Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaanko kysyä palkankorotusta?

Vierailija
14.09.2016 |

Olen LVI-firmassa toimistosihteerinä. Työni on tietysti siisti sisätyö verrattuna noihin kentällä töitä tekeviin asentajiin, mutta olen firman huonoimmin palkattu työntekijä. Minua yli 10vuotta nuoremmat putkimiehetkin saavat yli 400euroa kuussa enemmän palkkaa.

Olen ollut firmassa kaksi vuotta. Palkkani nousi koeajan jälkeen, mutta sen jälkeen se on pysynyt samana lukuunottamatta jotain olematonta indeksikorotusta vuosi sitten.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippupas nopeesti.

Vierailija
2/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimenkuva ei ole muuttunut niin ei kannata vinkua lisää liksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se nouse jos ei kysy.

Vierailija
4/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toimenkuva ei ole muuttunut niin ei kannata vinkua lisää liksaa.

Paskanmarjat, kun kokemusta karttuu niin tuottavuus kasvaa.

Vierailija
5/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei työntekijän ikä siihen palkkaan vaikuta, vaan työnkuva ja kokemus. Saatko esim. keskimäärin huonompaa palkkaa kuin toimistosihteerit yleensä? Tai onko sinun työnkuvasi keskimäärin haastavampaa kuin muilla toimistosihteereillä yleensä? Saahan palkankorotusta tietysti aina pyytää mutta sen saamiselle pitää olla perusteet. Peruste ei ole se että nuoremmat, kokonaan erilaista työtä tekevät, saavat enemmän.

Vierailija
6/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei vissiin ole vuosittaista kehityskeskustelua yms. Voithan pyytää sitä vaikka heti, mutta haistele ensin hiukan ympärille että mitä vastaavista töistä maksetaan muualla. Ja pyydä siinä vaiheessa kun olet selvästi suoriutunut töistäsi hyvin eli pystyt perustelemaan korotuksen (ei minkään muistissa olevan mokan jälkeen). Varaudu myös siihen että korotusta et saa ja miten siihen reagoit. Helposti sitä kiukuspäissään rupeaa väläyttelemään lähtöä firmasta, mutta älä tee tätä, jos et oikeasti ole valmis lähtemään. Pyydä myös perusteluja sille, jos palkkaa ei nosteta ja KYSY että koska sitä on mahdollisuus seuraavan kerran tarkistaa. Aina voit sitten jälkeen etsiä uutta paikkaa. 

Vierailija
7/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kehtaat! Itse aikeissa tehdä pian samoin. Edellisestä kerrasta on jo kuutisen vuotta. Mielestäni sen ansaitsen tekemällä töitä enemmän kuin valtaosa muista täällä pienimmällä palkalla. Joko suostuvat tai sitten haen muualle.

Vierailija
8/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sitten saat palkkaa?

Vierailija
9/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun työnkuva muuttunut? Teetkö kuinka vastuullista työtä, vaan oletko pelkkä avustava sihteeri?

Vierailija
10/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kaavalla julkisenkin palkkoja on nostettu. Se ero vaan että julkinen määrää itse itselleen ökypalkankorotukset ja se kentällä oleva "putkimies" tienaa vähiten.

Vierailija
11/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausipalkka on 2040e/kk. Olen ainoa sihteeri. Työnkuvaani kuuluu mm. tilaukset, laskutus, palkanlaskenta,tarjouspyynnöt, myyntiä ja koko ajan on pyritty lisäämään sitä, että voin esimerkiksi tehdä itsenäisemmin tarjouslaskelmia ja antaa tarjouksia, pienien urakoiden laskemista jne. 

Vierailija
12/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausipalkka on 2040e/kk. Olen ainoa sihteeri. Työnkuvaani kuuluu mm. tilaukset, laskutus, palkanlaskenta,tarjouspyynnöt, myyntiä ja koko ajan on pyritty lisäämään sitä, että voin esimerkiksi tehdä itsenäisemmin tarjouslaskelmia ja antaa tarjouksia, pienien urakoiden laskemista jne. 

Kyllä tuo kuulostaa ihan ok palkalle varsinkin jos on pk-seudun ulkopuolella.

Vierailija
13/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinua sijaistaa, esim. lomilla?

Vierailija
14/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan toimihenkilöiden tessissä on määrätty vaativuuspalkkaluokat. Olet varmaankin palkanlaskijana tutustunut niihin?

Vierailija
15/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla alan koulutus? Mulla oli brutto jotain 1600-1700 tuolla kokemuksella ilman koulutusta, koulutuksen ja parin lisävuoden jälkeen 2100.

Vierailija
16/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet pääkaupunkiseudulla, niin palkankorotuspyyntö (muutama satanen) on ihan perusteltu tuolla palkkatasolla mielestäni.

Vierailija
17/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle lisätään tehtäviä, voit hyvin pyytää kehityskeskustelua ja siinä yhteydessä palkankorotusta.

Vierailija
18/18 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsestäsi ensin korvaamaton. Ole posiviinen ja auta muita menestymään. Tee ideoita firman esim. asiakaspalvelun tai laskutuksen parantamiseksi (kirjaa ne itsellesi ylös), ole valmis ensin  tekemään hieman, mutta vain hieman, enemmän kuin sinulta vaaditaan ja sinulle maksetaan. Älä pidä persoonaasi piilossa, ole myös mukava kaveri. Mutta älä unohda arvottaa   työtäsi ajatuksissasi. Sen jälkeen kerrot konkreettisesti muistiinpanot esillä, miten haluaisit kehittää työtäsi niin, että koko organisaatio hyötyy - kun sinulla on tämä asenne ja tieto, olet tietenkin arvokkaampi kuin aiemmin ja sitten pyydät lisää liksaa. Älä vertaa liksaasi putkimiehiin vaan oman alasi keskivertopalkkaan. Lisähyöty kiinnostaa johtajaa. Äläkä sitten ota myöskään nokkiisi, jos et heti saa lisää palkkaa. Hymyilleen teet työtäsi ja palaan asiaan kahden kuukauden päästä. Tietenkon koko ajan voit hakea muualta töitä. Kyse on itsensä kehittämisestä työssä ollessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan