Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalo vie kaikki rahat

Vierailija
18.09.2016 |

Ollaan asuttu nykyisessä talossa vuodesta 2008. Ollaan jouduttu uusimaan katto, ulkolaudoitus, piha kahdesti, hiotettu ja lakkautettu lattiat, uusittu öljypoltin, purettu ja rakennettu uudestaan autotalli, uusittu jätevesi putket ja kaivot jne. Remonttivelkaa on ollut lähes koko asumisen ajan (normaalin asuntolainan lisäksi). Nyt pitäisi uusia mm. ikkunat, joista vetää talvella. Tuntuu, etten jaksa. Rahat menee taloon ja asumiseen, vaikkei olla pienipalkkaisia. Edellinen omakotitalo myytiin v. 2006, koska ei ollut rahaa teettää vanhaan taloon suuria remontteja (se talo oli 1900 luvun alkupuolelta). Tonttikin oli valtava.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas paskasti rakennettu :D

Mun vanhemmilla on vuonna 1989 rakennettu Jukka-talo, johon ei todellakaan ole tarvinnut uusia mitään kattoja ja ikkunoita. :D Maalia pintaan on tosin laitettu. Ja autotallikin on suuri ja lämmin, mikse pitäis purkaa?

Isäni on rakentanut koko talon lähes kokonaan itse, ja on ammatiltaan rakennusmestari + on rakentanut varmaan 50 taloa ikänsä aikana.. kavereiden, sukulaisten yms taloja.

Meillä on 1986 rakennettu Jukka-talo, johon on uusittu kokonaan uusi katto, perustukset härmii, lattiat nirisee/narisee, ikkunoista vetää, seinät on paperia jne jne. Remontteihin pantu 10 vuotta tässä asuttuamme 60 teur, eikä riittäisikään, jos haluaisi vimpan päälle.

Vierailija
22/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis te olette ostaneet jonkun remonttipommin?

Kyllähän sellaisen voi ostaa mutta sitten hinta täytyy olla sellainen, että varaa jää niihin remontteihin. Toinen juttu on, että jos ei omaa osaamista ole sen vertaa, että saisi edes lattiat itse hiottua niin sitten kannattaa melkein jättää ostamatta.

Remontitalon ostaminen ei myöskään ole mikään bisnes. Remontteihin laitettuja rahoja ei koskaan saa myydessä pois.

Aika harva itse hioo parkettilattioita, jos haluaa, että jälki on edes jonkinmoista 😄 Aina riittää ihmisiä, jotka osaavat muka kaiken ja sitten tulee sutta ja sekundaa. Naapuri laittoi itse katon, on ollut rakennusalalla. Meni 2 vuotta ja niillä oli kosteusvaurio välikatossa. Joku jiiraus oli mennyt päin honkia. Korjaaminen maksoi kuulemani mukaan enemmän kuin uusi katto olisi maksanut. Maalaukset ja tapetoinnit onnistuu keneltä tahansa, mutta kaikkeen vähänkin osaamista vaativaan kannattaa ottaa ammattilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sitten ostatte vanhoja taloja? Järkihän sen jo sanoo, että ne ovat ikuisia remonttiprojekteja. Itse ostimme viime vuonna valmistuneen lähes 300 neliön talon. Kyllä, talo oli toki kallis, Mutta sillä on 5 v. takuu, joten ensimmäiset vuodet saamme pikkujutut korjattua ilmaiseksi ja vaivatta. Uusi iso talo tarkoittaa myös, että saamme elää sen 20 v. (jonka lapset asuvat kotona) ilman suurempia remppoja tai muuttoa isompaan. Stressitömämpää elämää, voimme keskittyä lapsiin ja lomilla matkusteluun tai kodista nauttimiseen remppaamisen sijaan.

Aivan, mikä ihme siinä voi olla, että kaikki eivät pysty ostamaan uutta, 300-neliöistä taloa! Jestas sentään, mitä tuo nyt maksaa, vaivaiset 400 t €, ja sitten voi huoletta matkustella kaikki vapaa-ajat.

-ap

Vierailija
24/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkaile tarkkaan, miksi ikkunoista vetää. Esim. ota ikkunalista pois ja tiivistä vaikka sieltä tarvittaessa. Tai vaihda tiivisteet, jos ikkunat ovat avattavia. Ikkunaremontit on niin alyttömän kalliita. Onneksi meille ikkunamyyjä sanoi, että kannattaa vaihtaa vain lasi, kun meillä oli sumentunut. Sitten maalattiin ruskeat ikkunapuitteet valkoisiksi. Meni muutama satanen, kun pokineen vaihdossa olisi mennyt kymppitonni.

Vierailija
25/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sitten ostatte vanhoja taloja? Järkihän sen jo sanoo, että ne ovat ikuisia remonttiprojekteja. Itse ostimme viime vuonna valmistuneen lähes 300 neliön talon. Kyllä, talo oli toki kallis, Mutta sillä on 5 v. takuu, joten ensimmäiset vuodet saamme pikkujutut korjattua ilmaiseksi ja vaivatta. Uusi iso talo tarkoittaa myös, että saamme elää sen 20 v. (jonka lapset asuvat kotona) ilman suurempia remppoja tai muuttoa isompaan. Stressitömämpää elämää, voimme keskittyä lapsiin ja lomilla matkusteluun tai kodista nauttimiseen remppaamisen sijaan.

Aivan, mikä ihme siinä voi olla, että kaikki eivät pysty ostamaan uutta, 300-neliöistä taloa! Jestas sentään, mitä tuo nyt maksaa, vaivaiset 400 t €, ja sitten voi huoletta matkustella kaikki vapaa-ajat.

-ap

No, sorry sitten vaan, omakotitaloasuminen ei ehkä sitten sovi köyhille. Osta vanha paska ja reiwppaat sitä koko elämän, niin hinta on sama uudella talolla, jossa asumisesta saat kuitenkin nauttia, etkä stressata koko elämää sitä seuraavaa ja seuraavaa remonttia. Itse en kestäisi elää ikuisella työmaalla. Ostakaa pienempi uusi okt?

Vierailija
26/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No, sorry sitten vaan, omakotitaloasuminen ei ehkä sitten sovi köyhille. Osta vanha paska ja reiwppaat sitä koko elämän, niin hinta on sama uudella talolla, jossa asumisesta saat kuitenkin nauttia, etkä stressata koko elämää sitä seuraavaa ja seuraavaa remonttia. Itse en kestäisi elää ikuisella työmaalla. Ostakaa pienempi uusi okt?

Niin tai muuttakaa maalle. Täällä ei ole töitä kellekään, mut talot on halpoja. Naapuriin rakentui uusi talo alle 200 tonnilla. Neliöitä 85 ja löytyy viimeisen päälle laadukkaat kodinkoneet, kivitasot, höyrysuihkukaappi ja kylän ensimmäinen palju töröttää pihalla.

Vierailija
27/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Käsittämättömän kusipäinen kommentti. Ostetaan kaikki uudet talot, mitä turhaan remontoimaan. Tehdään Suomi täyteen kertakäyttötaloja. Puutahan meillä riittää, rakennusala nousuun. Tai otetaan mallia Venäjältä ja ei korjata mitään kuntoon, vaan asutaan vaan edelleen, vaikka talo on sortumaisillaan.

Vierailija
28/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmilla on vuonna 1989 rakennettu Jukka-talo, johon ei todellakaan ole tarvinnut uusia mitään kattoja ja ikkunoita. :D Maalia pintaan on tosin laitettu. Ja autotallikin on suuri ja lämmin, mikse pitäis purkaa?

Isäni on rakentanut koko talon lähes kokonaan itse, ja on ammatiltaan rakennusmestari + on rakentanut varmaan 50 taloa ikänsä aikana.. kavereiden, sukulaisten yms taloja.

Öö, mistä päättelet että on paskasti rakennettu?

Vierailija
29/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mitä? Täällähän on mainostettu, että omakotitaloasuminen on ilmaista! Lämmityspuut saa omasta metsästä, veden omasta kaivosta, jätteet poltetaan takassa ja saunan kiukaassa. Ei tarvi rempata ja jos tarvii, niin tarvikkeet saa halvalla ja työt tekee tuttu kirvesmies/sähkäri/muurari/putkimies jne kossupalkalla. Vain kiinteistöveron ja vakuutuksen joutuu maksamaan. Tyhmät ne asuu kerrostalossa ja maksaa kuluja. No kerrostalossa ei ainakaan lopu vesi kesken lämminvesivaraajasta kuten omakotitalossa kuuluu tapahtuvan.

