Lapsuutesi mieleen jäänyt hajumuisto?
60-luvulla isä käynnisteli pakkasella Triumphia, seisoin aina siinä pakoputken edessä ja vedin keuhkoihini sitä ihanaa tuoksua.
Kommentit (670)
TVH:n miehen hiki oli maailman arvokkainta ainetta, koska se oli niin harvinaista.
Kerran eräälle työmaalle tilatut lapiot olivat tulossa myöhässä, jolloin johto kehotti duunareita sillä aikaa nojailemaan toisiinsa.
Asematunnelin haju 90-luvulla: sekoitus tomua, berliininmunkin kuorrutetta, ihmisvirtsaa ja jasmiinisuitsuketta. Oli iso ihmetys pienelle tytölle tulla junalla Tampereelta Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Keväällä sulaneen maan/kuraojan tuoksu kun leikittiin aamusta iltaan ulkona ja tehtiin puroja. Tädin luona kevyt hajuveden ja röökin tuoksu. Huoltiksella avattiin auton ikkunat kun iskä tankkasi bensaa. Rostenin kahvilan tuoksu.
Keväällä kun lumet suli ja tehtiin ojia sulamisvesille. Maa oli märkä ja aurinko paistoi, kurahousuissa tuli hiki ja ne tuoksuivat vahvasti kumilta.
Kotini kesäpaikan tuoksu.
Niityssä, johon tultiin metsätaipaleen jälkeen oli oma ihana tuoksunsa.
Kesätuvan ruokakomerossa omansa ja vanhassa senkissä omansa, vanhan puun ja laatikossa säilytettyjen ruokatarvikkeiden tuoksujen sekoitus.
Nämä olivat lapsuuden kesäparatiisini tuoksuja - joskus tunnen ne jossain ja -60-luvun hyvät muistot heräävät.
Mummon ruusuvesi käsille, vasta leivotun leivän tuoksu
Mulla on jäänyt mieleen meidän tuulikaappi. Siellä oli aina isosiskon ja mun sadetakit ja kumisaappaat. Kun tuulikaapin oven avasi vastaan tuli voimakas kumin tuoksu. Tuulikaapin lattialle oli levitetty pari sanomalehteä, toinen seinällä roikkuvien sadetakkien kohdalle ja toisen päälle piti aina jättää kumisaappaat. Haju oli toisenlainen kun märät sadetakit ja kumisaappaat jätettiin tuulikaappiin ja sanomalehdet kastuivat. Perheen nuorimpana minun tehtävä oli vaihtaa uudet sanomalehdet kastuneiden tilalle.
Kaikki tuoksut opin. Leikittiin, yhdelle huivi silmille ja kasvimaalta otettiin pienet palat kaikkea. Sit piti hajun perusteella tunnistaa. Tilli jäi selkeästi mieleen, ehkä helpoin. Tätä voisi leikkiä nytkin.
Lipeäkala isäukko teki nuoruudessa joka jouluksi tuota itse.
Vierailija kirjoitti:
Äitin tupakan hajuiset kädet, se tuoksu oli niin ihana. Meillä poltettiin minun lapsuus sisällä, tupakanhaju ei miellyttänyt mutta ne kädet. Vielä nykyisinkin nuuskutan joskus mieheni käsiä kun on käynyt tupakalla, ne tuoksuvat taivaallisilta :D niin ja ikää mulla on jo kohta 40v
En ymmärrä alapeukkuja. Joskus kummallisetkin asiat assosioituvat positiivisesti, kun niihin liittyy samanaikaisesti rakkaita ihmisiä. Tässä ehkä lämmin ja turvallinen äiti, joka nyt samalla sattui olemaan tupakoitsija. Ei äiti varmaan silloin tajunnut passiivisen tupakoinnin riskejä.
