Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalo vie kaikki rahat

Vierailija
18.09.2016 |

Ollaan asuttu nykyisessä talossa vuodesta 2008. Ollaan jouduttu uusimaan katto, ulkolaudoitus, piha kahdesti, hiotettu ja lakkautettu lattiat, uusittu öljypoltin, purettu ja rakennettu uudestaan autotalli, uusittu jätevesi putket ja kaivot jne. Remonttivelkaa on ollut lähes koko asumisen ajan (normaalin asuntolainan lisäksi). Nyt pitäisi uusia mm. ikkunat, joista vetää talvella. Tuntuu, etten jaksa. Rahat menee taloon ja asumiseen, vaikkei olla pienipalkkaisia. Edellinen omakotitalo myytiin v. 2006, koska ei ollut rahaa teettää vanhaan taloon suuria remontteja (se talo oli 1900 luvun alkupuolelta). Tonttikin oli valtava.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, taisitte ostaa vanhan talon ap?

Meillä on 10v sitten itselle suunniteltu ja rakennettu talo ja kunnossapitoon menee n 300€/vuosi (sis puutarhan sipulit, lannoitteet, terassiöljyt ja pensselit, räystäskauhan, 1uuden pihaharjan, pihakalusteiden öljyn, 1 uusi puutarhaletku, uima-altaan kemikaalit. Sisällä maalattu lasten toiveesta kerran heidän huoneensa, nyt vuorossa keittiön ja oh seinien päivitys)

Eli 10 vuodessa mennyt kaikkineen huoltoon ja päivityksiin n 3000€

Jep, talo on uusi, mutta varaudu että toisen 10 vuoden päästä alkaa ekat remontit. Kodinkoneet alkaa hajota viiden vuoden sisään.

Vierailija
42/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti tulee halvemmaksi korjata vanhat ikkunat kun uusia, uudet on jotain PDF-levyä, eli jämäkkää pahvia.  Jos on oikeat puuikkunat, niin kannattaa korjauttaa ne. Jos ei löydy yrittäjää tähän kuka tekee tälläisiä. Niin joku ammattimies pystyy kyllä korjaamaan hintaa voi olla 2000-4000 euroa kun uudet ikkunat maksaa muutaman tonnin enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myykää pois.

Vierailija
44/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas paskasti rakennettu :D

Mun vanhemmilla on vuonna 1989 rakennettu Jukka-talo, johon ei todellakaan ole tarvinnut uusia mitään kattoja ja ikkunoita. :D Maalia pintaan on tosin laitettu. Ja autotallikin on suuri ja lämmin, mikse pitäis purkaa?

Isäni on rakentanut koko talon lähes kokonaan itse, ja on ammatiltaan rakennusmestari + on rakentanut varmaan 50 taloa ikänsä aikana.. kavereiden, sukulaisten yms taloja.

Älä valehtele :) Minkälainen katto kestää toistasataa vuotta ilman kojrauksia? Ei minkäänlainen.

Toistasataa vuotta? Onko sulla lukihäiriö?  Oikein hoidettuna vanha kunnon saumapeltikatto todellakin kestää miltei sata vuotta ellei ylikin.

Meidän saumapeltikatto oli 80 vuotta,kun vaihdettiin,uuteen samanlaiseen.Ja ehjä oli vieläkin.Haluttiin vaihtaa ENNENkuin alkaa vuotaa.

Vierailija
45/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 miksi vaihdoitte saumapeltikattonne? Miten ajattelitte, että ehkä kohta vuotaa. (Meillä on just saman ikäinen)

Nykypelti ei oo yhtä paksua. Ongelmana maalin pysyvyys.

Vierailija
46/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmilla on vuonna 1989 rakennettu Jukka-talo, johon ei todellakaan ole tarvinnut uusia mitään kattoja ja ikkunoita. :D Maalia pintaan on tosin laitettu. Ja autotallikin on suuri ja lämmin, mikse pitäis purkaa?

Isäni on rakentanut koko talon lähes kokonaan itse, ja on ammatiltaan rakennusmestari + on rakentanut varmaan 50 taloa ikänsä aikana.. kavereiden, sukulaisten yms taloja.

