Miksi kasvissyöjät luulevat syövänsä terveellisesti?
Kommentit (12)
Minuakin huvittaa ylipitkää teini-ikää elävät viherhörhöt mutta tämä oli kyllä auttamattoman huono provo.
Älä ap jaksa. Heti aamusta. Tää ap on kyllä ihan kånken- ja äitihullun veroinen, ansaitsee oman nimien, miten olisi kasvishullu? Vähän aneeminen, mutta kertoo kyllä olennaisen.
Kaikki (mukaan lukien minä) eivät ole kasvissyöjiä terveyssyistä.
Immanuel Kanttia lainatakseni: valtion järjestelmää tukevat tieteet arvostetaan korkealle, koska niillä voidaan hallita kansaa. Näitä tieteitä olivat jumaltieteet, lääketiede ja oikeustiede. Muilla tieteillä on enemmän liikkumavaraa eikä niitä ohjata poliittisesti tai rahalla. Sama pätee kasvissyöntiin ja siihen liitettyihin terveysismeihin. Terveyden kannalta on yksi lysti syötkö kasveja, mutta luonnon kannalta välistä lähtee vähintään yksi trofiataso, jolloin ihmisestä tulee "karnivorin" tai "ominivorin" sijaan herbivori, kuten lehmät konsanaan. Tällä tavoin kasvien biomassa ja energia saadaan paremmin siirtymään ilman 90% hävikkiä ihmisiin.
Eli kasvisten syönti on mielestäsi epäterveellistä? Jos huomattava osa ruokavaliosta koostuu kasviksista, niin kyllä jokaisen normaalin järkevän ihmisen tulisi ymmärtää kyseessä olevan terveellinen ruokavalio. Kasvissyöjiäkin on toki erilaisia, vaikea sanoa että mihin kasvissyöjäryhmään tässä viittasit.
Vierailija kirjoitti:
Eli kasvisten syönti on mielestäsi epäterveellistä? Jos huomattava osa ruokavaliosta koostuu kasviksista, niin kyllä jokaisen normaalin järkevän ihmisen tulisi ymmärtää kyseessä olevan terveellinen ruokavalio. Kasvissyöjiäkin on toki erilaisia, vaikea sanoa että mihin kasvissyöjäryhmään tässä viittasit.
Ei kasvissyönti ole sen terveellisempää kuin lihansyönti. Kyse on myytistä. Tutkimukset kertovat esimerkiksi sen, että antibiooteilla kasvatettu punainen liha ei ole terveellistä. Samalla tavalla, nitriittejä sisältävät kasvikset eivät ole nekään terveellisiä.
Korjaus: nitraatti, ei nitriitti. Yhtälailla, lihoihin tungettavat nitraatit mudostavat paksusuolessa suolistobakteerien toimesta nitrosamiineita, jotka aiheuttavat paksusuolisyöpää. Eli söitpä lihaa, jossa on lisätty nitraattia tai kasviksia, tulos on sama.
Minä ainakin yritän lisäämällä lisätä nitraatteja ruokavaliooni johtuen niiden (tai niistä muodostettavien typpioksidien) terveellisyydestä. Sydäri ja diabetes kun eivät hirveästi houkuttele.
Syöpävaarallisuutta ihmisille ei ole kovin hyvin osoitettu, varsinkaan kasviperäisen nitraatin kohdalla. Antioksidantit kuten C- ja E-vitamiinit kun ehkäisevät kummasti karsinogeenisten nitroyhdisteiden muodostumista, ja näitä usein kasvien mukana saa.
Jos nitraatin ongelmallisuus olisi hyvin perustelua, niin raparperit ja pinaatit ja ylipäätänsä monet vihreät rehut olisivat varoituskylttien takana.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin yritän lisäämällä lisätä nitraatteja ruokavaliooni johtuen niiden (tai niistä muodostettavien typpioksidien) terveellisyydestä. Sydäri ja diabetes kun eivät hirveästi houkuttele.
Syöpävaarallisuutta ihmisille ei ole kovin hyvin osoitettu, varsinkaan kasviperäisen nitraatin kohdalla. Antioksidantit kuten C- ja E-vitamiinit kun ehkäisevät kummasti karsinogeenisten nitroyhdisteiden muodostumista, ja näitä usein kasvien mukana saa.
Jos nitraatin ongelmallisuus olisi hyvin perustelua, niin raparperit ja pinaatit ja ylipäätänsä monet vihreät rehut olisivat varoituskylttien takana.
Näin on. Samasta syystä lihassa olevia nitraatteja on turha vältellä. Ennenhän se oli ykkösteema viherhippien joukossa.
En minä ainakaan syö mitenkään erityisen terveellisesti. Juustokuorrutteista (kyseessä siis kasvirasvajuusto) lasagnea, pizzaa, majoneesi-pastasalaatteja (osa kaupan valmismajoneeseista on täysin vegaanisia, mitä ei moni vannoutunut ituhippejä vihaava edes tiedä), vihiksiä, burgereita, tacoja, ketsuppia, leipää, pullaa, sipsiä, karkkia, jäätelöä, olutta, pastaa, rasvasta tirisevää seitanpihviä, suklaakeksejä, kakkua....t.vegaani
En minä ainakaan kuvittele, että kasvisruoka on automaattisesti terveellistä. Mutta ei ole sekaravintokaan.
Tasapainoisen kasvisruokavalion laatiminen vaatii tietoja ja vaivaa. Osa näkee tiedonhankinnan ja suunnittelun vaivan, mutta eivät likimainkaan kaikki.
Eiköhän enemmistö kasvissyöjistä ole kasvissyöjiä eettisistä ja luonnonsuojelullisista syistä. Osalle ei liha sovi, minäkin piereskelen riistan, naudan, lampaan ja sianlihasta ihan hirveästi. Kanaa voisin syödä, se ei vain kauheasti muuten nappaa, joten olen mieluummin ilman.
Kasvisruokavalio on mahdollista koostaa terveellisesti tai epäterveellisesti kuten myös melkein mikä tahansa muu ruokavalio.