Tämä siis vain arvuuttelua. Itse en tupakoi eikä lapsuudenkodissani ole tupakoitu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jäänyt mieleen meidän tuulikaappi. Siellä oli aina isosiskon ja mun sadetakit ja kumisaappaat. Kun tuulikaapin oven avasi vastaan tuli voimakas kumin tuoksu. Tuulikaapin lattialle oli levitetty pari sanomalehteä, toinen seinällä roikkuvien sadetakkien kohdalle ja toisen päälle piti aina jättää kumisaappaat. Haju oli toisenlainen kun märät sadetakit ja kumisaappaat jätettiin tuulikaappiin ja sanomalehdet kastuivat. Perheen nuorimpana minun tehtävä oli vaihtaa uudet sanomalehdet kastuneiden tilalle.
Meilläkin oli eteisen lattialla auki levitetty sanomalehti jonka päälle märät ja kuraiset kumisaappaat piti jättää. Mitään hajueroa en huomannut onko sanomalehti kuiva vai märkä. Minulla on edelleen omassa kodissani eteisen nurkassa sanomalehti levitettynä perheen kumisaappaita varten.
Tupakan haju autossa matkalla mummolaan, kun kumpikin vanhempi käryyttyi sätkää. Vastapaistettujen ruisleipien, lihapullien ja karjalanpiirakoiden haju mummolassa ja mummin hajuvesi, kieloa kai.
Nämä muistaa vielä 54-vuotiaskin, mummi sai elää vanhaksi, on ollut haudassa 10 vuotta. Mummolan omistaa nyt serkkuni.
Top- karkkien maku ja tuoksu, mummolan vintin tuoksu, puurakenteisen, vanhan lastentarhan tuoksu, talvisen luonnon tuoksu hiihtoretkellä.
Syksyn tuoksusta tuli aina mieleen koulun alku vielä pitkään sen jälkeen kun koulut oli käyty, Muistan että pidin auton ikkunoiden pesunesteen tuoksusta, Hyvä tuoksu kotona kun äiti oli mopannut lattiat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli eteisen lattialla auki levitetty sanomalehti jonka päälle märät ja kuraiset kumisaappaat piti jättää. Mitään hajueroa en huomannut onko sanomalehti kuiva vai märkä. Minulla on edelleen omassa kodissani eteisen nurkassa sanomalehti levitettynä perheen kumisaappaita varten.
Meillä käytettiin sanomalehteä moneen tarkoitukseen. Kauppareissula oli mukana sanomalehtiä jos ostettiin jotain joka ei saa sulaa. Kaupassa esim. kala käärittiin sanomalehteen ja kotona kun kala perattiin tiskipöytä peitettiin sanomalehdillä, joskus myös ruokapöytä oli suojattu sanomalehdillä ruokailun ajan. Sauna sytytettiin ja ikkunat pestiin ja kuivattiin sanomalehdillä. Eteisessä oli tosiaan sanomalehti kumisaappaiden alla ja joskus lehdestä leikattiin pohjalliset monoihin ja kumisaappaisiin. Autotallin lattialla oli aina lehtiä levitettynä, samoin työpöydällä. Muistan että sanomalehdessä oli jotenkin tunkkainen haju ja siitä tuli aina sormet mustaksi.
Vaarin varvasvälit, lehmänpaska.
Mummolassa sai hakea saunalimuksi lasipullon Friscoa tai colaa, niitä säilytettiin siinä sinisessä muovikorissa viileässä kellarikomerossa rintamamiestalon alakerrassa. Siellä tuoksui hyvältä, ei sellaiselta kellarilta vaan joltain kotoisalta. Sen tuoksun muistan. Samoin pappan partasaippuan tuoksun.
Vierailija kirjoitti:
Hajuvesi 4711 talonmiehen rouvalla
Tulipa tämä tuoksu elävästi mieleen. Isoveljeni oli ostanut tätä minulle joululahjaksi, kun olin teini. Tuoksu oli hurmaava ja käytin sitä säästellen :D Tämä siis 70-luvulla.
Mulla paras tuoksu oli isän 'Mennen' partavesi. Vain kerran viikossa laittoi saunan jälkeen, mutta muistan sen tuoksun tänä päivänäkin 💕