Öö, mistä päättelet että on paskasti rakennettu?

No varmaan siitä jos autotallikin on kertaalleen purettu :D

No, ei ap kertonut minkäikäinen talonsa on, mistä tiedät, vaikka olisi 1940 luvulta, silloin jukkatalonne on jo mädäntynyt.

Vierailija
47/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele :) Minkälainen katto kestää toistasataa vuotta ilman kojrauksia? Ei minkäänlainen.

Toistasataa vuotta? Onko sulla lukihäiriö?  Oikein hoidettuna vanha kunnon saumapeltikatto todellakin kestää miltei sata vuotta ellei ylikin.

Meidän saumapeltikatto oli 80 vuotta,kun vaihdettiin,uuteen samanlaiseen.Ja ehjä oli vieläkin.Haluttiin vaihtaa ENNENkuin alkaa vuotaa.

Voi taivas. Vaihdoitte hyvän ja ehjän pois. Sellaista peltiä kun oli 80-vuotta sitten ei enää edes rahalla. peltikatto on helppo korjata, ei sitä koko kattoa tarvitse vaihtaa kuin hölmölässä. Älä nyt vaan vielä sano että kattofirma teille sanoi noin. Nykyiset saumakatot eivät ole samanlaisia kuin 80 vuotta sitten. peltikin on kolme kertaa ohuempaa.

Vierailija
48/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44 miksi vaihdoitte saumapeltikattonne? Miten ajattelitte, että ehkä kohta vuotaa. (Meillä on just saman ikäinen)

Juu, nykypelti on sellaista foliota verrattuna vanhanajan kattopeltiin, ei kannatta vaihtaa.

Vierailija
49/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi taivas. Vaihdoitte hyvän ja ehjän pois. Sellaista peltiä kun oli 80-vuotta sitten ei enää edes rahalla. peltikatto on helppo korjata, ei sitä koko kattoa tarvitse vaihtaa kuin hölmölässä. Älä nyt vaan vielä sano että kattofirma teille sanoi noin. Nykyiset saumakatot eivät ole samanlaisia kuin 80 vuotta sitten. peltikin on kolme kertaa ohuempaa.

Vuosi jo autotallista.Älä huoli,mieheni on rakennusmestari,tietää mitä tekee!

Vierailija
50/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis te olette ostaneet jonkun remonttipommin?

Kyllähän sellaisen voi ostaa mutta sitten hinta täytyy olla sellainen, että varaa jää niihin remontteihin. Toinen juttu on, että jos ei omaa osaamista ole sen vertaa, että saisi edes lattiat itse hiottua niin sitten kannattaa melkein jättää ostamatta.

Remontitalon ostaminen ei myöskään ole mikään bisnes. Remontteihin laitettuja rahoja ei koskaan saa myydessä pois.

Aika harva itse hioo parkettilattioita, jos haluaa, että jälki on edes jonkinmoista 😄 Aina riittää ihmisiä, jotka osaavat muka kaiken ja sitten tulee sutta ja sekundaa. Naapuri laittoi itse katon, on ollut rakennusalalla. Meni 2 vuotta ja niillä oli kosteusvaurio välikatossa. Joku jiiraus oli mennyt päin honkia. Korjaaminen maksoi kuulemani mukaan enemmän kuin uusi katto olisi maksanut. Maalaukset ja tapetoinnit onnistuu keneltä tahansa, mutta kaikkeen vähänkin osaamista vaativaan kannattaa ottaa ammattilainen.

Kyllä kannattaa ammattilaisia käytttää. Itse en ole ammattilainen, mutta rakenusjutut kiinnostaa ja olen monesti asioista ottanut selvää  ja terveelläkin järjellä pärjää pitkälle.  Lattianhiominen ei ole mikää erikoinen temppu, mutta välineet pitää olla kunnossa, muuten tulee kyllä kusta, paskaa ja sekundaa.

Vierailija
51/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reps. Ammattilaiset on pahimpia.

Vierailija
52/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin oli ongelma.Katto kamalan näköinen,ku mikään maali ei enää pysynyt.