Vierailija
30/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla pankillakin sanansa sanottavana, paljonko antavat lainaa. Me kävimme pankissa, omarahoitusosuus 50 000. Meille sanottiin, että kaupunkialueelta (alle 10 km säteellä ydinkeskustasta) olisi mahdollista saada 25 vuoden lainaa 200 000. Yllättäen sillä 250 000 (varainsiirtoveroineen) ei saa minkäänlaista uudempaa omakotitaloa. Tarvitaan vähintään 3 makuuhuonetta. Meillä on useampi koira, ja kerrostaloasuminen on jo koettu huonoksi vaihtoehdoksi.

Vierailija
31/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan siitä jos autotallikin on kertaalleen purettu :D

Vierailija
32/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan siitä jos autotallikin on kertaalleen purettu :D

No voi hyvänen aika sentään, kyllähän mikä tahansa rakennus rapistuu ajan saatossa, jos sen kuntoa ei ylläpidetä! Vaikka ois kuinka hyvin rakennettu...

Vierailija
33/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Itsekin asutaan omakotitalossa. Rakennettu 1980, putket, katto sun muut rempattu 2000. Katto ainakin on vielä täysin kunnossa, kattoremppoja myyvät soittelijatkin lopettavat puhelun kun kuulevat että vasta 16 vuotta sitten katto rempattu. Ei kuulemma mitään tarvetta rempata vielä vähään aikaan. Kylppäri on vanhanaikainen, mutta täysin toimiva. Laatat pysyy kiinni, kosteutta ei ole. Pelkästään ulkonäköseikkojen takia en ole valmis vielä sitä remppaamaan. Sama juttu keittiössä. Pintaremppaa ollaan tehty, maalaamista, tapetointia sun muuta. Samoin toki huolletaan muuten, putsataan rännejä sun muuta. Korjataan sitä mukaa kun tarvetta on. Isommat remontit tehdään sitten kun laina on maksettu pois, ellei aiemmin tule jotakin pakottavaa syytä. Miksi pihakin on jouduttu uusimaan kahdesti?

Vierailija
34/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mitä? Täällähän on mainostettu, että omakotitaloasuminen on ilmaista! Lämmityspuut saa omasta metsästä, veden omasta kaivosta, jätteet poltetaan takassa ja saunan kiukaassa. Ei tarvi rempata ja jos tarvii, niin tarvikkeet saa halvalla ja työt tekee tuttu kirvesmies/sähkäri/muurari/putkimies jne kossupalkalla. Vain kiinteistöveron ja vakuutuksen joutuu maksamaan. Tyhmät ne asuu kerrostalossa ja maksaa kuluja. No kerrostalossa ei ainakaan lopu vesi kesken lämminvesivaraajasta kuten omakotitalossa kuuluu tapahtuvan.

Onhan se asuminen paljon halvempaa. Meillä on 250m2 (asuinpa) + autotalli ja kuukausikulut 360€/kk. Nuohous kerran vuodessa 40€ ja kiinteistövero 700€/vuodessa. Ilman mainitsemiasi "etuisuuksia". Puut tosin saadaan omalta tontilta ja niitä poltetaan 2 takassa, jätteitä ei ikinä!

Samalla kuukausikululla tuskin saisimme saman verran neliöitä ja asumismukavuutta kerrostalosta!

Vierailija
35/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. monesti nykyajan uusavuttomat asujat eivät osaa priorisoida remontteja, tyyliin perusasiat ensin kohdilleen (katto, perustukset, salaojat, putket ja viemärit jne), vaan keskitytään enemmänkin tekemään ulkonäköremppaa kuten laitetaan köökkiin uusia kaappeja yms kallista mutta ei niin kriittistä.

En siis tarkoita että aloittajalla olisi näin mutta esim itsellä on ollut täysi työ saada puolisolle selitettyä että kattoremppa on tärkeämpi kuin keittiön kaapistot, tai ettei kellarin pintoja kannata remontoida ennen salaojien uusimista.

Yleisesti remonttihan lisää omaa asumismukavuutta ja on joissain tapauksissa pakollista omaisuudesta huolehtimista, mutta vanhaa taloa ostaessa pitää jo huomioida kunnostettavat kohteet ja niiden kustannukset.

Vierailija
36/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen talo on yksilö. Riippuu täysin sen hoito- ja kunnostushistoriasta, rakennustavasta, talon mallista, tontista jne kuinka paljon rahaa on laitettava remonttiin.

Ostimme osittain rempatun talon, ja olemme itse juuri laitattamassa uutta ulkovuorta. Tämän remontin jälkeen voimme huokaista helpotuksesta: isot työt on tehty. Katot uusittu, putket uusittu, sähköt uusittu, sauna ja kph uusittu, ulkovuori uusittu. Keittiö on vanha, samoin ovet ja ikkunat ja ulkoportaat, mutta niitä korjataan ja uusitaan vasta myöhemmin, eikä tule niin tolkuttomasti maksamaan kerralla.

Remontit & ostohinta yht. n. 130.000€. Neliöitä 165. 2/3 maksettu.

Toki sijaintina pienehkö kaupunki Itä-Suomessa, jossa hintataso ei ole kallis.

Vierailija
37/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin lohduttaa vanhan talon ostaneita: uuden talon ostajalla tai rakentajalla on aivan varmasti remppasuma edessä kunhan lainat on maksettu.

Jos ostat vanhan halvalla ja teet mahdollisimman paljon itse, pääset halvemmalla, remonttien lopputulokseen voit itse vaikuttaa. Kaikki vanhat eivät myöskään ole huonoja, vaan montaa on jo rempattu järkevästi. Tinkiminen kaupanteossakin on helpompaa. Uudessa on sen sijaan aina uuden hinta.

Vierailija
38/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Käsittämättömän kusipäinen kommentti. Ostetaan kaikki uudet talot, mitä turhaan remontoimaan. Tehdään Suomi täyteen kertakäyttötaloja. Puutahan meillä riittää, rakennusala nousuun. Tai otetaan mallia Venäjältä ja ei korjata mitään kuntoon, vaan asutaan vaan edelleen, vaikka talo on sortumaisillaan.

Mitä kusipäistä tässä nyt oli, selittäisitkö? Ap valittaa remonttikohteensa vievän kaikki rahat. Vaihtoehtoja on jo remontoidun kämpän ostaminen tai uuden talon ostaminen. Tosiasia kai on sekin, että omakotitaloasuminen ei ole matalapalkkaisten touhua, koska rahaahan siihen palaa. Tämänkö sanominen on kusipäistä?

En lähtisi Suomea vertaamaan Venäjään, jossa Moskovaa ja Pietaria lukuun ottamatta suurimmalla osalla ihmisistä palkka riittää peruselämiseen.

Vierailija
39/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele :) Minkälainen katto kestää toistasataa vuotta ilman kojrauksia? Ei minkäänlainen.

Toistasataa vuotta? Onko sulla lukihäiriö?  Oikein hoidettuna vanha kunnon saumapeltikatto todellakin kestää miltei sata vuotta ellei ylikin.

Vierailija
40/101 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ilmaista ole mutta voi olla edullista kuten meillä. Tosin meillä yksi syy edullisuuteen on se että turhia remontteja ei tehdä eikä ehjää korjata. Katto on 1970-luvulta ja täysin ehjä. Talon ulkovuorilaudat vuodelta 1875, ne on maalattu kerran meidän asumisaikana. Ikkunat on ikävä kyllä uusittu 1970-luvulla mutta menettelevät vielä 10-20 vuotta. Kylppäri oli tehty 1970-luvulla, me uusimme sen 10 v sitten, uusimisen aika on ehkä 15 vuoden päästä. Meillä kaikkea omaisuutta huolletaan ja siitä pidetään huolta mikä tekee remontteihin pidemmän välin. Asumiskustannukset ovat pienet sillä lämmityspuut tulee omasta metsästä, vesi omasta kaivosta ja sähkö osin aurinkoenergialla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan