Mikä on mielestänne alemman keskiluokan elämälle leimallista?
Mikä on se juttu tuossa yhteiskunnan kerroksessa? Saa antaa myös esimerkkejä. Kysyn tätä siksi, kun se mainitaan tällä palstalla usein.
Kommentit (97)
Ylä- ja alaluokan elämään kuuluu riskien ottaminen. Keskiluokka pyrkii välttämään riskejä. Ylä- ja keskiluokalla on suvusta/tuttavista koostuvia tukiverkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen alempaa keskiluokkaa ja nettotulot on 3200 e kuussa. Ajan 12 vuotta vanhalla autolla, asun remonttia kaipaavassa kerrostalossa huonomaineisessa lähiössä, minulla ei ole varaa kuin Tallinnan ja Ruotsin matkoihin ja en pysty sijoittamaan rahoja mihinkään kuten kesämökkiin tai veneeseen. Perheessä on kolme ihmistä.
Minulla nettotulot 850e/kk ja suunnilleen samat setit. Mitähän oikein teet noilla rahoilla sitten?
Vierailija kirjoitti:
Tulojeni mukaan olen aiempaa keskiluokkaa.
Tupakoin, olen tatuointien peitossa, eronnut lapseni isästä. Asun mieheni kanssa omistusrivarissa keskialueen kaupungin keskustassa, arvostetulla asuinalueella. Matkustan 6-15 kertaa vuodessa. Ajan 15 vuotta vanhaa perheautoa, skootteria ja omaa isohkoa venettä. Meillä on jaettu kesäasunto ulkomailla. Ammatillisesti olen arvostettu, luennoin omasta alastani yliopistoissa, vaikken ole itse käynyt edes lukiota. Asunnossamme on noin 150-200 hyllymetriä kirjoja, ja seinillä paljon taidetta. Siis oikeiden taiteilijoiden oikeita teoksia, ei mitään matkamuistokamaa tai sukulais-Sirkan asetelmia. Käytän alkoholia yhtä paljon kuin lähipiiriin ja ystäväni, mutta paljon enemmän kuin suomalainen keskimäärin. Olen keskimääräistä älykkäämpi. En osallistu vanhempainiltoihin tai pullatalkoisiin koska inhoan niitä, enkä tule sellaisista innostuvien ihmisten kanssa toimeen. Lapseni isä tietää tämän ja käy niissä puolestaan.
...Että en mä tiedä, pitäkää luokkanne.
Saanko arvata, luennoit naisten oikeuksista, turvapaikanhakijoiden kotouttamisesta, monikulttuurisuudesta tai muusta vastaavasta veronmaksajien rahojen polttamisesta?
Mihin luokkaan minä kuulun? Mies, amk-koulutus, asiantuntijatyö, palkkatulot 68k/vuosi, osakesalkku 350k, pääomatulot 20 ke/v, asun kurjassa lähiökaksiossa yksin, matkustan julkisilla, juon paljon, ei sisustussilmää, vaatteet h&m tai stckan hulluilta päiviltä. Lomamatkat prahaan, barcelonaan, etc.
Ei suomessa ole kuin kaksi luokkaa; omistava luokka ja työväenluokka. Jos tarvitset työstä saatua palkkaa ja/tai yhteiskunnan tukia elämiseen, kuulut työväenluokkaan. Jos pärjäät pelkillä pääomatuloilla, kuulut omistavaan luokkaan.
Raakasuklaan syöminen, viinit ja juustot, matkustelu, tietyt merkkivaatteet, vakikampaaja, omistusasunto, lapsilla joku soittoharrastus.
Naurettavia nuo listat, mitä kuuluu minkäkin luokan elämäntapaan ja elämään. Pizza näyttää maistuvan vähän yhdelle sun toiselle, ja pizzojakin on jos jonkinlaisia. Noin niinkuin esimerkkinä.
