Ensimmäinen työpaikka, työtehtävä ja ikä
Missä olit ensimmäistä kertaa työssä? Mikä oli työtehtäväsi, ja kuinka vanha olit palkkatyötä aloittaessa?
Oma vastaus: Puufirma, puualan työtehtävät, ikä: 17v
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikkapelto, mansikanpoimija, 6v.
Mä kasvoin maatilalla, vanhanaikaisella, joten olin harventamassa, nostamass pottua, heinäpelolla tappityttönä, lypsin puolet lehmistä 5 v alkaen yms. En laske sitä työksi, koska en siitä palkkaa saanut!
Noh minä olin ihan palkkatöissä, eikä kyseessä ollut kotitila.
Varastotyöntekijä metalliteollisuus 25v.
Sitä ennen vain palkattomia harjotteluita.
Toimistoapulainen ja lastenvahti, 14v.
Mainosten jakajana
Isosena lasten leireillä
Aloitin nuo aika samaan aikaan 13-14v, en nyt muista kumman ensin.
Torimyyjä vihannes- ja hernekojulla, olisinkohan ollut 17-vuotias? :D Helsingin kauppatorin iltatorilla.
13 vuotiaana perheessä lastenhoitajana vanhempien koko työpäivän (yli 8 h) ajan. Tapahtui -77.
Vappupallojen myynti 16-17 v Olisin halunnut jo aiemmin töihin, mutta se olisi tarkoittanut, että perheemme toimeentulotukea olisi vähennetty. Tuo oli pimeä pesti.
Taisin olla 14-wee ja kunnan hommissa ympäristön siistijänä, eli keräsin roskia.
15-vuotiaana olin kuukauden kesätöissä museon sivurakennuksen valvojana. Tehtäväni oli vahtia ovea, kastella pihakukkia ja pitää tukkimiehen kirjanpitoa kävijöistä (liput myytiin päärakennuksessa).
Kuljetusalan yritys, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja, 18v.
Samassa työpaikassa vieläkin :)
N22
Aloitin 14-vuotiaana siivoamalla. Siitä sitten varastohommiin ja 16-vuotiaana toimistoapulaiseksi.
Stockmann Hullut päivät, kassa, 18v.
TET-harjoittelijana ravintolassa 15 v. Yksi viikko keittiössä (vihannesten pesua ja pilkkomista) toinen viikko salissa (tarjoilu ja pöytien siivous).
Ensimmäinen palkallinen työ kukkien paketointi supermarketissa, kun olin 17-vuotias. Oli todella vaikeaa saada töitä jo silloin, vaikka hain kaikkia kesätyöpaikkoja 13-vuotiaasta alkaen (94-). Onneksi kun työura pääsi alkuun, sitä on tarpeeksi riittänyt.
Hautausmaatyöntekijä, lukion ekalla kesälomalla eli 16-17-vuotiaana?
Valvoja taidenäyttelyssä, 17v.