Tyttö 9v haluaa lopettaa lihan syönnin.
En ole yllättynyt muuta kuin ajankohdasta, odotin tätä sitten teini vuosina..
Tyttö on jo pitkään poiminut esim. Naudanliha wokista lihat syrjään ja syönyt kaiken muun. En ole nähnyt tämmöistä toimintaa varsinaisesti ongelmana, sillä veljensä syö lihat mielellään siskonsakin lautaselta, en halua pakottaa yhtään ketään syömään mitään ja tyttö syö muuten monipuolisesti oikeastaan kaikkea.
Haluaa edelleen syödä kalaa ja äyriäisiä, mutta ei lihaa.
Nyt mietin annanko tytön poimia lihat vain syrjään jatkossakin vai teenkö kaksi kastiketta silloin kun muu perhe syö lihaa? Tai ehkä teen ison satsin kasvisruokaa, jota tyttö saa sitten syödä seuraavatkin päivät kun muut syövät lihaa?
Selitänkö minä tilanteen isovanhemmille vai annanko tytön itse hoitaa tämän? Sekäettä?
Antaisitteko te muut tuon ikäisen valita itse ruokavalionsa?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti ei ole terveellistä kasvavalle lapselle. Sinun vastuusi vanhempana on ruokkia lapsesi terveellisesti ja ravitsevasti. Jos hän täysi-ikäisenä haluaa aiheuttaa itselleen puutostiloja niin silloin se on hänen oma valintansa, mutta 9-vuotias ei voi tällaista valintaa vielä tehdä.
Kasvisten syönti on kyllä terveellistä kaikille, ja ap:nkin tapauksessa tyttö söisi kalaa ja ilmeisesti myös munia ja maitotuotteita: mitä puutostiloja pääsee syntymään?
Minusta tytölle pitää kertoa, että kalakin on eläin ja munasta tulisi eläin, joten onko hän valmis siihen, että ei syö niitä.
Ja lisäksi pitää muistuttaa, että karkit ja jäätelö on tästä eteenpäin ehdoton ei, harvassa on ne karkit, joissa ei ole eläinperäisiä ainesosia.
Meillä saisi valita kasvisruokavalion, mutta menettäisi herkut. Erikseen en ryhdy pelkkien mieltymysten mukaan herkkuja valmistamaan. Ja sama mummolassa, pikkuveli saisi karkkia ja tytölle todettaisiin, että olet tehnyt valintasi, siihen ei kuulu liivate.
Meillä teini menetti kuukausirahansa siirtyessään kasvisruokaan. Totesin, että ruokansa tulee sen verran kalliiksi, että kompensaationa on 80 e kuukausiraha.
Tyttö jaksoi tätä 2 kk ajan. Sitten hän totesi, että mieluummin elokuvat, meikit ja pikkuostokset kuin kasvisruoka.
Täysipainoinen ja proteiinipitoinen kasvisruoka ei ole halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teini menetti kuukausirahansa siirtyessään kasvisruokaan. Totesin, että ruokansa tulee sen verran kalliiksi, että kompensaationa on 80 e kuukausiraha.
Tyttö jaksoi tätä 2 kk ajan. Sitten hän totesi, että mieluummin elokuvat, meikit ja pikkuostokset kuin kasvisruoka.
Täysipainoinen ja proteiinipitoinen kasvisruoka ei ole halpaa.
Kyllä ainakin mun monipuolinen kasvisruoka on halvempaa kuin monipuolinen sekaruoka. Kunhan ei osta hirveästi jotain kalliita vegejuustoja ja soijanuggetteja niin kyllä ne linssit, pavut, soijarouhe ja muut tulee huomattavasti halvemmaksi kuin mikään liha.
Selitäppä sille että ihan yhtä lailla kalakin on eläin ja se joutuu kuolemaan että tyttö saa sen syödä. Tekopyhää.