Tällä palstalla ei ymmärretä, että yhteiskunnallinen asema on kokonaisuus. Itse tunnen sairaanhoitajia, jotka ovat ns. hyvästä suvusta ja naimisissa diplomaatin kanssa, on kouluttautuneita lapsia ja useita omistusasuntoja pk-seudulla. Harrastavat monipuolisesti kulttuuria, matkustelevat. Suvun kautta on paljon sosiaalista pääomaa ja myös kulttuurista. Samoin tunnen sairaanhoitajia, jotka ovat ihan "tavallisista" lähtökohdista. Melkein kaikilla on kuitenkin omistusasunnot ja sillä tavalla ovat ihan vakavaraisia. Sama juttu opettajien kanssa - osa tulee hyvinkin vaatimattomista lähtökohdista, osa taas ns. silmää tekevien lapsia. Näillä seikoilla on paljon enemmän merkitystä kuin itse ammatilla tai edes koulutuksella.
Yksi leimallinen piirre on ainakin jatkuva sen pohtiminen, mikä on WT:tä. Tarve erottua alimmista ns. luokista on suuri, ja sitä tehdään palkkaamalla ns. huonompia. Itse miellän alempaan keskiluokkaan vähintään lukion, mutta tyypillisesti amk-tutkinnon suorittaneet, jotka ovat siistissä sisätyössä. Mutta ei se ole ainoa tekijä eikä rahakaan. Suomessahan joillain miesvaltaisilla duunarialoilla voi olla selvästi keskimääräistä korkeammat palkat.
Alempi keskiluokka tulee palkallaan toimeen ja pitää sitä tärkeänä. Haaveet ovat rajallisia hyvässä ja pahassa. Matkustetaan ulkomaille kerran vuodessa, mutta vain sinne, missä pärjää englannilla. Kaikki muukin on hiukan rajoittunutta mutta turvallista. Saatetaan kummeksua vegaaneja tai feministejä, taiteilijoita ja uusia näkökulmia. Uskotaan, mitä koulukirjoissa sanotaan (esim. "Suomessa ei ole luokkia").
Vierailija kirjoitti:
Mihin luokkaan minä kuulun? Mies, amk-koulutus, asiantuntijatyö, palkkatulot 68k/vuosi, osakesalkku 350k, pääomatulot 20 ke/v, asun kurjassa lähiökaksiossa yksin, matkustan julkisilla, juon paljon, ei sisustussilmää, vaatteet h&m tai stckan hulluilta päiviltä. Lomamatkat prahaan, barcelonaan, etc.
Alempaa keskiluokkaa olet.
Avausten tekeminen aiheesta vauva av-palstalle.
Mikä on mielestänne alemman keskiluokan elämälle leimallista?
- Omaisuus kiinni kodissa ja/tai perintömökissä tai -metsässä.
- 1-3 lasta
- Kulttuuripalvelujen käyttö pientä. Teatterissa käydään ehkä silloin tällöin.
- Koulutus: elämän kova koulu tai ammattikoulu tai lukio tai AMK tai yliopisto
- Tulot 1800 e - 2300 e kuukaudessa
Aika moni tuntuu liittävän alemman keskiluokan keskituloon, AMK-koulutukseen, pizzan syömiseen ja populaarikulttuurin ihannoimiseen.
Periaatteessa tuo on aika monimutkainen asia. Pelkästään tulot eivät ratkaise vaan myös elämäntyyli, elämäntavat, elämänvalinnat, arvot, henkinen pääoma jne. määrittävät. Tietysti on niin, että eri yhteiskuntaluokilla on niille leimallisia tapoja, esim. tupakointi, humalahakuinen juominen, joukkueurheilun perään touhottaminen, tosi-tv:n katselu, ylensyönti jne. ovat sallitumpia alemmassa keskiluokassa kuin varsinaisessa keskiluokassa, ylemmässä keskiluokassa ja yläluokassa.
Asunto kaupungin liepeillä rivi-tai omakotitalossa. Koulutus esim. sh, amk-insinööri, tradenomi tai ala-asteen opettaja. Ajetaan Skodalla tai japanilaisella autolla. Tilataan ehkä Seiskaa tai muita "hömppä"lehtiä. Omistetaan lemmikkieläimiä. Vapaa-aikaa on kiva viettää kesämökillä ja olla ihan vain perheen kesken. Ihannoidaan elämänkulkua, jossa valkolakin tai amiksen jälkeen "käydään koulut loppuun" ja siirrytään nopeasti "tienaamaan". Lastenhankinta olisi hyvä aloittaa viimeistään 25v, että ehtii saada useamman Veetin tai Aadan pihalle temmeltämään. "Ruuhkavuosina" on vähän raskasta, mutta eläkkeellä ehtiikin sitten marjastaa, sienestää ja käydä pari kertaa vuodessa Kanarialla tai Turkissa.
Tässäkin ketjussa huvittavasti sanotaan että kehäkolmosen ulkopuolelta kotoisin olevat on automaattisesti alempaa keskiluokkaa... Kyllä niitä helsingin uiveloita kun katselee ja kuuntelee niin ei kyllä ensimmäisenä tule mieleen yläluokka :D Pilleripirkot, kalja-kaket ja viher-virpit on kyllä siellä se enemmistö, eli jos syntymäpaikan mukaan voidaan lajitella ihmisiä niin hesalaiset on proleja, prekariaattia ja osattomia. Helsinkiläiseen tapaan sitten vain yritetään teeskennellä jotain muuta kuin ollaankaan...
Mikähän minä mahdan olla?
Akateeminen koulutus, mutta olen duunarityössä erittäin pienellä palkalla. Asun vuokralla kerrostalossa Vantaalla, mutta minulla on sijoituksia jonkun verran. Upouusi pieni auto. Tykkään käydä teatterissa, baletissa, klassisen musiikin konserteissa ja elokuvissa, sekä kokeilla uusia ravintoloita. Käyn myös lähiöfestareilla kesäisin ja bailaan innoissani jonkun JVG:n ja Vesalan tahdissa makeaa siideriä muovimukissani. Pidän myös Proseccosta ja kuivista valkoviineistä, paitsi Chardonnayta inhoan.
Rakastan scifiä ja fantasiaa. Juon humalahakuisesti ja tupakoin joskus. Tykkään vanhasta rock -musiikista, Antti Tuiskusta ja Vain Elämää -sarjasta. Vihaan jazzia. Luen paljon.
Olen jonkinlainen sekamelska eri luokista, kai.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän minä mahdan olla?
Akateeminen koulutus, mutta olen duunarityössä erittäin pienellä palkalla. Asun vuokralla kerrostalossa Vantaalla, mutta minulla on sijoituksia jonkun verran. Upouusi pieni auto. Tykkään käydä teatterissa, baletissa, klassisen musiikin konserteissa ja elokuvissa, sekä kokeilla uusia ravintoloita. Käyn myös lähiöfestareilla kesäisin ja bailaan innoissani jonkun JVG:n ja Vesalan tahdissa makeaa siideriä muovimukissani. Pidän myös Proseccosta ja kuivista valkoviineistä, paitsi Chardonnayta inhoan.
Rakastan scifiä ja fantasiaa. Juon humalahakuisesti ja tupakoin joskus. Tykkään vanhasta rock -musiikista, Antti Tuiskusta ja Vain Elämää -sarjasta. Vihaan jazzia. Luen paljon.
Olen jonkinlainen sekamelska eri luokista, kai.
Miksi vihaat jazzia? :(
T: jazz-muusikko
Tulojeni mukaan olen aiempaa keskiluokkaa.
Tupakoin, olen tatuointien peitossa, eronnut lapseni isästä. Asun mieheni kanssa omistusrivarissa keskialueen kaupungin keskustassa, arvostetulla asuinalueella. Matkustan 6-15 kertaa vuodessa. Ajan 15 vuotta vanhaa perheautoa, skootteria ja omaa isohkoa venettä. Meillä on jaettu kesäasunto ulkomailla. Ammatillisesti olen arvostettu, luennoin omasta alastani yliopistoissa, vaikken ole itse käynyt edes lukiota. Asunnossamme on noin 150-200 hyllymetriä kirjoja, ja seinillä paljon taidetta. Siis oikeiden taiteilijoiden oikeita teoksia, ei mitään matkamuistokamaa tai sukulais-Sirkan asetelmia. Käytän alkoholia yhtä paljon kuin lähipiiriin ja ystäväni, mutta paljon enemmän kuin suomalainen keskimäärin. Olen keskimääräistä älykkäämpi. En osallistu vanhempainiltoihin tai pullatalkoisiin koska inhoan niitä, enkä tule sellaisista innostuvien ihmisten kanssa toimeen. Lapseni isä tietää tämän ja käy niissä puolestaan.
...Että en mä tiedä, pitäkää luokkanne.