Tyttö 9v haluaa lopettaa lihan syönnin.
En ole yllättynyt muuta kuin ajankohdasta, odotin tätä sitten teini vuosina..
Tyttö on jo pitkään poiminut esim. Naudanliha wokista lihat syrjään ja syönyt kaiken muun. En ole nähnyt tämmöistä toimintaa varsinaisesti ongelmana, sillä veljensä syö lihat mielellään siskonsakin lautaselta, en halua pakottaa yhtään ketään syömään mitään ja tyttö syö muuten monipuolisesti oikeastaan kaikkea.
Haluaa edelleen syödä kalaa ja äyriäisiä, mutta ei lihaa.
Nyt mietin annanko tytön poimia lihat vain syrjään jatkossakin vai teenkö kaksi kastiketta silloin kun muu perhe syö lihaa? Tai ehkä teen ison satsin kasvisruokaa, jota tyttö saa sitten syödä seuraavatkin päivät kun muut syövät lihaa?
Selitänkö minä tilanteen isovanhemmille vai annanko tytön itse hoitaa tämän? Sekäettä?
Antaisitteko te muut tuon ikäisen valita itse ruokavalionsa?
Kommentit (24)
Ei kai tuossa, teet toisella pannulla/kattilassa pienemmän annoksen, mihin lisäät tytölle esim. papuja, Nyhtökauraa, Oumphia, tofua, Härkistä, Quornia, seitannakkeja, soijapullia, linssejä tai vaikka sitä kalaa. Yksi ylimääräinen astia tulee tiskattavaksi kyllä.
Meillä vastaavassa tilanteessa siirryttiin koko perhe syömään kotona kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan "anna poimia lihat syrjään".
Tai siis tarkoitan, että huolehdithan proteiinin yms. saannista. Eli varmaan pitäisi tehdä kaksi eri ruokaa tai isompi satsi, jossa riittävästi ravintoarvoja.Kannattaa myös keskustella, miksi haluaa kasvissyöjäksi, olisiko valmis tekemään itse ruokaansa sinun kanssasi samaan aikaan, kun teet muille? jnejne..
Lisäksi voisithan ottaa tavoitteeksi itsekin, että esimerkiksi 2 tai 3 kertaa viikossa kasvisruokapäivä koko perheelle, yksi tai kaksi kalapäivää, ja näinä "lihapäivinä" tekisit kaksi eri ruokaa tuolla tavalla, miten numero 2(?) kommentoi.
Kasvissyönti ei ole terveellistä kasvavalle lapselle. Sinun vastuusi vanhempana on ruokkia lapsesi terveellisesti ja ravitsevasti. Jos hän täysi-ikäisenä haluaa aiheuttaa itselleen puutostiloja niin silloin se on hänen oma valintansa, mutta 9-vuotias ei voi tällaista valintaa vielä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti ei ole terveellistä kasvavalle lapselle. Sinun vastuusi vanhempana on ruokkia lapsesi terveellisesti ja ravitsevasti. Jos hän täysi-ikäisenä haluaa aiheuttaa itselleen puutostiloja niin silloin se on hänen oma valintansa, mutta 9-vuotias ei voi tällaista valintaa vielä tehdä.
Kasvisten syönti on kyllä terveellistä kaikille, ja ap:nkin tapauksessa tyttö söisi kalaa ja ilmeisesti myös munia ja maitotuotteita: mitä puutostiloja pääsee syntymään?
Meillä tyttö on 6-8v ollut tosi huono syömään lihaa, aiemmin söi ja nykyäänkin vähän. Johonkin vokkiin tms. on helppo heittää kikherneitä ja papuja sekaan ihan koko porukalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten syönti on kyllä terveellistä kaikille, ja ap:nkin tapauksessa tyttö söisi kalaa ja ilmeisesti myös munia ja maitotuotteita: mitä puutostiloja pääsee syntymään?
No eihän se ole sitten mitään kasvissyöntiä jos syö kuitenkin kalaa. Kalakin on lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se terveellistä on, kunhan syö monipuolisesti eikä pelkkää porkkanaa ja näkkileipää.
Puutostiloja ei todellakaan synny, varsinkin jos syö myös kalaa ja käyttää maitotuotteita. Vegaani on se jonka pitää tarkemmin seurata että saa kaikki vitamiinit yms, mutta sekään ei ole mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö syö kyllä proteiinia uskoakseni tarpeeksi, pavut, juustot, kananmuna uppoaa helposti ja kesällä esim. Herneet olivat ihan ykkösherkku.
Tyttö itse on jo vuosia sanonut ettei niin tykkää mausta ja nyt perusteli, ettei halua kenenkään kuolevan hänen ruokansa takia. En sitten tiedä milloin keksii aukon logiikassaan merenelävien kohdalla...
Kukahan sen on aivopessyt nirppanokkailemaan jo noin nuorena. Kaverien äitien joukossa jotain yltiövegeä?
Ihan hyvin voi kasvava lapsikin siirtyä kasvisruokavalioon, mutta suosittelen käymään yhdessä ravintoterapeutin luona, jonka kanssa yhdessä katsotaan ruokavalio sellaiseksi ettei mitään tärkeää jää puuttumaan. Ja kuten tuolla aiemmin sanottiin, voi helpottaa tehdä muutaman kerran viikossa kasvisruokaa koko perheelle. Monet kasvisruuat ovat sellaisia, ettei niitä edes kasvisruuaksi tajua ellei erikseen mainitse. Esim. pinaattiletut. Tsemppiä :)
No kasvis-kala -ruoka on maailman terveellisin ruokavalio. Hyvä tyttö! Kannusta häntä ja vähentäkää te muutkin lihansyöntiä ja syökää useammin kalaa, äyriäisiä, ja eri kasvisruokia.
Huolehdi että tyttösi suostuu syömään myös maitotuotteita ja kananmunia, koska muuten silakkaa tms. pitää syödä useammin ettei tule B12 vitamiinin puutosta.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö syö kyllä proteiinia uskoakseni tarpeeksi, pavut, juustot, kananmuna uppoaa helposti ja kesällä esim. Herneet olivat ihan ykkösherkku.
Tyttö itse on jo vuosia sanonut ettei niin tykkää mausta ja nyt perusteli, ettei halua kenenkään kuolevan hänen ruokansa takia. En sitten tiedä milloin keksii aukon logiikassaan merenelävien kohdalla...
Tulevatko kasvikset tytön takapuolesta yhä elävinä ulos?
Minä selitin lapselle miksi ihmisen kuuluu saada proteiinia ja b12 vitamiinia. Kerroin mitä hänen täytyy. Syödä lihan sijasta että ateriat säilyvät täysipainoisina ja sellaisina että kasvu ja kehitys ei vaarannu. Pavut, herneet, juustot, maidot ei millään tuntunut mahtuvan tyttären makumaailmaan, kananmunaki haisee pahalle ja kalaa ei halua syödä. Keskustelun jälkeen ruokavaliosta ei tarvinnut enää keskustella. Vaihtoehto annettiin, ja olen kokki joten käsitystä oikeanlaisen ruokavalion koostamuksesta löytyy.
Minä aloitin kasvissyönnin tuolla tavalla, olin tosin 13. Älä missään nimessä tee proteiinitonta versiota. Voit tehdä kaksi erillistä (esim. erotella wokista pienen erän erilliseen pannuun ja lisätä siihen vaikka jotain kasviprotskuja tai äyriäisiä), tai tehdä isompia annoksia. Jos teet isompia, suosittelen kuitenkin tekemään useampaa ruokaa vaikka annosrasioihin pakkaseen. Kuulostaa vaivalloiselta, mutta ruokaan ei kyllästy ja ruokavalio on myös tasapainoisempi näin.
Kasviproteiineista oman kokemuksen mukaan (ei lapsia, mutta lapsivieraita käy) varsin lapsiystävällisiä ovat osa soijatuotteista, quorn ja härkis. Suosittelen myös pitämään jotain nopeasti tulevaa pakkasessa, jotain jonka lapsi voi itsekin tehdä mikrossa tai pannulla.
Olin 13-vuotias kun tiputin punaisen lihan pois ruokavaliosta, pian tiputin myös kanan, eli olin hiukan vanhempi kuin lapsesi. Meillä diili oli se, että osallistuin ruuanlaittoon ja tarvittaessa tein itse ruokaa. Meillä taisi olla juurikin kalapuikkoja pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä selitin lapselle miksi ihmisen kuuluu saada proteiinia ja b12 vitamiinia. Kerroin mitä hänen täytyy. Syödä lihan sijasta että ateriat säilyvät täysipainoisina ja sellaisina että kasvu ja kehitys ei vaarannu. Pavut, herneet, juustot, maidot ei millään tuntunut mahtuvan tyttären makumaailmaan, kananmunaki haisee pahalle ja kalaa ei halua syödä. Keskustelun jälkeen ruokavaliosta ei tarvinnut enää keskustella. Vaihtoehto annettiin, ja olen kokki joten käsitystä oikeanlaisen ruokavalion koostamuksesta löytyy.
Juuri noin on hyvä, pitää kouluttaa se oma lapsi tajuamaan, että ruoka on se mikä lasta kasvattaa. Lisäksi lapsen pitää osata itse hahmottaa syömisiään, koska sitten teininä kun alkaa päättää joka tilanteessa missä ja mitä syö, pitää osata valita oikein.
Ihan samaa valistusta saisi antaa lihasyöjälapsille, eli kertoa että liha ei ole terveellistä liiallisesti syötynä vaan että kalaa ja kanaa ja kasviksiayms. pitää saada myös.
Lasten kanssa voisi askarrella kotona ruokapyramidin, kun leikkelevät kuvia eri ruoka-aineista sinne, niin asiat jää konkreettisesti mieleen. Hieno työ laitetaan sitten keittiössä vaikka jääkaapin oveen.
Nuorelle voi myös opettaa lautasmallia. Näyttää miten voi koota oikeanlaisen välipalan itselleen tai miten annostella ruokaa koulussa tai muualla.
Mä oon niin onnellinen että mun äiti antoi mun rueta kasvissyöjäksi 9-vuotiaana. Nykyään kaavisruokien teko on vielä ihan naurettavan helppoa, ja jos kalaakin syö niin en usko et on ongelmaa. Huolehdi vain että käy mittauttamassa rauta-arvoja kouluterkalla ja käykää ravitsemusterapiassa (kouluterkalta/-lääkäriltä saa lähetteen). :) Hieno valinta tytöltäsi!!
T. 21v ja edelleen vege
Älä ainakaan "anna poimia lihat syrjään".
Tai siis tarkoitan, että huolehdithan proteiinin yms. saannista. Eli varmaan pitäisi tehdä kaksi eri ruokaa tai isompi satsi, jossa riittävästi ravintoarvoja.
Kannattaa myös keskustella, miksi haluaa kasvissyöjäksi, olisiko valmis tekemään itse ruokaansa sinun kanssasi samaan aikaan, kun teet muille? jnejne..