Lapsuutesi mieleen jäänyt hajumuisto?
60-luvulla isä käynnisteli pakkasella Triumphia, seisoin aina siinä pakoputken edessä ja vedin keuhkoihini sitä ihanaa tuoksua.
Kommentit (670)
Hahaa! Luin otsikon ja tilin vastaamaan, että bensan haju besiksellä tankatessa. Ja kuinka sattuukaan, sekä aloittajalla että viimeisimmällä vastaajalla on sama muisto. Olen syntynyt -71.
Vanha puinen pyöräliike josta ostettiin mulle eka polkupyörä, se kuminen tuoksu. Toisella puolen tietä oli kemikalikauppa mitä muovikaupaksi sanottiin, siellä tuoksui taivaalliselle ne kerniliinat ja nuket ja lelut. Sinne mentiin koulun jälkeen vain haistelemaan.
Kotoa juhannuskoivut , joita isä toi ovien pieleen. Jouluna hyasintti ja omenat ja lahjaksi saadut pastellivärit.
Siskon puuterin ja meikkipussin tuoksu 60-luvulla.
Teiniajalta muistan Hypnotic-tuoksun jota sumutettiin ennen rimpsalle lähtöä.
Aikuisajalta vaneritehtaalla töissä ollessa havun ja sahanpurun tuoksu. Ylipäätään painomuste kalliissa aikakauslehdissä on ihana.
Läheisen uimarannan suon tuoksu, mökin tuoksu ja joku saippua mitä mökillä käytettiin paljon. Edelleen kun joskus haistan kyseisen tuoksun ensimmäinen ajatus on "mökkisaippua" ja tulee vähän ikävä mökkiä
Isovanhempieni ikivanhan puusaunan tuoksu.
Coppertone aurinkovoiteen tuoksu. Lapsena inhosin aurinkorasvaa, mutta se tuoksu ja aurinkoiset kesäpäivät ovat jääneet sydämeen. Ennen rohmusin Coppertonea aina ulkomailta, kun sitä ei välillä Suomesta saanut, mutta ovat menneet vaihtamaan sen hajusteen :(
Vierailija kirjoitti:
Mummin pannupiirakat.
Oi vitsi ne on ihan parhaita, voi ku pääsis herkuttelee kuuman pannupiirakan ja lasillinen kylmää maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mummin pannupiirakat.
Oi oi en muistanutkaan näitä, siis tosi hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Uuden Mersun tuoksu.
Käytkö useinkin autokaupassa nuuhkimassa?
Faija ku kävi autoa tankaamassa ni ikkuna auki ja bensaa haitelee : )
Kielon tuoksu, löysin joskus vuonna papu ja rautanaula, veljeni kanssa aerosolipullon jossa oli kielon tuoksuista ainetta. Jäi hyvänä tuoksuna mieleen.
Datsun Cherryn plyyshipenkit yhdistettynä isän pureskelemaan Stimoroliin.
Äidillä oli puuterintuoksuinen huulipuna. Joskus vielä joku kosmetiikkatuote tuoksuu samalta. Aikaa on kulunut tästä jo yli 50 vuotta.
Näitähän on paljon:
- Pokemon-korttien haju (tietäjät tietää :D)
- Tuoksuvat geelikynät
- Vastaleikatun nurmikon ja ruoholeikkurin haju
- Lintsin vuoristoradan tervan tuoksu
- Se haju, joka leijaili aina hammaslääkärissä. Minulle tehtiin lapsena iso oikomisoperaatio, joten kävin siellä paljon
- Ruusuntuoksuisen palasaippuan haju mummilassa
- Äidin tekemän uunipannukakun tuoksu
- Se, miltä takapihamme tuoksui aina syksyisin; sateen ja viinimarjapensaiden kirpeä haju.
Voimakkaan kukkaistuoksuinen ”ilmanraikastin” eteisessä. Haju oli tyrmäävä ja raikastin oli pakko heittää pois.
Mokkarotsi ja Stimorol-purkka :)
Faija piti vuosikausia samaa mokkarotsia, ja kumpikin vanhemmista söi Stimorollia
peittääkseen röökin hajun.
Et saa sanoa isi. Mä sanon aina isi. Ja isi on per vo nimitys. Sä saat sanoa iskä,isä,isukki, tai johtaja. Mutta mun isiä et vie.