Kehtaanko kysyä palkankorotusta?
Olen LVI-firmassa toimistosihteerinä. Työni on tietysti siisti sisätyö verrattuna noihin kentällä töitä tekeviin asentajiin, mutta olen firman huonoimmin palkattu työntekijä. Minua yli 10vuotta nuoremmat putkimiehetkin saavat yli 400euroa kuussa enemmän palkkaa.
Olen ollut firmassa kaksi vuotta. Palkkani nousi koeajan jälkeen, mutta sen jälkeen se on pysynyt samana lukuunottamatta jotain olematonta indeksikorotusta vuosi sitten.
Kommentit (18)
Jos toimenkuva ei ole muuttunut niin ei kannata vinkua lisää liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos toimenkuva ei ole muuttunut niin ei kannata vinkua lisää liksaa.
Paskanmarjat, kun kokemusta karttuu niin tuottavuus kasvaa.
No ei työntekijän ikä siihen palkkaan vaikuta, vaan työnkuva ja kokemus. Saatko esim. keskimäärin huonompaa palkkaa kuin toimistosihteerit yleensä? Tai onko sinun työnkuvasi keskimäärin haastavampaa kuin muilla toimistosihteereillä yleensä? Saahan palkankorotusta tietysti aina pyytää mutta sen saamiselle pitää olla perusteet. Peruste ei ole se että nuoremmat, kokonaan erilaista työtä tekevät, saavat enemmän.
Teillä ei vissiin ole vuosittaista kehityskeskustelua yms. Voithan pyytää sitä vaikka heti, mutta haistele ensin hiukan ympärille että mitä vastaavista töistä maksetaan muualla. Ja pyydä siinä vaiheessa kun olet selvästi suoriutunut töistäsi hyvin eli pystyt perustelemaan korotuksen (ei minkään muistissa olevan mokan jälkeen). Varaudu myös siihen että korotusta et saa ja miten siihen reagoit. Helposti sitä kiukuspäissään rupeaa väläyttelemään lähtöä firmasta, mutta älä tee tätä, jos et oikeasti ole valmis lähtemään. Pyydä myös perusteluja sille, jos palkkaa ei nosteta ja KYSY että koska sitä on mahdollisuus seuraavan kerran tarkistaa. Aina voit sitten jälkeen etsiä uutta paikkaa.
Tottakai kehtaat! Itse aikeissa tehdä pian samoin. Edellisestä kerrasta on jo kuutisen vuotta. Mielestäni sen ansaitsen tekemällä töitä enemmän kuin valtaosa muista täällä pienimmällä palkalla. Joko suostuvat tai sitten haen muualle.
Onko sun työnkuva muuttunut? Teetkö kuinka vastuullista työtä, vaan oletko pelkkä avustava sihteeri?
Samalla kaavalla julkisenkin palkkoja on nostettu. Se ero vaan että julkinen määrää itse itselleen ökypalkankorotukset ja se kentällä oleva "putkimies" tienaa vähiten.
Kuukausipalkka on 2040e/kk. Olen ainoa sihteeri. Työnkuvaani kuuluu mm. tilaukset, laskutus, palkanlaskenta,tarjouspyynnöt, myyntiä ja koko ajan on pyritty lisäämään sitä, että voin esimerkiksi tehdä itsenäisemmin tarjouslaskelmia ja antaa tarjouksia, pienien urakoiden laskemista jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausipalkka on 2040e/kk. Olen ainoa sihteeri. Työnkuvaani kuuluu mm. tilaukset, laskutus, palkanlaskenta,tarjouspyynnöt, myyntiä ja koko ajan on pyritty lisäämään sitä, että voin esimerkiksi tehdä itsenäisemmin tarjouslaskelmia ja antaa tarjouksia, pienien urakoiden laskemista jne.
Kyllä tuo kuulostaa ihan ok palkalle varsinkin jos on pk-seudun ulkopuolella.
Kuka sinua sijaistaa, esim. lomilla?
Alan toimihenkilöiden tessissä on määrätty vaativuuspalkkaluokat. Olet varmaankin palkanlaskijana tutustunut niihin?
Onko sulla alan koulutus? Mulla oli brutto jotain 1600-1700 tuolla kokemuksella ilman koulutusta, koulutuksen ja parin lisävuoden jälkeen 2100.
Jos olet pääkaupunkiseudulla, niin palkankorotuspyyntö (muutama satanen) on ihan perusteltu tuolla palkkatasolla mielestäni.
Jos sulle lisätään tehtäviä, voit hyvin pyytää kehityskeskustelua ja siinä yhteydessä palkankorotusta.
Tee itsestäsi ensin korvaamaton. Ole posiviinen ja auta muita menestymään. Tee ideoita firman esim. asiakaspalvelun tai laskutuksen parantamiseksi (kirjaa ne itsellesi ylös), ole valmis ensin tekemään hieman, mutta vain hieman, enemmän kuin sinulta vaaditaan ja sinulle maksetaan. Älä pidä persoonaasi piilossa, ole myös mukava kaveri. Mutta älä unohda arvottaa työtäsi ajatuksissasi. Sen jälkeen kerrot konkreettisesti muistiinpanot esillä, miten haluaisit kehittää työtäsi niin, että koko organisaatio hyötyy - kun sinulla on tämä asenne ja tieto, olet tietenkin arvokkaampi kuin aiemmin ja sitten pyydät lisää liksaa. Älä vertaa liksaasi putkimiehiin vaan oman alasi keskivertopalkkaan. Lisähyöty kiinnostaa johtajaa. Äläkä sitten ota myöskään nokkiisi, jos et heti saa lisää palkkaa. Hymyilleen teet työtäsi ja palaan asiaan kahden kuukauden päästä. Tietenkon koko ajan voit hakea muualta töitä. Kyse on itsensä kehittämisestä työssä ollessa.
Tippupas nopeesti.