Päästäisitkö nuoren kaverin kanssa ulkomaille?
Eli homma on että 17v tyttäreni olisi kovasti lähdössä reilu viikon pituiselle matkalle Turkkiin kolmen kaverinsa kanssa. Tunnen nämä kaverit todella hyvin ja yksi on täysi ikäinen, mutta huolestuttaa tuo Turkin meno ja millaisia miehet ovat sielä. Tytöt ovat kyllä fiksuja ja järkeviä, mutta miten voin olla varma että koko reissue ei mene ryyppäämiseksi? Ja huolestuttaa muutenkin etä miksi juuri Turkki? Miksei joku muu kohde käy. Vain Turkki on kuulemma hyvä maa. Minulla ei sikäli ole matkaa mitään vastaan mutta epäröin Turkkia..? Mitä itse tekisitte? Kokemuksia ja neuvoja kaipaan..
Kommentit (35)
Olet kyllä tosi vaikean päätöksen edessä. Omat tyttäreni ovat jo aikuisia, mutta jouduin aikanaan samaa asiaa pohtimaan. Pääsivät reissuun, eikä siellä (tietääkseni) mitään ikävää tapahtunut. Vaikka oma lapsi on luotettava ja tunnet kaverit, täytyy muistaa, että kun liikkuvat vieraissa oloissa keskenään, arvostelukyky saattaa helposti pettää. Ihan aikuisillakin...Sain sen käsityksen että tyttäresi kavereineen ovat ihan fiksuja nuoria, joten sen perusteella voisit luvan antaakin. Alanya ei mielestäni ole kohteena mitenkään erityisen turvaton naiselle. Tyttöjen pitää vain sopia, että liikkuvat aina yhdessä eikä kaveria jätetä missään olosuhteissa.
En kyllä päästäisi Turkkiin. Ensinnäkin, jos tytöt haluavat oikeasti jotakin katsottavaa niin Alanyassa sitä ei taida paljon olla, sekä huomioitavaa on Turkin turvallisuustilanne. Alanya kai on ihan turvallinen mutta itse en kuitenkaan ottaisi riskiä. Kyllä niitä muitakin maita sitten on kuin Espanja, jos se on niin nähty, esim. Kroatia voi olla nuorille tytöille hyvä, siellä ei ole mitään peräänhuutelukulttuuria, ainakaan paikallisten osalta.
Riippuu vähän tytöstäkin. Tunnen 17 vuotiaita tyttöjä, jotka ovat rotevampia kuin mieheni, harrastavat jääkiekkoa, judoa jne. Sen sijaan omaa tytärtäni en varmasti päästäisi; on todella vaalea ja pienikokoinen, eli ei varmasti pystyisi puolustautumaan turkkilaismiesten suorempia lähestymisyrityksiä vastaan.
Minä 17-vuotiaana kavereiden kanssa ulkomaan matkalla viiletin villisti baareissa ja kapakoissa koko loman. Jotain tyrmäystippoja oli juomissakin yhtenä iltana eikä kokeilut muutenkaan jääneet vain alkoholiin. En myöskään tullut takaisin Suomeen neitsyenä. Ja olin ihan "kiltti, kunnollinen tyttö". Vanhempani saisivat varmaan vieläkin sydärin jos nyt kertoisin, mitä kaikkea kyseisellä matkalla tapahtui. Meidän matkakohteemme oli vieläpä ihan asiallinen eikä mikään Alanya.
Sinne turkkiin vaan. Tytöt ovat hyvissä turkki poikien käsissä. Ensin tarjotaan drinkkia ja matkapojaksi lasiin jotain muuta miestä vahvempaa jonka jälkeen miestä. Sinn vain nuoret helmet sikojen raiskattavaksi :)
Villi ja viaton kirjoitti:
Minä 17-vuotiaana kavereiden kanssa ulkomaan matkalla viiletin villisti baareissa ja kapakoissa koko loman. Jotain tyrmäystippoja oli juomissakin yhtenä iltana eikä kokeilut muutenkaan jääneet vain alkoholiin. En myöskään tullut takaisin Suomeen neitsyenä. Ja olin ihan "kiltti, kunnollinen tyttö". Vanhempani saisivat varmaan vieläkin sydärin jos nyt kertoisin, mitä kaikkea kyseisellä matkalla tapahtui. Meidän matkakohteemme oli vieläpä ihan asiallinen eikä mikään Alanya.
Sanos muuta. Pari sukupuolitautiakin tarttui takkiin...Se oli sitä nuoruutta :DDD
Kannattaa miettiä alaikäisen päästämistä siltä kannalta, että entä jos sattuukin jotain? Tyttö juo kavereiden kanssa kännit ja tulee raiskatuksi. Hänellä voi hyvinkin jossain vaiheessa vanhempana tulla reaktio, että syyttää äitiään, "miksi päästit minut lähtemään?" 17-vuotias on kovin naiivi. Jos ei varmasti ole hyväuskoinen eikä ryyppää itseään tajua kankaalle, joo - mutta senkin päättäminen ettei ryyppää itseään tajua kankaalle voi olla vaikea päättää etukäteen, alkoholi kun on sellainen päihde että päähän noustessa alkaa tehdä mieli lisää ja kokemattomalla käyttäjällä voi tulla ylilyöntejä. Itse en päästäisi koska on alaikäinen ja mun vastuulla. Täysi-ikäisenä on sitten vastuussa itsestään. En voisi antaa itselleni anteeksi sitä, että lapseni raiskattaisiin. Raiskauspelko herää minullakin ensimmäisenä, ulkomaanmatkalla paikallinen miestuttavuus, jota olin muutaman päivän tavannut, pyysi yhdessä juhlimaan ja raiskasi sitten illan päätteeksi. Tässäkin ongelma oli se että luotin mieheen, ja olin jo 25v. 17-vuotiaat luottaa vielä herkemmin ihmisiin.
kannattaa päästää nii voit olla varma että saa turkkilaista kullia
Älä päästä, hyvin todennäköisesti jotain sattuu tai on läheltä piti tilanteita. Kyllä sinne kerkeää vanhempanakin.
Juu, ihan eri asia kuin Turkki.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi tytöistä on reissannut 16v lähtien kavereiden kanssa. Ensimmäisellä kerralla meni Barcelonaan tapaamaan koulukavereitaan joihin tutustui luokkavaihdossa, otti luokkakaveri pojan turvamieheksi mukaan:) Heillä oli hieno 6 vkon reissu. Seuraavana vuonna lähti 3 tyttöä inter-railille Espanjaan, Ranskaan ja Italiaan.
Just nyt en lähtisi itse enkä päästäisi alaikäistä lastanikaan Turkkiin, epävakaan tilanteen takia. Mutta muuten kyllä saavat matkustaa, itsekin olen matkustanut kavereiden kanssa 16-vuotiaasta eikä ikinä ole ollut ongelmia.
Mun mielestä tyttöjen ikä ei ole tässä se ongelma, mutta turkki ei tosiaan taida olla nyt turvallisimmista päästä. Maan tila on vähintäänkin epävakaa. Onhan niitä muitakin maita kun Espanja ja Turkki, eli en oikein ymmärrä tytön selitystä? Miksei vaikka Kreikka tai Portugal?
Mielestäni 17-vuotiaalla pitäisi olla jo järkeä päässä, mutta itse tunnet tyttösi parhaiten. Lyö faktoja tiskiin ja maalaa piruja seinille, mutta jos tytär edelleen haluaa mennä niin anna lähteä. Ei lapsia voi suojella ikuisesti kaikelta.
Ainoa syy miksi teiniämmät lähtevät turkkiin on musta kulli. Turkkilainen karvakäsi. Tietävät että turkissa pääsee pentunakin baariin ja miehet kipittää perässä. Ainoa syy sinne on mennä ryyppäämään ja paneskelemaan tummien gigolojen kanssa. sori vaan
PÄÄSTÄISIN. Haluan että lapsellani on mahdollisuus matkustella. Ja annan myös luvan ryypätä kunhan se ei oo jokapäiväistä. Juoda saa. T 16 vuotiaan tytön äiti ja lähdössä Turkkiin
Turkissa ei mitään papereita ja kysellä joten kyllä pääsee baariin. Ja varmasti meneekin. En olisi siitä niin huolissaan vaan Turkin tilanteesta yleensä. Itse en sen takia päästäisi. Kyllä se pommi voi muuallakin jyristä ja vallankaappausyrityksiä tulla, mutta en ottaisi riskiä.