Onko yleistä, että kymmenvuotiaalle määrätään ulkovaatteet kuin pikkulapselle?
Tuolle yhdelle sukulaistytölle pakotetaan esim. pipo ja lapaset, vaikka olisi jotain 15-astetta! Ja jos on märkää, niin pitää laittaa sellaiset vyötärölle tulevat kura/sadehousut ja kumpparit.
Eikö tuon ikäiset yleensä jo saa vähän päättä itsekin, mitä laittaa päälle?
Kommentit (47)
Syndr kirjoitti:
Jos lapsi on autistinen?
Tai Tervo?
No en tietenkään pakota laittamaan niitä kuriksia kouluun. Eikä siellä ole niille oikein tarvettakaan kun piha on oikeastaan pelkkää asfalttia.
Ja juu, lapsella on ihan kosteussuojattuja yms. housuja mutta oikeasti, tuo poika on korviaan myöten mudassa jos vaan oikein kunnolla innostuu leikkimään ulkona. Ne vaatteetkaan eivät loputtomasti kestä pesemistä (ja varsinkin poika tuppaa saamaan aina housut rikki polvista) joten kurahousut (sellaiset kuminauhavyötäröiset) ovat järkevin ratkaisu.
Samainen poika laittaa päälleen enemmän kuin mielellään pilkkihaalarin kun on tarpeeksi kylmä. Kun monet koulukaverit hytisevät farkuissa tms. oma poikani pysyy lämpimänä.
-ykkönen-
Minä olen kyllä ymmärtänyt, että juuri nuo vyötärökurikset on tarkoitettukin isommille ja ne henkselikurikset max eka/tokalk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän mukulat käyttävät myös pyöräilykypärää ajaessaan pyörällä. Ihan kuriksia en oo isompien lasten pakottanu käyttämään, mutta sellaisia vaatteita kuitenkin jotka likastumiselta tms suojaavat.
Nykyään onneksi tehdään sellaisiakin ulkoiluvaatteita, jotka näyttävät ihan tavan ulkohousuilta ja silti pitävät vettä.
Pyöräilykypärän käyttäminen ja kurahousujen käyttäminen ei mielestäni ole sama asia. En ole aikoihin puuttunut kovin kovalla kädellä oman 12-vuotiaani pukeutumiseen, mutta kypärä pitää olla päässä pyöräillessä (eikä sitä lapsi edes kyseenalaista). Onhan tuo kypärä itsellänikin.
Laki määrää käyttämään kypärää, joten kyllä vanhemman velvollisuus tosiaan on pakottaa lapsi noudattamaan lakia, halusi tai ei.
Meillä 11v laittaa itse kurikset jos tarvetta.
Ei minusta aloituksessa väitettykään, että kouluun niitä olisi pitänyt laittaa. Kyllä sadehousuja käytetään mm partiossa.