Lasten turvallisuus lastentarhassa ja päiväkodissa
Oletko huolissasi lapsesi turvallisuudesta lastentarhassa ja päiväkodissa. 1-vuotias lapsi oli loukkaantunut päiväkodissa.
Kommentit (14)
Minä olen huolissani siitä että päiväkodin sisätilojen lattiat ovat liukkaat, huolimatta siitä minkälaiset sisäkengät lapsella on jalassa.
MInä olen äitinä huolissani päiväkodin henkilökunnan koulutuksen tasosta. Löytyy lastenohjaajaa, lähihoitajaa, kasvatustieteen kandidaatti koulun käynyttä henkilöä. Onko sellainen mahdollista että, lastenohjaaja ja lähihoitaja täydentävät toisten osaamista. 50% Lastenohjaaja, 50% lähihoitaja. 100% Kasvatustieteen kandidaatti.
No, olen huolissani oman ryhmäni lasten turvallisuudesta. Raportit pihan turvallisuuspuutteista eivät johda toimenpiteisiin. Aamuvuorolainen lähtee klo 12.30 tai palaverien jälkeen ja iltapäivät kaksi aikuista vastaa 12 lapsen hoitamisesta säännöllisesti, vaikka työhön kuuluu myös siivousta, petausta ja välipalatarjoilun valmistusta sekä tiskeistä huolehtimista. Lapset energisiä ja uhmaisia 1-2-vuotiaita eivätkä kädet mitenkään riitä. Kaikki lapset ovat vähintään neljään hoidossa, joten viimeinen tunti kuluu vessassa ja pukiessa, väistämättä paljon odottamista pienille. Ankea päätös päiväkotipäivälle aina.
T. lh
Vierailija kirjoitti:
Oletko huolissasi lapsesi turvallisuudesta lastentarhassa ja päiväkodissa. 1-vuotias lapsi oli loukkaantunut päiväkodissa.
linkki?
4, kaikkihan nuo ovat päteviä työhön.
Henkilökuntaa ei ole tarpeeksi, niin se kertoo todella isosta ongelmasta.
Kertokaa te, jotka työskentelette päiväkodissa, millaisena näette päiväkodin turvallisuuden? Vaikea olla huolissaan, kun ei näe mitä päivään kuuluu, eikä päivän kulusta ole mahdollista kertoa yksityiskohtaisesti.
Olen ollut itse aiemmin päiväkodissa töissä. Ryhmäkoot vaan kasvaa ja jos joku työntekijä dairastuu, on vaan pärjättävä sillä miehityksellä mikä on. Työntekijät sanovat johdolle asiasta, mutta mitään ei tapahdu asian hyväksi. Itse en laittaisi omaa lasta päiväkotiin ennen kuin ikää 3v. Ps. Nykyisessä työssäni saan ainakin käydä vessassa ja syödä ruokani lämpimänä verrattuna päiväkotiin.
Pihalla noin 24 lasta ja 2 aikuista, jotka juttelevat keskenään ovensuussa.
Jos turvallisuus olisi oikeasti mielessä, seisoisi nämä kaksi aikuista eri puolilla pihaa eikä kiehnäisi keskenään juoruamassa päivästä toiseen.
Olen huolissani sekä lasten että työntekijöiden turvallisuudesta. Suuret ryhmäkoot, lasten kasvava erityisen tuen tarve, osan vanhempien vähättelevä asenne, alipalkkaus suhteessa työn määrään, epäergonomiset työasennot, toimimattomat tilat, kasvava palaverien ja kirjaamisen määrä...listaa voinee jatkaa. Näistä tulee aiheutumaan lukuisia ongelmia, joita tulevina vuosina maksetaan.
1990-luvulla päiväkodin portit pidettiin auki. Lapsi karkasi porttien ulkopuolelle, sen jälkeen tehtiin sääntö: Päiväkodin portit täytyy pitää suljettuna mahdollisuuksien mukaisesti.
Olen huolissani päiväkotien budjetin alentamisesta. Työnantaja osallistuu työkenkien ostamiseen halvimman hintaluokan mukaisesti: Kopio-crocsit tai perus-jumppatossut. Muut työvaatteet tulee työntekijän omakustannus hintaan. Ongelmia on erittäin paljon: Vähäinen palkkaus suhteessa työnmäärään ja laatuun, liikaa lapsia suhteessa henkilökunnan määrään, osa-aikaisia työntekijöitä on paljon henkilökunnan joukossa, lomapäiviä/rahoja karsitaan henkilökunnan osalta. Lisäksi voidaan kysyä: Onko henkilökunnan joukossa epäpäteviä henkilöitä suhteessa koulutukseen, työkokemukseen tai osaamiseen?
Voi, kun ihmiset olisivatkin, niin voisi olla jotain järkeä koko päiväkotitouhussa.