Ensimmäinen työpaikka, työtehtävä ja ikä
Missä olit ensimmäistä kertaa työssä? Mikä oli työtehtäväsi, ja kuinka vanha olit palkkatyötä aloittaessa?
Oma vastaus: Puufirma, puualan työtehtävät, ikä: 17v
Kommentit (51)
Maatalouslomittaja. Ikää 15 vuotta, työ siansonnan luomista, possujen ruokkimista, karsinoiden pesua.
Varsinaisesti ensimmäinen työpaikka oli 16- tai 17-vuotiaana sukulaisen tekstiililiikkeessä. Myyntityötä tein. Palkkaa en muista. Ennen tätä olin jo monena kesänä ollut isovanhempien luona pikkupiikana opettelemassa huushollihommia. Niistäkin hommista sain pientä palkkaa.
Olisinko ollut 14 kun menin äidin työpaikkaan kirjapainoon tienaa tonni kampanjalla.
14-vuotiaana olin vahtimassa heinäkuun ajan serkkuani.
Eräs toimisto, toimistoapulainen, 16-vuotias. Se oli kolmen viikon kesätyöhomma. Isäni tunsi oman työnsä kautta ihmisiä tuolta toimistolta, joten hänen kauttaan sain pomon yhteystiedot.
15-vuotiaana postin kesälomittajana.
Sitä ennen olin ehtinyt jakaa mainoksia pari vuotta siskoni kanssa, mutta enpä pitänyt sitä niin suuresti sen kummempana työnä.
Joulukorttien lajittelua Postilla. Olin 17 vuotias.
Jos ei oteta huomioon lapsena tehtyjä juttuja, vaan eka varsinainen duunipaikka, niin: 1979, toimistoapulainen, 16 v. Samalla tuli muutto toiselle puolelle Suomea yksin, eka oma kämppä, eka oma talous, illat lukiossa, päivät töissä.
Mansikkamaan kitkijä ja myöhemmin mansikanpoimija, ikää ehkä 14 vuotta.
Puutarha-apulainen 15 v.