Miksi radikaalia, jokaisen tietämään totuuteen perustuvaa kokeilua ei tehdä, vaan hyysätään laiskoja?
Työtä Suomessa on ja jokainen saa toimeentulonsa, kunhan vain haluaa. Miksi siis ei oikesti uskalleta lopettaa kaikkia korvaus yms tulonsiirtoja terveille työkykyisille ihmisille? Kokeilu voisi todistaa oikeaksi sen monen tietämän asian, että tulonsiirrot vain laiskistavat eikä työtä haeta, eikä siihen haluta menneä.
Kommentit (12)
Menen heti huudon kanssa töihin, kun hommaat mulle ja niille muutamalle sadalle tuhannelle muulle työttömälle työpaikan. Onko se niin vaikeaa takoa sinne kalloon, että työtä ei juuri nyt ole tarjolla niin paljon kuin tarvittaisiin?
Kun ei ole töitä kaikille. Jopa Björn Wahlrooskin totesi että digitalisaation vuoksi ei täystyöllisyyteen enää päästä. Ja jopa hän kannattaa perustuloa!
Onko Suomessa todella 300.000-400.000 vapaata työpaikkaa? Minä luulin, että niitä oli n. 100.000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä Suomessa on ja jokainen saa toimeentulonsa, kunhan vain haluaa. Miksi siis ei oikesti uskalleta lopettaa kaikkia korvaus yms tulonsiirtoja terveille työkykyisille ihmisille? Kokeilu voisi todistaa oikeaksi sen monen tietämän asian, että tulonsiirrot vain laiskistavat eikä työtä haeta, eikä siihen haluta menneä.
Ehkäpä sen takia että se perusoletus, eli henkiinjäämisvietin vaikutus työnteon innokkuuteen, voi ollakin arvioiden mukaan päinvastainen ottaen huomioon globaalin kehityksen ja työnkuvan muuttumisen (automaatio, ay-toiminnan alasajo)?
Tai voihan siinä käydä niinkin, että porukkaa alkaa putoilemaan lumihankeen talven tultua...ja sitten meillä olisi 'uusi ammatti' luotu korjaamaan talven tuhoja...
Tämä! Luin tuon aloituksen ja pakko ajatella, että missä tynnyrissä jotkut elelevät tai millä vuosikymmenellä. Aivan omassa kuplassaan, tajuamatta mitään siitä, että maailma ympärillämme muuttuu. Minä olen elänyt riitävän pitkään tietääkseni omakohtaisesti, että työelämä tänä päivänä on aivan erilaista kuin minun nuorena ollessani.
Tässä ei nyt auta yhtään syyllistää työttömiä, vaan keskittyä ratkomaan maailman muuttumisen tuomia ongelmia, kuten nyt sekin, että kaikille ei kertakaikkiaan sitä työtä riitä tai siitä ei haluta maksaa.
Yhteiskunta on muuttunut, kun ennen tarvittiin samaan hommaan 10 metsuria niin nyt niiden työn tekee yksi henkilö metsäkoneensa kanssa. Laskut maksetaan itse, kirjat lainataan itse, eikä enää mennä "tiskille". Esimerkkejä olisi vaikka kuinka... Työntekijöitä ei enää tarvita niin kuin ennen. Miten tuo on niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Siinä on taas ihminen, jolla on elämä mennyt liian hyvin. Siispä "köyhät kyykkyyn" vaan!
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa todella 300.000-400.000 vapaata työpaikkaa? Minä luulin, että niitä oli n. 100.000.
On, on! Ja kun perseenuolijatkin luetaan, on vielä enemmän vapaita paikkoja.
Selityksiä siihen, ettei töitä löydy kaikille, tarjotaan ensimmäisenä. Oletteko aivan varmoja? Mitäänkö työtä ei löydy? Haetteko kaikkia paikkoja ympäri Suomea? Suomi on pieni maa, täällä työmatka ei muodostu ongelmaksi. Haetteko kaikilta osaamiltanne aloilta? Oletteko kouluttautuneet, jops alalle, josta ette ehkä pidä, mutta on työtä. Oletteko käyneet läpi aivan kaikki vaihtoehdot yrittäjyyden aloittamiseen? Tuskin. Makaatte kotona ja luette tilastoa, Kaikille ei ole työtä, niinhän sen täytyy olla kun Nallekin niin sanoi. Hän on sanonut paljon muutakin, ette sitten niitä puheita allekirjoita?
Vierailija kirjoitti:
jos kaikki tuet lopetettaisiin niin olisi 400 000 vapaa työpaikkaa poliisissa.
Kyllä Suomi on pieni maa ja työtä ja työaikoja ja tapoja on monenlaisia. Niillä harhaan asutuilla seuduilla on paljon vähemmän kotona vetelehtijöitä kuin kaupungeissa ja kirkonkylissä. Miksi selityksiä haetaan vaikka jostain luetun romaanin utopiasta ennemmin kuin että soiteltaisiin vaikkapa nyt ensin ne kaikki 50km säteellä olevat omanalan yritykset läpi. Jospa jollain olisi jotain työtä.
Ehkäpä sen takia että se perusoletus, eli henkiinjäämisvietin vaikutus työnteon innokkuuteen, voi ollakin arvioiden mukaan päinvastainen ottaen huomioon globaalin kehityksen ja työnkuvan muuttumisen (automaatio, ay-toiminnan alasajo)?
Tai voihan siinä käydä niinkin, että porukkaa alkaa putoilemaan lumihankeen talven tultua...ja sitten meillä olisi 'uusi ammatti' luotu korjaamaan talven tuhoja...