Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen, että eräs ihminen on asperger

Vierailija
17.09.2016 |

Kertokaa te jotka joko olette itse tai tunnette jonkun joka on, minkälaiset tunnusmerkit aspergeriin liittyy, niin tiedän tehdä kyökkipsykologidiagnoosin...

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tai nainen, puhelias tai hiljainen, seurallinen tai erakko. Lahjakas jossain tai huono jossain tai ei välttämättä kumpaakaan. Aika usein kuulemma suomalainen.

Siitä vaan bongailemaan, ap.

Vierailija
2/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeava katsekontakti (puuttuu tai liian tiivis), ei hahmota sopivaa fyysistä etäisyyttä (liian kaukana tai liian lähellä). Ruumiinkieli voi olla persoonallista, karkeamotoriikan (ei jotenkin liiku koko keholla) tai hienomotoriikan suhteen. Puheessa voi olla erilainen sointi (saattaa esimerkiksi puhua nenäänsä) ja voi olla poikkeava intonaatio. Vaikeuksia hahmottaa keskustelussa, koska on kenenkin vuoro puhua. Vaikeuksia seurata useita meneillään olevia keskusteluja ja puhetta melua vasten. Vaikeuksia valita puheenaiheita seuraan sopiviksi. Rehellisiä ja älyllisesti rehellisiä, valkoiset valheet puuttuvat. Suuri kiinnostus yksityiskohtiin, oikesti hyvin suurella tarkkuudella. Sosiaaliset tilanteet voivat pitkään jatkuessaan myös voimakkaasti väsyttää em. syiden vuoksi. Aistiherkkyydet voivat heijastua pukeutumiseen, voi olla säähän nähden paljon tai vähän päällä, vaatteet voivat olla mukavia (saumat, laput) ja ei välttämättä konformistisia, siis voivat olla omaperäisiä. Voi olla tilanteeseen nähden yli- tai alipukeutumista. Voi olla myös add-tyyppisiä oireita, jonkun esineen hypistelyä tai vaikeutta keskittyä johonkin asiaan, vaikka keskusteluun, pitkäksi aikaa. Jotkut, erityisesti naiset, voivat olla myös todella hyviä peittelemään piirteitään. Silloin voi olla opeteltua, näennäisesti sosiaalisesti sujuvaa käytöstä, josta puuttuu kuitenkin punainen lanka, persoonallisuudesta ei saa otetta.

Oikeasti maallikko ei pysty dg:a tekemään, se on ammattilaisten heiniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin silmät on varma merkki, samoin outo huumori ja oudot kiinnostuksen kohteet.

Vierailija
4/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkomielteinen kiinnostus jotain asiaa tai ihmistä kohtaan.

Vierailija
5/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerin silmät on varma merkki, samoin outo huumori ja oudot kiinnostuksen kohteet.

Minkälaiset silmät?

Vierailija
6/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on matala

Vierailija
7/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaile tätä tyyppiä meille. Mistä olet päätellyt hänen olevan asperger?

Vierailija
8/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys on matala

Vain tunneälyllisesti. Neurotyypilliset on kovia manipuloimaan ja valehtelemaan meidän silmissä. Vaikutatte myös kovin arvaamattomilta ja eläimen tasoisilta.

Vierailija
9/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas mietin, että miksi ihmeessä haluat diagnosoida tämän ihmisen?

Vierailija
10/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys on matala

Vain tunneälyllisesti. Neurotyypilliset on kovia manipuloimaan ja valehtelemaan meidän silmissä. Vaikutatte myös kovin arvaamattomilta ja eläimen tasoisilta.

Manipulointi kyllä on enemmän narsismia. Ja tunneäly voi olla aspergerilla jopa ns ylikehittynyt, eli ymmärtää ja kokee herkästi pikkujututkin. On hyvä huomioida että aspergerin diagnosointi myöhemmällä iällä voi olla erittäin hankalaa, sillä moni oppii todella hyvin elämään oireidensa kanssa. Se ei ole yhtä paha rajoite kuin esimerkiksi tuo narsismi, natsisti ei kykene edes harjoittelulla normaaliin tunne-elämään. Ihmisillä tuntuu olevan jostain syysyä hassu käsitys siitä että asperger olisi jollain tavalla samaanlainen kehityshäiriö kuin narsismi.

Vierailija
11/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys on matala

Manipulointi kyllä on enemmän narsismia. Ja tunneäly voi olla aspergerilla jopa ns ylikehittynyt, eli ymmärtää ja kokee herkästi pikkujututkin. On hyvä huomioida että aspergerin diagnosointi myöhemmällä iällä voi olla erittäin hankalaa, sillä moni oppii todella hyvin elämään oireidensa kanssa. Se ei ole yhtä paha rajoite kuin esimerkiksi tuo narsismi, natsisti ei kykene edes harjoittelulla normaaliin tunne-elämään. Ihmisillä tuntuu olevan jostain syysyä hassu käsitys siitä että asperger olisi jollain tavalla samaanlainen kehityshäiriö kuin narsismi.

Voiko narsisti rakastua aidosti vai onko rakastuminen lähinnä sadismia?

Vierailija
12/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsekontaktin välttäminen, ongelmat ihmissuhteissa?

Vierailija
13/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset silmät?

Asperger ei osaa lukea tunnetiloja, vaan pälyilee minne sattuu. Tätä voidaan tutkia mittaamalla silmien liikkeitä silloin kun aspergerille näytetään esimerkiksi suutelukohteausta. Terveen ihmiset silmät kohdistuvat kasvoihin ja ihminen pyrkii tulkitsemaan tunnetilaa, mutta asperger pälyilee joka puolelle, kun ei ymmärrä mitä siinä tapahtuu. Jokapäiväisessä elämässä tämä on myös erittäin helposti havaittavissa.

Vierailija
14/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on että onko vaiko eikö?

Ihmettelen että viimeisten vuosien aikana yhtäkkiä kaikista on tullut autisteja, aspergereita, narsisteja, sadisteja, natseja, suvakkeja, rajakkeja. Ja minä reppana en ole tavannut ketään noista No, täällä maalla on hiljaista ja elämä vähän hitaampaa.

Vierailija
15/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen että viimeisten vuosien aikana yhtäkkiä kaikista on tullut autisteja, aspergereita, narsisteja, sadisteja, natseja, suvakkeja, rajakkeja. Ja minä reppana en ole tavannut ketään noista No, täällä maalla on hiljaista ja elämä vähän hitaampaa.

Elin ekat 40 vuotta törmäämättä narsistiin, mutta kun tutustuin sellaiseen tuntuu kuin ennen ja jälkeen aika naiviiutta ja viattomuutta ja pahuutta ja kieroutta

Vierailija
16/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin ekat 40 vuotta törmäämättä narsistiin, mutta kun tutustuin sellaiseen tuntuu kuin ennen ja jälkeen aika naiviiutta ja viattomuutta ja pahuutta ja kieroutta

Kannattaisi varmaan käydä psykologilla juttelemassa. Ei pidä antaa yhden ihmisen pilata kaikkea ja vaikuttaa noin omaan mielialaan ja ajatuksiin.

Vierailija
17/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaan käydä psykologilla juttelemassa. Ei pidä antaa yhden ihmisen pilata kaikkea ja vaikuttaa noin omaan mielialaan ja ajatuksiin.

Olen jo päässyt yli, mutta melkoinen herätys minkälaisia ihmisiä voikaan olla keskuudessamme. Narsismin kyllä tunnistaa kun sen kohteeksi joutuu, siitä ei ole epäilystäkään.

Vierailija
18/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaankin lievästi asperger. Olen herkkä, joten väsähdän paikoissa, joissa on liikaa ihmisiä ja virikkeitä. Olen myös hyvä ihmistuntija, koska pystyn tosi nopeasti lukemaan ihmisten kasvoja, näen ns. ihmisten läpi. Kommunikoinnissani nonverbaalinen viestintä merkitsee minulle 80 % ja vastaavasti sanoilla ei ole kovin suurta merkitystä. Enemmän miten ihminen puhuu ja eleet ja ilmeet merkitsevät. Välillä en edes kuuntele mitä toinen sanoo, lähinnä miten sen sanoo.

Useimmat ihmiset ovat teennäisiä, siksi minulla on vain harvoja ystäviä.

Olen hyvin rehellinen ja suorapuheinen, tämä ärsyttää joitain ihmisiä, monet kokevat sen loukkaavana.

Silmiin katsominen on vaikeaa, koska saan siitä liikaa ärsykkeitä. Olen koittanut harjoitella sitä, pälyileminen antaa epäluotettavan vaikutelman.

Vierailija
19/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa te jotka joko olette itse tai tunnette jonkun joka on, minkälaiset tunnusmerkit aspergeriin liittyy, niin tiedän tehdä kyökkipsykologidiagnoosin...

Et yleensä tunnista Aspergeria ihan vain siitä syystä, että heitä on niin erilaisia ja syndrooma ilmenee eri tavoin esimerkiksi sen vahvuuden tai lapsena altistuksen vuoksi. Osa myös tietoisesti työskentelee opettaakseen aivojaan työskentelemään normaalimmin sosiaalisissa tilanteissa. Minä esim. kävin tällaisessa "kanssakäymisenkerhossa" vuonna 2009-2010 (olin jo aikuinen) ja opin niin paljon asioita, ettei kukaan enää tiedä minun olevan AS-henkilö. Yksi parhaista ystävistäni, joka tutustui minuun vasta 2013, ei meinannut millään uskoa sitä, koska hän ei ole koskaan nähnyt sitä puolta.

AS voi olla mitä tahansa näistä. Boldasin ne, jotka ovat kaikkein tyypillisimpiä:

- huono sosiaalinen kanssakäyjä, pälyilijä, päällepuhuja

- silmiin katsomista joko liian vähän tai liian paljon

- valtavan kiinnostunut jostain tietystä asiasta tai keräilemisestä

- aistiyliherkkä, yleensä etenkin kosketus

- jollain tavalla erikoisen oloinen

- voi tuntua epäempaattiselta tai robottimaiselta tai vaihtoehtoisesti jopa liian intensiiviseltä

- tykkää rutiineista

- saa pahoja uupumiskohtauksia, jotka voivat ilmetä esim. käsittämättöminä raivareina, täydellisenä kykenemättömyytenä kommunikointiin, paniikkikohtauksina, etc.

- huumoria voi olla hankala tajuta tai sitten se ei ole tilanteeseen sopivaa, moni AS oppii huumorin, mutta se voi olla hyvinkin konventionaalista ja hätkähdyttävää

- hankaluuksia motorisessa hahmottamisessa

- usein hankala tajuta sosiaalisia vihjeitä, esim. jos joku haluaa, että poistut seurasta tms

- AS tulee yleensä ilmi koskemisessa, sillä sitä tulee harjoiteltua kaikkein vähiten - joko liian kovakourainen tai liian pinnallinen

AS:llä ei keittiöpsykologi tee mitään. Se nyt vain on diagnoosi normaalin ja autistin väliltä, joka auttaa AS-henkilöä toimimaan yhteiskunnassa ja perheenjäseniä toimimaan AS-henkilön kanssa. Parasta on kohdella meitä aivan normaalisti, koska silloin opimme kanssakäymisen pelisääntöjä.

Mitään erityistä ei elämääni enää liity tuosta listasta, mutta koitin pari vuotta sitten MDMA:ta. Koin vain fyysisiä vaikutuksia. Kaikki ympärilläni halusivat halailla, mutta serotoniini reagoi aivoissani eri tavalla, joten en kokenut samanlaisia lämmön ja onnen tunteita kuin neurotyypilliset. Muutoin en nykyisin edes muista olevani AS-henkilö, ellen saa todella suurta kuormitusta esimerkiksi pahan riidan yhteydessä, jolloin on vain pakko maata silmät kiinni ilman mitään ääniä, koska muuten saan sellaisen klassisen romahduskohtauksen.

Vierailija
20/79 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaankin lievästi asperger. Olen herkkä, joten väsähdän paikoissa, joissa on liikaa ihmisiä ja virikkeitä. Olen myös hyvä ihmistuntija, koska pystyn tosi nopeasti lukemaan ihmisten kasvoja, näen ns. ihmisten läpi. Kommunikoinnissani nonverbaalinen viestintä merkitsee minulle 80 % ja vastaavasti sanoilla ei ole kovin suurta merkitystä. Enemmän miten ihminen puhuu ja eleet ja ilmeet merkitsevät. Välillä en edes kuuntele mitä toinen sanoo, lähinnä miten sen sanoo.

Useimmat ihmiset ovat teennäisiä, siksi minulla on vain harvoja ystäviä.

Olen hyvin rehellinen ja suorapuheinen, tämä ärsyttää joitain ihmisiä, monet kokevat sen loukkaavana.

Silmiin katsominen on vaikeaa, koska saan siitä liikaa ärsykkeitä. Olen koittanut harjoitella sitä, pälyileminen antaa epäluotettavan vaikutelman.

Ei ole epätyypillistä, että nonverbaalinen viestintä on merkitsevin tekijä. Niin se yleensä toimii normaalissa kommunikaatiossa.

Asperger ei ole mikään tietty nimittävä tekijä. Se on vain lääkärin ja potilaan työkalu. Kuvailemasi asiat ovat todennäköisesti vain luonteenpiirteitä. Sitten jos luonteenpiirteitä on niin paljon, että se todella häiritsee elämää, voidaan alkaa epäillä esim AS-syndroomaa, joka auttaa elämänhallinnassa, muttei ole mitään syytä diagnosoida ketään lievästi aspergeriksi, koska se ei anna sinulle mitään konkreettisia toimintaohjeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi