit myymisen sijasta tarjota panttilainaamoon?
Mikset nosta loppuvuodenkin opintolainoja?
Vierailija kirjoitti:
Nosta opintolaina.
Nyt ihan oikeasti, en ole ap, mutta kuinka monta kertaa pitää sanoa, että se opintolaina on nostettu ja käytetty?
En opiskele yliopistossa tai AMK:ssa. En saa loppuvuoden opintolainoja nostettua, loppuvuoden opintolainat tulee marraskuun eka päivä.
-AP
Niin ja tuosta omaisuuden myynnistä; mulla on järjestelmäkamera jonka myymistä mietin, valokuvaus on kyllä rakas harrastus mulle mutta varmaan pakko. Kamerakin on tosin jo 6-7v vanha joten tuskin siitä edes saisi hirveästi rahaa kun on muutenkin "aloittelijoiden" kamera.
- AP