Vierailija
53/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pekka666 kirjoitti:

Monesti tulee halvemmaksi korjata vanhat ikkunat kun uusia, uudet on jotain PDF-levyä, eli jämäkkää pahvia.  Jos on oikeat puuikkunat, niin kannattaa korjauttaa ne. Jos ei löydy yrittäjää tähän kuka tekee tälläisiä. Niin joku ammattimies pystyy kyllä korjaamaan hintaa voi olla 2000-4000 euroa kun uudet ikkunat maksaa muutaman tonnin enemmän. 

Siis tarkoitin MDF-levyä, mikä on kuitulevyä.   

Vierailija
54/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa,että parempi kuitenkin kuin sinä.Meillä vuosien kokemus vanhan talon restauroimisesta museoviraston kanssa,joten sinuna olisin hiljaa.

Vierailija
55/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa,että parempi kuitenkin kuin sinä.Meillä vuosien kokemus vanhan talon restauroimisesta museoviraston kanssa,joten sinuna olisin hiljaa.

No ok, itse ainakin osaan oikeinkirjoituksen. On helpompi tehdä töitä Museoviraston kanssa. Ihmettelen miten teillä on mennyt läpi ehjän katon vaihtaminen. Yleensä tehdään korjaaminen. Maali pysyy kunhan valitaan sama maali millä katto on ennenkin maalattu. Eli käytännössä öljypohjainen maali. Mutta kukin tyylillään, teillä on uusi katto, meillä ei. Meillä on aito vanha, korjattu ja asianmukaisesti huollettu. Katon korjaukset ja arvioinnin hoitaa peltiseppä, ei rakennusalan ammattilainen joka harvoin ymmärtää vanhan katon historiaa ja rakennetta.

t. talo mallia 1888

Vierailija
56/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että osaat!Mikäpä olet meitä ja mieheni ammattitaitoa arvostelemaan?et tiedä talostamme ja tästä tapauksesta mitään.Kertoo kaiken sinusta ihmisenä!

Vierailija
57/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo kuin talo ja jos se on peruskorjauksen tarpeessa niin maksaahan se. Jos ostaa 70-luvun talon, niin on todella ajattelematonta jos ei ymmärrä kasvavia ylläpitokuluja ja ylipäätään remontoinnin tarpeita.

Vierailija
58/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omakotitalo ollut nyt 12 vuotta. Eka piti hioa lattia, tehdä suihkusta sellainen että ei homehduta koko taloa, uusi huopa kattoon. Eka vuosien kodinhoitokulut noin 15,000€, sitten yläkerta asuttavaan kuntoon -> 30,000€ eli eka 8 vuoden remppakulut jo 45,000€. Vuosi sitten lämpöremppa, talon laajennus ja varaston korjaus ja ikkunoiden vaihto, kustannukset kiipesi 100,000 eli käytännössä talo joka maksoi 27,000€ onkin tullut maksamaan pelkkinä remonttikuluina jo ainakin 145,000€ päälle ostohinnan. Ei näitä ole vaan tullut laskettua ja ajateltua sen kummemmin. Joka tapauksessa jos asuisimme vuokralla ja kulkisimme työmatkat entiseltä vuokra-asunnolta työpaikalle niin sama summa olisi varmasti mennyt muuhun. Ja joka tapauksessa talo on sellaisella paikalla että kauppahinta myydessä tuskin nousee päälle 50,000 joten oma on ja pysyy.

Vierailija
59/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin lohduttaa vanhan talon ostaneita: uuden talon ostajalla tai rakentajalla on aivan varmasti remppasuma edessä kunhan lainat on maksettu.

Jos ostat vanhan halvalla ja teet mahdollisimman paljon itse, pääset halvemmalla, remonttien lopputulokseen voit itse vaikuttaa. Kaikki vanhat eivät myöskään ole huonoja, vaan montaa on jo rempattu järkevästi. Tinkiminen kaupanteossakin on helpompaa. Uudessa on sen sijaan aina uuden hinta.

Ei se, että talo on uusi, takaa vielä mitään:

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2013/06/10/jopa-puoleen-uusista-pi…

Vierailija
60/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pitäisikö nauraa vai huolestua oikein toden teolla, kun tällainenkin aihe saa palstalaisissa aikaan kunnon riidan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi