Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestänne alemman keskiluokan elämälle leimallista?

Vierailija
16.09.2016 |

Mikä on se juttu tuossa yhteiskunnan kerroksessa? Saa antaa myös esimerkkejä. Kysyn tätä siksi, kun se mainitaan tällä palstalla usein.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee mieleen sellainen nainen, jolla on melko lyhyeksi värjätyt punertavan sävyiset/rusehtavat hiukset, lievästi ylipainoa ja paksusankaiset värikkäät silmälasit.

Autona joku farmariauto, jonka perälootassa kaksi koiraa. Lasten nimet joku Aada ym. Työpaikka hoitoalalla tai jossain virastossa. Lomamatka suuntauu Turkkiin, Kanarialle tai Thaikkulaan.

Apua, tuntuu että nämä tuntomerkit sopivat niin moneen tapaamaani ihmiseen, tuota lasten Aada-nimeä myöten. :D 

Vierailija
62/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole enää luokkia samalla tavalla kuin aikaisemmin = ne ovat sekoittuneet.

Tämä koskee kaikkia muita paitsi ylintä kerrosta, jonka elämäntapa on luksuksen, runsaan rahankäytön ja valta-aseman vuoksi pysynyt samankaltaisena vuosikymmenistä ja jopa -sadoista toiseen.

Tämä ei koske vahvasti myöskään yhteiskunnan alinta ryhmää, joka on entiseen tapaan riippuvainen lähinnä muiden avusta, ja täten samankaltaisessa asemassa kuin ennenkin.

Nyky-Suomessa eri sosiaaliryhmiin kuuluminen on paitsi rahan, maun, koulutuksen ja statuksen, myös ennen kaikkea sosiaalisten suhteiden ja julkisuuden hallinnan kysymys.

Sosiaaliluokkien pirstouduttua ne, jotka ovat pohjalla, ovat entistä kauempana niistä, jotka ovat erilaisten "keskiryhmien" yläosassa. Ylin luokka on melko stabiilisti entisellä paikallaan.

Kaikkein alimmat ryhmät ovat edelleen - tavalla tai toisella - yhteiskunnan ulkopuolella tai aivan sen reunalla. Riippuvaisia yhteiskunnan tuesta ja muiden antamasta avusta.

Värikkään alaryhmän erilaiset osat ovat osittain yhteiskunnan sosiaaliturvasta riippuvaisia, osittain kykeneviä itse hankkimaan elantonsa. Tämä ryhmä - pienituloisista siivoojista korkeakoulutettuun prekariaattiin ja p*rsaukisiin tieteen ja taiteen ammattilaisiin asti - on ottanut vanhan työväenluokan paikan. Siinä, missä alimmat ryhmät ovat työelämän ulkopuolella, nämä "toinen jalka työelämässä" olevat ovat tilapäistyövoimaa, ikuista työvoimareserviä, joka tasapainoilee erilaisten yhteiskunnan tukien, omien projektien ja ansiotyön välillä. Yhteistä heille on se, että heillä ei ole mahdollisuutta kerryttää eläkettä eikä ostaa omistusasuntoa (paitsi poikkeusolosuhteissa).

Keskiryhmien alimmat ryhmät ovat taas työorientoituneita, ansiotyössä tai yritystoiminnassa kiinteästi mukana olevia, mutta ansiotasoltaan korkeintaan keskitasoa tai sitä heikompia. Koulutustaso voi vaihdella peruskoulusta tutkijakoulutukseen. Yhteistä kuitenkin on se, että he ovat toisaalta sosiaalitukien ulottumattomissa, ja toisaalta melko vaatimattoman ansiotulon varassa. Tähän ryhmään voisi kuulua esim. pienyrittäjiä, maanviljelijöitä, julkisen sektorin työntekijöitä, osa duunariammateissa työskentelevistä jne. Tämän ryhmän jäsenillä on (ainakin matalamman hintatason alueilla) mahdollisuus hankkia esim. omistusasunto ja mahdollisesti hiukan varallisuuttakin. Kerrostalokolmio tai rintamamiestalo, pihalla 10 v vanha Toyota. Perhelomat Turkissa tai Berliinissä jne. Tähän ryhmään lasken itsenikin.

Keskiryhmien keskiosissa eletään jo mukavasti. Nämä ihmiset ostavat uusia asuntoja, rakentavat omakotitaloja, hankkivat kesämökkejä, ostavat uusia autoja, lomailevat kaukomailla. Tähän ryhmään kuuluu esim. duunarieliitti, yksityisen sektorin korkeakoulutettuja, menestyviä pienyrittäjiä jne.

