Omakotitalo vie kaikki rahat
Ollaan asuttu nykyisessä talossa vuodesta 2008. Ollaan jouduttu uusimaan katto, ulkolaudoitus, piha kahdesti, hiotettu ja lakkautettu lattiat, uusittu öljypoltin, purettu ja rakennettu uudestaan autotalli, uusittu jätevesi putket ja kaivot jne. Remonttivelkaa on ollut lähes koko asumisen ajan (normaalin asuntolainan lisäksi). Nyt pitäisi uusia mm. ikkunat, joista vetää talvella. Tuntuu, etten jaksa. Rahat menee taloon ja asumiseen, vaikkei olla pienipalkkaisia. Edellinen omakotitalo myytiin v. 2006, koska ei ollut rahaa teettää vanhaan taloon suuria remontteja (se talo oli 1900 luvun alkupuolelta). Tonttikin oli valtava.
Kommentit (101)
Ei kai niitä ikkunoita kokonaan uusia tarvi, jos vetää? Laittakaa eristenauhaa. Itse en jotenkin ajattele taloon menevää rahaa ylimääräisenä kuluna, kun koko ajan maksaa itselleen omaisuutta.
Tottakai pitää remontoida. Meillä myös uusittu muuton jälkeen keittiö (tästä jo 16 v aikaa....), sauna, kylppäri, vessa, alakerta, pihan asfaltti, sadevedet.
Nyt ei ole enää mitään lainaa jäljellä. Mutta ikkunat pitää joskus vaihtaa... Ovet on vaihdettu.
Keittiö uusiksi, portaat, autotalli
Aina on jotain
Onpas paskasti rakennettu :D
Mun vanhemmilla on vuonna 1989 rakennettu Jukka-talo, johon ei todellakaan ole tarvinnut uusia mitään kattoja ja ikkunoita. :D Maalia pintaan on tosin laitettu. Ja autotallikin on suuri ja lämmin, mikse pitäis purkaa?
Isäni on rakentanut koko talon lähes kokonaan itse, ja on ammatiltaan rakennusmestari + on rakentanut varmaan 50 taloa ikänsä aikana.. kavereiden, sukulaisten yms taloja.
Viehän se, jos on ostanut talon, jonka hinta on ollut oman maksukyvyn rajoilla. Kaikissa taloissa tulee korjattavaa ja ylläpidettävää, lämmityslaskua jne. Tämä on kerrostalossa huomioitu vastikkeessa ja isommista remonteista tietysti tuoee lisää rahoitusvastiketta maksettavaksi. Omakotitalossa sitä ei ehkä joku ole tajunnut itse laskea, on vaan miettinyt selviävänsä lainan kuukausieristä.
Ikkuna kaupoilla kannattaa olla tarkkana hintahaitari on ihan posketon ja kaveri teetätti ikkunat virossa,maksoivat 1/3 suomen hinnoista ja samalla sai tuotua kaljaa talkoo porukoille.
Ihan sama ongelma jos iskee kätensä samanlaiseen vahnaan paskaan kerrostalo-osakkeeseen. Kuluja kulujen perään. Toivottavasti sait edes talon halvalla.
Kun itse viimeksi tutkailtiin uutta asuntoa 2000 luvun alussa, niin totesin että uudessa saa selvästi paremman vastineen rahalle kuin vanhassa. Vanhat talot ja varsinkin osakkeet ovat törkeästi ylihintaisia. Toisinpäin ajatellen uudesta talosta saa rahansa pois törkeän hyvin josus hamassa tulevaisuudessa. Päädyin rakentamaan uuden talon, enkä ole katunut minuuttiakaan.
.
Ennen laitettiin ikkunatiivisteet ja vielä teippi raon päälle. Siitä huolimatta kovilla pakkasilla oli jääkerros ikkunan alareunassa sisäpuolella. Muodostui kylmään lasipintaan tiivistyneestä kosteudesta joka valui lasin alaosaan.
Nykysin ihmettelen, että miten on ollenkaan tarettu olla, kun nykyisin melkoinen vilukissa.
Itse tekemällä, mikäli aikaa ja osaamista saa pikkasen omakotitalossa säästettyä kuluissa.
.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmilla on vuonna 1989 rakennettu Jukka-talo, johon ei todellakaan ole tarvinnut uusia mitään kattoja ja ikkunoita. :D Maalia pintaan on tosin laitettu. Ja autotallikin on suuri ja lämmin, mikse pitäis purkaa?Isäni on rakentanut koko talon lähes kokonaan itse, ja on ammatiltaan rakennusmestari + on rakentanut varmaan 50 taloa ikänsä aikana.. kavereiden, sukulaisten yms taloja.
Älä valehtele :) Minkälainen katto kestää toistasataa vuotta ilman kojrauksia? Ei minkäänlainen.
moni ei teekkään noita uudistuksia itselleen vaan siinä toivossa että talon arvo nousee hieman kun myyntihetki tulee. mä vuosikausia ihmettelin tyyppejä jotka touhusivat kaikenlaista kallista remppaa omakotitalojensa kanssa nauttimatta niissä asumisesta yhtään ja loppujen lopuksi käteen ei jäänyt oikeastaan edes vaivanpalkkaa. Mun entinen anoppi maksoi omaa kotia parikytvuotta ja kun aika tuli myydä ja muuttaa hoitokotiin niin talo ei ollutkaan minkäänarvoinen vaikka kaikenlaisia arvoja pankki antoi vuosien aikana jotta sain lisälainaa remontteihin talo takuuna. Pankki arvioi talon 100 000 kalliimmaksi kuin se oli ostohetkellä yhdessä vaiheessa ja jossain vaiheessa sen arvo oli 150 000 enemmän. Loppujen lopuksi 20 vuoden aikana arvo ei lukuisista remonteista, hyvästä kunnosta ja muusta huolimatta ei yltänyt tuollaisiin lukemiin lähellekään. Ei ollut pääkaupunkiseudulla mutta suositulla paikalla keskisuuressa kaupungissa. Että Sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmilla on vuonna 1989 rakennettu Jukka-talo, johon ei todellakaan ole tarvinnut uusia mitään kattoja ja ikkunoita. :D Maalia pintaan on tosin laitettu. Ja autotallikin on suuri ja lämmin, mikse pitäis purkaa?Isäni on rakentanut koko talon lähes kokonaan itse, ja on ammatiltaan rakennusmestari + on rakentanut varmaan 50 taloa ikänsä aikana.. kavereiden, sukulaisten yms taloja.
Älä valehtele :) Minkälainen katto kestää toistasataa vuotta ilman kojrauksia? Ei minkäänlainen.
Ai en tajunnut että oikeasti vertasit 1989 rakennettua taloa 1900 luvun alussa rakennettuun taloon.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa remontit tulee eteen
Ei sille mitään voi
Tuo on ilmeisesti joku 70-luvulla rakennettu talo ja kaikki nuo remonttitarpeet ovat varmasti olleet tiedossa jo taloa ostettaessa.
Tasaisen matkan taulukolla tuossa on tehty yksi remontti joka vuosi.
Mikä tässä on se ongelma? Ostitte halvan talon ja saitte halvan talon.
Huh, taisitte ostaa vanhan talon ap?
Meillä on 10v sitten itselle suunniteltu ja rakennettu talo ja kunnossapitoon menee n 300€/vuosi (sis puutarhan sipulit, lannoitteet, terassiöljyt ja pensselit, räystäskauhan, 1uuden pihaharjan, pihakalusteiden öljyn, 1 uusi puutarhaletku, uima-altaan kemikaalit. Sisällä maalattu lasten toiveesta kerran heidän huoneensa, nyt vuorossa keittiön ja oh seinien päivitys)
Eli 10 vuodessa mennyt kaikkineen huoltoon ja päivityksiin n 3000€
Vierailija kirjoitti:
moni ei teekkään noita uudistuksia itselleen vaan siinä toivossa että talon arvo nousee hieman kun myyntihetki tulee. mä vuosikausia ihmettelin tyyppejä jotka touhusivat kaikenlaista kallista remppaa omakotitalojensa kanssa nauttimatta niissä asumisesta yhtään ja loppujen lopuksi käteen ei jäänyt oikeastaan edes vaivanpalkkaa. Mun entinen anoppi maksoi omaa kotia parikytvuotta ja kun aika tuli myydä ja muuttaa hoitokotiin niin talo ei ollutkaan minkäänarvoinen vaikka kaikenlaisia arvoja pankki antoi vuosien aikana jotta sain lisälainaa remontteihin talo takuuna. Pankki arvioi talon 100 000 kalliimmaksi kuin se oli ostohetkellä yhdessä vaiheessa ja jossain vaiheessa sen arvo oli 150 000 enemmän. Loppujen lopuksi 20 vuoden aikana arvo ei lukuisista remonteista, hyvästä kunnosta ja muusta huolimatta ei yltänyt tuollaisiin lukemiin lähellekään. Ei ollut pääkaupunkiseudulla mutta suositulla paikalla keskisuuressa kaupungissa. Että Sellaista.
En ymmärrä mistä ihmisillä on tuollainen käsitys että pitäisi remontoida jatkuvasti jotta arvo säilyy ja tällöin puhutaan jostain kylppärin kaakeleista ja keittiön kaapeista ja muusta sisustushömpästä. Se on ihan sama että minkälainen talo on ollut ostohetken ja myyntihetken välissä, se ratkaisee että minkälainen asunto on myyntihetkellä. Ostaja ei ole valmis maksamaan senttiäkään rahaa edellisestä ja sitä edellisestä remontista, ainoastaan viimeisestä jos siinä asunto on tehty mieleiseksi.
Katto ja putket ja tämän tyyliset jutut pitää tietysti olla koko ajan kunnossa, jos katto tai vesiputki vuotaa rakenteisiin, niin sehän voi nollata talon arvon muutamassa vuodessa.
Ostin -50 luvun talon ja varauduin myös siihen, että remontoin isolla kädellä, mutta kyllä silti meni huimasti enemmän, kuin ajattelin. Ikkunnoista sen verran, että osta suoraan modernit ikkunat, joiden u arvo on alhainen 0,5 sen huomaa lämmityskuluissa.
Mutta nyt kun kaikki tehty ei tarvitse huolehtia enää.
Miksi ihmeessä sitten ostatte vanhoja taloja? Järkihän sen jo sanoo, että ne ovat ikuisia remonttiprojekteja. Itse ostimme viime vuonna valmistuneen lähes 300 neliön talon. Kyllä, talo oli toki kallis, Mutta sillä on 5 v. takuu, joten ensimmäiset vuodet saamme pikkujutut korjattua ilmaiseksi ja vaivatta. Uusi iso talo tarkoittaa myös, että saamme elää sen 20 v. (jonka lapset asuvat kotona) ilman suurempia remppoja tai muuttoa isompaan. Stressitömämpää elämää, voimme keskittyä lapsiin ja lomilla matkusteluun tai kodista nauttimiseen remppaamisen sijaan.
uusi olisi tullut halvemmaksi kirjoitti:
Ihan sama ongelma jos iskee kätensä samanlaiseen vahnaan paskaan kerrostalo-osakkeeseen. Kuluja kulujen perään. Toivottavasti sait edes talon halvalla.
Kun itse viimeksi tutkailtiin uutta asuntoa 2000 luvun alussa, niin totesin että uudessa saa selvästi paremman vastineen rahalle kuin vanhassa. Vanhat talot ja varsinkin osakkeet ovat törkeästi ylihintaisia. Toisinpäin ajatellen uudesta talosta saa rahansa pois törkeän hyvin josus hamassa tulevaisuudessa. Päädyin rakentamaan uuden talon, enkä ole katunut minuuttiakaan.
Sisko on kyllä katunut. Heillä on 2000- luvun talo, jossa toimimaton ilmanvaihto ja sadevedet valuivat aluksi talon alle, mistä seurasi mm. homeen hajua sisällä. Rakennuttaja pistänyt firman kiinni ja rakennusurakan tehnyt firma teki konkurssin ja perusti uuden firman. Korjaa siinä sitten omaan piikkiin rakennus- ja suunnitteluvirheet. Siskolle oli sanottu, että 2000-luvun alussa oli yleisesti tapana tehdä nopeasti. Urakat piti saada nopeasti alusta loppuun, ei ollut aikaa kuivattaa kunnolla jne.
Siis te olette ostaneet jonkun remonttipommin?
Kyllähän sellaisen voi ostaa mutta sitten hinta täytyy olla sellainen, että varaa jää niihin remontteihin. Toinen juttu on, että jos ei omaa osaamista ole sen vertaa, että saisi edes lattiat itse hiottua niin sitten kannattaa melkein jättää ostamatta.
Remontitalon ostaminen ei myöskään ole mikään bisnes. Remontteihin laitettuja rahoja ei koskaan saa myydessä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa remontit tulee eteen
Ei sille mitään voi
Näin se menee. Oli kuinka hieno Jukka tahansa, odotetaan 40 vuotta, niin vuotaa putket ja viemärit vetelee viimeisiään, kylpyhuone pitää uusia 15-20 vuoden välein, kattoremontti tulee tuohonkin "maailman kestävimpään" viimeistään 2020-luvulla.
Samma här