En ymmärrä miksi kirjastossa työskentelyyn tarvitaan korkeakoulututkinto...
Kommentit (34)
Henkilökohtaisesti en ymmärrä sitäkään, mihin kääntäjä tarvitsee akateemisen loppututkinnon. Tunnen monta alalla pitkän uran tehnyttä ihmistä, jotka ovat erinomaisia työssään ilman mitään tutkintoja.
Aika moni työ on sellainen, että oma kiinnostus on ratkaiseva, ei tutkintonimike.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastotyö on enimmäkseen muuta kuin lainaamista ja hyllytystä.
Ottakaa selvää mitä siihen kuuluu.
Terv entinen kirjastontäti
Kerro sinä. Minä haluaisin tietää mitä muuta siihen sisältyy.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastotyö on enimmäkseen muuta kuin lainaamista ja hyllytystä.
Ottakaa selvää mitä siihen kuuluu.
Terv entinen kirjastontäti
Tiedon ja tiedostojen hallintaa, kirjavinkkausta, omaan osaamisalueeseen perehtymistä ja siihen liittyvän kirjallisuuden/ muun materiaalin hankinta määrärahojen ja tarjonnan puitteissa, tapahtumien järjestämistä, yleinen taju maailmanmenosta=sivistyksen ylläpito.
Näin ainakin kirjaston siivoojan näkökulmasta...
Esim. tietokantojen ylläpito kuuluu kirjastossa työskentelevien akateemisten tehtäviin. Tavallinen kirjanlainaaja ei tiedä, mitä nämä tietokannat edes ovat. En ole itse kirjastossa töissä, mutta tuttu on. Hän myös suunnittelee koulutuksia ja kouluttaa eri ryhmiä.
Onko tässä nyt joku kirjastotätien salaseura menossa? Kertokaa nyt herranisä, mitä siihen työhön liittyy eikä millään arvoituksilla "ottakaa itse selvää", "suurinta osaa ei näe asiakas" "ei pysty nopeasti selittämään".
Kain teidän nyt pitäisi pystyä kirjoittamaan teidän työtehtävät, edes osan niistä ihan nimeltä?
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä nyt joku kirjastotätien salaseura menossa? Kertokaa nyt herranisä, mitä siihen työhön liittyy eikä millään arvoituksilla "ottakaa itse selvää", "suurinta osaa ei näe asiakas" "ei pysty nopeasti selittämään".
Kain teidän nyt pitäisi pystyä kirjoittamaan teidän työtehtävät, edes osan niistä ihan nimeltä?
Katso tuo linkki Wikipediaan.
Kirjastossa työskentely vaatii nykyään monenlaista.
Perustyön olennaisena osana on tietysti lainaus-palautus-hyllytys rumba, mutta kirjastossa tehdään monenlaista.
Kirjaston työntekijän täytyy olla tiedonhaun ammattilainen. Eli silloin kun tulee probleema johon Googlettelut eivät auta, pystyy se kirjaston täti sen tiedon luultavasti löytämään ja vielä luotettavasta lähteestä. Kirjastoissa järjestetään nykyään paljon mediakasvatusta, sekä yleisesti kunnollisen tiedonhaun opetusta. Kirjastoissa on usein läksykerhoja ja muuta iltapäivätoimintaa lapsille. Kirjastoissa on usein monenlaisia tapahtumia jotka vaativat kirjaston henkilökunnalta erilaisia taitoja aina ilmaisesta atk kursseista paikallisten vaikuttajien haastatteluihin. Vaikka mitä muuta.
Itse olin myös ihan pimennossa ja luulin että kirjastot ovat vaan jotain vanhanaikaisia kirjavarastoja ennen kuin aloin seurustelemaan kirjastonhoitajan kanssa. Paskinta siinä kyllä on se, että vaikka kirjastot ovat täynnä ammattikorkeasta ja yliopistoista valmistuneita viisaita ihmisiä ne palkat ovat totaalinen vitsi.
Koulutuksesta en tiedä enkä niin välitä, mutta ällistyttää se asiantuntemus. Pitäis paljon enemmän kysyä.
Kaupunkimme pääkirjastossa tarttin yhteen tiettyyn aihealueeseen liittyvän kirjan, joka oli tietty lainassa. Avasin sitten suuni ja kysyin. Ilman tietokonetta kirjastonhoitajalta tuli uskomaton tietopankki aiheeseen liittyen ja kädestä pitäen katsottiin erilaisia vaihtoehtoja. Hän vinkkasi myös muutaman kirjan vähän eri näkövinkkelistä aiheeseen.
Tästä opin käyttämään näitä asiantuntijoita. Olen mm. löytänyt ihan uusia kirjailijoita lemppariaiheestani, eli ruotslaisista dekkareista - myös sellaisia ei niin suosittuja, mutta loistavia.
Kirjastonhoitajien tulee olla tiedonhaun asiantuntijoita - eikä tällä tarkoiteta kykyä käyttää Googlea, vaan mm. tietokantojen tuntemusta ja kykyä käyttää niitä sekä avustaa asiakkaita tiedonhaussa. Kuten jo mainittua, kirjastonhoitaja voi avustaa sen Tatu ja Patu -kirjan etsimisen lisäksi myös esim. tieteellisen tutkimuksen tekijöitä.
Aineiston hankinnassa tulee olla oman alueensa asiantuntija ja ymmärtää, mitä tulee hankkia ja miksi.
Aineiston luetteloinnissa tulee ymmärtää paljon kurjallisuudesta, kulttuurista ja yhteiskunnasta yleensä. Hyvä luettelointi helpottaa tiedonhakua. Lisäksi tulee osata käyttää käytössä olevaa tietokantaa.
Ja tämä on siis vain yksi mahdollinen työnkuva.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitajien tulee olla tiedonhaun asiantuntijoita - eikä tällä tarkoiteta kykyä käyttää Googlea, vaan mm. tietokantojen tuntemusta ja kykyä käyttää niitä sekä avustaa asiakkaita tiedonhaussa. Kuten jo mainittua, kirjastonhoitaja voi avustaa sen Tatu ja Patu -kirjan etsimisen lisäksi myös esim. tieteellisen tutkimuksen tekijöitä.
Aineiston hankinnassa tulee olla oman alueensa asiantuntija ja ymmärtää, mitä tulee hankkia ja miksi.
Aineiston luetteloinnissa tulee ymmärtää paljon kurjallisuudesta, kulttuurista ja yhteiskunnasta yleensä. Hyvä luettelointi helpottaa tiedonhakua. Lisäksi tulee osata käyttää käytössä olevaa tietokantaa.Ja tämä on siis vain yksi mahdollinen työnkuva.
Heh, vai oikeen kurjallisuudesta. Huomaa, ettet itse ole kouluja käynyt.
Kirjastovirkailijan ei muuten paljon tarvitse tietokantoja käytellä.
Mahtaako missään olla kirjastonhoitajana alle 30-vuotiasta naikkosta? Keski-ikä noissa fossiilivarastoissa on yleensä aika korkea.
Eihän siihen usein tarvitakaan. Niitä perustason hommia, kuten palautusten läpi käymistä tai hyllyttämistä tekemään voidaan hankkia kätevästi työkokeilijoita.
Dr. House se on.