Keskiryhmien ylimmät osat ovat niitä "kukkulan kuninkaita", jotka eivät yllä yhteiskunnan ylimpään kerrostumaan, mutta ovat todella hyvätuloisia ja hyvässä asemassa - niitä pikkukaupunkien hyvätuloisimpia yrittäjiä, ylintä virkamieskuntaa, isojen firmojen ylemmän tason johtajia, keskisuurten firmojen omistajia, professoreita, menestyneitä taide-, kulttuuri- ja viihde-elämän tähtiä, järjestöjohtajia, kansanedustajia.

Pieni ylin luokka on muuttumaton. He ovat tämän maan johtajia, ehdotonta eliittiä. He ovat kaikki varakkaita, mutta heidän asemaansa ei vaikuta enää se, kuinka paljon he loppujen lopuksi omistavat, vaan se, kuinka paljon heillä on valtaa. He ovat Linnan juhlien vakiokasvoja. Heidän joukossaan on elinkeinoelämän ylin johto, valtion ylin johto ja eniten omistavat yksityishenkilöt ja perheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuripääoma. Ehkä kulttuurisena erona ylempään keskiluokkaan, että ollaan enemmän kiinnostuneita kansankulttuurista ja trendeistä. Vrt. ylempi keskiluokka, joka yhdistelee alakulttuureja ja korkeakulttuureja. Toisaalta myös yläluokka on höllentänt makuaan.

http://www.ksml.fi/kotimaa/Eliitti-erottuu-tyylill%C3%A4%C3%A4n-ja-maul…

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/kirjat/suomalainen_maku_kulttuuripa…

Vierailija
64/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienointa nykyään on ottaa esimerkkejä perinteisesti eri luokkiin liitetyistä tavoista, ja hämmästellä, kuinka itse on (muka) niin outo yhdistelmä eri luokkia.

Vierailija
65/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin pieni populaatio ettei mielestäni selkeää luokkajakoa ei ole, tähän pyritään myös ilmaisella koulutuksella.

Vierailija
66/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alempaa keskiluokkaa ja nettotulot on 3200 e kuussa. Ajan 12 vuotta vanhalla autolla, asun remonttia kaipaavassa kerrostalossa huonomaineisessa lähiössä, minulla ei ole varaa kuin Tallinnan ja Ruotsin matkoihin ja en pysty sijoittamaan rahoja mihinkään kuten kesämökkiin tai veneeseen. Perheessä on kolme ihmistä.

Olen työväestöä, nettotulot 2100€ kuussa.

Ajan 8 vuotta vanhalla autolla, asun remontoidussa kerrostaloasunnossa Hgin kantakaupungissa. Matkustamme 2-3 kertaa vuodessa ja kesämökki löytyy (tämä tosin peritty). Perheessä on kolme ihmistä ja miehen tulot samansuuruiset kuin minulla.

Säästöjä löytyy ja tällä korkotasolla säästöjä ja sijoituksia pystyy kerryttämään.

Anteeksi, mutta en aina ymmärrä 3000-4000€ tienaavia jotka nillittävät elämän "kurjuudesta".

Vierailija
67/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miellän alempaan keskiluokkaan ajatusmallin, että ihminen ei itse ole vastuussa omista valinnoistaan. Esimerkiksi yhteiskunnan eli veronmaksajien pitäisi mukamas rahoittaa sellaisiakin valintoja, joihin ihmisellä todellisuudessa ei ole varaa.

En ymmärrä miksi tätä on alapeukutettu niin paljon, koska se on todellinen ongelma alemmassa keskiluokassa. Tiuskitaan kun naapurin varakkaammalla pariskunnalla on pihalla trampoliini, hienompi grilli ja poika harrastaa jääkiekkoa, jolloin aletaan vaatimaan yhteiskuntaa maksumiehiksi koska kuvitellaan että tällaiset luksukset kuuluvat ihmisten perustarpeisiin. 

Vierailija
68/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alempaa keskiluokkaa ja nettotulot on 3200 e kuussa. Ajan 12 vuotta vanhalla autolla, asun remonttia kaipaavassa kerrostalossa huonomaineisessa lähiössä, minulla ei ole varaa kuin Tallinnan ja Ruotsin matkoihin ja en pysty sijoittamaan rahoja mihinkään kuten kesämökkiin tai veneeseen. Perheessä on kolme ihmistä.

Nyt on kyllä ihan pakko kysyä että miten ihmeessä 3200e nettotuloilla ja vain kolmen hengen perheellä voi kuulua alempaan keskiluokkaan ja asua huonokuntoisessa läävässä keskellä ongelmalähiötä? Mihin ihmeeseen nuo rahat oikein menevät? 

Vierailija
69/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuuripääoma. Ehkä kulttuurisena erona ylempään keskiluokkaan, että ollaan enemmän kiinnostuneita kansankulttuurista ja trendeistä. Vrt. ylempi keskiluokka, joka yhdistelee alakulttuureja ja korkeakulttuureja. Toisaalta myös yläluokka on höllentänt makuaan.

http://www.ksml.fi/kotimaa/Eliitti-erottuu-tyylill%C3%A4%C3%A4n-ja-maul…

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/kirjat/suomalainen_maku_kulttuuripa…

Tyyli, maku ja kulttuuripääoma eivät ole enää keskeisellä sijalla luokka- tai sosiaaliasemaa erottavana tekijänä, en usko. Kuten kirjoitit, keskiluokka leikittelee tyyleillä ja yläluokka on höllentänyt makuaan.

Lisäksi täytyy muistaa, että huomattava osa korkeasti koulutetuista ja runsaasti kulttuurista pääomaa omaavista henkilöistä on muuten asemassa, joka on leimallinen lähinnä alaluokalle (jatkuvat toimeentulovaikeudet, asumisongelmat, riippuvaisia sosiaalituesta).

Vierailija
70/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienointa nykyään on ottaa esimerkkejä perinteisesti eri luokkiin liitetyistä tavoista, ja hämmästellä, kuinka itse on (muka) niin outo yhdistelmä eri luokkia.

Moni korkeakoulutettu pienituloinen tai tuloton lankeaa tähän ansaan.

Luokkia ei ole, on vain erilaisia sosiaaliryhmiä. Esimerkiksi ylemmän korkeakoulutuksen hankkineet voivat kuulua tasoltaan mihin tahansa sosiaaliryhmään.

Vierailija
71/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työväestöä, nettotulot 2100€ kuussa.

Ajan 8 vuotta vanhalla autolla, asun remontoidussa kerrostaloasunnossa Hgin kantakaupungissa. Matkustamme 2-3 kertaa vuodessa ja kesämökki löytyy (tämä tosin peritty). Perheessä on kolme ihmistä ja miehen tulot samansuuruiset kuin minulla.

Säästöjä löytyy ja tällä korkotasolla säästöjä ja sijoituksia pystyy kerryttämään.

Anteeksi, mutta en aina ymmärrä 3000-4000€ tienaavia jotka nillittävät elämän "kurjuudesta".

Et ymmärrä, mitä kirjoitin. Molempien vanhempien yhteenlaskettu tulo on 32pp e nettona kuussa. Lisäksi lapsi. Teillä on vähintään 1000 e kuussa nettona enemmän käteen kuin meillä. Kyllä siitä matkustaa ja sijoittaa!

Vierailija
72/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä ihan pakko kysyä että miten ihmeessä 3200e nettotuloilla ja vain kolmen hengen perheellä voi kuulua alempaan keskiluokkaan ja asua huonokuntoisessa läävässä keskellä ongelmalähiötä? Mihin ihmeeseen nuo rahat oikein menevät? 

Vastaan: asuntolaina, yhtiövastike, sähkö, auton kulut (bensa, käyttövero, vakuutukset), kolmen hengen vakuutukset (koti, sairaskulu, henki, matkavakuutukset), lehden tilausmaksu, lapsen harrastus. ruoka ja vaatteet (lapsi kasvaa  koko ajan ja pitää uusia joka kevät/syksy vaateparsi jne.) Tietysti osa menoista ei ole joka kuukausi vaan jyvitettynä koko vuodelle. Siis tulot on kahdelta aikuiselta 3200 e netto kuussa ja lisäksi koululainen.

Vierailija
73/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan: asuntolaina, yhtiövastike, sähkö, auton kulut (bensa, käyttövero, vakuutukset), kolmen hengen vakuutukset (koti, sairaskulu, henki, matkavakuutukset), lehden tilausmaksu, lapsen harrastus. ruoka ja vaatteet (lapsi kasvaa  koko ajan ja pitää uusia joka kevät/syksy vaateparsi jne.) Tietysti osa menoista ei ole joka kuukausi vaan jyvitettynä koko vuodelle. Siis tulot on kahdelta aikuiselta 3200 e netto kuussa ja lisäksi koululainen.

Ahaa.

Ilmeisesti suurin osa ajatteli, että 3200€/netto/kk olisivat olleet vain yhden aikuisen tulot.

Vierailija
74/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla tuloilla ei kyllä alempaan keskiluokkaan yllä.

Vierailija
75/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän porukkaan kuuluvan kodissa on tyynyjä joissa tähti, seinällä taulu jossa lukee LOVE ja lapsilla päällä viimeisimmät Disneyelokuvan vaatteet. Usen auto liian kallis tuloihin nähden.

Vierailija
76/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alempaan keskiluokkaan kuuluvat lähinnä duunarin ja akateemisen ammatin välimaastossa työskentelevät amk-koulutetut ja seklaiset työntekijät ammateissa, joihin välttämättä vaadita sitä ylempää korkeakoulututkintoa - esim. kiinteistövälittäjät. Yhteistä näille on kova pätemisen tarve, vaikkei varaa siihen varsinaisesti olisi. Harrastetaan esim. fine diningia, vaikkei siihen olisi varaa. Auto on ainakin hienompi kuin naapurin opella/lääkärillä/tutkijalla; status kiinnostaa näitä niin kovasti, että varsinainen substanssi unohtuu.

Suomessa ei ole varsinaista yläluokkaa (vrt. britit ja vaikka ruotsalaiset), ylempää keskiluokkaa täällä edustavat lähinnä monessa eri sukupolvessa akateemisten alojen huipputekijöitä tuottaneet  suvut, esim.lääkärisuvut, taiteiljasuvut jne., joissa henkinen anti on ollut selkeästi parempi mitä se on vasta keskiluokkaan nousseella ensimmäisen polven akateemisella.

Keskiluokkaa taas ovat ammattinsa puolesta vaurastuneet ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet, joilla varallisuutta esim. sijoitusasuntoihin, lasten valtaväestöä kalliimpiin harrastuksiin (purjehdus, ratsastus, klassinen musiikki - huom. ilman alaan liittyvää työtä, joka tarjoaa tuntuvat alennukset lähipiirille).

Ja mihinkähän luokkaan kuuluvat sitten mielestäsi esimerkiksi opettajat? Ei ole varallisuutta sijoitusasuntoihin eikä varsinaisesti kalliisiin harrastuksiinkaan. Meillä on omistusasunto, josta maksamme velkaa pois, kaksi lasta, auto ja koira. Tavallinen elämä siis, ei puutetta, mutta ei nyt varaa pröystäilläkään.

Kyllä mielestäni ylempään keskiluokkaan kuuluvat nuo sijiitusasunnot ja kalliit harrastukset.

Vierailija
77/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi laitettu johonkin kohtuuttomaan kalliiseen urheilujoukkueeseen (jääkiekko, jalkapallo) sen sijaan, että voisi harrastaa vaikkapa suunnistusta, kirjallisuutta tai tähtitiedettä.

Vierailija
78/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ollaan olevinaan

Vierailija
79/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän minä mahdan olla?

Akateeminen koulutus, mutta olen duunarityössä erittäin pienellä palkalla. Asun vuokralla kerrostalossa Vantaalla, mutta minulla on sijoituksia jonkun verran. Upouusi pieni auto. Tykkään käydä teatterissa, baletissa, klassisen musiikin konserteissa ja elokuvissa, sekä kokeilla uusia ravintoloita. Käyn myös lähiöfestareilla kesäisin ja bailaan innoissani jonkun JVG:n ja Vesalan tahdissa makeaa siideriä muovimukissani. Pidän myös Proseccosta ja kuivista valkoviineistä, paitsi Chardonnayta inhoan.

Rakastan scifiä ja fantasiaa. Juon humalahakuisesti ja tupakoin joskus. Tykkään vanhasta rock -musiikista, Antti Tuiskusta ja Vain Elämää -sarjasta. Vihaan jazzia. Luen paljon.

Olen jonkinlainen sekamelska eri luokista, kai.

Miksi vihaat jazzia? :(

Voi ei. :-( En vaan saa siitä jotenkin yhtään mitään. Tykkään selkeistä melodioista. Ehkä joku vanhempi jazz vielä menee, mutta nykyjazz... Ei. Onneksi fanejakin löytyy kuitenkin. 😊

T: jazz-muusikko

Vierailija
80/97 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alempaan keskiluokkaan kuuluvat lähinnä duunarin ja akateemisen ammatin välimaastossa työskentelevät amk-koulutetut ja seklaiset työntekijät ammateissa, joihin välttämättä vaadita sitä ylempää korkeakoulututkintoa - esim. kiinteistövälittäjät. Yhteistä näille on kova pätemisen tarve, vaikkei varaa siihen varsinaisesti olisi. Harrastetaan esim. fine diningia, vaikkei siihen olisi varaa. Auto on ainakin hienompi kuin naapurin opella/lääkärillä/tutkijalla; status kiinnostaa näitä niin kovasti, että varsinainen substanssi unohtuu.

Suomessa ei ole varsinaista yläluokkaa (vrt. britit ja vaikka ruotsalaiset), ylempää keskiluokkaa täällä edustavat lähinnä monessa eri sukupolvessa akateemisten alojen huipputekijöitä tuottaneet  suvut, esim.lääkärisuvut, taiteiljasuvut jne., joissa henkinen anti on ollut selkeästi parempi mitä se on vasta keskiluokkaan nousseella ensimmäisen polven akateemisella.

Keskiluokkaa taas ovat ammattinsa puolesta vaurastuneet ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet, joilla varallisuutta esim. sijoitusasuntoihin, lasten valtaväestöä kalliimpiin harrastuksiin (purjehdus, ratsastus, klassinen musiikki - huom. ilman alaan liittyvää työtä, joka tarjoaa tuntuvat alennukset lähipiirille).

Ihmisillä näyttää olevan merkillisiä käsityksiä ja määritelmiä keskiluokalle: jotkut luulevat, että "duunari" ei ole keskiluokkaa, ja toiset puolestaan, että korkeakoulututkinnon suorittanut ja sijoitusasuntoja omistava tutkija taikka hyvätuloinen yrittäjä eivät tee työtä eivätkä ole työväenluokkaa.

Hyvät ihmiset: jokainen, joka tekee elääkseen jotain työtä taloudellista vastiketta vastaan - vaikkakin esim. näennäisesti "itsenäisenä" yrittäjänä - on määritelmällisesti "työväenluokkaa". Se on sama asia kuin keskiluokka, ja siihen kuuluvat kaikki siivoojasta, trukkikuskista, lastentarhan opettajasta ja ruiskumaalarista aina sijoitusneuvojan, rahoitussuunnittelijan, asianajajan ja kauppiaan kaltaisten ammattien harjoittajiin asti. Siis kaikki, jotka menevät säännöllisesti mihin tahansa töihin tekemään mitä tahansa töitä elääkseen. Myös seksiammattilaiset kuuluvat keskiluokkaan.

Keskiluokan yläpuolella ovat ne, jotka ovat syntyneet niin rikkaiksi, että heidän ei tarvitse tehdä mitään; ja jos he kuitenkin siitä huolimatta jotain tekevät - kuten esim. Herlinien suku ja Björn Wahlroos sekä poikansa - he eivät tee sitä siksi, että ilman sitä, mitä tekevät, he kuolisivat nälkään tai joutuisivat kadulle pahvilaatikkoon asumaan, niin että se "työkin", mitä nämä syntymä(uppo)rikkaat monisatamiljonäärit ja miljardöörit tekevät, on heille viimekädessä kuitenkin vapaaehtoista ja siksi enemmänkin harrastusta ja huvittelua kuin oikeaa raskasta työtä. Yläluokan elämässä on "leimallisesti" kohtalaisen paljon samanlaisia ulkoisia piirteitä kuin muinaisten aatelisten elämässä, mutta näitä nykyajan yläluokkaisia kuningas ei suoranaisesti ole aateloinut eikä lyönyt ritareiksi.

Ja keskiluokan alapuolella on työssäkäymättömien köyhien alaluokka: pitkäaikaistyöttömät, sairaseläkeläiset ym. köyhät eläkeläiset, mt-ongelmaiset, asunnottomat, huumeiden ja / tai alkoholin ongelmakäyttäjät, koulu- ja sosiaaliturvapudokkaat nuoret jne, sekä ylisummaan kaikki, joiden käytettävissä olevat tulot eivät riitä peruselintarpeisiin ja joilla useimmiten (mutta ei välttämättä määritelmällisesti eikä kaikilla yksilöillä) on työ- ja toimintakykyä alentavia sosiaalisia, henkisiä taikka fyysisiä vaivoja.

Nämä ovat siis kolme yhteiskuntaluokkaa ylimmästä alimpaan: yläluokka, keskiluokka ja alaluokka. Yläluokka on muista luokista riippumaton, keskiluokka myy työpanostaan joko työnantajalle tai suoraan asiakkaille (ja saa myös suurimman osan tulonsiirroista), sekä alaluokka tikkitakeissaan ja kosteusvaurioisissa homemöksissään ynnä vaivaistaloissaan.

Minä kuulun tähän kaikkein alimpaan näistä kolmesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä