Ensimmäinen työpaikka, työtehtävä ja ikä
Missä olit ensimmäistä kertaa työssä? Mikä oli työtehtäväsi, ja kuinka vanha olit palkkatyötä aloittaessa?
Oma vastaus: Puufirma, puualan työtehtävät, ikä: 17v
Kommentit (51)
Mainostenjakajana koulun ohella, aloitin 12-vuotiaana.
Taloustutkimus, tutkimushaastattelija, 18v.
Mansikkaa poimimassa, heinäpelolla töissä, lapsenvahtina. Kaikkia näitä tein 12- vuotiaasta. Ensimmäinen virallisempi oli 16 v isommalla marjatilalla, ja seuraavana kesänä taimitarhalla.
Kokin apupoika 11v. Kokki maksoi palkan kännykän muodossa. Kännykkä oli muistaakseni Nokia 3110. Työt kesti 6 viikkoa
Tutustu työelämään ja tienaa -jutussa vanhainkodilla, 15v.
Mansikkatilalla 7.luokan jälkeisenä kesänä.
Mansikkapelto, mansikanpoimija, 6v.
Kioskin myyjä, 13 wee. Yksin ruuhkaisella paikalla kiskan ylläpitoa ja kassan hoitoa.
14 olin, kun menin lastenleirille "isosiskoksi": valvoin uintia, unta, ruokailua jne ja vedin omaa ryhmääni joissain ryhmätehtävissä. Aikuisten johdolla toki, mutta kyllä siinä piti olla järki omassakin päässä. Leiriläiset 9 - 11v.
Vierailija kirjoitti:
Mansikkapelto, mansikanpoimija, 6v.
Mä kasvoin maatilalla, vanhanaikaisella, joten olin harventamassa, nostamass pottua, heinäpelolla tappityttönä, lypsin puolet lehmistä 5 v alkaen yms. En laske sitä työksi, koska en siitä palkkaa saanut!
Kahvilassa tiskarina 14-vuotiaana. (Sukulaisen putiikki)
Isonen rippileireillä 16-vuotiaana.
Kunnan kesäleiriohjaaja, ikä 19-v. Paimensin mukuloita kunnan kahdella kesäleirillä. Kahden viikon työstä sai kuukauden palkan ja muutenkin kävi tuuri, että paikan sain, ne nimittäin jaettiin arpomalla ja joku ehti kieltäytyä pestistä ennen kuin oma nimi vedettiin esiin. Mukavia muistoja jäi.
Maalifirma, puhelinvaihde yms työtehtävänä ja 15v.
Tekniikan alan maahantuontiyrityksessä, käyttöohjeiden käännöstyötä saksasta ja englannista suomeksi, kesätyö, 18 v.
Herneidenpoiminta maatilalla, 13 v.
mansikanpoimija mansikkatilalla 13 v.