Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat, miksi niin moni teistä käyttäytyy ylimielisesti?

Vierailija
16.09.2016 |

Ei oteta potilaan asioita tosissaan ja kuljetaan nokka pystyssä.

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun läheiseni siirrettiin saattohoitoon, hoitaja antoi hänelle hoitokodin esitteen käteen ja sanoi, että "sieltä soitellaan sitten". Tämän jälkeen hän katsoi läheistäni, ja sanoi "oliko kysyttävää". Kenelläkään ei tässä vaiheessa ollut mitään kysyttävää, lähinnä suuri murhe ja järkytys mielessä. Tähän kukaan ei puuttunut ja hoitaja ohitti asian lyhyesti. Tämä tapaus on jäänyt mieleeni todella surullisena esimerkkinä siitä, miten huonosti ihmisiä voidaan Suomessa kohdella. Maksamme suuria veroja sen vuoksi, että pidämme yllä tätä "hyvinvointiyhteiskuntaa" mutta tosielämässä tällaisia rimanalituksia ?

Mitäpä jos tämä hoitaja (jolla ei välttämättä ole edes mitään kokemusta saattohoidosta jne) olisi keskustellut pitkään kanssanne kuoleman kohtaamisesta. Varmaan silloin repeäisi raivo, että lähi- tai sairaanhoitaja kuvittelee olevansa psykologi.

Vierailija
142/166 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni hyvänä ja ammattitaitoisena sh:na. En ole ylimielinen, päinvastoin. En sano tietäväni 3,5v koulutuksella tosiaankaan kaikkea, päinvastoin, aina on uutta opittavaa. Mutta on se nyt hemmetti kumma juttu kun ihmiset tuntuvat tietävän helvetisti enemmän, ei siinä mitään, sehän on mukava juttu jos tietää ja osaa. Miks te valitatte hoitajien osaamattomuudesta täällä? Hoitakaa itsenne himassa kerta tietoa löytyy, tai menkää yksityiselle nii voitte sitten kilpaa sen lekurin kanssa päteä omaamastanne tiedosta. Juuri vaikeimmat potilaat on sellaiset jotka tietävät tai luulevat tietävänsä kaiken.

Mahtavaa huomenna mennä taas töihin kun arvostus hoitajia kohtaan on selkeessä nousussa :)))))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta vain tuntuu siltä, koska emme täytä jokaista pyyntöäsi nenäliinan ojentamisesta tyynyn pöyhimiseen.

Piti sitten jonkun päästä todistamaan, tuo ylimielisyys.

Millä tavalla tässä on todistettu jotakin? Kykenisitkö olemaan hieman perusteellisempi? Samaan tapaan kuin pää punaisena vaatiessasi erikoissairaanhoitoon pääsyä koska sinulla on tikku sormessa?

Vierailija
144/166 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen päätöksellä hoitajat vähennetään 0.4 hoitajaan vanhuspuolella. Tarkoittaa sitä, että nykyinenkin hoitotaso tulee huononemaan rajusti. Hoitajia on työttömänä tälläkin hetkellä, koska hoivapaikat eivät pysty palkkaamaan lisähenkilöstöä. Erikoinen tilanne: hyviä hoitajia työttömänä, kun taas vanhusten hoivapaikoissa tehdään töitä alimiehityksellä hosuen kiireellä, välinpitämättömien ja kyllästyneiden hoitajien voimin. Olen yli 50-v. hoitaja, työtön, hoitaisin mielelläni vanhuksia empaattisesti. Tosin en hyväksy huonoa hoitoa, jos sellaista näen. Tämä on ehkä syy siihen, miksi olen työtön. Alalla piirit ovat pienet. Jos kritisoit, määrä-aikaista sopimustasi ei jatketa, etkä löydä uutta paikkaa. Joudut työttömäksi, kuten minä. Monet hoitajat tekevät työtä vastoin vakaumustaan, pitääkseen työpaikkansa.

Vierailija
145/166 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alalla piirit ovat pienet. Jos kritisoit, määrä-aikaista sopimustasi ei jatketa, etkä löydä uutta paikkaa. Joudut työttömäksi, kuten minä."

Enpä ole koskaan aiemmin kuullut kenenkään jääneen kovinkaan pitkäksi ajaksi työttömäksi tuollaisessakaan tilanteessa. Kritiikistä ja epäkohtiin puuttumisesta jos jossain katsotaan huonolla, niin kenties määräaikaista ei jatketa, mutta eivät ne piirit niin pienet ole, että yhden paikan puheiden perusteella ei enää hoitoalan töitä löytyisi ollenkaan. Tai sitten asiaan vaikuttaa joku muukin kuin se annettu kritiikki.

Vierailija
146/166 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama havainto mulla, ihmisistä ilkeimiä ja ylimielisempiä on lähihoitajat. Oon laitoshuoltaja ja oon ollut töissä monessa paikassa. Kouluissa opettajat tervehti iloisesti ja kaupungintalolla virkamiehet, mutta hoivakodeissa olin usein näkymätön, useat hoitajat ei tervehdi tai ole huomaavinaankaan, kun ovat olevinaan minua paljon arvokkaampia. Vanhuksille ovat myös todella ilkeitä.

Tämä oli ihan kuin itseni kirjoittama. Ja olen valitettavasti huomannut ihan samaa.. :(

Vierailija
147/166 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä piilee totuuden poikanen. Jokainen tuntemani sairaanhoitaja (5kpl) on kummallisen omahyväinen ja itseriittoinen, muka kaikkitietävä toisia alaspäin katsova.Rasittavia ihmisiä. Valikoidaanko alalle oikeat kovanaamat?

Vierailija
148/166 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Alalla piirit ovat pienet. Jos kritisoit, määrä-aikaista sopimustasi ei jatketa, etkä löydä uutta paikkaa. Joudut työttömäksi, kuten minä."

Enpä ole koskaan aiemmin kuullut kenenkään jääneen kovinkaan pitkäksi ajaksi työttömäksi tuollaisessakaan tilanteessa. Kritiikistä ja epäkohtiin puuttumisesta jos jossain katsotaan huonolla, niin kenties määräaikaista ei jatketa, mutta eivät ne piirit niin pienet ole, että yhden paikan puheiden perusteella ei enää hoitoalan töitä löytyisi ollenkaan. Tai sitten asiaan vaikuttaa joku muukin kuin se annettu kritiikki.

Itse tunnen monta hoitajaa, joiden määräaikainen työsuhde on purettu huonoon hoitoon puuttumisen tähden. Pienellä paikkakunnalla piirit ovat pienet. Älä lässytä, tämä on totuus. Ei kukaan uskalla palkata hoitajaa, joka uskaltaa ilmaista mielipiteensä suoraan ja on valmis viemään asian eteenpäin. Mieluummin pidetään nöyriä hoitajia, mieluiten ulkomaalaisia, jotka eivät uskalla sanoa vastaan, vaan nöyrästi tekevät kaiken. He eivät kuulu liittoon, eivät ymmärrä suomen työlainsäädäntöä, eivätkä puhu edes kunnolla kieltä. Tottakai heitä on helppo kusettaa. Kummanko palkkaisit mieluummin? Sinä yksityisen, voittoa tavoittelevan vanhusten hoivapaikan pomo?

Vierailija
149/166 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen monta hoitajaa, joiden määräaikainen työsuhde on purettu huonoon hoitoon puuttumisen tähden. Pienellä paikkakunnalla piirit ovat pienet. Älä lässytä, tämä on totuus. Ei kukaan uskalla palkata hoitajaa, joka uskaltaa ilmaista mielipiteensä suoraan ja on valmis viemään asian eteenpäin. Mieluummin pidetään nöyriä hoitajia, mieluiten ulkomaalaisia, jotka eivät uskalla sanoa vastaan, vaan nöyrästi tekevät kaiken. He eivät kuulu liittoon, eivät ymmärrä suomen työlainsäädäntöä, eivätkä puhu edes kunnolla kieltä. Tottakai heitä on helppo kusettaa. Kummanko palkkaisit mieluummin? Sinä yksityisen, voittoa tavoittelevan vanhusten hoivapaikan pomo?

Minä uskon, että ne epäkohdat tulevat julki ennemmin tai myöhemmin, joko työntekijän, omaisen tai jonkun muun toimesta. Ennemmin epäkohtiin puuttuva työntekijä kuin virheellisen toiminnan jatkuminen ja jatkuminen kunnes ollaan entistä syvemmällä liemessä, johon olisi voinut jo aiemmin puuttua.

Ja kyllä, olen ollut se epäkohtiin puuttuva työntekijä kunnes lopetin työt vanhuspuolella, nyt olen se esimies, joka edelleen puuttuu epäkohtiin ja toivoo samaa alaisiltaan nykyisessä työpaikassani.

Vierailija
150/166 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Kaikki voittoa tavoittelevat yksityiset vanhusten hoivapaikat pyörivät minimimiehityksellä, huonolla mahdollisella palkkatasolla (G17). Kaikesta säästetään. Vaipoista, ruoasta . Ei virikkeitä, ei ulkoilua.Siistijöitä ei ole, hoitajat joutuvat siivoamaan, tekemään ruoat. Vanhuksille ei ole aikaa. Hyvä, että asiat tulevat ilmi. Me hoitajat hoitaisimme vanhukset hyvin, mutta johto ei anna siihen mahdollisuutta. Kaikesta säästetään, että firma saa suuremmat voitot.

Vierailija
151/166 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina saanut hyvää kohtelua hoitajilta, niin osastolla kuin päivystyksessäkin. Mutta viisi vuotta seurasin isoisäni tilannetta pitkäaikaisosastolla ja pakko oli ihmetellä tuon osaston hoitajien käytöstä. Vanhukset olivat mielestäni kohteliaita ja herrasmiesmäisiä mutta hoitajat huusivat kaikille (osa oli huonokuuloisia mutta ei esim. isoisäni) ja kaikesta. Esim. kun huone oli täynnä omaisia, tultiin sisään porukalla ja karjuttiin, miten nyt katetroidaan tämä potilas ja vaihdetaan tuon potilaan vaippa ja onkos se kolmas nyt kakannut vielä. Siis asioita, jotka eivät kuuluneet meille omaisille kuin ehkä oman omaisemme kohdalta. Se yksityisyyden puute oli hirveää. Ja toki ymmärrän, että hoitajat ovat silloin tauolla, kun omaiset ovat paikalla, mutta kaikilla potilailla ei ollut omaisia ja lukemattomat kerrat kiikutin vettä ventovieraille, kun kukaan ei vastannut soittoihin. Kerran hain kukkamaljakkoa ja hoitajat viettivät varmasti hyvinansaittua taukoaan eikä kukaan suostunut kertomaan, mistä sellaisen löytää, kun olivat nyt tauolla. Se kohtelu oli oikeasti todella ikävää, kun en sitä hemmetin maljakkoa itse löytänyt. Otin sitten vesikannun ja laitoin kukat siihen. Lyhyesti sanottuna hoitajat varmasti osasivat hommana mutta kohtelivat potilaita erittäin ikävällä tavalla.

Tämä osasto ei valitettavasti ollut poikkeus vaan kokemukseni mukaan vanhukset saavat erittäin ikävää kohtelua. Olin leikkausosastolla viikon ja samassa huoneessa oli vanhus, ja hän sai koko ajan aivan toisenlaista kohtelua kuin minä. Myönnän, että oli rasittava, kun soitti ihan turhasta mutta se sävy, miten häneen reagoitiin oli tosi surullista. Hoitajat olivat hänen ainoa ihmiskontaktinsa ja nämä tiuskivat, vähättelivät ja haukkuivat häntä koko ajan.

En tietenkään tiedä koko vanhustenhoidon tilannetta mutta valitttavasti oman kokemukseni mukaan vanhuksia kohdellaan erittäin ikävällä tavalla.

Vierailija
152/166 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin hoitaja ja jo opiskeluaikana huomasi, että jotkut ovat varsinaisia kiusaajia. Samat ihmiset ovat sitten töykeitä myös potilaille. Jotain vikaa on koulutuksen valitsemisprosessissa, kun sinne pääsee tuollaisia.

Vierailija
153/166 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä piilee totuuden poikanen. Jokainen tuntemani sairaanhoitaja (5kpl) on kummallisen omahyväinen ja itseriittoinen, muka kaikkitietävä toisia alaspäin katsova.Rasittavia ihmisiä. Valikoidaanko alalle oikeat kovanaamat?

No kun hehän ovat omasta mielestään pikkutohtoreita jumalasta seuraavia ja paljon enemmän kuin lääkärit!

Vierailija
154/166 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sitten ette järjestäydy?? Joukolla Tehyyn yhteyttä ja VAADITTE muutosta! Joukkovoimalla koko maan sairaanhoitajat LAKKOON! Vaikka laittomaan/ tai kieltäydytte kaikista töistä, joissa kysymyksessä ei ole hengenvaara. Vaatikaa, vaatikaa, VAATIKAA! Ja armottomin keinoin. Niin ne ahtaajatkin toimivat ja paperiukot

Naisvaltainen ala. Sielä ei vaadita, sielä totellaan!

Vierailija
155/166 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava meni lähihoitajakoulutukseen aikuispuolelle. Oli aika hirveää kuulla että kurssilla oli mm. entinen (?) huumeiden käyttäjä. Jossain sairaalassa on varmasti aika iso riski ratketa kaikkien lääkkeiden äärellä. Porukassa oli myös monta muuta ihmistä jolla oli jotakin ongelmia. Tuli ihan kylmä hiki, tuollaiset ihmisetkö minua vanhana hoitavat?

Itselleni tehtiin sektio ja sain tosi tarkat ohjeet kuinka monen tunnin välein pitää ottaa mikäkin lääke. Osan lääkkeistä sain vasta kelloa soittamalla, suoraan hoitajalta. Muuten sujui kaikki ok, paitsi yövuorossa oli hoitaja joka päätti itsekseen etten minä sitä lääkettä tarvitse. Mainitsin tuosta aamuvuorolaiselle joka katsoi pitkään mutta ei sanonut mitään. Kasvoilta näki että nyt meni pieleen. Samainen yöhoitaja haisi mielestäni alkoholille. Mietin että johtuiko käsidesistä mutta muista hoitajista en sitä kyllä haistanut.

Vierailija
156/166 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava meni lähihoitajakoulutukseen aikuispuolelle. Oli aika hirveää kuulla että kurssilla oli mm. entinen (?) huumeiden käyttäjä. Jossain sairaalassa on varmasti aika iso riski ratketa kaikkien lääkkeiden äärellä. Porukassa oli myös monta muuta ihmistä jolla oli jotakin ongelmia. Tuli ihan kylmä hiki, tuollaiset ihmisetkö minua vanhana hoitavat?

Itselleni tehtiin sektio ja sain tosi tarkat ohjeet kuinka monen tunnin välein pitää ottaa mikäkin lääke. Osan lääkkeistä sain vasta kelloa soittamalla, suoraan hoitajalta. Muuten sujui kaikki ok, paitsi yövuorossa oli hoitaja joka päätti itsekseen etten minä sitä lääkettä tarvitse. Mainitsin tuosta aamuvuorolaiselle joka katsoi pitkään mutta ei sanonut mitään. Kasvoilta näki että nyt meni pieleen. Samainen yöhoitaja haisi mielestäni alkoholille. Mietin että johtuiko käsidesistä mutta muista hoitajista en sitä kyllä haistanut.

Hoitajissa ja lääkäreissä on toki valitettavan paljon alkoholin ja lääkkeiden väärinkäyttäjiä, mutta useinkaan he eivät ole niitä entisiä käyttäjiä pikemminkin heitä jotka alkavat käyttää mm. lääkkeitä töissä stressin tms. hoitamiseen kun huumaaviakin lääkkeitä on suhteellisen helposti saatavilla.

Vierailija
157/166 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilailla on päivystyksessä useinkin jano, mutta juotavaa ei anneta. Ei anneta siksi, että tutkimukset ovat kesken. Koska päivystykseen tullaan (?) kiireellisen hoidon tarpeessa, se tarkoittaa sitä, että potilaalle voidaan joutua tekemään tutkimuksia ja toimenpiteitä, joita ennen pitää olla ravinnotta ja juomatta vähintään kuusi tuntia. Kerkeäähän siinä jano tulla, mutta ei siihen kuole. Laitetaan nestetippa, ettei ihan kuivu ja voidaan tarpeen vaatiessa lääkitä suonensisäisesti. Ja jos minä _ikinä_ näen että joku potilas tai omainen vie

luvata kenellekään yhtään mitään suun

kautta otettavaa, puutun tiukasti asiaan

ja annan kohteliaasti mutta napakasti

palautetta. Että lakatkaa huolehtimasta

vettä pyytävistä kanssapotilaista, jooko.

ymmärrän jos umppariepäily ym, mutta miksi nilkkansa murtaneelle kaverille rähistiin jaffan juonnista?! 4 vuotta olen tätä miettinyt.. olin silloin kuski ja seuraneiti

Vierailija
158/166 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilailla on päivystyksessä useinkin jano, mutta juotavaa ei anneta. Ei anneta siksi, että tutkimukset ovat kesken. Koska päivystykseen tullaan (?) kiireellisen hoidon tarpeessa, se tarkoittaa sitä, että potilaalle voidaan joutua tekemään tutkimuksia ja toimenpiteitä, joita ennen pitää olla ravinnotta ja juomatta vähintään kuusi tuntia. Kerkeäähän siinä jano tulla, mutta ei siihen kuole. Laitetaan nestetippa, ettei ihan kuivu ja voidaan tarpeen vaatiessa lääkitä suonensisäisesti. Ja jos minä _ikinä_ näen että joku potilas tai omainen vie

luvata kenellekään yhtään mitään suun

kautta otettavaa, puutun tiukasti asiaan

ja annan kohteliaasti mutta napakasti

palautetta. Että lakatkaa huolehtimasta

vettä pyytävistä kanssapotilaista, jooko.

ymmärrän jos umppariepäily ym, mutta miksi nilkkansa murtaneelle kaverille rähistiin jaffan juonnista?! 4 vuotta olen tätä miettinyt.. olin silloin kuski ja seuraneiti

Koska murtunut nillkakin voi tarvita leiklaushoitoa ja syöminen vaikuttaa senkin operaation toteuttamiseen.

Vierailija
159/166 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
160/166 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan