Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja eikä rehtori ota vakavasti selkeätä kiusaamista

Vierailija
14.09.2016 |

Pakko kai ottaa yhteyttä ylempään tahoon eli aluehallintovirastoon.

Eli neljäsluokkalaista poikaani pilkataan jatkuvasti lievästä vammasta. Entisellä luokalla ei ollut ongelmia, mutta muutimme ja tätä myöten koulu vaihtui.

Onko jollain kokemusta tästä valitusmenettelystä. Mitään vastakaikua en saa siis koululta.

Poliisikaan ei tule kysymykseen, koska kiusaaminen ei ole fyysistä. Se on jatkuvaa nimittelyä, nauramista ja tietysti ryhmän ulkopuolelle jättämistä. Tämä jopa opettajien läsnä ollessa.

Alan olla epätoivoinen ja pelkään lapseni syrjäytymistä. Kyseessä älyllisesti aivan normaali poika, vammakaan ei estä fyysisiä perustoimintoja. On kuitenkin esim. liikunnassa "huonompi" kuin muut. On vaikea sanoa, mistä tämä kaikki sai alkunsa heti lukuvuoden alettua.

Eli toivoisin kokemuksia vastaavasta tilanteesta. Kiusaajissa ei ole ilmeisesti tarkoin nimettävää johtajaa, jonka vanhempiin voisi olla yhteydessä. Tosin sitäkin kai tässä on yritettävä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei taida nyt tällä hetkellä olla ketään täällä, joka olisi tätä reittiä edennyt vastaavassa tilanteessa?

Olisiko kuitenkin muita rakentavia ehdotuksia tähän? Kiitos kaikesta keskustelusta. 

Yhtäkkinen kiusaamisen kokemus on musertava ja itsetunto voi mennä hyvin nopeasti nollille. Merkkejä jo on, vaikka muutaman kuukauden vasta on kestänyt. Pihapiirissä sentään hyviä kavereita, onneksi. 

Vierailija
2/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajista voi tehdä lastensuojeluilmoituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko kuitenkin muita rakentavia ehdotuksia tähän?"

Muuttakaa takaisin

Vierailija
4/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta  mutta avi on aivan yhtä onneton kuin opettajat. Muistaakseni netissäkin on kantelulomake, ainakin jossakin muussa asiassa.

Ennen sitä sinulla on oltava jotain konkreettista. Eli mitä sinä olet tehnyt asialle = päivämäärä ja asia, jolloin olet ilmoittanut opettajalle /rehtorille ja vaatinut toimenpiteitä? Millaisesta tilanteesta oli kyse, eli kuka sanoi/ teki, mitä, milloin ja missä? Ei todellakaan riitä " nimittelevät ja syrjivät" vaan täsmällisesti " NN ja MM puhuttelivat nimellä KKK tiistain ensimmäisellä välitunnilla välituntivalvoja JJ:n läsnäollessa".

Vierailija
5/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat yhteyttä kaikkien kiusaajien vanhempiin vaikka yksi kerrallaan ja kerrot tilanteen. Eivät vanhemmat voi puuttua mitenkään lastensa tekemisiin, jos eivät siitä tiedä. Miten voisivat tietääkään, jos koulu ei ole reagoinut mitenkään.

Vierailija
6/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AVI:n sivuilla on linkki hallintokantelulomakkeeseen. Täytä se ja laita eteenpäin. Muutenkin sieltä sivuilta löytyy Opetus -osiosta ohjeita koulukiusaamisen laiminlyöntiin puuttumisesta.

Vierailija
7/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta  mutta avi on aivan yhtä onneton kuin opettajat. Muistaakseni netissäkin on kantelulomake, ainakin jossakin muussa asiassa.

Ennen sitä sinulla on oltava jotain konkreettista. Eli mitä sinä olet tehnyt asialle = päivämäärä ja asia, jolloin olet ilmoittanut opettajalle /rehtorille ja vaatinut toimenpiteitä? Millaisesta tilanteesta oli kyse, eli kuka sanoi/ teki, mitä, milloin ja missä? Ei todellakaan riitä " nimittelevät ja syrjivät" vaan täsmällisesti " NN ja MM puhuttelivat nimellä KKK tiistain ensimmäisellä välitunnilla välituntivalvoja JJ:n läsnäollessa".

Olet oikeassa. 

Kymmenvuotiaalta, joka on itse pulassa tämän asian kanssa vain on hyvin vaikea saada tätä "konkreettista" tietoa. En halua painostaa ja osoittaa suruani asian suhteen, joten kysyminen on ollut hienovaraista. 

Tämän ikäisellä on jo vahvoja tuntemuksia tietynlaisesta häpeästä. Ei olisi edes mielellään kertonut. Mutta äidinvaisto sanoi, että kaikki ei uudessa koulussa ole mallillaan. Ennen niin iloinen ja avoin poika on muuttunut jossain määrin alakuloiseksi. 

Lapsillakin on voimakas tunne siitä, ettei halua huolestuttaa rakkaita lähimmäisiään. Siksi sai tikulla kaivaa tämän kiusaamisen esiin. Vamma on siis näkyvä, muttei juuri toimintakykyä haittaava. Mahdollisesti jokin yksittäinen tilanne on laukaissut kierteen. Aina on haasteellista tulla uuteen luokkaan, vielä haasteellisempaa se on erilaisuuden kanssa. 

Vierailija
8/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät, keitä nää kiusaajat on, mene ja puhuttele ne itse. Yksi kerrallaan ja sen verran vakavalla ja vihaisella otteella, että loppuu. Lässyttäminen (lue: keskusteleminen) ei auta.

Itse marssin omaa poikaani kiusaavan nilkin luo koulun välitunnilla ja sanoin suorat sävelet, että "sinä et minun lastani kiusaa".

Onhan nyt kumma, ettei 10-vuotiaita saada koulun keinoin ruotuun!

Vierailija
9/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks muutitte.

Vierailija
10/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan ensin kokeilla opetustoimea, siis kunnan opetustoimea.

Joku hallintokantelu kestää helposti kuukausia käsitellä.

Olen todella pahoillani poikasi puolesta, oma as-poikani on vuosikausia joutunut tuollaisen uhriksi, mutta on helketin vaikea puuttua siihen, kun poika ei itse suostu kertomaan mitään, kaiken olen päätellyt muiden kertoman perusteella ja siitä, miten lapsen itsetunto on kadonnut vuosien varrella. :-((

Vierailija
11/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 jatkaa... koulukuraattorinkin kanssa voisi puhua. Toisen lapseni kiusaaminen loppui sillä, että kuraattori kävi puhumassa luokan oppilaille kiusaamisesta. Kunnon syyllistäminen ja "miltä itsestäsi tuntuisi, jos..." auttoi ainakin siinä tapauksessa. 

Vierailija
12/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kävisit juttelemassa koko luokalle yhteisesti siitä mikä vamma lapsella on ja miksi ja miten vaikuttaa lapsen arkeen. Yleensä asian avoin kertominen auttaa ymmärtämään toista. Samalla voisi kehua lapsen hyviä avuja ja toivottaa tervetulleiksi leikkimään teille. Tuonikäisten kanssa tällainen lähestyminen voisi vielä toimia.

Vierailija
13/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin oikea tapa edetä ellei asiaan tartuta koulun oman hallinnon toimesta. Itse päädyin koulutoimenjohtajaan asti ennen kuin alkoi tapahtua.

Vierailija
14/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät, keitä nää kiusaajat on, mene ja puhuttele ne itse. Yksi kerrallaan ja sen verran vakavalla ja vihaisella otteella, että loppuu. Lässyttäminen (lue: keskusteleminen) ei auta.

Itse marssin omaa poikaani kiusaavan nilkin luo koulun välitunnilla ja sanoin suorat sävelet, että "sinä et minun lastani kiusaa".

Olipa typerä neuvo ja niin monella tasolla :D

Vierailija
15/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hetki rauhoittua ja miettiä.

AVI ei auta sun lasta. Ihan oikeasti, kiusaaminen ei lopu siihen että sinä odotat jotain selvitysraporttia.

Ja prioriteetti on nyt että se loppuu, heti ja kokonaan.

Ensimmäinen asia on saattaa tieto kiusaajien vanhemmille, eli tässä tapauksessa koko luokka kaipaa ojennusta. Kuitenkin suurin osa vanhemmista on ihan tavallisia, kiusaamista vastustavia vanhempia, jotka kyllä puuttuisivat asiaan. 

Mutta mihin puutut, kun et tiedä sellaista tapahtuneen?

Jos minä olisin sinä, niin pohtisin keinoja millä saada yhteys vanhempiin. Onko teillä joku sähköpostiyhteys vanhempien kesken? Vanhempainyhdistys? Joku nettifoorumi, wilma, mikä tahansa, mistä saat kiinni vanhemmat joukkona? Vanhempainilta? 

Vierailija
16/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks muutitte.

MIes sai erittäin hyvän työpaikan ns. kasvukeskuksessa ja minäkin. Siksi!

Ei siinä vaiheessa tullut mieleen, että tämän nuorimmaisen koulunkäynti tuottaisi ongelmia. Meillä on kaksi vanhempaakin lasta ja heidän kohdallaan asiat ovat sujuneet ongelmitta. 

Vierailija
17/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele miksi?

Tiedätkö mitä se kiusattu eniten haluaisi? Että olisi joku, joka tulisi väliin ja puolustaisi häntä. Joku edes yrittäisi, että heräisi toivo että kiusaaminen ei ehkä jatku ikuisesti. Jo se, että joku yrittää ja on kiusatun puolella, tekee kiusaamisen helpommaksi kestää.

Vierailija
18/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin asiasta julkisen, jos muu ei auttaisi. Sitä ennen voisi yrittää puhua myös kiusaajien vanhempien kanssa, mutta sieltä ei kannata odottaa muuta vastausta kuin "eihän meidän Tero-Annika nyt sellaista tekisi." Itse asiassa hedelmällisempää voisi olla asiallisen jämäkkä keskustelu itse kiusaajien kanssa. Jämäkkyyden aste lapsen mukaan, kaikki ei toimi kaikille.

Täytyy muistaa, että rehtorien tärkein työtehtävä on koulun maineen suojeleminen. Missään Suomen koulussa ei virallisesti tapahdu kiusaamista, "ei meillä, meillä on hyvä yhteishenki". Kaiken maailman kiva koulu -projektit ovat vain yksi tapa hokea mantraa "meillä ei kiusata" niin kauan, että kaikki sen lopulta uskovat.

Aloittaisin ehkä julkisuudella uhkaamisella, sekin saattaisi jo herättää koulussa pientä paniikkia. Viralliset kanavat ovat hitaita ja tehottomia, mutta toki niitäkin kannattaa yrittää. Luokan tai koulun vaihtaminen saattaa kuulostaa hankalalta, mutta nekin ovat parempi vaihtoehto kuin kiusatuksi tuleminen.

Pojalle tsemppiä!

Vierailija
19/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä sinulla on jokin parempi keino mielessäsi? Tosiasia kuitenkin on, että lapseni kiusaaminen loppui juuri tällä keinolla. Se, että asiaan puuttui joku vieras aikuinen, joka meni tilanteeseen riittävän topakasti, auttoi enemmän kuin se oma ope, joka lässyttämällä ei saanut mitään aikaan.

Toki perustelet, miksi neuvoni on mielestäsi typerä.

Vierailija
20/31 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele miksi?

Tiedätkö mitä se kiusattu eniten haluaisi? Että olisi joku, joka tulisi väliin ja puolustaisi häntä. Joku edes yrittäisi, että heräisi toivo että kiusaaminen ei ehkä jatku ikuisesti. Jo se, että joku yrittää ja on kiusatun puolella, tekee kiusaamisen helpommaksi kestää.

Perustelut

Kun menet sinne välitunnille heilumaan ja huutamaan:

A) Saat näiden lasten vanhemmat kimppuusi

B) Opettajat ovat velvollisia poistamaan sinut alueelta ja jos et ymmärrä lähteä tulee poliisi

C) Sinulla ei ole mitään todellisia keinoja käytettäväksi mussutuksesi tueksi ja jokainen pikkukovis tietää sen. Sinä paasaat lapsesi kiusaamisesta ja Janimarkopetteri kavereineen voi käskeä sua haistamaan v*ttua. Ja sinä jatkat... niin miten? Teet itsestäsi julkisen pellen ja samalla myös lapsestasi julkisen pelle lapsen.

--

Toi on lapsen tapa hoitaa asioita. Aikuiset käyttävät byrokratiaa ja viranomaisia sekä lakeja. Ei kiusattua todellakaan auta se, että sen vanhempi heittäytyy myös lapsen tasolle.

On aivan selvää, että jos koulu ei reagoi ilmoitukseen kiusaamisesta asia on vakava ja vaatii yhteydenottoa suoraan koulutoimenjohtajaan. Tämä toimi meillä ja varmasti 100% paremmin kuin että olisin lähtenyt koulun pihamaalle huutamaan.